2009-05-17, 14:25
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2008
|
Du har ju ändå knappast nog med kunskaper inom ämnet för att öppna upp en tråd på ett av sveriges största kost och fitness forum och klanka ner på en dietist? 14k
|
|
|
2009-05-17, 14:28
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fearstrike
Du har ju ändå knappast nog med kunskaper inom ämnet för att öppna upp en tråd på ett av sveriges största kost och fitness forum och klanka ner på en dietist? 14k
|
Jag har tillräckligt för förstå när ett påstående är helt galet. Behövs ingen vidare kunskap för klura ut det själv, även DU klarar det.
|
|
|
2009-05-17, 14:28
|
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Nå, dietistproffesionen är mer än flumma runt som någon kostrådgivare för essentiellt friska individer. Den mer kliniskt inriktade nutritionen glöms bort eller missförstås av den generella populasen.
Hur hade du tänkt framföra dina insikter 14k så att du faktiskt får till en förändring? Vi skall stå rustade för diabetiker, invandrare, gamla, multisjuka, allt på en gång möjligtvis. Där behövs vår kompetens snarare än som allmänna kostrådgivare (det finns andra program som kommer in på det) eller som förskrivare av näringsdrycker (Hur mycket kompetens behövs för att förskriva rätt näringsdryck för en leversjuk? Blir ju rutin väldigt snabbt). Dietister som inte ingår i team behöver ibland vara kuratorer light när det kommer till dietfrågor.
Kan ju inte klämma in allt möjligt på 3 futtiga år.
|
|
2009-05-17, 14:29
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Förutom det understukna så ser jag ingenting konstigt i resten av det du klistrade in i ditt inlägg. Vad är din poäng? Ska det här handla om förståsigpåare som anser sig att hela Svenska folket nu kommer försöka överäta sig feta på frukt och spannmål, för att de inte vet bättre?
|
|
2009-05-17, 14:30
|
|
|
fjollhulken
Reg.datum: Sep 2003
|
För att vara dietist verkar hon ju riktigt vettigt. Tycker det är sansade råd hon ger till allmänheten. Det är ingen elitidrottare hon ger tips till,utan till folk som vill leva vanliga liv och unna sig nåt trevligt ibland. Ser inte problemet riktigt.
Trodde det skulle vara en ny skipper men istället var det en tråd om att en dietist tycker att man ska hålla godiset till helgen.
|
2009-05-17, 14:34
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Coldsmith
För att vara dietist verkar hon ju riktigt vettigt. Tycker det är sansade råd hon ger till allmänheten. Det är ingen elitidrottare hon ger tips till,utan till folk som vill leva vanliga liv och unna sig nåt trevligt ibland. Ser inte problemet riktigt.
Trodde det skulle vara en ny skipper men istället var det en tråd om att en dietist tycker att man ska hålla godiset till helgen.
|
Så man går inte upp i vikt av äta frukt, bär, grönsaker, potatis och spannmål. Ingen möjlighet alls. Ok... Sorry. Fick fel på den infon där.
|
|
|
2009-05-17, 14:36
|
|
|
fjollhulken
|
Citat:
Ursprungligen postat av 14K
Så man går inte upp i vikt av äta frukt, bär, grönsaker, potatis och spannmål. Ingen möjlighet alls. Ok... Sorry. Fick fel på den infon där. 
|
Omg! Sa hon verkligen så?! Men guuuud, stoppa pressarna! Fram med hundspannet, här ska jagas dietister.
Så du hittade en mening att anmärka på? Härligt härligt. Men blir allt hon säger helknäppt för att hon uttrycker sig klumpigt där?
Dags att dricka av chilla-ner-sig-vattnet?
|
2009-05-17, 14:40
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Omg! Sa hon verkligen så?! Men guuuud, stoppa pressarna! Fram med hundspannet, här ska jagas dietister.
Så du hittade en mening att anmärka på? Härligt härligt. Men blir allt hon säger helknäppt för att hon uttrycker sig klumpigt där?
Dags att dricka av chilla-ner-sig-vattnet?
|
För att vara en leg. dietist och "politiker" så borde hon väl tänka efter. Du tror väl inte King Grub skulle hoppa in i en tråd o "råka" säga fel till någon i den kategorin. "Ät hur mycket frukt som helst, spelar inte roll". Man gör bara inte såna fel när man har ett ansvar som dietist.
|
|
|
2009-05-17, 14:41
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
För att vara en leg. dietist och "politiker" så borde hon väl tänka efter. Du tror väl inte King Grub skulle hoppa in i en tråd o "råka" säga fel till någon i den kategorin. "Ät hur mycket frukt som helst, spelar inte roll". Man gör bara inte såna fel när man har ett ansvar som dietist.
|
Men nu får du lugna ner dig. Det är en mening på en hel blogg med en vansinnes massa information, som är vettig.
Det är mycket bättre att säga "det här är bra att äta" än att förkasta vissa livsmedel.
|
|
2009-05-17, 14:42
|
|
|
fjollhulken
|
Citat:
|
Han skulle säkerligen uttrycka sig mer korrekt. Men kom ihåg då att de har t vå olika publiker med två olika mål.
Häng inte upp dig på sånt.
Sen vill jag gärna se den som äter sig tjock på granny smith-äpplen. Utlysa tävling kanske?
|
2009-05-17, 14:43
|
|
|
fjollhulken
|
Jag tror att 14k trodde att han hade världens scoop, men ack.
|
2009-05-17, 14:44
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Drast
Fast det här leder nog till att många ser en enkel utväg och VRÄKER i sig ovannämnda produkter, och det lär dom inte gå ner i vikt av.
Sen finns det ju såklart en del vettigheter där i texten, men det ursäktar inte galenskaperna!
|
Ptja, hon anser faktiskt att det är en omöjlighet att äta sig överviktig på energitäta kolhydratkällor (se min sig.). Det tycker jag är ganska märkligt.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-05-17, 14:45
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Men nu får du lugna ner dig. Det är en mening på en hel blogg med en vansinnes massa information, som är vettig.
Det är mycket bättre att säga "det här är bra att äta" än att förkasta vissa livsmedel.
|
Jag är lugn? Tycker bara att man bär på ett ansvar om man ska kalla sig för leg dietist.
Hon har rätt i mycket hon säger, det nekar jag inte, men om du läst hennes blogg och vissa av hennes svar i kommentarerna så ser du att inte bara 1 mening som är galet.
|
|
|
2009-05-17, 14:47
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Han skulle säkerligen uttrycka sig mer korrekt. Men kom ihåg då att de har t vå olika publiker med två olika mål.
Häng inte upp dig på sånt.
Sen vill jag gärna se den som äter sig tjock på granny smith-äpplen. Utlysa tävling kanske? 
|
Ligger du på överskott så ja?
Citat:
Jag tror att 14k trodde att han hade världens scoop, men ack.
|
Nä, inte ute efter sånt, Det lät bara väldigt märkligt att en dietist skulle säga något sånt.
|
|
|
2009-05-17, 14:47
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Jag är lugn? Tycker bara att man bär på ett ansvar om man ska kalla sig för leg dietist.
Hon har rätt i mycket hon säger, det nekar jag inte, men om du läst hennes blogg och vissa av hennes svar i kommentarerna så ser du att inte bara 1 mening som är galet.
|
+1... hon verkar inte alls förstå hur kroppen fungerar givet hennes försök till svar i kommentarer, utan hänvisar gång på gång till SNR:s makrunutrientfördelning och säger att det är det bästa sen köpesmör. Vägrar konsekvent att svara på frågor.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:19.
|

|