Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-01, 13:59   #16
stafh
Registred User

stafhs avatar

Reg.datum: May 2005
Risken för de som äter maten är väl att något av de protein som uttrycks genom det förändrade DNAt är giftiga för människor. Detta testas väl dock antagligen ganska rigoröst innan man godkänner den färdiga produkten...

DNAt i sig är inte giftigt, eftersom det är samma fyra nukleotider som bygger upp all DNA på planeten.

Det största problemet med GMO-grödor är väl risken att de sprider sig och slår ut ett helt ekosystem... såna effekter är svårt att förutsäga i förhand dessutom.

Personligen tycker jag att hela grejen med GMO är lite som att försöka skjuta upp symptom på en sjukdom som man borde satsa på att bota istället. Världen är överbefolkad redan nu, är det inte smartare att satsa på att minska världspopulationen istället för att göra det möjligt för ännu större populationstillväxt?
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 15:34   #17
Endura
Registered User

Enduras avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av stafh Visa inlägg
Personligen tycker jag att hela grejen med GMO är lite som att försöka skjuta upp symptom på en sjukdom som man borde satsa på att bota istället. Världen är överbefolkad redan nu, är det inte smartare att satsa på att minska världspopulationen istället för att göra det möjligt för ännu större populationstillväxt?
+1 för den kommentaren

Tycker tråden i övrigt är väldigt intressant!
Gammal 2008-10-01, 17:08   #18
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Endura Visa inlägg
Tycker tråden i övrigt är väldigt intressant!
Jag kan även rekommendera dokumentären som tråden bygger på. Såg den i sin helhet igår och visst är den vinklad men ändå intressant.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-10-01 klockan 17:52.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 17:12   #19
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Världen är överbefolkad redan nu, är det inte smartare att satsa på att minska världspopulationen istället för att göra det möjligt för ännu större populationstillväxt?
Du ser inget etiskt problem med det ?
Vem ska bestämma vilka som ska få barn och inte ska få barn ?

Jag finner det mycket vidrigt att utöva den makten på andra.

- Tyvärr herr och fru Larsson. Ni får inte skaffa barn.
- Fru Larsson kan följa med här så ska vi bara snörpa av äggledarna.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 18:19   #20
stafh
Registred User

stafhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Du ser inget etiskt problem med det ?
Vem ska bestämma vilka som ska få barn och inte ska få barn ?

Jag finner det mycket vidrigt att utöva den makten på andra.

- Tyvärr herr och fru Larsson. Ni får inte skaffa barn.
- Fru Larsson kan följa med här så ska vi bara snörpa av äggledarna.
Man behöver ju inte nödvändigtvis vara så drastisk... statistiska studier har t.ex. visat att kvinnor föder färre barn ju högre utbildning de har. Sen är det väl ganska allmänt känt att fattiga människor skaffar fler barn än "rika".

Skulle det krisa som fan så ser jag dock inget problem med det (även om t.ex. böter/bidrag etc kanske är lite bättre än kastrering), så länge problemen som blir lösta är större än de som uppstår.
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 18:52   #21
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Högre utbildning, högre levnadsstandard, kallat vad du vill. Ökade resurser leder i alla fall till färre barn i västvärlden. Utan födelsereglering.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 20:01   #22
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Citat:
Tack! Jag håller helt o hållet med. Det största problemet är att vi är för många. Hur man ska gå till väga är väl svårt/omöjligt, men som det ser ut nu så verkar det som om det kommer att lösa sig på naturlig väg, eller iaf hindras från att eskalera allt för mycket mer.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 20:32   #23
Xealswe
Registered User

Xealswes avatar

Reg.datum: Sep 2006
Okej då kontrar jag med detta:

Vi sover för lite, inför maxbegränsning på hur många lampor som säljs, ju mindre artificiell belysning desto oftare kommer folk lägga sig när solen går ner

Inför maxbegränsningar på hur många bilar och transportmedel som säljs, städerna blir ju för stora!

Lägg ner allt prat om gmo grödor, vi anpassar vår befolkning istället till den landareal och produktion vi har nu

Inser ni det absurda?
Xealswe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 20:36   #24
Xealswe
Registered User

Xealswes avatar

Citat:
Det största problemet med GMO-grödor är väl risken att de sprider sig och slår ut ett helt ekosystem... såna effekter är svårt att förutsäga i förhand dessutom.
En gröda som genetiskt blivit manipulerad att tåla köld bättre i sverige kommer ju givetvis att växa bättre och bli den dominanta grödan av det slaget

Samma sak som att bönder i alla tider selekterat fram de största grödorna och odlat dessa vidare

Slår ut ett ekosystem?
Gammal 2008-10-01, 20:38   #25
NuclearWinter
A-människa

NuclearWinters avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Ironwoman Visa inlägg
2003 ingick det i en kurs jag läste på C-nivå. Jag och två andra ägnade en vecka åt att ta fram risker och fördelar. Det vi kom fram till var att det inte finns några risker att äta genförändrade livsmedel

...

Dock kom vi fram till att det fanns ekonomiska och politiska problem. Samt troligen resistensproblem i framtiden. Samt att det ofta ledde till färre sorter som odlas, tex att endast en sorts majs finns på marknaden.
Skönt det är att vilja kommentera något och se att någon annan redan uttryckt det bättre
NuclearWinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 20:41   #26
Racso
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Världen är överbefolkad redan nu, är det inte smartare att satsa på att minska världspopulationen istället för att göra det möjligt för ännu större populationstillväxt?
Vi har en förmåga som ingen annan levande varelse har. Vi behöver inte längre anpassa oss till vår omgivning, utan vi kan anpassa vår omgivning till oss. Sen om vi gör det på ett hållbart sätt, det är frågan.
Racso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 20:44   #27
Racso
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
Sen bör man ju tillägga att det är direkt efterblivet att inte vara försiktig med konstgjord föda. Sånt som vi inte hunnit anpassa oss efter KAN vara skadligt. Sötningsmedel, färgämnen, konserveringsmedel...
Racso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 21:15   #28
Khyron_
His Divine Shadow

Khyron_s avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Racso Visa inlägg
Sen bör man ju tillägga att det är direkt efterblivet att inte vara försiktig med konstgjord föda. Sånt som vi inte hunnit anpassa oss efter KAN vara skadligt. Sötningsmedel, färgämnen, konserveringsmedel...
Det är efterblivet att jämföra GMO-grödor med sötningsmedel, färgämnen, konserveringsmedel etc eftersom det inte är samma sak.
Khyron_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-02, 08:37   #29
Xealswe
Registered User

Xealswes avatar

Folk är rädda för "konstgjord" föda eftersom de flesta inte har kunskap om det. Det är samma process som i allt annat. Titta bara på de dokumentärerna som fördes av nejsägarna med att folk får i sig nya genetiska uttryck och får armar i huvudet. Det säger ju nästan allt
Gammal 2008-10-02, 09:09   #30
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Reg.datum: May 2008
Jag var positiv till genförändrad mat tills jag flyttade till Nya Zeeland.
Det är skrämmande när man kollar på den biologiska mångfald som förstörts av importerade växter och djur. Genförändrade växter och djur skulle göra samma sak fast i större skala!

Vissa varianter kan vara ok, exempelvis såg jag ett program om laxar som genmanipulerats. De hade gener som gjorde att de växer hela året runt istället för halva (växer bara på sommaren). Man hade även ändrat generna på dom så att dom kunde inte fortplanta sig = ingen risk för spridning.
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:00.