Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-26, 09:58   #16
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Exakt varför äter du en energiboost, hur mycket kalorier får du i dig utöver den och hur vande du dig vid den?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-26, 11:11   #17
Junior
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Fredspipan Visa inlägg
Äter fisk flera dagar i veckan. Vit fisk, lax och tonfisk.

Fisk innehåller alldelles för lite energi för att kunna ingå i min energiboost.
Det var för omega-3´s skull jag tog upp fisken som exempel, det fanns några andra förslag på hur du skulle täcka energibehoved i min post vill jag minnas.
Junior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-26, 11:27   #18
Fredspipan
Banned User

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Exakt varför äter du en energiboost, hur mycket kalorier får du i dig utöver den och hur vande du dig vid den?
Jag äter energiboost för att smidigt få i mig ett överskott av energi.
Min kost brukar bestå av: Frukost(1000kcal), Middag(1000-1800kcal), Kvällsmat(1000kcal). Vilket alltså blir ca 3000-3800kcal.

Min energiboost ger mellan 500-1000kcal beroende på hur mycket jag vill ha och kan alltså med den komma upp i närmare 5000kcal.

Eftersom att boosten består av goda livsmedel, nötter som tuggas med banan, mörkchoklad, apelsiner/clementiner och så vidare är det inget man direkt behöver vänja sig vid. Det är gott helt enkelt.

Även linfröoljan är inga problem att få i sig utan att lida, det är först efteråt man blir lite illamående.
Fredspipan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-26, 11:33   #19
Fredspipan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Håll dig till fet fisk då. Och du har ju i en annan tråd skrivit om en rejält gräddig måltid så varför inte laga en rätt baserat på t.ex. lax och den god gräddsås.

Lax, kokt potatis och gräddfilssås är ju SJUKT gott t.ex. Ibland tror jag du säger emot varenda förslag du får bara för att vara motsträvig. Jag förstår det inte riktigt. Jag nämner vad bra det är med fet fisk och pratar om bl.a. vit fisk och tonfisk. Varför inte svara på det jag faktiskt skriver.

Visst kan du fylla upp din energimängd med rent (äckligt) fett om du vill det. Men faktum kvarstår att det enda JAG nämnde var kvalitén som källa till omega-3 och där är fiskfettet ÖVERLÄGSET fettet från vegetabilier. Inklusive linfröolja.
Jag brukar oftast äta en gräddsås till fisk. Jag har inte invänt emot att fisk är vare sig nyttigt eller bättre för intaget av omega-3.
Jag säger bara att byta ut min energiboost mot fisk och gräddsås inte är ett bra alternativ för att öka energiintaget för mig då jag inte vill äta fisk 7ggr i veckan utöver de 3-5ggr jag redan äter det.

När jag äter fisk blir det till middagen, d.v.s de 1000-1800kcal jag räknar med varenda dag. Att öka energiintaget under de dagarna med att äta mer fisk och grädde låter inte gott.
Gammal 2008-07-26, 23:07   #20
Cohen
Registered User

Cohens avatar

Reg.datum: Jul 2007
Vore det helt enkelt inte enklare att äta lite mer varje dag istället för en "energiboost" då och då?

Finns liksom ingen poäng att göra som du gör.
Cohen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-26, 23:11   #21
AJO
Registered User

AJOs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Gör en smoothie, med en massa nyttiga saker istället. Om du gör det hela aptitligt och "lättätet" så mår du nog inte dåligt.
AJO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-26, 23:26   #22
Fredspipan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Cohen Visa inlägg
Vore det helt enkelt inte enklare att äta lite mer varje dag istället för en "energiboost" då och då?

Finns liksom ingen poäng att göra som du gör.
Frukost(1000kcal), Middag(1000-1800kcal), Kvällsmat(1000kcal).

Orkar inte äta större portioner. Orkar inte äta oftare. Måste ha någonting med högt energiinnehåll med låg massa. Det skall in snabbt utan att man egentligen behöver vara hungrig för att få i sig det. Annars var det ett bra förslag.
Gammal 2008-07-26, 23:32   #23
Deceiver85
Bänkpress

Deceiver85s avatar

Reg.datum: Dec 2005
Skär ner på portionerna till dryga 800kcal så slipper du proppa i dig mängder av mat. Resten kan du dryga ut med hasselnötter (660kcal / 100gram)
Gammal 2008-07-26, 23:46   #24
Fredspipan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
Skär ner på portionerna till dryga 800kcal så slipper du proppa i dig mängder av mat. Resten kan du dryga ut med hasselnötter (660kcal / 100gram)
Skär jag ned på portionerna får jag ju äta oftare. Just nu passar storleken på måltiderna väldigt bra och de håller mig mätt länge. När skolan startar igen kommer jag börja äta mindre och större portioner dock.

Föredrar sötmandlar framför hasselnötter.
Gammal 2008-07-26, 23:54   #25
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Orkar inte äta oftare.
Orkar verkligen inte eller ids inte? Orkar har tyvärr blivit lite av ett modeord som betyder ids inte/orkar verkligen inte/skiter i det
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-27, 06:08   #26
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Skär jag ned på portionerna får jag ju äta oftare. Just nu passar storleken på måltiderna väldigt bra och de håller mig mätt länge. När skolan startar igen kommer jag börja äta mindre och större portioner dock.

Föredrar sötmandlar framför hasselnötter.
Ja men ät då sötmandlar istället!

Deceiver85 gav ett tips, poängen var givetvis att nötter och frön är energirikt, gott och nyttigt. Nu nämnde han just hasselnötter, kanske för att vara konkret då enbart "nötter" med största sannolikhet hade inneburit att du då ställt följdfrågan "vilka nötter ska jag äta då?".

I varenda tråd du startar tjafsar du bara, din attityd känns allmänt dryg och i ärlighetens namn vet jag inte om du ens är intresserad av att få några svar på frågor utan bara stäler motfrågor och är allmänt anti bara för skojs skull.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-27, 11:33   #27
Fredspipan
Banned User

Citat:
Ja men ät då sötmandlar istället!

Deceiver85 gav ett tips, poängen var givetvis att nötter och frön är energirikt, gott och nyttigt. Nu nämnde han just hasselnötter, kanske för att vara konkret då enbart "nötter" med största sannolikhet hade inneburit att du då ställt följdfrågan "vilka nötter ska jag äta då?".

I varenda tråd du startar tjafsar du bara, din attityd känns allmänt dryg och i ärlighetens namn vet jag inte om du ens är intresserad av att få några svar på frågor utan bara stäler motfrågor och är allmänt anti bara för skojs skull.
Sluta fabulera. Din uppfattning om mina avsikter är helt felaktig.
Jag är inte intresserad av tjaffs med någon, första svaret i tråden var svar nog. Ät mindre olja.
Det framgår redan i första inlägget att jag redan äter nötter och vet att det är energirikt. Jag vet vilka nötter som är bra.
Jag skrev att jag föredrar sötmandlar utan några som helst intentioner. Sluta överanalysera.
Gammal 2008-07-27, 11:46   #28
Razorman
Registered User

Razormans avatar

Gillar du inte cashewnötter? fulla av kalorier och nyttigheter :-)
Razorman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-28, 11:34   #29
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Citat:
Sluta fabulera. Din uppfattning om mina avsikter är helt felaktig.
QED.

(Qoud est demonstrandum - vilket skulle bevisas)

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-28, 22:19   #30
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Absolut inget personangrepp det jag nu skriver men känner på mig att Fredspipan kommer att bjuda brädan på ett stort antal minnesvärda inlägg och vara grunden till mången diskussioner .

Är det inte härligt med lite kontroverser .
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:14.