Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf
Jag körde ca 550 mil till/från sommarjobbet i somras. Går det att göra avdrag för detta på deklarationen? Och vad behöver jag isf veta/inneha för information?
|
Du behöver kunna styrka vart du jobbat (kontrakt) och sedan uppfylla kraven nedan. Har du inga bensinkvitton så bör kontoutdrag duga men jag tror att de sällan begär sådant eftersom det är en summa på 18,50:-/mil. Du kan dock bara göra avdrag på det över 10k så 175:- i ditt fall.
Bil till och från arbetet
Beloppen gäller inkomståren 2015 och 2016.
Krav för avdrag:
Avståndet till arbetet ska vara minst fem*kilometer från bostaden, och du ska tjäna minst två timmar per arbetsdag på att ta bilen i stället för att åka med allmänna kommunikationsmedel, eller
Att bilen används minst 160 dagar och körs minst 300 mil per år i tjänsten, oavsett avstånd och tidsvinst.
Om bilen används mindre än 160 dagar men minst 60 dagar och körs minst 300 mil per år i tjänsten, medges avdrag för de dagar som bilen används i tjänsten.
Avdrag medges för:
Resor med egen bil med 18,50 kronor per mil.
Resor med förmånsbil med 6,50 kronor per mil för diesel och med 9,50*kronor per mil för annat drivmedel (t.ex. bensin eller etanol).
För den som även har förmån av fritt eller delvis fritt drivmedel gäller samma belopp, dvs. 6,50 kronor respektive 9,50*kronor.Utgifter för väg-, bro- eller färjeavgift.
Om du rest med egen bil får du även göra avdrag för dina utgifter för trängselskatt. Avdrag medges för den trängselskatt som belöper på det år resorna har gjorts även om betalning av skatten skett först året därpå.
Bilresor för funktionshindrade m.fl. se Funktionshinder,*resor till arbetet.
Du kan bara få avdrag för resor till och från arbetet för den del av dina utgifter som är högre än 10 000 kronor.
Vid samåkning, där man delar på kostnaden, fördelas det schablonmässiga avdragsbeloppet på motsvarande sätt.
Medåkaren får då göra avdrag för sin kostnad (reducerat med 10 000 kronor) och bilföraren ska minska sitt schablonavdrag med det belopp som han fått av den medåkande.
Inget avdrag medges för:
Hemresa vid lunchrast eller middagsmål vid t.ex. övertidsarbete.
Resor till och från sommarstuga (dvs. inte ordinarie bostad) om kostnaderna pga. detta ökar.
Tapatalk på språng