Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-07, 20:50   #16
Thewind
Herr Kantarell

Thewinds avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Bahir Visa inlägg
Polisanmäla lär du inte kunna göra om det inte finns några skriftliga lånekontrakt mellan er. Jag skulle nog i stället konfiskera hennes ägodelar och sälja dem till en pantbank.
Kan ha fel, men finns det något i stil med muntlig överenskommelse?
Thewind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 21:14   #17
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Bahir Visa inlägg
Man undrar ju också hur gamla ni är, och om ni bor i egna lägenheter eller med föräldrarna?
Detta undrar jag också.
Gammal 2009-08-07, 21:14   #18
Commando1980
Banned User

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av jenJ Visa inlägg
hej! Jag är så otroligt trött på min syster.. Hon har alltid ställt till det för mig. Hon är skyldig mig minst 8000 kr. Samt jag har fått anmärkningar oxå pga henne.. Får väl kanske skylla mig själv som är för snäll och alltid tror att ens syster inte skulle kunna göra nått sådant mot en. Jag har pratat med henne ang det hon är skyldig mig osv flera gånger och hon säger att hon mår så dåligt pga det men nästa dag så är det som bortblåst.. Då slösar hon bort pengar på ex en ny mobil, el är ute flera dagar i veckan när festar ist för att betala mig. Nu är jag så lett på det hon gör och jag orkar inte med henne.. Jag har lust att polis anmäla henne.. Men hur bra syster är jag då ?!.. Vad borde jag göra? Säga upp kontakten med henne så att hon fattar att detta är allvarligt ?
du böjar med en brutal utskällning sen plockar du av henne grejer som är värda ca 8000kr och säljer/pantar dessa grejer. i framtiden så vet du att lånar du henne mer pengar så får du aldrig tillbaka dom.
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 21:35   #19
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Vad är det för fel med att säga upp bekantskapen med släkt och familj om personerna i fråga inte respekterar dig?

Jag skulle utan tvekan säga upp bekantskapen om hon inte bättrade sig, inte för pengarna men för respektlösheten.
Gammal 2009-08-07, 21:37   #20
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Kan du prata med era föräldrar om saken? Om hon inte lyssnar på dig (vilket i sig är lite underligt) kanske hon lyssnar på dem? Lånar hon pengar av dem också, eller av något annat syskon? Hur sköter hon de lånen? Hur kan du förresten ha betalningsanmärkningar p.g.a. henne - handlar hon i ditt namn/på dina kort?

Sedan är det dags för dig att sluta låna ut pengar och "täcka upp" för en syster som inte tar sitt ansvar. Du behöver inte ha dåligt samvete för att du skulle vara ogin som inte vill göra det; att fortsätta låna ut pengar är inte att vara snäll, utan att hjälpa henne att fortsätta med ett i längden ohållbart beteende. Det snälla är att sätta ned foten.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 21:38   #21
en stor stark
Den soeda tösapågen

en stor starks avatar

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
vad är det för fel med att säga upp bekantskapen med släkt och familj om personerna i fråga inte respekterar dig?

Jag skulle utan tvekan säga upp bekantskapen om hon inte bättrade sig, inte för pengarna men för respektlösheten.
+1
Gammal 2009-08-07, 21:50   #22
Spiffy
Smalfet med lem

Spiffys avatar

Reg.datum: Dec 2003
Pantsätt något av henne som är värt 8000 kronor, vill hon ha tillbaka sina prylar så får hon betala.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 22:01   #23
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
På förekommen anledning: Tramsa inte sönder tråden.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 22:51   #24
Bubban
Registered User

Bubbans avatar

Reg.datum: Nov 2007
Gammal 2009-08-07, 23:01   #25
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Se till att hon har automatisk överföring till dig samma dag som lönen kommer in. Och låna för guds skull inte ut mer pengar. Hon måste lära sig att klara sig själv.
Jag skulle aldrig säga upp bekantskapen med min syster för 8000.
Gammal 2009-08-07, 23:11   #26
en stor stark
Den soeda tösapågen

en stor starks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Se till att hon har automatisk överföring till dig samma dag som lönen kommer in. Och låna för guds skull inte ut mer pengar. Hon måste lära sig att klara sig själv.
Jag skulle aldrig säga upp bekantskapen med min syster för 8000.
Det handlar ju mer än om 8000kr. Det handlar ju om att systern är respektlös och bryr sig mer om att festa än att ens försöka betala tillbaka. Gillar man sitt syskon, och han/hon behöver hjälp (pengar) och man lånar ut 8000kr till detta syskon som sen inte kan betala tillbaka pga personliga bekymmer så är det en sak, som enligt mig är acceptabelt. Men om man inte står sitt syskon så nära (vet iofs inte om det var såhär för TS, men ändå) och detta syskon vill ha pengar, och sen inte vill/försöker betala tillbaka, så har hon ju tydligen gjort sitt val. Då skulle jag absolut kunna bryta kontakten. Förstår inte varför det skulle vara så annorlunda bara för att det är ett syskon.
Gammal 2009-08-07, 23:24   #27
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Bubban Visa inlägg
Fixat.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 23:24   #28
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert Visa inlägg
Vem fan säger upp kontakten med ett syskon för 8kkr?

Självklart är det inte ett acceptablet beteende, men så långt ska man väl inte behöva gå.
Det är 8000Kr och någon som beter sig extremt ansvarslöst, utan att visa den minsta lilla respekt.

Jag hade som sagt brutit kontakten. Att det är familj, och har man haft bra kontakt tidigare, kan man visserligen ha lite överseende med sådana saker. Här låter det dock som TS blir ordentligt utnyttjad av en strulig syster som inte visar henne någon som helst respekt. Sånt beteende ska man inte acceptera från någon.

Jag har för övrigt en bror som också är totalt ansvars- och respektlös, och jag har helst så lite som möjligt med honom att göra. Så ja, jag är den personen som säger upp kontakten för sådana saker.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 23:25   #29
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag sa att jag inte skulle säga upp bekantskapen för 8000. Däremot skulle jag fundera på hur jag skulle kunna hjälpa min syster att bli bättre på att hantera pengar. Jag skulle inte låna ut mer. Däremot skulle jag troligen gå med henne till en ekonomisk rådgivare på bank eller hos kommunen, och jag skulle absolut prata med henne om vad hon pysslar med.

Pengar är bara pengar. Min syster är mig väldigt kär.
Gammal 2009-08-07, 23:34   #30
en stor stark
Den soeda tösapågen

en stor starks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag sa att jag inte skulle säga upp bekantskapen för 8000. Däremot skulle jag fundera på hur jag skulle kunna hjälpa min syster att bli bättre på att hantera pengar. Jag skulle inte låna ut mer. Däremot skulle jag troligen gå med henne till en ekonomisk rådgivare på bank eller hos kommunen, och jag skulle absolut prata med henne om vad hon pysslar med.

Pengar är bara pengar. Min syster är mig väldigt kär.
Jo precis. Men om hon inte skulle varit dig kär skulle du kanske brutit kontakten. Det var ungefär det som var min poäng. (Jag antar att du svarade mitt inlägg)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:58.