Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-13, 17:01   #16
Pejij
guaxickn

Pejijs avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tigerofsweden Visa inlägg
Räcker inte detta som bevis att en kolhydratsrik diet är överlägsen när det kommer till prestationsförmågan?
Nej. För jag tvivlar på att dessa studier utförts ordentligt, man har helt enkelt inte tagit hänsyn till hur lång tid det tar för kroppen att ställa om sig till att bränna ketoner istället för glykogen.
Gammal 2008-07-13, 17:08   #17
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Pejij Visa inlägg
man har helt enkelt inte tagit hänsyn till hur lång tid det tar för kroppen att ställa om sig till att bränna ketoner istället för glykogen.
Precis som z_bumbi är jag också väldigt nyfiken på vart du fått ett halvår ifrån när det gäller den omställningen.

För det stämmer inte med något jag någonsin läst i ämnet. Dock låter det som någonting som en LCHF-förespråkare kan säga till en person vars övergång till lågkolhydratkost får denne att må dåligt. SÅ att man helt enkelt inte ger upp.

Men att övergå till ketos tar INTE ett halvår.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-13, 17:15   #18
Pejij
guaxickn

Pejijs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det räcker att kolla på muskelglykogennivåerna efter 2-4 veckor då kroppen då ställt om sig till ketodiet och då får de flesta idrottare minst en halvering. I övrigt vill jag hellre se siffror på vad det är som tar 6 månader att ställa om kroppen från vanlig diet till lågkolhydratsdiet, jag har nämligen aldrig hört talas om att det skulle ta så lång tid?
Det är väl ändå ganska självklart att muskelglykogennivåerna halveras då man inte tillför något nytt socker till kroppen.. Själva grejjen med det hela är ju att kroppen ska ställa om sig för att bränna ketoner istället för glykogen.

Jag har egentligen inga källor för mina 6 månader, dock ställer jag mig tvivlande till att de tester som gjorts har utförts på testpersoner som helt övergått till ketos. Jag har heller inga källor på detta påstående, visa mig gärna en studie där det först gjorts klart att testpersonerna helt övergått till ketos innan själva studien genomförts.
Gammal 2008-07-13, 17:25   #19
tigerofsweden
Fitness4Life

tigerofswedens avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Det är väl ändå ganska självklart att muskelglykogennivåerna halveras då man inte tillför något nytt socker till kroppen.. Själva grejjen med det hela är ju att kroppen ska ställa om sig för att bränna ketoner istället för glykogen.

Jag har egentligen inga källor för mina 6 månader, dock ställer jag mig tvivlande till att de tester som gjorts har utförts på testpersoner som helt övergått till ketos. Jag har heller inga källor på detta påstående, visa mig gärna en studie där det först gjorts klart att testpersonerna helt övergått till ketos innan själva studien genomförts.
Socker?

Blir lite nyfiken varför du är så skeptisk till kolhydrater?!
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-13, 17:27   #20
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Att ketoproduktionen aldrig kan ersätta lagrat muskelglykogen är ju också självklart så vad är det du ifrågasätter?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-13, 17:37   #21
Pejij
guaxickn

Pejijs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Att ketoproduktionen aldrig kan ersätta lagrat muskelglykogen är ju också självklart så vad är det du ifrågasätter?
Says who?

Kan det vara någon skillnad på behoven av glykogen/ketoner vid olika intensitet på träningen?
Gammal 2008-07-13, 17:39   #22
Pejij
guaxickn

Pejijs avatar

Citat:
Socker?

Blir lite nyfiken varför du är så skeptisk till kolhydrater?!
Jag är bara intresserad av att veta om kolhydrater verkligen är en så viktig del i kosten som de flesta tycks tro

Bara för att man upprepar något 100000000 gånger blir det ju inte en sanning?
Gammal 2008-07-13, 17:39   #23
tigerofsweden
Fitness4Life

tigerofswedens avatar

Citat:
Says who?

Kan det vara någon skillnad på behoven av glykogen/ketoner vid olika intensitet på träningen?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Gör vad? Kolhydrat är det enda bränslet som duger för intensivt arbete.

http://www.fao.org/docrep/w8079e/w8079e0n.htm
Vad är oklart?
Gammal 2008-07-13, 17:42   #24
tigerofsweden
Fitness4Life

tigerofswedens avatar

Citat:
Jag är bara intresserad av att veta om kolhydrater verkligen är en så viktig del i kosten som de flesta tycks tro

Bara för att man upprepar något 100000000 gånger blir det ju inte en sanning?
Du tycker inte Grub mfl har besvarat din fråga ett antal gånger? Att glykogen inte skulle vara det viktigaste bränslet vid intensiv träning har jag då aldrig sett någon påstå, förens nu då
Gammal 2008-07-13, 17:45   #25
Pejij
guaxickn

Pejijs avatar

Citat:
Vad är oklart?
Som sagt: Jag tvivlar på säkerheten på de testerna då de utförts på så kort tid. Kroppen behöver tid för att ställa om sig för ketos, därför kan reslutatet vara felvisande. Därför söker jag fortfarande efter en studie där testpersonerna med säkerhet ställt om sig för ketos, eftersom jag ännu inte fått någon sådan.
Gammal 2008-07-13, 17:49   #26
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Med Sci Sports Exerc. 2002 Sep;34(9):1499-504. Long-term fat diet adaptation effects on performance, training capacity, and fat utilization

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-13, 17:50   #27
Pejij
guaxickn

Pejijs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Med Sci Sports Exerc. 2002 Sep;34(9):1499-504. Long-term fat diet adaptation effects on performance, training capacity, and fat utilization
Skulle du kunna berätta vad de säger om ämnet i den studien?
Gammal 2008-07-13, 17:51   #28
tigerofsweden
Fitness4Life

tigerofswedens avatar

Citat:
Som sagt: Jag tvivlar på säkerheten på de testerna då de utförts på så kort tid. Kroppen behöver tid för att ställa om sig för ketos, därför kan reslutatet vara felvisande. Därför söker jag fortfarande efter en studie där testpersonerna med säkerhet ställt om sig för ketos, eftersom jag ännu inte fått någon sådan.
Ja där kan jag inte hjälpa dig

Testa själv att köra ett intensivt cardiopass på en ketodiet resp. en kost med hög andel kolhydrater så får du ju se hur du presterar. Sen kan du ju dra dina egna slutsatser!
Gammal 2008-07-13, 17:53   #29
Pejij
guaxickn

Pejijs avatar

Citat:
Ja där kan jag inte hjälpa dig

Testa själv att köra ett intensivt cardiopass på en ketodiet resp. en kost med hög andel kolhydrater så får du ju se hur du presterar. Sen kan du ju dra dina egna slutsatser!
Jag slipper helst om det redan gjorts studier i ämnet, vilket det verkar ha gjorts enligt Grub =)
Gammal 2008-07-13, 19:00   #30
TylerDurden84
Registered User

TylerDurden84s avatar

Reg.datum: Mar 2004
Men du är alltså medveten om att de som varit tömda på kolhydrater i låt oss säga 2 veckor inte kan utföra seriös intensivt träning? Eller tvivlar du på detta också?

Så din fråga (eller påstående) är att detta skulle ha ändras efter 6 månaders tid och att man i praktiken skulle ha vant kroppen att kunna springa ett intensivt 800 meters-lopp?

<< Certified: Personal Trainer, Nutrition Coach and Gym-Instructor >>
TylerDurden84 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:10.