Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-21, 11:57   #2761
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Svårt att säga hur året gått exakt eftersom pengar åkt ut och in i portföljen. Min kapitalförsäkring visar +9.1% för året, samt min portfölj i Hongkong är upp cirka 6%, vilket är i linje med index eftersom det är en blandning av Hang Seng och Mainland China bolag.

Generellt har jag haft en väldig dålig portföljutveckling ifrån 2008 och framåt. Det beror på att jag gillar small-cap och det har verkligen inte varit någe vidare sen 2008.

Dom stora pengarna görs ju dock på bostadsmarknaden och där har det inte heller gått så bra, min bostad i Solna har inte direkt stigit i värde sen jag köpte 2008.
Hur kommer det sig? Marknaden generellt har ju gått upp rätt bra sedan -08. Eller är du ironisk? =)
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 12:00   #2762
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Amfksp Visa inlägg
Hur kommer det sig? Marknaden generellt har ju gått upp rätt bra sedan -08. Eller är du ironisk? =)
Tyvärr köpte jag i ett område som inte direkt uppvärderats. Jag betalade nog också lite i överkant till priserna just då, men var sjukt trött på min 2:a handslgh
Gammal 2012-12-21, 12:04   #2763
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Citat:
Tyvärr köpte jag i ett område som inte direkt uppvärderats. Jag betalade nog också lite i överkant till priserna just då, men var sjukt trött på min 2:a handslgh
Aha då förstår jag. Ska sälja min BR i januari, ska bli intressant att se vad man får. Inte för att det spelar någon roll, för den man köper har ju generellt sett gått upp lika mkt och så skattar man bort 22%.
Så i slutändan förlorar man och staten vinner, som vanligt.
Gammal 2012-12-21, 12:20   #2764
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Amfksp Visa inlägg
Aha då förstår jag. Ska sälja min BR i januari, ska bli intressant att se vad man får. Inte för att det spelar någon roll, för den man köper har ju generellt sett gått upp lika mkt och så skattar man bort 22%.
Så i slutändan förlorar man och staten vinner, som vanligt.
Klart det spelar roll, tillslut blir alla värdestegringar något du kan ta ut på ålderns höst. Är rätt bitter över att inte ha kunnat få ett antal hundratusen "gratis" i bostadskarusellen. Men jag ska inte grina för mycket, har ett välbetalt jobb och väldigt små fasta utgifter, får anstränga mig för att göra av med hela månadslönen.
Gammal 2012-12-21, 12:29   #2765
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Citat:
Klart det spelar roll, tillslut blir alla värdestegringar något du kan ta ut på ålderns höst. Är rätt bitter över att inte ha kunnat få ett antal hundratusen "gratis" i bostadskarusellen. Men jag ska inte grina för mycket, har ett välbetalt jobb och väldigt små fasta utgifter, får anstränga mig för att göra av med hela månadslönen.
Den dagen man flyttar till hyreslägenhet ja, men så länge man fortsätter köpa lägenheter i samma standard/läge som den man har så tjänar man ju inget. Eller hur menar du att man kan ta ut det på ålderns höst? Om man flyttar utomlands till något land med annan bostadsprisutveckling i så fall.

Man förlorar ju och får "sämre" lägenhet för samma peng pga vinstskatten.
Hade jag däremot flyttat till hyreslägenhet nu hade jag kunnat ta ett års semester.
Gammal 2012-12-21, 12:47   #2766
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Det är ju så att även ifall jag verkligen vill se en bostadskrash, så är det väldigt få som faktiskt plockat en större vinst.

efter mäklararvodet vid försäljning om 3-5% plus en lagfartskostnad på köpet med en stämpelavgift på 1.5% och skatteskuld på 22% Så blir det inte mycket pengar. Plus då ska man flytta till ett billigare område för att realisera vinsten, något inte många gjort i vårat land.

Sen är det ju så att går eran bostad ned i pris, så gör förhoppningsvis alla andra bostäder samma sak, med viss variation, så ni kommer ju ändå ha råd med samma bostadsstandard när ni byter.

Men det har ni säkert koll på också, men inte ska man hänga läpp

Jag fick förövrigt mitt första förstahandskontrakt på en nyrenoverad trea på 75kvm, förvisso bredvid jakobsberg pendelstation, men eftersom hela området bara har nyrenoverade lägenheter med lite för höga kostnader (8500kr i hyra) så hoppas jag det blir ett litet skifte i befolkningen i området. Verkar ha varit lite dräggigt.

Tror ni att det är möjligt att byta mot en tvåa i solna sundbyberg eller vore det ett ointressant byte?
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 12:55   #2767
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

3-5% ska man inte nöja sig med när priserna är som dom är. Mäklare ska prutas med, det finns stor prutmån. Jag fick 2,3% plus 10% av det som översteg en väldigt hög försäljningssumma, eller 2,7% fast. Och då är min lgh extremt billig om man jämför.
Ner mot 2 blankt kan man nog lösa.
Fö tror jag mer på prestationsarvode, iaf psykiskt är det lättare att betala om man får långt över vad man tror, än att pynta för ett pris man knappt är nöjd med
Gammal 2012-12-21, 13:19   #2768
Minimjölk
Registered User

Minimjölks avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Ondskapelsen Visa inlägg
Förvisso, men fortfarande min andra negativa månad på raken och dem 2 sämsta på året. Dock årets 2 enda negativa. Men det är fortfarande tråkigt när det lyser rött.
Jag förstår och håller med, det är aldrig kul att gå minus, speciellt när man fått in en vana med bra avkastning varje månad, tycker dock man får sätta sakerna i perspektiv. Ligger man totalt sett plus mot index på lite längre sikt skall man vara glad.

Citat:
Svårt att säga hur året gått exakt eftersom pengar åkt ut och in i portföljen. Min kapitalförsäkring visar +9.1% för året, samt min portfölj i Hongkong är upp cirka 6%, vilket är i linje med index eftersom det är en blandning av Hang Seng och Mainland China bolag.

Generellt har jag haft en väldig dålig portföljutveckling ifrån 2008 och framåt. Det beror på att jag gillar small-cap och det har verkligen inte varit någe vidare sen 2008.

Dom stora pengarna görs ju dock på bostadsmarknaden och där har det inte heller gått så bra, min bostad i Solna har inte direkt stigit i värde sen jag köpte 2008.
Även om dina investeringar under 4år inte fallit väl ut så kommer du troligen framöver kunna göra en del bra affärer så att du när du tittar tillbaka ändå ser positivt på dina investeringar. Så fort man sätte rin pengar i diverse investeringar är det ju en risktagning som kan gå. Oftast är ju större risk kopplat till större potentiell avkastnig men det finns ju guldkorn som ger bra avkastning i förhållande till risken. att ha ett kapital att "gambla" med ger ju rätt förutsättningar att på sikt lyckas.

Någon vis herre sade att det är den första miljonen som är den svåraste och jag tror det är väldigt sant. När man väl fått lite rull på ekonomin är man inte lika beroende av att man skall gå plus varje gång utan man kan inse att man ibland kommer tappa väldigt mycket pengar på dålig timing men i gengäld kan man då kamma hem riktigt fina vinster över tid.
Gammal 2012-12-21, 14:05   #2769
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Själv uppväxt på ett sätt där jag förstått värdet av pengar. Så jag kan ofta faktiskt tycka att det är svårare att investera stora belopp när man har en stor buffert, än att investera mindre belopp när man inte har så mycket buffert. Jag var riktigt vild i mina investeringar som student och känner igen mig i kommentarerna ifrån andra skribenter här som tjoar över riktiga spekulationsbolag.

T.ex. nu har jag nästan en mental spärr över att investera mer än 40 000kr i en enskild aktie, det känns inte rätt av någon anledning, för mig är det för mycket pengar. Fonder däremot känner jag inget problem att investera mer i, så jag är nog ganska riskavert i mina investeringar. Så jobbar jag med finansiella risker i mitt yrke också..

Amfksp det finns ju många sätt att realisera vinster, även om du vill behålla samma levnadsstandard. Familjen kanske är utflyttad osv när du blir gammal, alltså mindre boende. Alternativt som du säger hyra ditt boende för att realisera alla pengar, eller flytta ut på landsbyggden, utomlands, eller helt enkelt bara ta upp lån på ditt övervärde tills du tar på dig träfracken.

Senast redigerad av The_RobRoy den 2012-12-21 klockan 14:06.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 15:39   #2770
tomccc
Kärlek

tomcccs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Var intresserad av korta och långa och det blir lätt komiskt när man tittar på utvecklingen, även om ekonomin såklart gått igenom milsvida förändringar under tiden.

tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 16:41   #2771
Löpsko
Opti

Löpskos avatar

Reg.datum: Feb 2011
då var Opus Group inhandlat i portföljen... Får hoppas på ett trevligt 2013.
Gammal 2012-12-23, 23:28   #2772
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
http://www.scribd.com/doc/117642629/...Months-of-2012
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-23, 23:30   #2773
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

hahaha uppiggande läsning =)
Gammal 2012-12-24, 10:52   #2774
Ondskapelsen
Registered User

Ondskapelsens avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jotack, det har varit ett bra år...
Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-25, 16:31   #2775
Okej
Kolozzeum Immaturity

Okejs avatar

Reg.datum: Jul 2012
Är det någon här som är haj på investeringar i råvaror, främst guld/silver? Försöker skapa mig en bild av vilka faktorer som driver priset och har "kommit fram till" att spana in dollarindexet är en bra idé (no shit), men mycket länge än så har jag inte kommit

Tycker alltså ädelmetaller är intressanta
Okej är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:53.