2007-10-07, 14:04
|
|
TränaSäljaLiggaSpela
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan
Du kör med andra ord inte bil?
|
Jag kör bil, jag kör inte med dubbdäck. Utan dubbdäck finns det en risk att du får sladd och hamnar i diket, eller krockar och orsakar en olycka där flera personer dör.
Med dubbdäck river du upp såpass mycket vägdamm så att fyra gånger fler människor dör av det än vad trafikolyckor kräver totalt årligen.
|
|
|
2007-10-07, 14:07
|
|
omanlig
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist
Jag kör bil, jag kör inte med dubbdäck. Utan dubbdäck finns det en risk att du får sladd och hamnar i diket, eller krockar och orsakar en olycka där flera personer dör.
Med dubbdäck river du upp såpass mycket vägdamm så att fyra gånger fler människor dör av det än vad trafikolyckor kräver totalt årligen.
|
Så du bor typ i skåne eller?
|
|
|
2007-10-07, 14:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
|
Ja och alla börjar köra utan dubbdäck på vintern så skjuter dödsolyckorna i höjden garanterat.
Ta bort vägsalt tycker jag, det som gör vägarna helt förjävliga. Bättre om dom bara plogar imo.
|
|
|
2007-10-07, 14:14
|
|
-
Reg.datum: Nov 2002
|
För det första vet man ju inte hur många som skulle dö i olyckor om alla körde dubbfritt, så det är svårt att veta hur många liv vi skulle spara på detta. För det andra reagerade jag på föjande stycke:
"Det finns, med moderna bilar och nya dubbfria däck, inte längre några trafiksäkerhetsskäl att välja dubbade vinterdäck"
Hur stor andel av bilarna på de svenska vägarna kan räknas som "moderna"? Jag kör en nästan 20 år gammal 740 och att köra den utan dubb på halt underlag är inte det roligaste.
http://www.bilsport.se/news.php?id=49033
För det tredje skulle jag vilja veta hur man kom fram till att just dessa partiklar är boven bakom 1800 dödsfall i sjukdomar som beror av många olika faktorer.
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
|
|
|
2007-10-07, 14:15
|
|
TränaSäljaLiggaSpela
|
För varje person ni kör ihjäl dör fyra av utsläpp! Statistik ljuger inte.
|
|
|
2007-10-07, 14:17
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
|
|
2007-10-07, 14:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Tyvärr har folk hakat upp sig på säkra bilar när det ofta är mycket mer kostnadseffektivt med satsningar på säkra vägar. Ja, dubbdäcken ska bort med tiden.
På stora vägar är halka inte alls ett svåröverkomligt problem. Eftersom trafiken håller vägbanan varm är det sällan snö och is kan ligga kvar. Man skulle kunna tänka sig ett fjärrvärmesystem som på vintern gav ifrån sig värme till vägbanan och på sommaren värmdes av vägbanan vilket skulle ge nettokostnad på nära 0. Visserligen är fjärrvärme betydligt dyrare på vintern, men ändå...
På små vägar är det ett större problem, men då får man väl sanda då eller helt enkelt köra försiktigt.
|
2007-10-07, 14:18
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
|
Jag har inte kört ihjäl nån. Hur många dör då?
|
|
|
2007-10-07, 14:27
|
|
TränaSäljaLiggaSpela
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hades
För det första vet man ju inte hur många som skulle dö i olyckor om alla körde dubbfritt, så det är svårt att veta hur många liv vi skulle spara på detta. För det andra reagerade jag på föjande stycke:
"Det finns, med moderna bilar och nya dubbfria däck, inte längre några trafiksäkerhetsskäl att välja dubbade vinterdäck"
Hur stor andel av bilarna på de svenska vägarna kan räknas som "moderna"? Jag kör en nästan 20 år gammal 740 och att köra den utan dubb på halt underlag är inte det roligaste.
http://www.bilsport.se/news.php?id=49033
För det tredje skulle jag vilja veta hur man kom fram till att just dessa partiklar är boven bakom 1800 dödsfall i sjukdomar som beror av många olika faktorer.
|
Varför inte köra lungt och ansvarsfullt så att det inte krävs några dubbade däck, istället för att döda fyra människor per varje människa som dör i trafikolyckor?
Alla kan köra på vilken allmän väg som helst utan dubbdäck på ett säkert sätt. Det handlar om att köra med sunt förnuft.
Som du skriver är det inte kul att köra din 740 på halt underlag - kör ansvarsfullt, eller låt bli. Att du har en 740 med dåliga vägegenskaper vid halka är ditt problem - inte den andel av de 1800 som indirekt dör av dina vägutsläpp varje år.
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
|
1800 människor dör per år av vägutsläpp - trots att dom kanske inte ens kört bil i närheten av dig. Du har varit med och dödat dessa människor då du väljer att använda dubbdäck.
|
|
|
2007-10-07, 14:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
Tyvärr har folk hakat upp sig på säkra bilar när det ofta är mycket mer kostnadseffektivt med satsningar på säkra vägar. Ja, dubbdäcken ska bort med tiden.
På stora vägar är halka inte alls ett svåröverkomligt problem. Eftersom trafiken håller vägbanan varm är det sällan snö och is kan ligga kvar. Man skulle kunna tänka sig ett fjärrvärmesystem som på vintern gav ifrån sig värme till vägbanan och på sommaren värmdes av vägbanan vilket skulle ge nettokostnad på nära 0. Visserligen är fjärrvärme betydligt dyrare på vintern, men ändå...
På små vägar är det ett större problem, men då får man väl sanda då eller helt enkelt köra försiktigt.
|
Ni verkar inte fatta just hur stort nätverket av "små vägar" är i snöiga Norrland. Ja det är förmodligen ungefär samma som i söder men här så är det förjävligt svårt att ta sig fram på hårdpackad snö. Har det varit snöslask som frusit på så är det med andra ord kört utan dubbdäck, du spinner bara på plats.
Här uppe så saltas E4:an och andra stora vägar. Det är ändå en väldigt liten del av helheten vi snackar om. Resten plogas och sandas och sand gör inte mycket mot packad snö. Sen så kan plogningen vara under all kritik här också.
|
|
|
2007-10-07, 14:40
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
1800 människor dör per år av vägutsläpp - trots att dom kanske inte ens kört bil i närheten av dig. Du har varit med och dödat dessa människor då du väljer att använda dubbdäck.
|
Jag har inte använt dubbar på flera år. Men frågan återstår - Jag har inte kört ihjäl en enda person, hur många har dött p.g.a. "vägutsläpp" för att jag inte har kört ihjäl nån?
Citat:
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
|
Det är lite över 400 personer som dör i trafiken varje år (ser ut att bli fler iår) och du säjer att det är 1800 dödsfall som direkt kan relateras till asfaltspartiklar från våra vägar. Det får jag till 4,5 dödsfall per trafikdödad.
1800/400 = 4,5
Men statistik ljuger inte så det är väl jag som räknar konstigt.
|
|
|
2007-10-07, 14:44
|
|
-
Reg.datum: Nov 2002
|
Citat:
Varför inte köra lungt och ansvarsfullt så att det inte krävs några dubbade däck, istället för att döda fyra människor per varje människa som dör i trafikolyckor?
Alla kan köra på vilken allmän väg som helst utan dubbdäck på ett säkert sätt. Det handlar om att köra med sunt förnuft.
Som du skriver är det inte kul att köra din 740 på halt underlag - kör ansvarsfullt, eller låt bli. Att du har en 740 med dåliga vägegenskaper vid halka är ditt problem - inte den andel av de 1800 som indirekt dör av dina vägutsläpp varje år.
|
Nu halkade (pun intended) du in på ett annat ämne, tycker jag. Man måste utgå från hur det ser ut i dagsläget och vilka förändringar som är rimliga att göra. I dagsläget vill folk köra 90 på 90-väg. Att be dem byta till odubbat och dessutom att sänka hastigheten till 70 är inte ett rimligt krav. Dessutom kan jag knappt ta mig fram i stan utan dubbar. Hjulen bara spinner i uppförsbackar t ex.
Visst är det mitt problem att jag inte har pengar att lägga på en bil med bra väghållning, men det är ett problem jag inte kan göra så mycket åt just nu.
Besvara gärna min sista fråga också, eftersom det är den biten du bygger hela din argumentation på.
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
Senast redigerad av Hades den 2007-10-07 klockan 14:46.
|
|
|
2007-10-07, 14:46
|
|
Spare some change..?
Reg.datum: Nov 2005
|
Jag ger upp mina dubdäck den dagen det blir totalförbud eller den dagen då mina medtrafikanter lär sig köra bil. Skiter fullständigt om jag bidrar till att 1800 dör av sjukdomar, mitt liv skattar jag högre än 1800 främlingar.
|
2007-10-07, 14:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Att man har en 740 med dubbdäck blir ju nån annans problem eftersom man kanske inte har kapitalet att ta sig ur den situationen.
|
|
|
2007-10-07, 14:48
|
|
TränaSäljaLiggaSpela
|
Citat:
Nu halkade (pun intended) du in på ett annat ämne, tycker jag. Man måste utgå från hur det ser ut i dagsläget och vilka förändringar som är rimliga att göra. I dagsläget vill folk köra 90 på 90-väg. Att be dem byta till odubbat och dessutom att sänka hastigheten till 70 är inte ett rimligt krav.
|
Du skall enligt lag hålla tillräckligt låg hastighet, vad som är tillräckligt låg hastighet skall du bedömma efter de rådande vägförhållandena. Kör du av en väg p g a halka har du uppenbarligen inte hållt tillräckligt låg hastighet, det är föraren som kör av vägen, inte bilen, inte däcken.
Citat:
Visst är det mitt problem att jag inte har pengar att lägga på en bil med bra väghållning, men det är ett problem jag inte kan göra så mycket åt.
Besvara gärna min sista fråga också, eftersom det är den biten du bygger hela din argumentation på.
|
Det har inte jag heller svar på - jag grundade hela den här debatten på en tidningsartikel som jag flitigt citerat. Jag antar att jag har förlorat på den här punkten!
Senast redigerad av Fatalist den 2007-10-07 klockan 14:51.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.
|

|