Intressant det där med energikällor. Jag har själv testat lågt kolhydratintag i 6 veckor nu för att se om man blir tröttare eller om man orkar mindre..Konstigt nog så märker jag inte av någon kraftminskning. Snarare att jag orkar mer. (Men det kan vara psykologiskt oxo.) Min dag/diet ser ut som följande:
07.00: Vaknar..kör till jobbet. dricker 1 dl svart kaffe
09.00: 100g fiberberikad havregrynsgröt med kanel och lättmjölk
(tar omega 3 piller och multivitamin)
12.00: 250 g keso mini + 200 g tonfisk el. kyckling el. kassler + 1 dl svart kaffe
15.00: 250 g keso mini el. lätt kesella + lätt a-fil med valnötter och musli
17.00 Förberedelse träning 6g esapro + halv skopa L-glutamin + 500g L-carnitine + 2 st kre-alkylen
17.30 Träning - 20 min nautilus threadclimber (som att gå uppför en backe hela tiden.. någon som provat den?) 40 min styrketräning 2 muskelgrupper i taget med "reps-to-failure-teknik" 4-5 FÖRSÖK. (inspirations källa: vics natural
http://www.youtube.com/profile?user=vicsnatural)
19.00: Efter träning: 80g russin
19.30: 6g esapro + halv skopa L-glutamin + 500g L-carnitine
20.30 6g esapro + halv skopa L-glutamin + 500g L-carnitine
21.00 "Middag": 200g lax el tonfisk el kyckling el kalkon el ryggbiff + valnötter + 3 sportknäcke
00.00 (om jag e vaken och hungrig): 1 burk lätt kesella utspädd med lättmjölk
Såhär ser mina dagar i stort sätt ut, förutom att jag varierar ibland med lite ägg ibland, makrillfilé istället för tonfisk, tranbär istället för russin, avokado istället för valnötter, etc. Styrketräningsschemat är:
dag1: axlar, mage
dag2: biceps,triceps
dag3: ben, vader
dag4: vila
dag5: bröst, mage
dag6: rygg
dag7: vila
dag1 för mig infaller fredag då det är gott att vila måndag när man e trött till jobbet. dessutom kan man smälla in lite morgonpromenader lite helgen och köra sitt styrkepass senare på eftermiddagen.
Detta fyller mina krav: Jag minskar i kroppsfett utan att förlora "jättemkt" muskelmassa. (Jag vet dock inte om jag förlorar någon muskelmassa överhuvudtaget..?? Mina mätningar visar att omkrets armar, lår, bröst etc har ökat 0,5cm-1cm)
min egentliga fråga med det hela gäller energikällor. Varför blir jag inte trött när jag går på lågkolhydratnivå? Är det för att jag får i mig så mkt fleromättat fett så att kroppen använder detta som källa? Eller är de kolhydrater jag får i mig tillräckligt?
Jag tänker på människan under stenåldern, där kosten mestadels bestod av animaliskt kött, eller fisk.. (eskimåerna fortf..), då hade vi inte tillgång till bröd eller pasta,
Vad säger ni om saken?