2009-07-21, 07:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av DerClown
Tack för alla svar!
Jag tycker en portion gröt innehöll 150kcal + ca halv dl mjölk = 20kcal.
Mina mackor består av dubbla bröd, lite lätt margarin, 2 skivor skinka, 2 skivor ost, salladsblad och gurka, räknade dem till ca 250kcal, ganska noggrant räknat. Men som sagt så varierar det ganska mycket beroende på hurudan sorts bröd det är.
Ja jag äter väl för mycket eftersom jag inte går ner, det är ganska lätt att konstatera. Därför söker jag hjälp med att få ner intaget.
Skall prova att äta en större portion gröt på morgonen, skippa mackorna och äta mat på jobb igen, får bli mera sallad än mat helt enkelt!
Ang. kvällsätande så vill jag träna/springa genast jag kommer hem, men vill inte träna på tom mage, därför en liten portion mat före träningen och en liten efter. Springer gör jag på tom mage.
Middagen kan bestå av totalt vad som helst, allt från makaroner/nudlar/ris/potatis i kombination med kyckling, biff, malet kött osv. En portion då i typ med en potatis med ca 100g kött.
|
Nu antar jag att jag är lite ekonomisk och tråkig, varför inte laga mat hemma och ta med till jobbet som lunch? Äter du bara runt 100g kött så kostar en lunch 10 - 20 kr, plus att du kan mer tillförlitligt räkna ut innehållet istället för att gissa vilt.
Själv åt jag 3 ggr om dagen under min deff och hungerskänslorna försvann efter någon vecka. Så jag skulle rekommendera 3 st "stora" portioner istället för 6 små.
|
|
2009-07-21, 08:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Jo tack, men det är lite jobbigt på mitt arbete, för vi har inte eget kök utan ett företag som jobbar inom vårt företag. Men tror ja får skita i pengarna nu, sista lönen är nästa och då kommer det lite extra ändå.
|
|
|
2009-07-21, 08:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Du bör säkerställa ditt proteinbehov först, av mer än en anledning.
En är i alla fall att protein (och även fett) mättar betydligt bättre än de mackor som du käkar. Om du drar ner på kolhydraterna och ökar upp protein och bra fett så kommer du att känna dig mättare längre. Lägg därtill så mycket matiga grönsaker typ broccoli, vitkål, blomkål och dylikt som du behöver för att bli riktigt mätt.
Ligger man på ett lågt kaloriintag så tycker jag också att det är enklare att hålla dieten på 3 max 4 måltider per dag. Typ frukost, lunch, middag och kvällsmål. Annars blir det löjligt små portioner att dutta omkring med.
|
|
|
2009-07-21, 10:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Jo tack, men det är lite jobbigt på mitt arbete, för vi har inte eget kök utan ett företag som jobbar inom vårt företag. Men tror ja får skita i pengarna nu, sista lönen är nästa och då kommer det lite extra ändå. 
|
Brukar själv inte orka ställa in maten i kylskåp, då är den redan rumstempererad och är det då kö vid mikron så är det bara att äta.
|
|
2009-07-21, 11:12
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kappman
Du bör säkerställa ditt proteinbehov först, av mer än en anledning.
En är i alla fall att protein (och även fett) mättar betydligt bättre än de mackor som du käkar. Om du drar ner på kolhydraterna och ökar upp protein och bra fett så kommer du att känna dig mättare längre. Lägg därtill så mycket matiga grönsaker typ broccoli, vitkål, blomkål och dylikt som du behöver för att bli riktigt mätt.
Ligger man på ett lågt kaloriintag så tycker jag också att det är enklare att hålla dieten på 3 max 4 måltider per dag. Typ frukost, lunch, middag och kvällsmål. Annars blir det löjligt små portioner att dutta omkring med.
|
Tack för ett bra svar!
Men detdär visste jag inte om!
Då äter jag istället 2 bitar kyckling och endast lite ris på jobb, det är ju köttet som kostar. 
Så du menar att 100g kyckling mättar mera än 100g potatis? det visste jag inte om! Eller har aldrig tänkt på det. TACK!
|
|
|
2009-07-21, 12:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
På vilket sätt är mackor inte mat?
|
klart det är mat, formulerade väl mig konstigt, poängen är att 800kcal borde läggas på något som mättar mer om problemet är att man är fortsatt hungrig av sina 800kcal mackor
|
|
|
2009-07-21, 13:17
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av j2b
klart det är mat, formulerade väl mig konstigt, poängen är att 800kcal borde läggas på något som mättar mer om problemet är att man är fortsatt hungrig av sina 800kcal mackor
|
Nu är ju också saken den att jag borde få ner dedär 800 till kanske 600, eftersom jag inte går ner. Så ska vi säga som så att mättar 600kcal mat (t.ex. ris+kyckling, typ 150g+150g=[enligt mina uträckningar ca 600kcal]) mera än 800kcal mackor? Hålls man mätt LÄNGRE av maten, än av mackorna?
|
|
|
2009-07-21, 13:20
|
|
Registered User
|
En följdfråga.
Vad innebär en råfylla med fet grillmat på lördagen, säg totalt intag 4000kcal, för HELA veckans resultat?
Detta skulle innebära att man ligger 1500kcal på + en dag, betyder det också då att man går upp motsvarande mängd den ena dagen? Är det tillfälligt det man går upp isf.?
|
|
|
2009-07-21, 13:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
En följdfråga.
Vad innebär en råfylla med fet grillmat på lördagen, säg totalt intag 4000kcal, för HELA veckans resultat?
Detta skulle innebära att man ligger 1500kcal på + en dag, betyder det också då att man går upp motsvarande mängd den ena dagen? Är det tillfälligt det man går upp isf.?
|
Se det över en vecka. Om du ligger på ett kaloriunderskott på ca 500 kcal per dag mellan Måndag till Fredag så "förstör" du den veckan om du vräker i dig 2500 kcal extra på en grillfest på lördagen.
|
|
|
2009-07-21, 13:41
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
På vilket sätt är mackor inte mat?
|
Det är väl mat men innehåller way too many kolhydrater och mättar dessutom knappt! Kan äta 10 rostade bröd med smör och ost på, känner mig fortfarande hungrig(längesen man gjorde det).
|
|
|
2009-07-21, 14:07
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Det är ingen (eller så missade jag det) som har rekommenderat dig att röra på dig mer så då gör jag det. Det skadar inte att beta av några hundra kalorier per dag i mer motion, varken ur viktminsknings- eller hälsosynpunkt, så gå en sväng, jogga någon extra gång, kör ett varv på konditionsmaskinerna i samband med styrketräningen, ut och simma etc.
|
|
2009-07-21, 14:17
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lars "varekeson"
Tror dessutom att du räknat fel på energiinnehållet i din frukost.
Äter du havregrynsgröt så innehåller 1dl havregryn mer än din frukost totalt som även ska innehålla mjölk.....
1 dl gryn oavsett typ innehåller nästan 200 Kcal bara det.
1 skål med havregrynsgröt med 1 glas mellanmjölk landar på ca 300 Kcal, kanske problemet ligger i dina uträkningar i större grad än du tror.
|
1dl Axa eller Coop havregryn innehåller 130kcal.
För övrigt tycker jag det är galet att äta så mycket mackor. Ät mat istället så håller du dig mätt. Mycket protein, lagom med fett och kollisar.
|
|
|
2009-07-22, 06:24
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Det är ingen (eller så missade jag det) som har rekommenderat dig att röra på dig mer så då gör jag det. Det skadar inte att beta av några hundra kalorier per dag i mer motion, varken ur viktminsknings- eller hälsosynpunkt, så gå en sväng, jogga någon extra gång, kör ett varv på konditionsmaskinerna i samband med styrketräningen, ut och simma etc.
|
Tack för tipset.
Men tycker jag rör på mig tillräckligt, sitter inte still en stund efter att jag kommit från jobb till att jag går och lägger mig.
Citat:
Ursprungligen postat av TehSaxo
Det är väl mat men innehåller way too many kolhydrater och mättar dessutom knappt! Kan äta 10 rostade bröd med smör och ost på, känner mig fortfarande hungrig(längesen man gjorde det). 
|
Nu pratar jag inte rostbröd, utan t.ex. rågbröd as in this:
http://www.fazergroup.com/upload/Faz...raavilohta.jpg
Citat:
Ursprungligen postat av Flexipop
Se det över en vecka. Om du ligger på ett kaloriunderskott på ca 500 kcal per dag mellan Måndag till Fredag så "förstör" du den veckan om du vräker i dig 2500 kcal extra på en grillfest på lördagen.
|
Ja då är de väl där som min viktnedgång skiter sig. 
Iofs. så har jag hållit mig nykter nu två veckoslut irad, så...
|
|
|
2009-07-22, 09:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ja då är de väl där som min viktnedgång skiter sig. 
Iofs. så har jag hållit mig nykter nu två veckoslut irad, så...
|
Att hålla sig nykter är inget måste för att gå ned i vikt. Jag har druckit måttliga mängder alkohol ungefär 1 gång i veckan under 6 månader och har gått ner i vikt stadigt. Det är snacksen och bakismaten du ska se upp med.
|
|
|
2009-07-23, 05:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Flexipop
Att hålla sig nykter är inget måste för att gå ned i vikt. Jag har druckit måttliga mängder alkohol ungefär 1 gång i veckan under 6 månader och har gått ner i vikt stadigt. Det är snacksen och bakismaten du ska se upp med.
|
Tja att dra en råfylla är nog inte nåt att rekommendera, fettförbränningen slår i botten och alkohol innehåller bra mycket kalorier (en ölburk 150kcal). Sen så äter man ju bakismat pga. att man druckit sig full.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:32.
|

|