Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-14, 15:30   #256
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Känns riktigt bra att sitta med lite betsson!
krilleh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 19:32   #257
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
Skulle någon här kunna nämna vad konjunkturkänsliga bolag bolag är för något, hur man vet vilka de är och gärna en bunt exempel? Kan nämligen inte hitta mycket vettiga definitioner på google.

Tack på förhand.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 22:44   #258
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Jag funderar också på att byta bank där jag kan handla med aktier, då minimicourtaget på Skandiabanken är 80kr vilket jag tycker är alldeles för mycket om man vill handla lite mer aktivt med aktier och mindre belopp.

Så jag undrar om ni har några tips på nätställen med lågt minimicourtage?
Helst ska det inte finnas några avgifter för att hålla kontot öppet, ha en hyfsad ränta för likvider samt någon funktion där man kan ha någon typ av bevakningslista, kurser uppdaterade i realtid är ett plus.

Tack igen!
Gammal 2007-05-15, 05:15   #259
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Avanza och nordnet är väl de största vad jag har förstått. Använder själv avanza, kostar inget och det finns en bevakninsfunktion. Räntan har jag ingen aning om dock. Minimicourtage är 39 kr om du skaffar microdepå.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-15, 05:46   #260
kharon
Deffa suger fett!

kharons avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath Visa inlägg
Skulle någon här kunna nämna vad konjunkturkänsliga bolag bolag är för något, hur man vet vilka de är och gärna en bunt exempel? Kan nämligen inte hitta mycket vettiga definitioner på google.

Tack på förhand.
Bolag vars resultat lätt påverkas av den rådande konjunkturen. Tänk dig en lågkonjunktur, folk har lite pengar och har inte råd att köpa en rolls royce. Sen blir det högkonjunktur och det blir gött att leva och alla har råd att köpa rolls roycar igen! (Rolls royce är ett rätt dåligt exempel, men du kanske förstår poängen.)

Jag skulle säga att den mest konjunkturkänsliga branschen är tung industri. Men såklart påverkas ju alla branscher mer eller mindre. Konsumentvaror är väl minst känslig, du behöver din mat även om det är lågkonjunktur.

Men som alla säkert känner till så är det ju inte företagets resultat som styr om aktiekursen kommer att gå upp eller ner. Men dessa tenderser i marknaden är ett enkelt sätt att försäkra sig om att man står på rätt sida i alla fall.
Gammal 2007-05-15, 06:19   #261
ligne
Registered User

lignes avatar

Reg.datum: Nov 2006
fick ett erbjudande idag från avanza att teckna Resurs Bemmaning.

som jag förstår det så finns det många kompetenta människor här och jag skulle vilja veta vad ni har för åsikter om detta företag?

personligen så har jag aldrig sett, läst eller hört något om det.
ligne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-15, 09:23   #262
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Skit också, köpte Eastpoint till 0,27 idag, satte ordern igår, och det såg då ut som att aktien låg på 0,28, men jag såg inte att den hade gått rakt ner till 0,25 de sista minutrarna av dagen. Så nu köpte jag den 8% för dyrt.

Jag hade faktiskt använt den där lägre än eller lika med funktionen och skrivit in 0,27. Men hur ska man göra för att den funktionen faktiskt ska köpa till det lägre värdet och inte det högsta värdet? Man kan sätta kurslimit samt lägre än eller lika med villkorslimit.

Kharon, tack så mycket för förklaringen!

Yankeee, tackar för tipset, ska kolla in Nordnet. Jag är tveksam till Avanza då jag helst vill ha ett minimicourtage på % och ingen fast minimiavgift, men det kanske är svårt att hitta.
Gammal 2007-05-15, 09:28   #263
Fettecke
Registered User

Fetteckes avatar

Reg.datum: Feb 2005
[TIPS]
Zakath, kolla in aktiespar.se om du har missat det... minimum 9kr i courtage upp till 5000:- om jag minns rätt...

ganska bantad sida, inget forum eller liknande men billigt, information finner man på nordnet och avanza och köper som sagt på aktiespar.se
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-15, 15:23   #264
rQx
Ignorerad

rQxs avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke Visa inlägg
[TIPS]
Zakath, kolla in aktiespar.se om du har missat det... minimum 9kr i courtage upp till 5000:- om jag minns rätt...

ganska bantad sida, inget forum eller liknande men billigt, information finner man på nordnet och avanza och köper som sagt på aktiespar.se

Aktiedirekt! 9kr / 0.15%
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-15, 15:46   #265
NiXPhoenix
Banned

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av rQx Visa inlägg
Aktiedirekt! 9kr / 0.15%

och 19kr på NGM kan jag tillägga.
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-15, 15:53   #266
rQx
Ignorerad

rQxs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av NiXPhoenix Visa inlägg
och 19kr på NGM kan jag tillägga.
Pettitesser
Gammal 2007-05-15, 23:47   #267
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Det står helt klart mellan aktiedirekt och aktiespar, båda är ungefär likvärdiga, förutom dessa skillnader jag ser:

aktiespar har någon feature så att man endast kan överföra pengarna därifrån till sina egna konton på andra banker - känns mycket bra.

aktiespar tar 39 kr för att flytta pengar från kontot mer än en gång/månad, aktiedirekt gratis.

Det lutar därför mot aktiespar, då säkerheten är viktigast för mig. Är det något annat ur säkerhetssynpunkt man behöver tänka på med sådana här konton och är det något annat viktigt jag bör tänka på?

Sen undrar jag om deklarationen kommer att bli mycket krångligare när jag haft aktier på två olika konton under året?

Återigen, tack för alla tips!
Gammal 2007-05-16, 02:16   #268
LarsK
Den Sista Realisten

LarsKs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Vet någon om jag som bor utomlands och är utskriven från Sverige kan handla med aktier på någon av ovanstående siter? Vad behöver jag i såfall? Räcker det med ett bankkonto?
Gammal 2007-05-16, 08:22   #269
rQx
Ignorerad

rQxs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Zakath Visa inlägg
Det står helt klart mellan aktiedirekt och aktiespar, båda är ungefär likvärdiga, förutom dessa skillnader jag ser:

aktiespar har någon feature så att man endast kan överföra pengarna därifrån till sina egna konton på andra banker - känns mycket bra.

aktiespar tar 39 kr för att flytta pengar från kontot mer än en gång/månad, aktiedirekt gratis.

Det lutar därför mot aktiespar, då säkerheten är viktigast för mig. Är det något annat ur säkerhetssynpunkt man behöver tänka på med sådana här konton och är det något annat viktigt jag bör tänka på?

Sen undrar jag om deklarationen kommer att bli mycket krångligare när jag haft aktier på två olika konton under året?

Återigen, tack för alla tips!
Är det inte så på aktiedirekt också? Jag har fått föranmäla ett konto dit jag skickar och tar pengar ifrån.
Gammal 2007-05-16, 08:23   #270
rQx
Ignorerad

rQxs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LarsK Visa inlägg
Vet någon om jag som bor utomlands och är utskriven från Sverige kan handla med aktier på någon av ovanstående siter? Vad behöver jag i såfall? Räcker det med ett bankkonto?
Om de accepterar utomlandskunder så borde det gå. Det du måste ha är ett bankkonto så du kan föra över pengar från och till depån.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:39.