Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-22, 20:53   #2926
Mickee
Registered User

Mickees avatar

Reg.datum: Feb 2012
Nä tycker allt vi får väcka liv i denna tråden igen!

Söker tips på recept på proteinbars / energibars, helst med så låg fetthalt som möjligt.

Har gjort dessa två för länge sen och har för mig de blev helt okej:
http://www.tasty-health.se/2012/08/h...nbars-med.html
http://www.tasty-health.se/2013/03/a...s-no-bake.html

Kommer även prova på dessa:
http://roethlisberger.se/2014/11/07/...ora-dem-sjalv/

Men de får avvakta tills jag behöver beställa något mer än bara Vitafiber

Skulle dock gärna få tips på fler recept.
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 08:07   #2927
Filipb
Registered User

Filipbs avatar

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Mickee Visa inlägg
Nä tycker allt vi får väcka liv i denna tråden igen!

Söker tips på recept på proteinbars / energibars, helst med så låg fetthalt som möjligt.

Har gjort dessa två för länge sen och har för mig de blev helt okej:
http://www.tasty-health.se/2012/08/h...nbars-med.html
http://www.tasty-health.se/2013/03/a...s-no-bake.html

Kommer även prova på dessa:
http://roethlisberger.se/2014/11/07/...ora-dem-sjalv/

Men de får avvakta tills jag behöver beställa något mer än bara Vitafiber

Skulle dock gärna få tips på fler recept.
Eftersom du redan börjat med att länka till tasty-health kan jag väl fortsätta Har pröva att göra bars som påminner om dessa, dvs mosade kikärtor som bas. Därefter har jag kört med kaseinprotein istället för vassle+mjöl. Ett exempel är mosade kikärtor, vaniljkasein och mixade jordnötter, så har är du halvvägs till "cookie dough-hållet"

Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 08:32   #2928
Mickee
Registered User

Mickees avatar

Reg.datum: Feb 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Eftersom du redan börjat med att länka till tasty-health kan jag väl fortsätta Har pröva att göra bars som påminner om dessa, dvs mosade kikärtor som bas. Därefter har jag kört med kaseinprotein istället för vassle+mjöl. Ett exempel är mosade kikärtor, vaniljkasein och mixade jordnötter, så har är du halvvägs till "cookie dough-hållet"
Just det ja! Det receptet hade jag till och med sparat undan sen tidigare. Blir att prova
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 15:31   #2929
Mjuggen
Registered User

Reg.datum: Jul 2010
För er som vill ha smaksättning på era bakverk rekommenderar jag Myprotein Smaksättning, ett pulver både med smak och sötning.
Detta är även perfekt att smaksätta proteinbars med. Smakerna jag testat som är grymma är Vanilj, Chocolate Nut(smakar nötkräm), Chocolate mint, Chocolate Coconut. Smakerna är koncentrerade som fasen så ta't lugnt när du doserar Cookies and cream är också väldigt bra med otroligt koncentrerad, denna funkar dock inte så bra i nobake bakverk om man säger så utan smakar bäst vid upphettning enligt mig.
Mjuggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-26, 17:39   #2930
Termy
理学療法士

Termys avatar

Reg.datum: Aug 2003
Den här tråden förtjänar bättre än att förpassas till den förgångna.

Lite bilder på en "sedvanlig" chokladbollssats för mig, dock denna gång med "white chocolates"-smak. Det viktiga är att konsistensen blir så pass klistrig att halva rörans innehåll klistrar sig fast på skeden när man rör om, då vet man att det blir lättrullade bollar. Skulle man dra i lite för mycket kaffe (det kan handla om en liten skvätt för mycket bara) så blir det lite smetigare och inte lika runda bollar, men kan fungera ändå.

Dessa förtärs i princip dagligen. In i frysen 1 timme ungefär om man ska käka dem direkt, eller möjligen 1,25h om man äter någonting annat innan, så de hinner "töa" lite till perfekt tuggkonsistens.

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-12, 19:45   #2931
Termy
理学療法士

Termys avatar

Har börjat köra lite mer med arom i tillägg, med antingen 2 skopor chokladvassle eller 1 skopa av det + 1 skopa t.ex. mjölkchokladsvassle.

5ml arrakarom: kanongott.
5ml butter-pecan: smakade ingenting (utöver den sedvanliga ypperliga chokladsmaken från bollarna). Behövs nog större dos än så.
5ml mint: alldeles för starkt, tog över hela smaken helt och hållet.
5ml jordgubb: *nom nom NOM*. Bra smak utan att ta över smaken helt. Det ska ju vara en undersmak, men samtidigt ska ju allting smaka choklad/kakao.

Det blir nog många år (till) av laborerande med detta. Vilket trevligt nöje.
Gammal 2017-02-13, 20:10   #2932
Termy
理学療法士

Termys avatar

Kombinationen choklad + vit choklad + jordgubbsarom var också en klar vinnare.
Gammal 2017-02-13, 20:22   #2933
Sohlsken
Boldly running where many have run before

Sohlskens avatar

Reg.datum: Feb 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Den här tråden förtjänar bättre än att förpassas till den förgångna.

Lite bilder på en "sedvanlig" chokladbollssats för mig, dock denna gång med "white chocolates"-smak. Det viktiga är att konsistensen blir så pass klistrig att halva rörans innehåll klistrar sig fast på skeden när man rör om, då vet man att det blir lättrullade bollar. Skulle man dra i lite för mycket kaffe (det kan handla om en liten skvätt för mycket bara) så blir det lite smetigare och inte lika runda bollar, men kan fungera ändå.

Dessa förtärs i princip dagligen. In i frysen 1 timme ungefär om man ska käka dem direkt, eller möjligen 1,25h om man äter någonting annat innan, så de hinner "töa" lite till perfekt tuggkonsistens.

Recept? De ser riktigt goda ut!
Gammal 2017-02-13, 20:32   #2934
Termy
理学療法士

Termys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Recept? De ser riktigt goda ut!

Ca 1 dl havregryn med råge, 1-1,5dl musli/granola/whatever floats your boat (Coops Crunchy Mix använder jag oftast, ibland lite extra typ egen granola eller dylikt), en halv näve russin.

Ca 200g kvarg. Blanda ihop dessa två ingredienser till en jämn "smet".

Häll i 1 "skopa" chokladvassle (det är väl kanske 4/5 dl eller nått sånt), en till skopa av t.ex. annan valfri chokladvasslesmak (jag brukar variera mellan mjölkchoklad, vit choklad eller latte macchiato) samt 1 skopa kakao (något rent kakaopulver från valfri raw food-butik).

Blanda i ca 3/4 kaffe (eller ett par skvättar till) och börja röra om med en sked tills allt är en enhetlig smet. Det ska vara så pass klistrigt att typ halva smeten fastnar i skeden. Ska någon arom läggas till så kan man lämpligen hälla i den i decilitermåttet som kaffet är i, för att tillse att det inte blir för mycket vätska i slutändan. Blir det någon skvätt för mycket vätska så är det inte hela världen, men det blir lite kletigare att rulla bollarna.

Ställ in i kylen 15 minuter. Ta sedan ut och börja rulla bollarna. In i frysen - mycket viktigt för rätt tuggkonsistens, vilket förhöjer smakupplevelsen rejält. Jag har mina där i ca 1 timme och 15 minuter, men äter dock en förrätt innan så de hinner tina kanske 15 minuter innan jag börjar förtära dem. Ska man käka dem direkt så skulle jag väl säga 50-60 minuter i frysen.
Gammal 2017-02-15, 20:37   #2935
Termy
理学療法士

Termys avatar

När man gör chokladbollar får man förstås inte glömma att sleva upp den sista skeden ur burken och trycka i sig direkt. Viktiga ritualer i det hela...

Gammal 2017-02-18, 17:11   #2936
Termy
理学療法士

Termys avatar

Inte många chokladbollsälskare här inte.

Jag får väl posta en bild på kvällens alster som ligger i kylen och väntar på mig. Förvisso ser ju chokladbollarna i princip likadana ut varje dag, även om smaken varierar. Denna gång blir det choklad+mjölkchokladsvasslesmak + jordgubbsarom. Igår var det arrakarom och vit chokladvassle.

Skrapet i botten är viktigt att få bild på. Att mumsa i sig den ger ju en hint om sammansättningen blev bra eller ej, även om smak tillika tuggkonsistens förhöjs med minst det dubbla efter en timme i frysen.
Gammal 2017-02-18, 17:25   #2937
Donner
In Sweden we call it a kick

Donners avatar

Reg.datum: Aug 2006
Även om jag själv inte skriver här så uppskattar jag dina recept! Du råkar inte ha macros på en barch bollar? Blir nog att göra en imorgon. Har vit choklad vassle, dock ingen choklad så funderar på att köra dubbel vit och jordgubbsarom, vad tror du om det? Och när du skriver 4/5 kaffe, menar du dl då?

Och för att bidra lite själv så gjorde jag dessa idag:

Inte helt övertygad, dom var helt ok men reste sig inte särskilt mycket. Ska nog ha lite mer bakpulver än vad snubben i filmen har.

Senast redigerad av Donner den 2017-02-18 klockan 17:30.
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-18, 18:39   #2938
Termy
理学療法士

Termys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Även om jag själv inte skriver här så uppskattar jag dina recept! Du råkar inte ha macros på en barch bollar? Blir nog att göra en imorgon. Har vit choklad vassle, dock ingen choklad så funderar på att köra dubbel vit och jordgubbsarom, vad tror du om det? Och när du skriver 4/5 kaffe, menar du dl då?
Tack ^^

När jag kör på de mängder jag skrev så blir det drygt 1000 kcal. Typ 100g protein, 80-85g kolhydrater, 25-30g fett (mestadels från kakaon antar jag).

Jag har inte kört dubbel vit choklad nån gång, men det borde ju fungera utmärkt. Jordgubbsaromen tar jag typ 2,5-3ml. 4/5dl kaffe. Jag blandar dock aromen i samma decilitermått som jag häller kaffet i, så det inte blir någon extra vätska. Ofta blir det några skvättar över på dessa 4/5dl, så jag häller aldrig i allt direkt, utan kanske 60-70 % först, smetar runt lite och sedan lite till. Det kan gå från till synes helt torr konsistens till rena soppan ganska snabbt om det blir för mycket vätska.

Trevliga muffins för övrigt!
Gammal 2017-02-18, 20:25   #2939
Donner
In Sweden we call it a kick

Donners avatar

Reg.datum: Aug 2006
Tack för infon! Kör halva batchen då och kör det som efterrätt Var hittar du jordgubbsaromen, kollat Willys e-handel för att se om de har det i sortimentet men verkar inte så. Annars får det bli vit choklad och arrak.
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-18, 21:09   #2940
Termy
理学療法士

Termys avatar

De beställer jag från Borgeby Kryddgård. Arrak passar ju utmärkt det också dock.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:07.