Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-11, 13:05   #271
Sleigh
Registered User

Sleighs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Finns det idag teknik som gör att man kan spara el "spela in" en doft?
http://en.wikipedia.org/wiki/ISmell
Sleigh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-11, 13:54   #272
Frost
Registered User

Frosts avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Lär kanske inte va en vanlig fråga men har funderat på detta ett tag. Jag antar att hjärnan bränner kcal som vilket annat organ som helst. Men om man nu skulle tex tänka mycket eller tex räkna matte eller läsa en bok. Bränner hjärnan mer då eller hur funkar det. Tänkte inte köra en deff diet på räkna matte för extra kcal men kan va roligt o veta.
Är ingen expert men en kvalificerad(?) gissning vågar jag mig på. Teoretiskt sett borde du förbränna fler kcal då du "anstränger" hjärnan med att exempelvis lära dig nya saker. Ökad ämnesomsättning är en förutsättning för ombildning/nybildning av synapser vilket är kopplat till lärande. Det är bla. därför barn i utvecklingsstadier har hjärnor med klart högre ämnesomsättning än vuxna. Dock är det förmodligen ingen jätteskillnad i förbränning då du tänker mycket/litet pga. att det medvetna tänkandet utgör en så liten del av hjärnans totala arbetsbelastning. Teoretiskt bränner du ju även fler kcal om du viftar lite med ett finger under ett spinningpass, men skillnaden är inte enorm.
Frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-12, 02:45   #273
Daniel L
Regesterid User

Daniel Ls avatar

Reg.datum: Nov 2008
Vad heter personen som Coxie har som avatar?
Daniel L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 14:23   #274
Toel
Registered User

Reg.datum: Aug 2005
Om en person påstår att; "Schimpansernas evolution kommer att leda till en ny människoart" är detta då ett korrekt påstående?

Personen påstår vidare att anledningen till detta är att det kan uppstå mutationer som vi varken kan sia om/när de sker eller vad följderna av dessa mutationer är så därför skulle hans påstående vara korrekt.

Men då kan man ju lika gärna säga att daggmasken evolution kan leda till en ny människoart då vi inte vet vilka mutationer som kan uppstå där.

Någon tidsaspekt är inte givet så det är fritt fram att spåna hur långt fram i tiden man vill.
Toel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 15:58   #275
Mago
pot of tea? (_)IO

Magos avatar

Reg.datum: Sep 2003
"Kommer" var ju att ta i. Det är väl dock tänkbart att det kan evolvera fram en väldigt människolik varelse från schimpanserna. Likaså från daggmaskar, men sannolikheten lär vara miljontals gånger mindre daggmaskarna än för schimpanserna.
Gammal 2009-05-26, 16:51   #276
Bubban
Registered User

Bubbans avatar

Reg.datum: Nov 2007
Om man sätter i en extra hårddisk i sin dator (windows-hårddisken är kvar), skall man bara starta den som vanligt och formatera i Windows med ett program, eller skall jag starta med Windows-skivan för att formatera den?
Bubban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 16:53   #277
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Bubban Visa inlägg
Om man sätter i en extra hårddisk i sin dator (windows-hårddisken är kvar), skall man bara starta den som vanligt och formatera i Windows med ett program, eller skall jag starta med Windows-skivan för att formatera den?

Använd datorhjälps-tråden, det är det den är till för.
Gammal 2009-05-26, 17:12   #278
Einar
Registered User

Einars avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Bubban Visa inlägg
Om det är Windows XP så kan du starta upp datorn och sen gå in i:
Inställningar / kontrollpanelen / Administrationsverktyg / Datorhantering / Lagring / Diskhantering

Där kan du sen skapa en partition och formatera den på din nya hårddisk.
Einar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 19:26   #279
egge
Det var en gång en tråd-master!

egges avatar

Reg.datum: Jun 2005
Vad har jag för nytta av att kunna räkna ut bindningsenergi/sönderfallskonstanter/nuklidmassor/osv i diverse grundämnen? Kommer jag någonsin att behöva använda det om jag inte läser teknisk fysik?

Gaaaaaaaaaaaaaaah! Blir så irriterad när det går trögt!

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 19:27   #280
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
Vad heter personen som Coxie har som avatar?
Jesse Livermore, en gud inom finans.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jesse_Lauriston_Livermore
Gammal 2009-05-26, 20:29   #281
Chaan
Banned User

Chaans avatar

Jag har ett par sådana frågor.

Är inte stenkorkad men har nyligt börjat dricka kaffe och undrar vilken bryggare jag ska köpa (kanske börjar med det sen men har nu inget intresse av att köpa hela bönor och mala själv.) Jag har räknat ut att för att kaffet ska bli bra ska det rinna med lagom hastighet genom pulvret men inte bara det! Såsom vanliga kaffebryggare fungerade för något årtionde sedan (ja det var faktiskt så länge sedan jag körde en!) så rann det lite vatten i mitten av filtret och då blir det ju inte så bra. Rinner det bara genom mitten av filtret måste det väl bli väldigt tunt om man inte överdoserar kaffet. Ett alternativ vore förstås att ha långa cylinderformiga filter men det har jag aldrig hört talas om. Finns det? Eller vilken lösning är det som gäller nuförtiden? Finns det bryggare som sprider vattnet över hela filtret/pulvret? (Förutsatt att vanliga filterhållare fortfarande är trattformiga). Eller kan elektronik på något sätt rädda situationen? Jag skulle till exempel kunna tänka mig att köpa en sådan där Nordica för över 1000:- om den gör bra kaffe utan att det går åt dubbelt så mycket pulver som om jag bara häller på vattnet själv. Kan vara ute och cykla här.

Den andra frågan är mer i Mythbusters-stil. Är det sant att samer lägger sig ute en dag i början av sommaren och låter myggorna bita? Teorin är alltså att hundratals myggbett på en gång skulle immunisera mot klådan resten av sommaren.
Chaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 21:13   #282
X-Change
Registered User

X-Changes avatar

Reg.datum: Jun 2003
Finns det någon mjuk plastsort som man kan knöla ihop och koka i vatten (100 grader) utan att den deformeras?
Gammal 2009-05-26, 21:14   #283
Mago
pot of tea? (_)IO

Magos avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Chaan Visa inlägg
Den andra frågan är mer i Mythbusters-stil. Är det sant att samer lägger sig ute en dag i början av sommaren och låter myggorna bita? Teorin är alltså att hundratals myggbett på en gång skulle immunisera mot klådan resten av sommaren.
Erik och Mackan undersökte saken i ett program och de kom fram till att det inte fungerade.
Gammal 2009-05-26, 21:32   #284
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Chaan Visa inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av Mago Visa inlägg
Erik och Mackan undersökte saken i ett program och de kom fram till att det inte fungerade.
Jag tycker att det funkar...
När jag var i NZ fanns det sjukt mkt sandflugor och efter några veckors viftande och kliande tröttnade jag. Det tog några dagar av konstant bitande och rejält med kli innan jag faktiskt märkte att det inte besvärade mig mer.
Kunde få 5-10 bett på en dag som inte kliade öht.
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 21:43   #285
Chaan
Banned User

Chaans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Jag tycker att det funkar...
När jag var i NZ fanns det sjukt mkt sandflugor och efter några veckors viftande och kliande tröttnade jag. Det tog några dagar av konstant bitande och rejält med kli innan jag faktiskt märkte att det inte besvärade mig mer.
Kunde få 5-10 bett på en dag som inte kliade öht.
Var det inte bakterier i deras saliv som kliade? Bakteriologisk immunisering ser jag inga tvivel
Chaan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:46.