2008-07-21, 12:37
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Endura
Sant, men olika leverantörer kanske använder olika mängder av tex salt, kons. medel, ev smakförstärkning osv i lagen.
|
Så kan det vara. Salt är dock ett ypperligt konserveringsmedel och smakförstärkare, så det lär finnas rikligt av det hos de flesta märken. Det är ju den salta smaken man till stor del förknippar med oliver.
|
|
2008-07-21, 12:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Endura
Sant, men olika leverantörer kanske använder olika mängder av tex salt, kons. medel, ev smakförstärkning osv i lagen.
|
Visst är det så.  Men man kan ju alltid skölja av dom dessutom. Sedan skulle jag gissa att helt vanliga oliver är mindre saltade än de gröna som är t.ex. pimientofyllda eller vitlöksfyllda.
Även om pimientofyllda gröna oliver is the shit i vilket fall!
|
|
|
2008-07-21, 12:51
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Köp kalamata-oliver. Jag hörde ett program på radio om hur de tillverkar svarta oliver.
De får inte mogna på träden tills de blir svarta utan plockas gröna och får genomgå en tillverkningsprocess som färgar dem svarta.
Ett exempel: innehållsförteckningen på Fontanas svarta oliver - Svarta Cacerenaoliver, vatten, salt, färgstabilator: E 579 Järnglukonat.
Kalamata oliver från samma tillverkare - Kalamata oliver med kärnor, vatten, vinäger, salt.
Edit: Enligt regler för namnskyddade varor måste kalamata-oliverna mogna till rätt färg på träden.
|
|
|
2008-07-21, 12:52
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Köp kalamata-oliver. Jag hörde ett program på radio om hur de tillverkar svarta oliver.
De får inte mogna på träden tills de blir svarta utan plockas gröna och får genomgå en tillverkningsprocess som färgar dem svarta.
Ett exempel: innehållsförteckningen på Fontanas svarta oliver - Svarta Cacerenaoliver, vatten, salt, färgstabilator: E 579 Järnglukonat.
Kalamata oliver från samma tillverkare - Kalamata oliver med kärnor, vatten, vinäger, salt.
Edit: Enligt regler för namnskyddade varor måste kalamata-oliverna mogna till rätt färg på träden.
|
För att inte tala om hur mkt godare de är.
|
|
2008-07-21, 13:12
|
|
Förortsbygge
Reg.datum: Oct 2005
|
Oliver är hur gott som helst, men inte svarta dock: det ska vara gröna eller Kalamata.  Det jobbiga med kalamata är att de oftast har kärnan kvar, så man kan inte bara ta en näve ur förpackningen och stoppa i munnen!
|
|
|
2008-07-21, 13:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Köp kalamata-oliver.
Enligt regler för namnskyddade varor måste kalamata-oliverna mogna till rätt färg på träden.
|
Bra tips, tack!
|
2008-07-22, 19:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Sant, små vanliga svarta är färgade.
Finns ju verkligen oliver och oliver! Är beroende, stora gröna, soltorkade oliver, kalamata, herkules oliver...
|
|
|
2013-04-23, 12:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2011
|
Flera år bump, men är det lugnt att äta oliver under deff som sitt lilla "godis"? Kanske drygt 50-100g oliver då, det kommer dra upp fettintaget och utgöra en stor del av dagens fettintag dagen då jag käkar dem.
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
|
|
|
|
2013-04-23, 13:00
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Blindguard1
Flera år bump, men är det lugnt att äta oliver under deff som sitt lilla "godis"? Kanske drygt 50-100g oliver då, det kommer dra upp fettintaget och utgöra en stor del av dagens fettintag dagen då jag käkar dem.
|
Varför skulle det inte vara lugnt? Vad tror du ska hända?
|
|
|
2013-04-23, 13:20
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Varför skulle det inte vara lugnt? Vad tror du ska hända?
|
Inte det jag tänkte på, tänkte mer på mestadels av dagens fettintag kommer isf vara från oliver, kanske lite från äggulan, tänkte så jag får i mig tillräckligt med "bra" fetter för dagen.
|
|
|
|
2013-04-23, 13:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Blindguard1
Inte det jag tänkte på, tänkte mer på mestadels av dagens fettintag kommer isf vara från oliver, kanske lite från äggulan, tänkte så jag får i mig tillräckligt med "bra" fetter för dagen.
|
Fetter är inget man måste äta varje dag ens, det är tröga system i kroppen. Sluta optinojja.
|
|
|
2013-04-23, 13:29
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av begt
Fetter är inget man måste äta varje dag ens, det är tröga system i kroppen. Sluta optinojja.
|
Är inte optinoja, snarare en fråga av intresse.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:29.
|

|