Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-15, 17:03   #271
TheBeach97
Banned User

Reg.datum: Jun 2016
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Testar de SHBG på dig? Vad har du för värden på SHBG om jag får fråga?
Ja det ligger runt 20.
TheBeach97 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 17:03   #272
TheBeach97
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Du har inte hållt på med opiater eller liknande innan?
Nej aldrig något, har inte ens rökt en cigarett. Öl, vodka och cider har jag druckit
Gammal 2017-01-15, 17:04   #273
TheBeach97
Banned User

Ceejay fick du mitt PM? Man ser inte i utkorgen om man skickat nåt så jag är osäker om det kom iväg.
Gammal 2017-01-15, 17:08   #274
TheBeach97
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Seriös fråga eller sarkastisk?

Tråden gjordes ändå för ett halvår sedan, och ingen annan lösning har hittats än. Det känns som att varje läkare vill skjuta över problemet på någon annan. Hade jag varit i TS sits hade jag försökt att ordna problemet själv efter såhär lång tid.
Jag kommer att fixa mitt egna testosteron från svarta marknaden om det går så långt, det är rätt lätt. Men jag är 99% säker på att jag kommer få hjälp till slut, jag har bland annat mejl-kontakt med sveriges (tidigare) ledande expert inom androgoli, som sagt han ska styra upp något om jag inte får hjälp av någon läkare i närheten där jag bor. Har berättat allt för honom, visat alla olika prover, vad läkaren sagt etc etc.

Synd att allt ska ta sån lång tid bara, har skjutit upp studier nu pga detta, sitter mestadels hemma nu och orkar knappt göra något alls längre.
Gammal 2017-01-15, 17:12   #275
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Det är en jobbigt situation. För att få hjälp så måste du pusha och pusha och ett utav symptomen för din brist är just att man inte orkar sånt. Samma gäller en del andra sjukdomstillstånd. Det är bra att du orkar och jag hoppas att det löser sig för dig till slut så att du mår bättre, testosteronbehandling eller inte.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 17:17   #276
TheBeach97
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Det är en jobbigt situation. För att få hjälp så måste du pusha och pusha och ett utav symptomen för din brist är just att man inte orkar sånt. Samma gäller en del andra sjukdomstillstånd. Det är bra att du orkar och jag hoppas att det löser sig för dig till slut så att du mår bättre, testosteronbehandling eller inte.
När allt är klart kommer jag göra en tråd (eller post här) med en mer ingående berättelse om vad exakt som hänt, vad som sagts etc. Det är precis som du säger, bristen gör att man har rätt liten ork att "pusha", saker och ting börjar kännas meningslösa, man blir bitter av sig och det är som att man till slut knappt känner igen sig själv. Jämför jag mig själv nu med tex några år sedan så är det som att jämföra en en 90årig råtta med en duracell-kanin, så extrem är skillnaden i energi, motivation, driv, livsglädje.

Något positivt är i alla fall att jag nördat ner mig rätt extremt i ämnet de senaste månaderna så jag har väldigt bra koll på det mesta inom det, det har också uppenbarat sig (som jag misstänkte) att många läkare kan mycket mycket mindre än vad man förväntar sig.
Gammal 2017-01-15, 19:53   #277
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av TheBeach97 Visa inlägg
När allt är klart kommer jag göra en tråd (eller post här) med en mer ingående berättelse om vad exakt som hänt, vad som sagts etc. Det är precis som du säger, bristen gör att man har rätt liten ork att "pusha", saker och ting börjar kännas meningslösa, man blir bitter av sig och det är som att man till slut knappt känner igen sig själv. Jämför jag mig själv nu med tex några år sedan så är det som att jämföra en en 90årig råtta med en duracell-kanin, så extrem är skillnaden i energi, motivation, driv, livsglädje.

Något positivt är i alla fall att jag nördat ner mig rätt extremt i ämnet de senaste månaderna så jag har väldigt bra koll på det mesta inom det, det har också uppenbarat sig (som jag misstänkte) att många läkare kan mycket mycket mindre än vad man förväntar sig.
Jag vet att det kommer som en kalldusch för dig, så håll i dig.

Läkare har ett ganska stort kunskapsområde att täcka, människokroppen är inte din saab 900 direkt. Klart det kommer kännas som vissa individer är lite handikappade i diskussionen om du suttit i mammas källare och studerat ämnet i 3 månader.
Gammal 2017-01-15, 20:37   #278
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk

Reg.datum: Jul 2015
Citat:
Ursprungligen postat av TheBeach97 Visa inlägg
Ja det ligger runt 20.
Kanske det som gör att de inte ger dig nebido direkt. Vad som helst de kan ha som argument kommer de använda.

Mitt SHBG ligger runt 30 så även om jag har klart högre total testo(9-10,5) än du så ligger vi troligen ganska nära i fritt testo. SHBG stiger långsamt med åldern och total testot sjunker långsamt vilket gör att fria testot sjunker snabbare.

Kan vara så att de är extra försiktig ju yngre man är. Är du fertil? Om du är det kan det ju vara idé att frysa in sperma för att ta bort en risk som de kanske ser?

Senast redigerad av Gerdler den 2017-01-15 klockan 20:38.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 20:43   #279
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Du orkar uppenbarligen nörda ner dig mycket och "kriga" på nätet, går inte det lite emot "har ingen energi till något"?
Min bantning just nu!
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 22:01   #280
TheBeach97
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Jag vet att det kommer som en kalldusch för dig, så håll i dig.

Läkare har ett ganska stort kunskapsområde att täcka, människokroppen är inte din saab 900 direkt. Klart det kommer kännas som vissa individer är lite handikappade i diskussionen om du suttit i mammas källare och studerat ämnet i 3 månader.
En endokrinolog ska ha väldigt djup kunskap i ämnet, kan man tycka. Hen ska sannerligen inte vräka ur sig sådana inkompetenta saker som min har gjort, något jag inte skrivit om i tråden ännu men kommer klargöra när allt detta är färdigt.
Gammal 2017-01-15, 22:06   #281
TheBeach97
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Kanske det som gör att de inte ger dig nebido direkt. Vad som helst de kan ha som argument kommer de använda.

Mitt SHBG ligger runt 30 så även om jag har klart högre total testo(9-10,5) än du så ligger vi troligen ganska nära i fritt testo. SHBG stiger långsamt med åldern och total testot sjunker långsamt vilket gör att fria testot sjunker snabbare.

Kan vara så att de är extra försiktig ju yngre man är. Är du fertil? Om du är det kan det ju vara idé att frysa in sperma för att ta bort en risk som de kanske ser?
Ingen aning om jag är fertil, men ser inte varför jag inte skulle vara det, annat än själv testosteronproduktionen verkar allt vara "ok".

Du har rätt gällande Nebido, det som händer när man har relativt lågt SHBG är att testosteronet i regel "förbrukas" snabbt, nebido är vanligtvis varje 10e till 12 vecka, vilket troligtvis kommer sätta mig på en rejäl berg och dal bana.

Troligtvis skulle testosterongel som man applicerar varje dag vara stabilare i mitt fall, bortsett från det faktum att gelen verkar fungera mindre optimalt på många människor pga stor variation i hur mycket kroppen tar upp testosteron från huden men även att omvandling från testosteron till DHT blir högre om man applicerar på hud VS inject, vilket iofs kan vara både positivt som negativt beroende på individ.

Men gällande testosteron och fertilitet så är det ingen fara för fertiliteten (förutsatt att man är det innan behandling), under pågående användning kan man bli temporärt infertil pga det faktum att LH och främst FSH stängs ned, dock sätter dessa signaler igång igen när behandling avslutas även om det kan ta ett tag, finns en del med studier om detta, de flesta får tillbaka optimal spermaproduktion inom 6 månader, vissa undantag får vänta 2 år, detta studier på tusentals män.

Om inget annat fungerar kan man även temporärt addera pregnyl och andra droger som snabbt drar igång LH och FSH således spermaproduktion.
Gammal 2017-01-15, 22:08   #282
TheBeach97
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du orkar uppenbarligen nörda ner dig mycket och "kriga" på nätet, går inte det lite emot "har ingen energi till något"?
Knappast, det är inte direkt så att man sitter och stirrar in i en vägg. Men den allmänna motivationen till att röra på sig eller motivation över huvud taget är kraftigt nedreglerad, även tankeverksamheten går "långsammare" och man är inte lika skarp som vanligt.
Gammal 2017-01-17, 23:43   #283
TheBeach97
Banned User

Hon sa att hon skulle skicka en remiss till akademiska, men inte till vilken avdelning. Har försökt ringa henne idag men inget svar alls.

Tror ni det är urologi-mottagningen eller endokrinologi?
Gammal 2017-01-17, 23:48   #284
TheBeach97
Banned User

Anledningen till jag frågar är för att jag kollade precis upp endokrinologimottagningen och vad jag kan se arbetar det bara massa sjuksköterskor där :S

Citat:
Diabetessjuksköterska
Violeta Armijo de Valle, 018-611 28 84 (röstbrevlåda)
Britt-Inger Bergström, 018-611 43 68 (röstbrevlåda)
Åsa Ågren, 018-611 28 78, (röstbrevlåda)
Johan Fischier, 018-611 43 91 (röstbrevlåda)
Ulrika Sand, 018-611 72 58 (röstbrevlåda)
Anja Vidmark, 018-611 43 76 (röstbrevlåda)

Forskningssköterska
Elisabeth Olsson, 018-611 27 02

Dietist
Hanna Andersson, 018-611 43 70 (röstbrevlåda)

Fotterapeut
Marianne Sandberg, 018-611 43 85 (röstbrevlåda)
Ellinor Sjölund, 018-611 28 85 (röstbrevlåda)
För guds skull säg inte att jag blir remitterad till någon "diabetessjuksköterska" eller dietist nu ...
Gammal 2017-01-18, 06:30   #285
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag tycker att det ser ut som att de som finns listade är de som har en röstbrevlåda som är öppen för privatpersoner att ringa in till. Läkare har ganska sällan det, i alla fall på landstingsägda mottagningar (hur det är på privata varierar nog en del). Det är inte heller så vanligt att det finns fullständiga personallistor på olika mottagningars hemsidor, i alla fall inte i de delar av landet där jag bott.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:00.