Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-25, 20:36   #16
Grönsaksbiffen Bertz
Registered User

Grönsaksbiffen Bertzs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Jag kan bli lite grinig på det här området... ursäkta. Jag vill bara klargöra att orsaken nr1 till metabola syndromet är övervikt/fetma eller i viss mån ektopiskt fett (förutom generna som man inte kan påverka). Orsak nr1 till övervikt är energiöverskott. Behandlingsmetod för övervikt nr1 är energiunderskott. Hur detta uppnås är relativt ointressant (även om det kan vara av värde att minska subklinisk inflammation med en bra fettsammansättning osv.).

Men, när vi pratar om de som är väldigt feta skulle jag vilja se att de får riktig behandling, av dietist med rejäl uppföljning och beteendeträning. (Det kom en stor artikel i JAMA 2007 som visade att det är denna typ av metod och inte typen av diet som är avgörande för viktminskning). För de feta tror jag att en VLCD är en bra brörjan.

Problemet är bara att de flesta som diskuterar detta inte skiljer mellan prevention och behandling. Det finns inget stöd för att en kolhydratfattig kost skulle skydda mot övervikt och /eller metabola syndromet. Att det kan ingå som behandling av nämnda tilstånd är däremot inget märkligt. Å andra sidan finns det inget bra stöd för att lågkolhydrat skulle vara bättre än lågfett på 12 mådaders sikt.

Spekulationer om att metabola syndromet skulle (i viss del) bero på felaktig n6/n3-kvot är en intressant hypotes som det nog finns en del poänger i. Dock har detta inget med kolhydratmängden i kosten att göra.
Grönsaksbiffen Bertz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 00:35   #17
quality
Registered User

qualitys avatar

Reg.datum: Jan 2008
Hur pass vetenskapliga är hennes påståenden? Jag tänker tex på att hon inte anser nötter och mandlar nyttigt och att fiskoljekapslar inte ger någon effekt... Har läst många studier som visar motsatsen.
quality är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 06:46   #18
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Du har rätt. Hon skriver om fiskolja men hon har, enligt mig, inte satt sig in i frågeställningen kring tillverkning av fiskolja.

Om inte annat kan ni ju själva bedömma kvalitén på fiskoljan när ni köper den. När oljan härsknar så får den en kraftig smak av...fisk.

Det andra jag reagerar på är tillagningen av fisk till bara 55 grader C. Precis så att köttet stelnar men är fortfarande saftigt. Så tänker en kock men hygieniskt så skulle jag nog pressa upp fisken lite till i temperatur.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 08:02   #19
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Å andra sidan är det ju ingen vetenskaplig artikel. Då kan man ju inte heller ställa några srörre krav på att den ska vara helt vetenskaplig heller.

Så för att vara en icke-vetenskaplig artikel tycker jag man kan anse den vara hyfsat vetenskaplig ändå, att ta allt man läser med mer eller mindre stora nypor salt handlar ju o sunt förnuft.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 10:46   #20
Koloftw
Banned

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Å andra sidan är det ju ingen vetenskaplig artikel.
Exakt så sa en person i min närvaro här när jag visade artikeln för denne.

Hur drar man slutsatsen ifall något är vetenskapligt eller inte?
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 10:54   #21
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw Visa inlägg
Den är inte publicerad i en vetenskaplig artikel exempelvis. Då är den heller inte peer-review granskad.

Således är den inte vetenskaplig. Finns kanske fler kriterier som ska fyllas men det är åtminstione inte en vetenskaplig artikel, bara en artikel som råkar vara uppbyggd enligt samma formalia.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 10:55   #22
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw Visa inlägg
Exakt så sa en person i min närvaro här när jag visade artikeln för denne.

http://ki.se/content/1/c4/54/02/Vetenskaplighet.pdf
se "Vad karaktäriserar en vetenskaplig artikel?" och "Moment som ingår i en vetenskaplig artikel"

edit: +1 på Eddie
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Living the dream.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:00.