Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-18, 11:44   #271
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag undrar vilka dessa varghatare är.
Citat:
Ursprungligen postat av Bjern Visa inlägg
Här i Dalarna där vi lever väldigt nära vargar så får många sina jakthundar/sällskapshundar uppätna av vargarna, därför råder det ett väldigt hat bland jägare mot vargarna. Finns tillochmed organiserade ''vargutrotare''.
Samt bland annat OP och du själv har uttryckt hatande åsikter. Att vara helt likgiltig inför dödande är att likställa med hat för mig.

Citat:
Självklart. Blir vilda djur ett problem för människor är det bara att döda dem.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 11:47   #272
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Samt bland annat OP och du själv har uttryckt hatande åsikter. Att vara helt likgiltig inför dödande är att likställa med hat för mig.
Jag hatar inte vargar. Däremot tillerkänner jag inte djur några rättigheter.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 12:05   #273
TREX
Banned User

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
Vad är det som ger dig dina rättigheter? Du var knappast här först.
TREX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 12:10   #274
Trouble
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Vad menar du i mer detalj med rättigheter? Och varför inte?
Trouble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 12:24   #275
stålrasta
Registered User

Reg.datum: Feb 2012
Citat:
Här i Dalarna där vi lever väldigt nära vargar så får många sina jakthundar/sällskapshundar uppätna av vargarna, därför råder det ett väldigt hat bland jägare mot vargarna. Finns tillochmed organiserade ''vargutrotare''.
varför är det inte då större hat mot vildsvinen? de plockar ju mkt fler hundar
stålrasta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 12:27   #276
Juxta
Broder Broccoli

Juxtas avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av stålrasta Visa inlägg
Svårt att tänka själv, alternativt så läser man bara om det på rubrikerna och bildar sig en uppfattning därifrån.

Nu väntar jag bara på en anekdot som säger emot det jag precis sa.

"Men min systers hund blev faktiskt..."
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 12:36   #277
Pernam
Registered User

Pernams avatar

Reg.datum: Mar 2011
Egentligen borde man väl inte yttra sig i den här frågan, men jag kan fan inte låta bli...

Tragiskt att någon blir ihjälbiten, men det är inget oväntat. Det är faktis topp-predatorer vi pratar om, ett djur utrustad med stenhårda jaktinstinkter och ett ganska våldsamt socialt beteende i vissa situationer. Och när det väl händer kommer det att ske blixtsnabbt, inte fan hjälper det att vara utrustad med en komradio...
Hunden har varit domesticerad i vad, 12000 år? Under den tiden har människan avlat dom hårt för tex att få bort lusten att stiga i rang, och lik förbannat händer olyckor med hundar som visar oaccebtabel aggresivitet mot sina ägare. Om man tror att man kan ta ur vargen dess beteende på ett par generationer i djurpark är man bra nog jävla dum. Herregud, tom rådjur som föds upp i fångenskap skadar ibland sina "ägare"!
Kontentan är att det är vilda djur vi pratar om, inga keldjur som vi ska mysa med. En varg som biter ihjäl en människa är inte elak eller "sjuk", lika lite som när den dödar en jakthund, ett bytesdjur eller en annan varg. Den följer bara sina naturliga instinkter. Problemet ligger i idioter till naturmuppar, som har skapat sig sin bild av naturen ifrån bambi och andra disneyfilmer, behandlar djuren som något dom inte är.
Pernam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 12:36   #278
stålrasta
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Svårt att tänka själv, alternativt så läser man bara om det på rubrikerna och bildar sig en uppfattning därifrån.

ja det blir knappast tidningsrubriker när en hund blir uppsprättad av ett vildsvin.
Gammal 2012-06-18, 12:39   #279
stålrasta
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av pernam Visa inlägg
egentligen borde man väl inte yttra sig i den här frågan, men jag kan fan inte låta bli...

Tragiskt att någon blir ihjälbiten, men det är inget oväntat. Det är faktis topp-predatorer vi pratar om, ett djur utrustad med stenhårda jaktinstinkter och ett ganska våldsamt socialt beteende i vissa situationer. Och när det väl händer kommer det att ske blixtsnabbt, inte fan hjälper det att vara utrustad med en komradio...
Hunden har varit domesticerad i vad, 12000 år? Under den tiden har människan avlat dom hårt för tex att få bort lusten att stiga i rang, och lik förbannat händer olyckor med hundar som visar oaccebtabel aggresivitet mot sina ägare. Om man tror att man kan ta ur vargen dess beteende på ett par generationer i djurpark är man bra nog jävla dum. Herregud, tom rådjur som föds upp i fångenskap skadar ibland sina "ägare"!
Kontentan är att det är vilda djur vi pratar om, inga keldjur som vi ska mysa med. En varg som biter ihjäl en människa är inte elak eller "sjuk", lika lite som när den dödar en jakthund, ett bytesdjur eller en annan varg. Den följer bara sina naturliga instinkter. Problemet ligger i idioter till naturmuppar, som har skapat sig sin bild av naturen ifrån bambi och andra disneyfilmer, behandlar djuren som något dom inte är.
+1
Gammal 2012-06-18, 13:00   #280
TREX
Banned User

Vargar "hetsas" till att yla, och blir märkbart stressade av det.

Från att de låg och sov och slappade till att det skulle börja ylas från personalen så alla blev uppjagade, var det nödvändigt?

Senast redigerad av TREX den 2012-06-18 klockan 13:04.
Gammal 2012-06-18, 13:00   #281
Erry
Registered User

Reg.datum: Apr 2012
Citat:
+1
+1

Hur många tamdjur tar inte död på lite folk då och då? Många hästtjejer har dödats i ridolyckor eller blivit ihjälsparkade. Lantbrukare blir ihjälstångade eller klämda till döds av boskapsdjur. Hundar har nog bitit en och annan till döds.
Läste någonstans att tamdjur dödar fler människor i USA än något vilt djur.
Sedan är ju vi människor jäkligt bra på att ta ihjäl varandra också.

Blir ju ett väldigt torftigt ekosystem om vi ska utrota alla djurarter som kan döda människor.
Erry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 13:04   #282
Bjern
Registered User

Bjerns avatar

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Inte här.

Citat:

Jag har själv inga problem med vargar, jag har ingen hund, jag har aldrig stött på en varg och känt mig hotad.

Men jag kan förstå att man blir arg och hatisk om en varg går in och river får/hundar, och du får inte skjuta vargen. Att döda en varg ger ett hårdare straff än dråp mot människa. Jag ser dock ingen anledning till varför man ska utrota vargen, folk här har lätt att hata. Invandrare och vargar ligger ungefär på samma plan.
Gammal 2012-06-18, 13:07   #283
TREX
Banned User

Citat:
Inte här.

Jag har själv inga problem med vargar, jag har ingen hund, jag har aldrig stött på en varg och känt mig hotad.

Men jag kan förstå att man blir arg och hatisk om en varg går in och river får/hundar, och du får inte skjuta vargen. Att döda en varg ger ett hårdare straff än dråp mot människa. Jag ser dock ingen anledning till varför man ska utrota vargen, folk här har lätt att hata. Invandrare och vargar ligger ungefär på samma plan.
Vargarna var dock här först, och jag tror vi alla är överens om att vi ska försöka leva i samspel med naturen och inte successivt utrota den.

Är det varg som kommer in varje dag eller flera gånger om dagen för att nypa ett får är det något problem, men blir man av med ungefär 1-3 får om året ser jag inte problemet.
Gammal 2012-06-18, 13:11   #284
Juxta
Broder Broccoli

Juxtas avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Inte här.

Så du tycker inte att en placering av ett naturligt byte ihoppackat i en ihängnad på vargens territorium är ett problem?

Om du var hungrig och utan pengar och någon lade en smaskig rätt på ditt köksbord, skulle du strunta i den då? Ska man sedan skjuta dig sen?
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 13:13   #285
Bjern
Registered User

Bjerns avatar

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Så du tycker inte att en placering av ett naturligt byte ihoppackat i en ihängnad på vargens territorium är ett problem?

Om du var hungrig och utan pengar och någon lade en smaskig rätt på ditt köksbord, skulle du strunta i den då? Ska man sedan skjuta dig sen?
Men sätt dig in i situationen själv. Du har 5 får, och ser alla blir tagna av en varg. Skulle du snällt sitta och kolla på?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:30.