Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-21, 21:28   #27406
Jockefoten
Registered User

Jockefotens avatar

Reg.datum: Dec 2008
Han pratade om att skaffa en hyvelbänk, står säkert och hyvlar ek i köket.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-21, 21:31   #27407
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
I've got a bad feeling.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-21, 22:08   #27408
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
I've got a bad feeling.
Olegh gillade en video på YT på sin kanal senast igår. Han har en egen video som han laddade upp för länge sedan och länkade till här på kolo. Så han har nog bara tröttnat på oss, och det kan jag ju förstå.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-21, 22:09   #27409
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Olegh gillade en video på YT på sin kanal senast igår. Han har en egen video som han laddade upp för länge sedan och länkade till här på kolo. Så han har nog bara tröttnat på oss, och det kan jag ju förstå.
Gott!

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-21, 22:36   #27410
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Idag när pappa skulle bjuda på lax så råkade han säga "flax". Såna småfel gör man ju ideligen när man pratar IRL. Men på film gör de aldrig det. Varför inte då? Är det med mening, för att de vill få fram replikernas andemening onormalt tydligt, eller är manusförfattarna bara lata?
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-21, 22:39   #27411
anvihl
Registered User

anvihls avatar

Reg.datum: Apr 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Idag när pappa skulle bjuda på lax så råkade han säga "flax". Såna småfel gör man ju ideligen när man pratar IRL. Men på film gör de aldrig det. Varför inte då? Är det med mening, för att de vill få fram replikernas andemening onormalt tydligt, eller är manusförfattarna bara lata?
Tror aldrig att man kan skådespela sig till att en sådan felsägning inte känns påhittad, däremot måste det ju förekomma felsägningar på tagningarna de skulle kunna behålla i sådana fall.
Gammal 2016-03-21, 22:41   #27412
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Citat:
Anatagligen för att felsägningar ytterst sällan skulle få göra något positivt till berättandet. Det skulle bara förvirra. Vi ser ju väldigt sällan någon borsta tänderna, gå på toa, pilla ut navelludd, byta örngott, ringa Skatteverket och fråga om avdrag, skriva tråkiga protokoll osv. De stärker inte berättandet. Jag skulle själv tycka att felsägningar helt skulle förstöra feelingen i en film och ta bort illusionen.
Gammal 2016-03-21, 22:42   #27413
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Tror aldrig att man kan skådespela sig till att en sådan felsägning inte känns påhittad
Jag vill gärna tro att du har fel där. Skådisar ska ju vara bättre än vi vanliga dödliga på att spela, några av dem borde klara det iallafall.

Fast å andra sidan brukar väl skådisar vara utbildade i att tala extra tydligt, så det kanske blir ännu svårare för dem än oss..?

Citat:
Anatagligen för att felsägningar ytterst sällan skulle få göra något positivt till berättandet. Det skulle bara förvirra. Vi ser ju väldigt sällan någon borsta tänderna, gå på toa, pilla ut navelludd, byta örngott, ringa Skatteverket och fråga om avdrag, skriva tråkiga protokoll osv. De stärker inte berättandet. Jag skulle själv tycka att felsägningar helt skulle förstöra feelingen i en film och ta bort illusionen.
Tror jag skulle gilla det, tror det skulle kännas skönt äkta.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Gammal 2016-03-21, 22:43   #27414
G_lund
En påse med mos.

G_lunds avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
Han pratade om att skaffa en hyvelbänk, står säkert och hyvlar ek i köket.
Han är nere i källarn och snickrar alltså?
G_lund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-21, 23:01   #27415
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av G_lund Visa inlägg
Han är nere i källarn och snickrar alltså?
Videon han gillade igår var faktiskt någon skum specialbänk byggd i trä, kallad The Samurai Workbench.
Gammal 2016-03-21, 23:04   #27416
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Videon han gillade igår var faktiskt någon skum specialbänk byggd i trä, kallad The Samurai Workbench.
Arbetade samurajer? Var inte de för fina för grovarbete, med sitt strikta feodalsystem och allt det där?
Gammal 2016-03-21, 23:16   #27417
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Tror aldrig att man kan skådespela sig till att en sådan felsägning inte känns påhittad, däremot måste det ju förekomma felsägningar på tagningarna de skulle kunna behålla i sådana fall.
Citat:
Jag vill gärna tro att du har fel där. Skådisar ska ju vara bättre än vi vanliga dödliga på att spela, några av dem borde klara det iallafall.

Fast å andra sidan brukar väl skådisar vara utbildade i att tala extra tydligt, så det kanske blir ännu svårare för dem än oss..?

Tror jag skulle gilla det, tror det skulle kännas skönt äkta.
Antalet felsägningar man lyckas med kan ibland vara förvånansvärt många, men sällan sådana snedsteg med tungan. Manus dikterar om det kommer med i filmen/pjäsen/serien, vilket det för det mesta inte gör.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-21, 23:40   #27418
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Citat:
Arbetade samurajer? Var inte de för fina för grovarbete, med sitt strikta feodalsystem och allt det där?
Kanske högt uppsatta vakter? Typ
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-22, 22:28   #27419
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Jag körde ca 550 mil till/från sommarjobbet i somras. Går det att göra avdrag för detta på deklarationen? Och vad behöver jag isf veta/inneha för information?
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-23, 07:21   #27420
mela
#curl4lajf

melas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag körde ca 550 mil till/från sommarjobbet i somras. Går det att göra avdrag för detta på deklarationen? Och vad behöver jag isf veta/inneha för information?
Du behöver kunna styrka vart du jobbat (kontrakt) och sedan uppfylla kraven nedan. Har du inga bensinkvitton så bör kontoutdrag duga men jag tror att de sällan begär sådant eftersom det är en summa på 18,50:-/mil. Du kan dock bara göra avdrag på det över 10k så 175:- i ditt fall.

Bil till och från arbetet

Beloppen gäller inkomståren 2015 och 2016.

Krav för avdrag:

Avståndet till arbetet ska vara minst fem*kilometer från bostaden, och du ska tjäna minst två timmar per arbetsdag på att ta bilen i stället för att åka med allmänna kommunikationsmedel, eller

Att bilen används minst 160 dagar och körs minst 300 mil per år i tjänsten, oavsett avstånd och tidsvinst.

Om bilen används mindre än 160 dagar men minst 60 dagar och körs minst 300 mil per år i tjänsten, medges avdrag för de dagar som bilen används i tjänsten.

Avdrag medges för:

Resor med egen bil med 18,50 kronor per mil.

Resor med förmånsbil med 6,50 kronor per mil för diesel och med 9,50*kronor per mil för annat drivmedel (t.ex. bensin eller etanol).
För den som även har förmån av fritt eller delvis fritt drivmedel gäller samma belopp, dvs. 6,50 kronor respektive 9,50*kronor.Utgifter för väg-, bro- eller färjeavgift.

Om du rest med egen bil får du även göra avdrag för dina utgifter för trängselskatt. Avdrag medges för den trängselskatt som belöper på det år resorna har gjorts även om betalning av skatten skett först året därpå.

Bilresor för funktionshindrade m.fl. se Funktionshinder,*resor till arbetet.

Du kan bara få avdrag för resor till och från arbetet för den del av dina utgifter som är högre än 10 000 kronor.

Vid samåkning, där man delar på kostnaden, fördelas det schablonmässiga avdragsbeloppet på motsvarande sätt.

Medåkaren får då göra avdrag för sin kostnad (reducerat med 10 000 kronor) och bilföraren ska minska sitt schablonavdrag med det belopp som han fått av den medåkande.

Inget avdrag medges för:

Hemresa vid lunchrast eller middagsmål vid t.ex. övertidsarbete.
Resor till och från sommarstuga (dvs. inte ordinarie bostad) om kostnaderna pga. detta ökar.

Tapatalk på språng
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:36.