2010-02-12, 11:56
|
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Något är ju skapligt fel om det är så ordningsvakterna får hantera sådana situationer.
Att förvänta sig att civilt folk skulle göra något är som att tro att jultomten skulle suga av dig varje onsdagsmorgon, det sker fan inte ofta. Folk tänker att om de tittar åt ett annat håll så försvinner det.
Som vaktchefen sade i klippet, så måste det ändras, och det gör de förhoppningsvis. Jag hade inte kunnat stå och se på medan en annan människa får ansiktet insparkat, men som någon sade här ovanför - De kunde alla ha varit beväpnade. Frågan är då vilket som väger mest i ren instinkt - Självbevarelse eller försvar av andra.
Nog inte alla som skulle haft så lätt att svara realistiskt på den frågan. Jag vet med mig själv att jag har tidigare på instinkt försvarat andra, och inte förrän efteråt insett riskerna. Knappast en enbart positiv väg.
|
|
|
2010-02-12, 12:37
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Snorisarna är beväpnade - beväpna ordningsvakterna. Klart och betalt!
|
|
|
2010-02-12, 13:54
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tonto
som nämnt i inlägget du citera, lätt att vara stor på internet. Dom kan alla be packin' heat for all I know. Eller kanske dina biceps och pecs stoppar pistolkulor?
|
You know it. 
Skämt åsido: Det är skönt att inte alla resonerar så. Du menar att det var fullt rimligt att anta detta, och därmed bäst att hålla sig undan?
Man ska inte spela Rambo i onödan. Men inte heller utgå ifrån att allt som kan kräva lite civilkurage, är direkt förenat med livsfara.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Något är ju skapligt fel om det är så ordningsvakterna får hantera sådana situationer.
Att förvänta sig att civilt folk skulle göra något är som att tro att jultomten skulle suga av dig varje onsdagsmorgon, det sker fan inte ofta. Folk tänker att om de tittar åt ett annat håll så försvinner det.
|
Nu vet jag inte om det finns någon amerikansk variant av vår svenska ordningsvakt, något som hade kunnat översättas till något i stil med deputized security. Men om det hade det, så hade dessa tre inte varit exempel på dem.
I mina ögon är det tre helt vanliga snubbar med reflexväst (som det av en händelse råkar stå security på) och komradio.
Hade varit kul att se vad de hade för utbildning. Jag gissar på ingen.
|
|
|
|
2010-02-12, 14:14
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2009
|
I Sverige hade väl någon som gripit in fått finkan. Man får ju inte försvara sig.
|
|
|
2010-02-12, 14:20
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av oTure
I Sverige hade väl någon som gripit in fått finkan. Man får ju inte försvara sig.
|
Nej det hade man inte. Man får använda så mycket våld som situationen kräver för att förhindra att någon annan tar skada. Du hade kunnat brotta ner personen som sparkar och även "anhålla" honom och tillkalla polis. Alla civila har rätt till detta om jag inte minns helt fel.
|
C4L
|
|
|
2010-02-12, 14:24
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
Tja, jag vet ju av erfarenhet både att jag skulle reagerat annorlunda än vakterna, OCH att de flesta inte skulle ha gjort det. Vakterna agerade ju precis som dom blivit tillsagda dessutom.
Jag älskar speciellt hur det hycklande vittnet säger "I was just thinking 'do something, do something!'". Hon, till skillnad från vakterna, riskerade ju inte att bli av med jobbet.
Om ett slagsmål pågår och de närmsta personerna inte dyker in så kommer ingen annan heller göra det. Det är lite som om man kommer till en dörr där många väntar, risken är att man själv börjar vänta utan att ens känna på dörren. Flockinstinkter krockar med modern civilisation. Så det är inte våldet i sig man är rädd för, utan det sociala brottet att gå emot gruppen.
|
På vilket sätt menar du att vakterna skulle förlora jobbet genom att ta över flickans nödvärn? Antagligen så har dessa vakter lika mycket befogenheter som svenska väktare.
|
|
|
2010-02-12, 14:26
|
|
|
Banned User
|
Får känslan av att många här som inte har koll på vilka rättigheter civila har inte hade reagerat så mycket annorlunda i skarpt läge, nu när ni sitter hemma och tänker tror ni säkert ni hade reagerat annorlunda. Alla är skyldiga att känna till alla lagar.
|
|
|
2010-02-12, 14:27
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av gibb
Snorisarna är beväpnade - beväpna ordningsvakterna. Klart och betalt!
|
Vilka ordningsvakter?
|
|
|
2010-02-12, 15:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Fan spelar det för roll vad man har för rättigheter när någon står och stampar på huvudet på en annan?
Helt galet när man ser vakten typ lite halvhjärtat försöker "hindra" tjejen från att sparka genom att sätta fram en hand mot henne.. typ som att det skulle vara en busig 5-åring...
|
2010-02-12, 15:40
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Ja jag tror ju definitivt att mina instinkter hade tagit över, vare sig jag hade haft tillåtelse eller ej till att ingripa (då menar jag inte att jag hade gått bärsärk om nån tror det).
Hade nog inte heller hunnit reflekterat över om kidsen eventuellt hade varit beväpnade. Hade nog helt enkelt inte hunnit "tänka efter".
Fast det är klart, det är längesen man var i en liknande situation så man vet ju faktiskt inte.
|
C4L
|
|
|
2010-02-12, 15:47
|
|
|
<Walking Apocalypse>
Reg.datum: Jun 2003
|
Svårt att säga hur man hade tänkt och agerat när det händer mitt framför fötterna på en kanske? (tankegångar som, hur många är det i sällskapet, trolighetsgrad att de har muskedunder etc kanske är helt out the window och saker man inte ens tänker på när man ser någon stampa ngn i fejjan rakt framför en)
|
|
|
2010-02-12, 15:56
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Jag blir så förbannad att jag måste gå iväg och göra något annat ett tag.
|
|
2010-02-12, 16:01
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av oTure
|
Exempel på när det har hänt? Du har all rätt i världen att försvara både dig själv och andra.
|
|
|
2010-02-12, 16:02
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Nej det hade man inte. Man får använda så mycket våld som situationen kräver för att förhindra att någon annan tar skada. Du hade kunnat brotta ner personen som sparkar och även "anhålla" honom och tillkalla polis. Alla civila har rätt till detta om jag inte minns helt fel.
|
Ja man får använda så mycket våld som situationen kräver, detta är väldigt svårdefinerat i rättsystemet men sålänge man gör det för att skydda någon/sig själv så löser det sig. Avvärja personen som utför misshandeln är ok, men att ta bort han från situationen och sparka han i huvet bara för att han gjorde liknande på någon annan är inte ok.
Du får även gripa personen i fråga och vänta på polis, det har alla medborgare rätt till sålänge själva brottet kan medföra fängelse. (Misshandel räknas absolut in där).
Nej jag pratar inte om situationen i sig för då är det säkert 10 pers där och det lär inte vara alternativet men ville bara påpeka rättigheterna man har i fallet. Du skulle säkert åka på massa spö, men det är från person till person hur man hade ingripit. Som många säger, lätt att snacka om det på internet och säga att man själv hade ingripit och i många fall är det sant, för man tänker inte alltid på konsekvenserna.
|
|
|
|
2010-02-12, 16:51
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Hur kunde de bara stå precis brevid henne när hon blir sparkad i huvdet? Även om det inte ingår i deras arbetsuppgifter att ingripa är det väl självklart att man försöker avbryta något sådant. Och att ingen annan runt omkring gjorde något heller var ju också förjävligt. Finns så mycket fegt folk.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:09.
|

|