Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-25, 08:12   #256
andeem
Registered User

andeems avatar

Reg.datum: Nov 2011
Jäkligt bra böjt får man säga.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-27, 10:31   #257
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Reg.datum: Dec 2009
Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
Jäkligt bra böjt får man säga.
Man tackar. Det är alltid kul med kommentarer och beröm gör ju inte saken sämmre. Det gick tungt men det verkade ännu tyngre i huvudet. Jag visste rent intellektuellt att det skulle gå vägen, i alla fall en etta eller två, men det är ju inte samma sak som att verkligen vara övertygad. Det finns ju inget postivt tänkande eller mental förberedelse i världen som kan ersätta att trygheten i att faktiskt just klarat ha det man var rädd för. Jag hoppas att det räcker för att ta mig en bit högre nu under hösten.

Datum: 2012-09-26
Tid: 18:30 - 20:00
Plats: Lärarhögskolan

Kommentarer

Det gick rykten om att Kurihara-sensei eventeullt skullöe dyka upp på träningen idag. Det borde ha gett mig förhoppningar men det var ärligt talat mest skrämmande. Nu visade det sig att han inte var där, vilket tyvärr också gällde en massa annat folk. Hasse lade fokus på att göra olika varianter på do-hugg. främst så var det små do mot men-hugg som vi tränade. Jag har funderat en del över tekniken som krävs och kommit fram till att jag ska försöka att huigga en lite kote istället för en halv stor do. Det skulle i teorin göra att jag inte var ute och fladdrade lika mycket. Med effektivare hugg så bör man bli snabbare. När fokus verkligen låg på att tänka kote, ibland så till den milda grad att mitt kiai blev kote, så blev snabbt och snyggt. Men när jag försökte få till snärtigare träffar och den rätta styrkan så blev det genast sämre. När jag började tänka på fotarbetet och kortade ner mina fumikomi så blev även huggen bättre. Tror det har att göra med vinkeln från mittlinjen blir mindre vilket gör att små hugg känns mer naturliga.

På keikon så gick det lustigt nog bäst mot de som är svårast. Det är väl som man brukar säga att nybörjare är farliga i sin oberäknelighet. Mot ren så jobbade jag vidare på hans tips från förra veckan att inte komma in för nära. Då har han svårare att kontrollera min shinai med han shoto. Det andra var att använda han shoto som signal för att anfalla. När försökte fånga mig så gjorde jag helt enkelt en sorts nuki och högg men. Det funkade inte jätte bra men det gjorde att det blev ai-men med viss fördel för mig. Mot Hasse så inledde jag riktigt bra. Fötterna var lätta och snabba och händerna reagerade utan att jag ens försökte. Jag så till att bara göra kote-varianter och kote-men eftersom det är det jag behöver träna på. Det gjorde att han kunde kalibrera sina attacker allt bättre och mina resultat gick ner. Fast det gör mig inte så mycket, målet var att träna, inte att vinna. Han påpekade efteråt att jag spände mig för mycket i axlar och händer vilket gjorde att min goda energi inte riktigt togs tillvara. Jag upplevde det inte själv men vet att så ofta är fallet. Nu har jag en intensiv kendohelg framför mig, få se hur lång jag håller.

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-28, 07:33   #258
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-09-27
Tid: 15:40 - 16:40
Plats: SAK

Marklyft

5x62,5
5x80
3x95
5x117,5
3x135
5x150 Reps-PB ( 174,8 kg PB)

Sällan har det varit så stor njutning att köra marklyft. Hela den mentala biten blir så mycket lättare när man inte har ett gäng tior som väntar efter 5/3/1-seten. Dagsformen ökade för varje lyft och till sista set började den kännas legendarisk. Mitt max från förra svängen var just en etta 150 kg så det krävdes att jag var uppvärmd och redo. Det kan jag konstatera att jag var med besked. Första lyftet flög upp och medan jag ställde mig till rätta för tvåan fick jag kontrollräkna vikterna. Jodå det var 150 kg, precis som det skulle vara. Sen kunde jag utan allt för mycket bekymmer göra fyra lyft till och avsluta med ett rätt kort, men väldigt triumferande barhold.

Militärpress
5x22,5
5x27,5
3x32,5
5x40
3x45
2x52,5 PB ( 56,0 kg PB)

även här var jag uten och planskade i okända vatten. Femtio kilo har varit en tydliggräns för mig. Där under har jag kunnat repa lite men sen så har deet tagit stopp. Därför känns dagens PB väldigt trevligt då det tyder på betydande förbättringar i min svagaste övning

Latsdrag
10x55
10x55
10x55

Lite segt och omotiverat men i alla fall genomfört.

Kommentarer
då var den här veckans sista styrketräning avklarad. den kände lite mindre fjesig än den förra men fortfarande under all kritik. Jag kan ju i alla fall trösta mig att det inte är latheten som är anledningen utan ett ärligt försök att hitta någon sorts formtopp. Kanske hade min för dagen goda styrka något att göra med att jag tagit det lite lugnare. Jag har ju slarvat rejält med mina deload veckor för att kunna passa in träningen. Det måste jag skärpa mig med i fortsättningen. Veckan efter KFÖ:n så kommer jag köra en deload veckan bara för att hålla igång men inte försämra mina förutsättningar inför graderingen. Det kommer antingen bli den här cykelns deload vikter eller, som jag lutar åt, nästa cykels vikter. Den som överlever får se.

Gammal 2012-09-29, 10:13   #259
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-09-28
Tid: 18:30 - 20:30
Kommentarer

Första passet på träningslägret med KUrihara var en rätt angenäm historia. Mats höll i träningen och Kurihara gav instruktioner. Vi började, som sig bör, men stora och små men-hugg. Kurihara tryckte på vikten av att hugga från issoku-itto-no-ma, det vill sägea en individuella. Att verkligen först mäta ut var man ska vara och sedan jobba sig in mot den punkten. Efter det så var det till min stora glädje kote-men. Jag kan inte påstå att det gick särskilt bra. Kurihara ville ha med kraft i huggen vilket gjorde att jag slets mellan att träna på min sak, fotarbetet, och att följa instruktionerna. Det blev väl varken hackat eller malet. Sen så blev det en del men-hiki-men där Kurihara tyckte att vi gjorde dålig taiatari uppe i brösthöjd. Så vi fick verkligen se till att jobba med höfterna och få ner armarna. Till sist så hittade Mats på någon form av kombo i form av: men-taiatari, men-taiatari, men-hiki-men-men.

På keiko så hamnade jag i princip så lång bort från Kurihara som var möjligt. Det var ju naturligvis synd men också lite skönt. Det är en otrolig upplevelse att få träna med skickla människor. Men det är också, jobbigt, frustrerande och lite skrämmande. Jag fick inleda mot min nya nemisis Ren. Det gick ungefär som vanligt, fast jag hade kanske lite svårare att hålla rätt ma-ai. Jag fick även träna med Maja som jag tidigare haft väldigt svårt mot. Det var inte alla specillet svårt idag. Jag dundrade på med kote, hari-kote och kote-men. Just vanliga kote från to-ma eller med sems gick hur bra som helst. Jag lyckades dessutom med ett antal debana-kote vilket jag alltid haft svårt för. Sen var det ett antal människor jag inte har koll på och med varierande skicklighetsgrad. Jag forsatte oavsett att nöta på mitt och det var mot folk som var kring min nivå det gick bäst. Med nybörjare måste alla finter och seme vara så övertydlig för att funka att man helt enkelt får strunta i det och bara försöka dundra in attacken. Men det är bra träning också.

Gammal 2012-09-30, 09:04   #260
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-09-29
Tid: 15:00 - 18:00

Kommentarer

Jag måste erkänna att det var med viss fruktan som jag gick på eftermiddagsträningen. Tre timmar kendo kan om tränaren är på det humöret vara en riktig utmaning. Nu visade det sig vara ett väldigt kul men slappt pass som Kurihara-sensei hade planerat. Vi inledde med att träna kata, efter en nästan en timme lång förevisning av Kurihara och Mats. Jag blev imponerad av Kuriharas noggranhet men inte av Mats presatation. Framförallt verkade han ha dålig koll på hur man skulle lägga i från sig svärden och var väldigt ovan vid att kanvända kata-yo. Sedan parades vi ihop dan-graderade och kyu-graderade var för sig och körde cirka en timme, hårt övervakad kataträning. Jag fick två kommentarer. Dels så högg jag som uchidachi lite väl djupt i nihonme och sen så var min suri-otoshi i kodachi sanhonme inte nog rak, den skall inte längre ut än till knät. Men i övrigt bör det ha sett bra ut trots att jag och min parter inte var helt samspelta.

Därefter så var det shiaiträning och shimpanträning för de avanceade, trodde jag i alla fall. Vi som var i dan-gruppen och inte dömde fick helt enkelt ställa oss i kö och köra matcher. Det blev väldigt lite matcher totalt jag han med en oavgjord mot Maja och det var nog mer än vissa. Däremot så var det många diskussioner och olika situationer och var hur domarna hade agerat. Fast när man inte riktigt var inne i domarrollen så var det svårt att hänga med. Det gav mig inte så mycket faktiskt, fast det var nog till viss del mitt eget fel.

Till sist gavs det tid för en cirka 25 minuter lång fri keiko session. Först ut var Krister som tydligen är verksam på Gotland. Han är ingen jag känner igen med hade tydligen haft ett långt uppehåll. Han tränade med Saadio back in the day. Vi har väldigt olika stil med riktigt kul keiko. Det tvingade mig att anpassa mina "specialtekniker" lite och inte gå i invanda banor. Sen så var det dags att köa för en keiko med Kurihara. Att stå i kön är lika delar fruktan och förväntan, en väldigt konstig upplevelse. Men min fruktan var rätt obefogad skulle det visa sig. Jag kan inte påstå att jag var kung och gud men jag landade två ärliga poäng som han tydligt erkände. Den första var att finta men-hugg men fumikomi och precis när han sänker sin parad hugga igen. Den andra var någon form av kaeshi-men tror jag. Han högg men och när jag blockerat så var vi på ett sådant avstånd att jag kunde göre en effektiv kontring. Det hade varit omöjligt för bara en månad sedan. Då hdae jag delse inte varit nog snabb men framför allt så hade jag dundrat på och kommit för nära. Slutligen så han jag med en riktigt kort keiko med Jimmy.

Det sista vi gjorde var kakari-geiko i tregrupper. Jag hamnade med Jimmy och Henke så det var verkligen inte läge att fega och ta det lungt. Herregud vilket driv Henke bar i kroppen. Han verklig flög förbi när man var motodachi. Dock fick han kritik av Kurihara för vad jag tolkade vara för små och lösa hugg. Själv så var det mer en kamp för att överleva och få till mina hiki-waza. Just hiki-tajmingen sög fram till sista vända då det lossnade. Troligtvis var jag väl tillräckligt trött för att inte tänka utan bara reagera. Sist så blev det en kiri-kaeshi mot Henke. Jag hade ovanligt bra flyt även om huggen var lite väl yviga. Avståndet var dock på tok för nära vilket jag tycker är motodachis ansvar. Men de uppfattningen delade inte Henke.

Så trots ett ganska lölkigt träningspass så var jag rejält sänkt när jag kom hem och det var bara att kasta i sig mat och gå och lägga sig. Börjar jag bli gammal? Fast med tanke på hur mycket som händer just nu är det inte så konstigt. Jag behöver bara överleva oktober månad så borde det lätta något. Fast då hittar jag väl ett nytt projekt så jag slipper vara avslappnad och sysslolös.

Gammal 2012-10-11, 10:50   #261
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-10-11
Tid: 00:00 - 24:00
Plats: Luleå, äran och hjältarnas stad

Pausunderhållning

LoveMachine har inte blivit lat eller dött, utan blivit sjuk och dödat. KFÖ:n gick långt över förväntan och det blev åtta intensiva och lärorika dagar. Jag har skjutit mer skarpa skott än under lumpen, tränat SIB, haft utbildnign på Archer och klarat läkarundersökning och båda fysproven. Det är kul att se att träningen gett resultat.

Beep-testet genomfördes bara till 8.9 eftersom man var osäker på vad gränsen låg på och att det just nu bara var intressant att se vilka som inte var godkända. Det var inte ett avgörande prov utan bara en statuskontroll. Jag hade lite mer att ge även om det började gå ganska tungt mot slutet. På Multitestet skulle jag egentligen behöva 125 poäng enlift FM FysS fast förbandets gräns var satt till 175 poäng. Efter att ha fått maxpoäng på upphoppen så slutade jag på 211 poäng trots totalt misslyckade situps och dåliga armhävningar. Jag hade säkert 15 till situåps kvar i kroppen men blev underkänd på tempot. Att göra i takt var otroligt svårt då jag aldrig kom in i rätt rytm utan antingen fick stressa eller vänta i något vändläge. Så nu har jg letat rätt på min gamla metronom och ska börja träna in det rätta tempot inför nästa övning. Målsättningen är att få över 300 poäng vilket jag ser som klart görbart.

Senast redigerad av LoveMachine den 2012-10-11 klockan 10:54.
Gammal 2012-10-16, 13:32   #262
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-10-16
Tid: 12:15 - 13.00

Knäböj

5x52,5
5x65
3x80
3x85
3x97,5
3x112,5

riktigt jobbig pausböjar under de första tre setten. Det märks att jag inte gjort den rörelsen på länge. Första arbetseet var ocksp ganska segt men sen började det lossna igen. Ovant att böja utan skor men inget som gjorde varken till eller från.

Bänkpress
5x30
5x37,5
3x45
3x50
3x57,5
3x65

Dessdå svagare och segare gick det här. Fast det var aldrig frågan om att det inte skulle gå vägen. Däremot så insåg jag vilken enorm lyftväg jag har, det är några tävlingslyft direkt.

Stångrodd
10x60
10x60

Tyckte det gick lite väl tungt, det kan ha att göra med att jag i min otropliga listighet lyckade lasta på fem kilo för mycket.

Raka marklyft (10 cm plattform)
10x60
10x60

Riktigt skönt med djupa, fina, raka marklyft. Jag kanske skulle fortsätta med det.

Kommentarer
Jag kör enligt planerna en uppstarts veckan genom att köra nästa cykels deload pass och några set med komplement övningar. Tanken är att få tillbaka lite känsla för vikterna men att inte ha så stor volym. Graderingen på söndag är det som räknas och sen kan jag börja plåga mig på gymmet på riktigt. Nu så startar jag dessutom min för-deff. Med andra ord ge mig en liten marginal så att jag inte behöver peta i maten över jul och ändå ligger kring 90 kg när ordinarie deff börjar efter jul. med en nuvarande vikt på mellan 92 och 93 kg så handlar det bara om att hålla igen lite på maten och undvika godis. Sen efter jul så blir det något striktare och tuffare. den här gången SKA jag ta mig ner till 80 kg.

Men under min frånvaro gjorde jag en fantastisk upptäckt. Jag har gått runt och trott att jag är 183 cm lång, när jag egentligen är 186 cm. Jag måste ha haft en sen växtspurt eller något. Det sätter min BMI i ett helt nytt ljus, jag var faktiskt normalviktig efter förra deffen. Där med inte sagt att jag inte var visuellt fet, men i alla fall.

Gammal 2012-10-18, 07:59   #263
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-10-17
Tid: 18:30 - 20:00

Kommentarer

Min ambition med dagens träningpass var att få en genomköärare och hitta någon form av flyt efter uppehållet. Inför gradering, shai eller för den delen en tenta så måste man inse att sista dygnet knappast tillför så m,ycklet nytt. Däremot så kan man tj'äna mycket på att ge sig själv lite självförtroende och sinnesfrid. Nu så vad det till mitt stora förtret så att dagens tema var shiai som jag varken är bra på eller så brydd i just nu. Men jag är inte sämre än att jag jobar mig runt det problemet. Två saker var plågsamt uppenbara, jag var riktigt stum i benen trotts ett lätt böj/bänk-pass på tisdagen och jag var riktigt rostig. Så planen fick omformas till att främst fokusera på avrostning.

Som vanligt så inledde vi med lite uchikomi, men, kote-men och kiri-kaeshi. Sen så började vi jobba med lite mer shiai-tillämpade övningar. en som var intressant var att gör en hiki-waza och försöka att inte ha länge zanshin än att man kunde hålla sig inom linjerna. Motståndare fick i sin tur jaga i kapp och försöka att antingen göra poäng eller tai-atari. Inget allt för revolutionernade. Sen så fick vi inom paren turas om att försöka göra ippon på en motståndare som bara fick göra en enda parad. Efter det blev det ett varv men ipponshobu som gick rätt katastrofal annat än mot Mats. Där tyckte jag att min första kote varta helt OK men det tyckte inte han och då är det väl så.

Avslutningsvis så hann vi med en runda ji-geiko. Här gick det något bättre, åter igen så verkar det som att ju bättre motståndare dessdå bättre går det. Mats gav mig instruktionen att jag aldrig fick stå och ase ut som att jag tagits med överraskning. Jag vet inte som det var det nya tankesättet eller något annat men jag hittade till ett nytt välbehövligt flyt. Jag var agressiv och på väg framåt men utan att vara allt för spänd. Jag lyckades med ett par fina attacker men behållningen var just tryggheten i att jag faktiskt kan kopntra eller stoppa det som kommer utan att bara rycka så fort han rör sig. Mot Göran var det lite samma känsla. Mina attacker var inte så bra men jag kände mig inte överväldigad och kunde göra kontringa som i ioch för sig inte var ippon men ändå goda försök. Fick berömm för en av mina harai-kote som var lite grund men med en riktigt distinkt träff.

Nu så gäller det att inte träna sönder något under dagens mark/militärpress-pass och sedan jobba på att hitta rätt sinnestämning. det blir nog till att nöta väl valda kendovideos och se igenom Hachi-dan dokumentäreren för 50:e gången. Där finns det inspiration att hämta.

Gammal 2012-10-18, 14:03   #264
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-10-18
Tid: 11:30- 12:20

Marklyft

5x65
5x82,5
3x97,5
3x105
3x122,5
3x137,5

Det var lite struligt med bältet och var jag skulle ha det. Det ville hamna lite för högt upp och det kändes inte helt bra. Men det gjorde inte så mycket för styrkan och undantaget greppet så var det väldigt enkelt. Att greppet kändes klent kan i och för sig ha att göra med att jag körde överhandsgrepp hela vägen och bara använde magnesium på sista settet. Om man inte får ha de vikter och den volym man vill så får man hitta andra sätt att göra träningen meningsfull. Så jag borde kanske ha skippat bältet helt.

Militärpress
5x22,5
5x27,5
3x35
3x37,5
3x42,5
3x47,5

Här kan man verkligen prata om att få jobba med viktvanan. Alla tre arbetsset kändes lika tunga trotts att vikten ökande. Militärpress är ju inte min starkaste sida men ändå. Nåja det lär ju ta sig nästa vecka nu när den värsta rosten har försvunnit.

Latsdrag
10x55
10x55

Mest bara för att.

Kommentarer
Det är otroligt vad det går undan när man har deload-vecka. Ett dubbelpass som ta under en timme trotts att jag inte stressar. Det gör lunchträningen ett mer hållbart alternativ. Fast i ärlighetensnamn så harjag inte så mycket att göra på jobbet som jag trott. Datan från Holland drar ut på tiden och stoppar upp allt annat. Jag har redan skrivit allt som skrivas kan innan dess att jag kan göra den sista körningen. Kurserna jag läser har också gått i stå eftersom jag vänta på input. Så den stora frågan är egentligen inte om jag har tid att träna utan varför jag är på jobbet. framför allt så är det irriterande med tanke på att nästa vecka kommer gå i flyttens tecken och att det hade varit skönt att ha hunnit göra bort lite av veckans arbete. Men så blir inte fallet. Dessutom har Anders velande med om han sklulle köra lett till att min möbler inte kommer ner förrän en vecka efter. Jag får med andra ord troligtvis sova på golvet och äta ur papptalrikar en vecka. Inte så muntert men vad gör man.

Gammal 2012-10-22, 07:56   #265
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-10-21
Tid: 08:30- 10:30
Plats: Löthallen

Kommentarer

Och så var domens dag här, graderingen. Under lördagen var jag rent oproportionerligt nerövs men taggad. Att se andra människor tävla brukar ha den effekten. Men nu när det var min tur så var nervositeten som bortblåst. Det fanns naturligtvis känsla av att verkligen vilja lyckas och att kroppen var på helspänn. Men det annars så typiska illamåendet och stelheten märktes inte av. Jag var på plats tidigt och var bland det första att värma upp. Efter hand började fler och fler värma upp och jag greppade tag i en annan kille som skulle försöka sig på tredje så vi kunde göra några kiri-kaeshi och hinna med någon minut keiko. Det var samma domarpanel som hade hand om andra och tredje dan så vi fick vänta ett tag innan det var våran tur. Det var lite för lång väntan så jag började bli lite kall och fick försöka hålla igång utan att störa övriga.

Jag hade en väldigt pra plats inom gruppen, nummer 301. Därför fick jag göra min första keiko, vänta ett varv och sedan göra min andra. Det är mitt favoritupplägg. Då hinner man andas lite och fundera på vad man ska förändra till andra keikon. Personligen tyckte jag att båda mina keiko var rätt bra. Jag satte inte jättemånga poäng men jag var aktiv och gjorde varierande waza. Jag lyckades landa en harai-kote och en kote-men i varje keiko. I andra keikon så blev jag under en period lite väl defensiv och gjorde två kaeshi-do samt parerade en gång. Det var lite onödligt även om en lyckad kaeshi-do verkligen hade varit en fjärder i hatten. Tyvärr så höll inte domarna med om att det gick bra, i varje fall inte nog. Så jag och två till, totalt halva tredje dan gruppen, fick snäll vänta och se de övriga göra kata. Visst var det surt men jag kände mig verkligen inte knäckt av det. Deet som komma skulle var mer irriterande.

När jag gick runt och pratade med domarna så var Bob först ut. Han gav rejält med feedback och påpekade även att han bara godkänt två personer, mig själv inkluderad. Han uppskattade att jag hade varierad waza och rätt typ av waza, harai-kote uppskattades. Han tyckte däremot att jag borde ha satt fler poäng för att det skulle vara helt bra. Många hade för dålig ki men det fick jag ingen kritik för, men man kan inte ha för mycket ki. Så enligt honom hade jag tänkt helt rätt i min träning men med lite mer avslappning så skulle både kvalitet och kvantitet komma.

Besvikelsen kom från andra håll. Kumi gav av princip inte ut kommentarer utan det var något jag fick fundera över själv. Tråkigt men det kan jag verkligen respektera. Mats gav något vagt och generellt om att jag borde slappna av mer vilket stämmer, men det får man höra från dag ett tills man slutar. Det var varken nytt eller hjälpsamt. Imamura tyckte mina kote-hugg var sneda men hade inget annat att säga om någon annan teknik eller aspekt. Just sneda kote påpekar han ofta när vi tränar men det har också att göra med att det är den enda sorten som man kan göra på honom eftersom han kategoriskt blockerar allt.

Jun var däremot en källa till mycket bra tips och feedback. Han resonerade att det var bra att jag varierade mig och gillade mina två harai-kote. Det visade på bredd i teknik och lite mer avancerade tekniker. Han storas invändning låg i att jag var för mycket fokuserad på min kendo och minder på var motståndare gjorde, känslan och samspelet saknades. Det tyckte han var genomgående för alla. Vi triggade varandra till att glida närmare och närmare kakari-geiko. Mer uppladdning, mer jobb med att få en öppning och mer kvalitet i attackerna var det han ville se från mig. Han sa dock att när vi kör keiko så har jag uppvisat rätt nivå för tredje dan men att det att jag inte lyckades plocka fram det just idag.

Så mina slutsatser är att jag ä på rätt väg för att nå tredje. Inget av det jag faktiskt fokuserat på har jag fått bakläxa på, tvärtom. Däremot så är det tydligt att jag behöver göra mer av samma och hitta känslan, precis som jag själv skrivit om. Det och att verkligen följan Juns råd att hitta känslan och samspelet så det blir kvalitativa attacker mot öppningar. Hur ska jag göra det? I stort genom att fortsätta på inslagen väg. Fotarbetet börjar lossna men ska bli bättre. Jag pratade med Ricky om olika sätt att få höftena mer involverade vilket han har känt gör stor skillnad för attackerna. När höfterna är raka så blir träff och zanshin något som nästan blir automatiskt. Så ett tag framöver så ska jag fortsätta med fötterna men jobba mer på att ha raka höfter och inte låta dem springa iväg före kroppen. Jag måste bygga min kendo från botten och upp. När den tryggheten börjar komma så kan jag börja fokusera mer på vad motståndaren gör och då blir det lättare att reagera rätt och reagera snabbt.

Jag är lustigt nog väldigt taggad för att träna trots mitt smärre bakslag. Fast samtidigt skulle det vara skönt att få vila sig lite. Nästa vecka så blir det ingen kendo eftersom jag kommer vara upptagen med att flytta. Veckan där på så hoppas jag kunna dra igång igen. Styrketräningen ska jag dock försöka att göra enligt planen.

Senast redigerad av LoveMachine den 2012-10-22 klockan 08:02. Anledning: Stavning
Gammal 2012-10-24, 10:49   #266
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-10-23
Tid: 16:45- 17:40

Knäböj

5x52,5
5x65
3x80
5x85
5x97,5
5x112,5 ( 131,1 kg )
10x65
10x65
10x65

Fortsatt lite återhållsam med träningen. Dels så kände jag att jag inte var riktigt på topp och dels så hade jag lite bråttom. Börjar märka att det är lite svårare att böja utan skor, den minimala klacken gör faktiskt en viss skillnad för hur det känns i bottenläget.

10x60
10x60
10x60

Bra känsla och styrka jämför med förra veckan. Platformen gör att jag verkligen får sträck i baksidan. Konstigt nog så känds det bättre för ryggen på det här sättet. Jobbade på att inte studsvända utan ha död start.

Situps
25
20
15

Lite segt och vingliga fötter. I framtiden så ska jag börja jobba med metronom men just nu handlar det bara om att nöta på så många reps som möjligt.

Kommentarer
Väldigt låga förväntningar på träningen och det kändes som att jag vilade otroligt mycket. Därför var jag lite förvånad att jag var klar på under en timme. Det blev ett trevligt och inte allt för tungt pass vilket var vad jag behövde. Uppehållet från regelbunden styrketräning gör sig påmint och vikt vanan är inte denb bästa. Dessutom så spökar allt med flytten fortfarande, men efter morgon dagens avslutande formaliteter så borde det gå bra. Att flytta är en praktisk, överskådlig ochpåverkbar situation. Att hoppas att banken, mäklaren, föreningen eller jag själv inte fuckat upp med någon formalitet ligger liksom utanför det jag kan kontrollera.

Gammal 2012-10-25, 13:51   #267
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-10-25
Tid: 11:35 - 12:40

Bänkpress

5x30
5x37,5
3x45
5x50
5x57,5
5x65 ( 75,7 kg )
10x45
10x45
10x45
10x45
9x45

Inte all överraskning är av godo, precis så var det här. Jag trodde verkligen att jag skulle ha lite mer marginaler på min sida. Fast nu när jag ser efter så är det tangerat reps-PB. Så det måste ju ses som acceptabelt. Sista "tian" gick inte så bra jag fiock knappt up stången en nionde gång och slog handen motställningen så det blev blodsvite.

Stångrodd
10x55
10x55
10x55
10x55
10x55

Började bra men blev allt fulare. Fast det var inte förrän de absolut sista repsen som var för fula. det är verkligen inte läge för någon höjning än på ett tag.

Hantelpress
10x15
10x15
9x15

Hade egentligen tänkt skippa hantelpressarna då jag nästan dog under sista setet bänkpress. Men jag kände att det fanns lite mer att ge, främst eftersom det var armarna som det kändes i.

Kommentarer
Även om styrkan inte var så bra får jag ändå säga att passet var helt OK. Hade jag varit en pumpjägare så hade jag varit ännu nöjdare. För armarna hade då pump så det räckte och blev över. Det känns tydligt att jag gjorde rätt som tog det lite lungt med knäböjarna för jag har ändå en rejäl träningsvärk. Hade jag kört fullt ut så hade jag nog inte kunna gå som folk. Men nästa vecka så kan jag nog börja späka mig själv på riktigt.

Gammal 2012-10-29, 08:45   #268
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-10-28
Tid: 09:20 - 10:50

Hängvändningar ss. frivändningar

5x20/40
5x20/40
5x20/40

Hängvändningarna kände rätt bra trotts att det var länge sedan sista men frivändniongarna var verkligen en kamp. Jag att i någon form av limbo mellan min gamla slit-och-vålda teknik och min nya mer korrekta. Så det blev verkligen bara konstigt och ovant. Jag tillskriver det att träningen varit så strulig på sistone och att jag inte kört övningen på minst en månad.

Marklyft
5x65
5x82,5
3x97,5
5x105
5x122,5
5x137,5 ( 160,2 kg )
10x82,5
10x82,5
10x82,5

Skönt att få komma tillbaka till min favoritövning, den är alltid en källa till hopp och glädje. Nu måste jag dock erkänna att triumferna uteblev men ndeet var i alla fall bra och stabila lyft. Det var aldrig den fina känslan av att vikterna var gjorda av papper utan rätt mycket kamp redan från början. Men det var däremot inte heller en så påtaglig stegring. Endast toppsetet var med magnesium och överhandgrepp rakt igenom, så lite extra träning fick jag ut.

Militärpress
5x22,5
5x27,5
3x35
5x37,5
5x42,5
3+1+1x47,5 ( 55,3 kg )
10x27,5
10x27,5
10x27,5

Toppsetet blev kanske lite väl myckeet rest-pause för att jag med ärlig min ska kunna kalla det en riktig femma. Men då jag tagit vikten tidigare så skiter jag i det och ångar vidare. Tiorna var däremot mycklet lätta och smidiga att göra.

Latsdrag
10x55
10x55
10x55

Det började ganska tungt eftersom händerna redan var ganska misshandlade efter marklyften. Så jag smög iväg och hämtade remma som en riktigt disco-kille. Det gjorde susen och det var bara att avsluta i god stil mned djupa och fina latsdrag.

Kommentarer
Det var nära att jag inte kom mig iväg och tränade överhuvudtaget. Går dagen gick åt till att vara på Ikea och handla saker till nya lägenheten. När jag och Andeers kom tillbaka så började vi måla om vardagsrummet och sovalkoven vilket vi precis fick klart till när möblerna dök upp. Så klockan 01:00 var vi klara med att montera alla stora saker som jag behövde hjälp med. Klockan 08:00 var det väckning för att jag skulle hinna träna innan det bar av mot Uppsala för ytterligare ett rollspelspass. Jag kan bara säga att den extra timmen som omställning till vintertid gav var en riktigt välsignelse. utan den hade jag varit helt död istället för trött. Så jag kan ju inte påstå att jag haft en optimal uppladdning direkt, men sett till livet i stort så var det rätt val. Sen så kom jag inte hem förrän starx innan 23.00. Dt är fan var man får ligga i ibland

Deet som oroar mig är att jag är lite öm i höger axel. Det har hänt förut men jag är inte riktigt säker på orsaken. Jag misstänker att det var de tyngsta militärpressarna. Fast det kan lika gärna vara relaterat till något mystiskt lyft under flytten. Det har ju blivit en heldel spontanträning under helgen. Men undantaget att bära möbler så blir det inte allt för mycket slitage på axeln innan torsdag. Det ska nog göra susen.

Gammal 2012-10-30, 08:51   #269
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-10-29
Tid: 16:40 - 17:40

Knäböj

5x60
5x65
3x80
3x92,5
3x105
3x117,5 ( 129,1 kg )
10x65
10x65
10x65

Fortsatt undermåligt men inte underkänt. Kanske var det gårdagens marklyft som spökade men någon egentlig styrka eller uthållighet fanns inte att uppbåda. Att köära knäböj dagen efter marklyft är ju verkligen en kompromiss. Jag gillar verkligen inte att böja barfota, den lilla vinkeln skorna ger och den illa dämningen gör att fötterna och benen käns betydlöigt mer stabila. Nu så blir det lite väl hårt och kantigt för hälen.

10x60
10x60
10x60
10x60
10x60

De föregående veckornas känsla av våld och muskelbristning börjar av ta men herre Oden var det går tungt till och från. Det gäller att verkligen hålla kolla på vad man gör för att övningen ska funka. Även greppet började svika mot slutet. Men det får jag räkna som greppträning vilket alltid är bra.

Situps
22
11
10
5

Här kan man snacka om att tvärdö fast jag hade ju egentligen bara tänk göra tre set så det är väl OK ändå.

Kommentarer
En allt annat än optimal uppladdning resulterade i ett allt annat än optimal träningspass. En nyhet som nog bara Aftonbladet skulle tycka var värd att trycka. Det nästan otroliga känslan av att kunna förnedra vikter som jag hade innan KFÖ:n skulle jag gärna hitta tillbaka till. Det är dags att köpa på sig lite protein och ikväll när mina köksgeråd dyker upp kan jag börja jobba med kosten lite mer. Sen när det värsta med fluytten är avklarat så kanske jag kan börja jobba på det här med vila och återhämtning. Men troligtvis så blir i alla fall den här cykeln lite halvkass med svaga insatser på plus-seten. Fast det innebär ju att jag kanske inte behöver prestera åttor på 5+ dagarna för att ändå kunna förbättra mitt 1RM. Det skulle ju på sätt och vis vara skönt.

Gammal 2012-11-02, 09:05   #270
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-11-01
Tid: 16:00 - 17:10

Bänkpress

5x30
5x37,5
3x45
3x52,5
3x60
4x67,5 ( 76,4 kg PB )
10x45
10x45
10x45

Förvånansvärt bra kraft i kroppen trotts allt annat som stör mitt sinne. Fast bänken är kanske inte fullt lika känslig som böjen. det är kul att det är en av mina traditionellt sämsta övninga som går frammåt just nu. Så det kanske tar sig på ett par år. Jag snålade lite med tiorna eftersom axeln varit lite lurig på sistone. Fast jag har inte haft några känningar under träningen. Det var nog bara en lite sträckning eller något.

Stångrodd
10x55
10x55
10x55
10x55
10x55

Väldigt bra i de tre första seten, stabilt, explosivt, allt man kan önska. Sen så började segheten och ojämnheten komma fast det var mest i de sista repsen. De sista i de två avslutande seten var verkligen inget att hänga i julgranen utan blev med BB-rodd. Men 48/50 få duga.

Hantelpress
10x15
10x15
10x15
10x15
10x15

Jämför med förra veckan så gick det verkligen lätt, framför allt under första halvan. Här körde jag fullt ut då det inte gav den minsta tendensen till känning i axeln. Dessutom så är det en övning som jag verkligen tror kan hjälpa mig att komma vidare i mitt bänkande.

Kommentarer
Efter att ha blivit godkänd på solsystemets fysik så tyckte jag att det var lika bra att smyga iväg till gymmet för lite mental återhämtning. Inte för att varken min presentation eller tenta var en särskilt stressande situation. Men det gör att man blir lite mosig. Dessutom kändes det sköänt att kunna vara hemma lite tidigare och fortsätta med det sisyfosarbete som kallas "packa upp efter flytten". Det är glädjande att se att viken smyger nedåt och styrkan börjar komma tillbaka igen. Även om alla styrkeförluster är av ondo så är det ändå i bänk och militärpress den är minst välkommen. Dels så är jag så pass svag som det är men sen så kan jag erkänna att lite fåfänga spelar in. Benen är så pass mycket större att en viss förlust skulle ge bättre proportioner. Men det är inget att sträva efter. Målet är ju naturligtvis att blir starkare oavsett, men det gå inte alltid.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:36.