Citat:
Ursprungligen postat av olwe
Jo jo. Men han svettas ju efter träning. Han har alltså aktiverat/stressat kroppen innan. Jag är inte heller någon expert men kroppen bör reagera via sympatiska nervsystemet (öka, till exempel lungornas funktion, hjärtslag, blodtryck och sänker vissa nadra funktioner).
För att motverka detta aktiverar man då det parasympatiska nervsystemet, vilket arbetar motsatt (men inte enhetligt, som sympatiska gör).
Alltså, kroppen är upptrissad och stressad efter att ha satts i en ansträngande och krävande situation (träningen). Genom exempelvis meditation eller något annat avslappningstrix så som en andningsövning så bör man kunna sänka dessa funktioner och lugna ner kroppen och pulsen.
Det här bygger på att kroppen fugerar som i en stresssituation under träning. Jag vet i ärlighetens namn inte riktigt om det fungerar på det sättet, har inte studerat så djupt inom ämnet och heller inte inom jusst det här området.
Aja, vi behöver kanske ingen vidare debatt om detta, känns like overkill. I alla fall kl 02.15 på natten.
|
Du har rätt, har dock inte hävdat motsatsen med undantag för sympatiska nervsystemet. Som jag tyckte stämde in fel, av det jag orkade googla upp hehe. Det andra stämde desto bättre.
Helt klart att meditation och avslappningsövningar är klockrent för ändamålet för att stressa av och därmed sänka pulsen. Du får forska vidare i området!