Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-08, 23:11   #16
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Säg ubuntu och du är autobannad från tråden.
Gammal 2010-03-08, 23:12   #17
MrBurner
Registered User

Reg.datum: Mar 2005
Själv har jag installerat Vista Shutdown Timer. Jag har ej testat det i skrivande stund, men jag har förstått att det ska fylla sin funktion.
MrBurner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 23:15   #18
08-dude
Jag kör moppe!

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cosybear Visa inlägg
Å denna ständigt återkommande punkt om att MS gör så osäkra produkter, varför tror du att majoriteten av trojaner, maskar etc är gjorda för windows? Har du lekt med tanken att det kan vara pga skalan användare?

Hade OSX varit populärt, tror du inte att majoriteten av trojaner etc hade varit gjorda för detta OS?
Så enkelt går det inte att förklara orsak och verkan. Känner du till skillnaderna i exekveringsrättigheter för binärer i olika operativsystemen ?

Ditt enkla inlägg tyder på att du inte gör det.
Gammal 2010-03-08, 23:16   #19
Jagärsvag
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av 08-dude Visa inlägg
Så enkelt går det inte att förklara orsak och verkan. Känner du till skillnaderna i exekveringsrättigheter för binärer i olika operativsystemen ?

Kan man inte välja rättigheter för användare i windows?
Problemet är väl säkerhetshål som finns i alla mjuk och hårdvaror samt att folk laddar ner för mycket skumma filer.
Jagärsvag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 23:24   #20
Mr.Cosybear
Flintskallig hårboll

Mr.Cosybears avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:

Nej jag känner inte till det i olika operativsystem, men om många ej kör som administratör så kommer man ifrån många problem. Men detta var inget jag skrev om. Det du skrev var att majoriteten av trojaner, maskar etc kommer skrivas för windowsmiljö. Ponera då att ex OSX idag klär på sig windows marknadsandelar. Det du verkar mena på är att OSX i detta fall inte kommer att ha majoriteten i trojaner, maskar etc. Det var detta jag talade om och inte om det rent tekniska.
Mr.Cosybear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 23:28   #21
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Debian (dist)
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 23:30   #22
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:

Jag kan skillnaden. Rättighetsmodellen för filer i Windows använder Access Control Lists vilket är långt mer kraftfullt än 3 flaggor som man modifierar med chmod. Det är inte för inte att en del filsystem/distar har patchat in rollbaserat/ACL:er för Linux.

Senast redigerad av Trance den 2010-03-08 klockan 23:32.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 23:36   #23
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Vad är det med alla polare som talar sig varma om ubuntu och sedan avinstallerar det 5 dagar senare för att aldrig mer dra upp det igen? Är besvikelsen så stor?
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 00:18   #24
08-dude
Jag kör moppe!

Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Jag kan skillnaden. Rättighetsmodellen för filer i Windows använder Access Control Lists vilket är långt mer kraftfullt än 3 flaggor som man modifierar med chmod.
Där har du fel igen, kraftfullt är inte alltid bättre utan gör det ofta mer komplicerat än vad det behöver vara. Alla tidigare OS från MS är exempel på detta och W7 kommer inte vara något undantag.

Citat:
Det är inte för inte att en del filsystem/distar har patchat in rollbaserat/ACL:er för Linux.
Det är inte för att öka en redan hög säkerhet utan för att göra det möjligt att på en annan nivå ge rättigheter. Det är en helt annan sak.
Gammal 2010-03-09, 00:22   #25
08-dude
Jag kör moppe!

Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Vad är det med alla polare som talar sig varma om ubuntu och sedan avinstallerar det 5 dagar senare för att aldrig mer dra upp det igen? Är besvikelsen så stor?
Kan förstås vara olika orsaker. Många saknar ofta den förkunskap som krävs för att hantera att komplext OS. Det är tydligen inte är känt för alla att Ubuntu inte är Windows XXX.

Tror man att det ska fungera som OS från Microsoft så blir man förstås besviken
De som får största vinsten är de som lär sig Ubuntu och kan lämna allt negativt som OS från Microsoft innebär.
Gammal 2010-03-09, 00:22   #26
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Frågan kvarstår dock, vilket OS är bäst enligt dig 08-dude, för genomsnittsanvändaren? Han spelar spel, ser på film, surfar på nätet och ordbehandlar. Win 3.1? Nån obskyr Linuxdist? Win XP?
Gammal 2010-03-09, 00:26   #27
08-dude
Jag kör moppe!

Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Frågan kvarstår dock, vilket OS är bäst enligt dig 08-dude, för genomsnittsanvändaren? Han spelar spel, ser på film, surfar på nätet och ordbehandlar. Win 3.1? Nån obskyr Linuxdist? Win XP?
För genomsnittsanvändaren som vill spela mycket spel och inte bryr sig om datorsäkerhet eller att systemet använder mycket resurser som kan användas på annat så är XP ett bra val. Jag känner ett flertal personer som tidigare har kört XP på en äldre dator och sedan köpt en ny dator med bättre prestande, till denna dator har de sedan istallerat W7 men tråkigt nog inte alls märkt att nya dator svarar snabbare. Den förbättrade prestandan används då istället av W7. Ett mysterium att användarna låter W7 finnas kvar på datorn. Troligen har det mest med okunskap att göra. Många tror att nytt alltid är bättre på alla sätt. Microsoft har tydligt bevisat motsatsen.

För den som inte spelar så mycket men som tittar på film, lyssnar på musik, surfar, utvecklar applikationer osv så skulle jag direkt installera tex. Debian.
Det är mycket resurssnålt och låter istället resurserna användas till andra saker än att driva operativsystemet vilket är absurt. Att det även är säkert och att attacker riktar sig specifikt mot tex. Debian gör det hela mer positivt.

Många företag som inriktar sig mot utveckling/dator säkerhet har helt hoppat över migering till Vista och kommer med stor chans även att hoppa över en nedgradering till Windows 7 från XP.
Sedan är det en annan sak med företag som inte har någon djupare kunskap inom området, eg alla icke IT-företag som tex. Volvo, ICA och Astra. De hoppar ofta på tåget med tror om att nytt alltid är bättre.

Senast redigerad av 08-dude den 2010-03-09 klockan 00:36.
08-dude är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 09:04   #28
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Där har du fel igen, kraftfullt är inte alltid bättre utan gör det ofta mer komplicerat än vad det behöver vara. Alla tidigare OS från MS är exempel på detta och W7 kommer inte vara något undantag.
Det är inte något som är nytt med Windows 7 utan används utan problem i de miljöer som kräver det. För användaren räcker det att det krävs administratörsrättigheter för vissa filer.

Citat:
Det är inte för att öka en redan hög säkerhet utan för att göra det möjligt att på en annan nivå ge rättigheter. Det är en helt annan sak.
Du menar att grupp och roll-hantering inte har med säkerhet att göra?

Citat:
För genomsnittsanvändaren som vill spela mycket spel och inte bryr sig om datorsäkerhet eller att systemet använder mycket resurser som kan användas på annat så är XP ett bra val. Jag känner ett flertal personer som tidigare har kört XP på en äldre dator och sedan köpt en ny dator med bättre prestande, till denna dator har de sedan istallerat W7 men tråkigt nog inte alls märkt att nya dator svarar snabbare. Den förbättrade prestandan används då istället av W7. Ett mysterium att användarna låter W7 finnas kvar på datorn. Troligen har det mest med okunskap att göra. Många tror att nytt alltid är bättre på alla sätt. Microsoft har tydligt bevisat motsatsen.
Du skojar verkligen med mig. Du har verkligen ingen aning om vad de gjort med Vista/7 eller hur? Att välja XP över Windows 7 skulle bara visa på extrem ignorans. Speciellt eftersom du verkar tro att du är någon säkerhetsexpert utan att ens förstå vad som ändrats.

Citat:
För den som inte spelar så mycket men som tittar på film, lyssnar på musik, surfar, utvecklar applikationer osv så skulle jag direkt installera tex. Debian.
Det är mycket resurssnålt och låter istället resurserna användas till andra saker än att driva operativsystemet vilket är absurt. Att det även är säkert och att attacker riktar sig specifikt mot tex. Debian gör det hela mer positivt.

Många företag som inriktar sig mot utveckling/dator säkerhet har helt hoppat över migering till Vista och kommer med stor chans även att hoppa över en nedgradering till Windows 7 från XP.
Sedan är det en annan sak med företag som inte har någon djupare kunskap inom området, eg alla icke IT-företag som tex. Volvo, ICA och Astra. De hoppar ofta på tåget med tror om att nytt alltid är bättre.
Ja, att ta en Linux-dist som Debian när man gör de sakerna är inte fel. Enda nackdelarna är:

Sämre ljud - snälla, försök att försvara/förklara ALSA/PulseAudio etc.

Sämre grafik - Grafikdrivrutinerna är åt helvete och har man tur så kan man få samma prestanda som Windows-burkar hade för 5-6 år sedan.

Flash fungerar sämre - Om det ens fungerar, 64-bitars brukar nöja sig med att krasha medan 32-bitar brukar nöja sig med att hacka när den försöker spela HD-content.

Firefox fungerar sämre - Oh noes, detta open source-flaggskepp är har en hel del sämre prestanda på Linux.

GNOME/KDE försöker härma användbarheten som kommerciella OS har men är så långt därifrån att det är nästan lustigt.

Hibernate/suspend. Ja, det är fixat äntligen! Det krashar bara ibland med andra ord. Det har varit "fixat" hur länge som helst nu men ändå patchar man det.

Laptop drar mer batteri med en Linux-distro än Windows. Men det finns hack för detta, grymt användarvändliga och fungerar nästan. Ett tips brukar vara att stänga av gigabit-nätet och bluetooth! Man skulle tjäna ännu mer på att stänga ner datorn helt.

X + två skärmar - Hahhahahaha

Min gissning är att du har ganska nyss kommit ut från universitet/högskola och jobbar som sysadmin eller något liknande hjärndött och har lyssnat för mycket på dina chinos-klädda kollegor.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 10:16   #29
08-dude
Jag kör moppe!

Citat:
Du menar att grupp och roll-hantering inte har med säkerhet att göra?
Oj vilken dålig tolkning du gjorde där. Läs om, läs rätt.

Citat:
Du skojar verkligen med mig. Du har verkligen ingen aning om vad de gjort med Vista/7 eller hur? Att välja XP över Windows 7 skulle bara visa på extrem ignorans. Speciellt eftersom du verkar tro att du är någon säkerhetsexpert utan att ens förstå vad som ändrats.
Det är inte enbart min åsikt utan många företag med spetskompetensen har
samma åsikt, bevisligen då de inte byter till just Windows 7. Men du kanske vet bättre än alla dessa företag ?

Det finns mycket goda skäl till att välja XP före Windows 7. Ett av många är just prestanda. Ett företag som arbetar med realtidssystem som kräver korta ledtider i databehandligen kan det vara helt ödestigert att byta från XP till tex. Windows 7.

Citat:
Ja, att ta en Linux-dist som Debian när man gör de sakerna är inte fel. Enda nackdelarna är:

Sämre ljud - snälla, försök att försvara/förklara ALSA/PulseAudio etc.

Sämre grafik - Grafikdrivrutinerna är åt helvete och har man tur så kan man få samma prestanda som Windows-burkar hade för 5-6 år sedan.

Flash fungerar sämre - Om det ens fungerar, 64-bitars brukar nöja sig med att krasha medan 32-bitar brukar nöja sig med att hacka när den försöker spela HD-content.

Firefox fungerar sämre - Oh noes, detta open source-flaggskepp är har en hel del sämre prestanda på Linux.

GNOME/KDE försöker härma användbarheten som kommerciella OS har men är så långt därifrån att det är nästan lustigt.

Hibernate/suspend. Ja, det är fixat äntligen! Det krashar bara ibland med andra ord. Det har varit "fixat" hur länge som helst nu men ändå patchar man det.

Laptop drar mer batteri med en Linux-distro än Windows. Men det finns hack för detta, grymt användarvändliga och fungerar nästan. Ett tips brukar vara att stänga av gigabit-nätet och bluetooth! Man skulle tjäna ännu mer på att stänga ner datorn helt.

X + två skärmar - Hahhahahaha
Ojoj, så mycket fel du har. Låter som en GNU/Linux användare som gav upp efter 2-3 dagar då bristen på kunskap var för tydlig.

Dock så är jag inte här för att föra något datorkrig utan jag förmedlar bara fakta och sedan är det upp till dig om du vill lära dig något eller inte.

Citat:
Min gissning är att du har ganska nyss kommit ut från universitet/högskola och jobbar som sysadmin eller något liknande hjärndött och har lyssnat för mycket på dina chinos-klädda kollegor.
Stämmer inte heller.

Senast redigerad av 08-dude den 2010-03-09 klockan 10:20.
08-dude är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 10:18   #30
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ojoj, så mycket fel du har. Dock så är jag inte här för att föra något datorkrig utan jag förmedlar bara fakta och sedan är det upp till dig om du vill lära dig något eller inte.
Nej, det är du som har fel, även om det är uppenbart att du är övertygad om motsatsen.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:15.