2012-09-17, 12:18
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Jo, när du utvecklade din anekdot så blev det lite tydligare, men min poäng var att du inte ska sitta och gnälla så mycket på internetforum om hur alla tjejer har det lättare än dig och att det bara är falska snubbar som får tjejer.
Hur snygg en tjej än hade varit, och hur mycket tjej hon än hade varit (de två parametrar du angav som var helt avgörande) så hade jag knappast blivit kär i henne för att hon agerar tyst och neutralt på en tjänst.
Jag vet att jag hakar upp mig på dessa ord, men du har diskvalificerat dig från att tycka synd om dig själv och vara bitter över att tjejer har det lättare. Du har fått bra tips av Yes tycker jag vad gäller att bli lite mer öppen. Testa.
|
Gnäll, kanske. Har mest varit ett försök att påpeka att alla inte har samma förutsättningar.
Tyst och neutralt lät rätt illa ja, det jag menade var att jag hade inte sagt förskönande meningar bara för att det antagligen skulle vara mer omtyckt av mottagaren.
Yes tips är var jag är/gör för det mesta, och gjorde innan hans tips. Jag är "mig själv" och försöker förbättra mig själv efter förmåga. Det betyder inte att jag inte ser saker som liksom "förvränger" spelförhållandena.
Folk säger saker som "vem vill ha en sån tjej som går på sånt ändå" eller liknande men det är ju inte som om man kan räkna med eller förutsätta att hon VET att det är lögn alltid.
|
|
|
2012-09-17, 12:22
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris
Eller så fejkar man tills man blir den personen man vill vara istället. Lite träning så tror jag de flesta kan förändras till den dem vill vara. Men jag vet att det är svårt att få folk att hålla med så jag ger upp den tanken o låter WHITEFOLKS köra på som han vill. Whatever makes him happy
|
Att fejka vem man ÄR blir nog ett helvete och det blir svårt att upprätthålla bortom ett ONS. Däremot tror jag att rätt sorts smicker och vita lögner kan ge en bättre förutsättningar för att lyckas och det är lättare att "upprätthålla" om det sedan skulle uppstå ett förhållande och ger även inte på samma sätt ett förhållande byggt på falska grunder.
En väl vald positiv kommentar vid rätt tillfälle i en konversation/förhållandeutveckling kan no ge väldigt gott resultat med små framtida "problem".
|
|
|
2012-09-17, 13:17
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris
Lätt för en man med barn att säga som inte behöver bry sig längre och har sitt på det torra. Förstår inte detta hat mot att gräva ner sitt gamla jag och påbörja ett nytt jag
|
Det har du iofs rätt i, men jag tror att om du blir tillfreds med vem du är, nu menar jag inte ego eller självförtroende, utan en slags acceptans till din egen personlighet, så märker omvärlden det och du mår bättre.
Ditt "nya jag" kanske inte behöver vara en alfahanne, utan bara en tryggare MrBoris? Han verkar vara en reko kille den där MrBoris och jag tror inte han behöver ett nytt jag.
|
|
|
2012-09-17, 13:49
|
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS
I just det här fallet så fick jag ju reda på hur mycket det skiljde sig mellan vad som sades. Hade jag aldrig pratat om det med honom så hade det varit något mellan de två.
|
Förvisso. Men nu fick du reda på det, och genom dig har nu även hela Kolo fått reda på det. Min poäng: Saker tenderar att komma fram. Alla vet att alla ljuger, men man skall vara varsam med att göra det till en livsstil, för det tenderar att bita en i röven till slut.
|
|
|
2012-09-17, 14:25
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Förvisso. Men nu fick du reda på det, och genom dig har nu även hela Kolo fått reda på det. Min poäng: Saker tenderar att komma fram. Alla vet att alla ljuger, men man skall vara varsam med att göra det till en livsstil, för det tenderar att bita en i röven till slut.
|
Jag har inte sagt något om en livsstil och "alla ljuger", det får stå för dig även om jag till viss del håller med. Men det blir ju lite lustigt när ni säger "alla ljuger" men samtidigt att det "aldrig blir bra i längden om man ljuger".
|
|
|
2012-09-17, 14:41
|
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Jag har inte sagt något om en livsstil och "alla ljuger", det får stå för dig även om jag till viss del håller med. Men det blir ju lite lustigt när ni säger "alla ljuger" men samtidigt att det "aldrig blir bra i längden om man ljuger".
|
Nja, du beskrev ju i ditt exempel lögn i syfte att "bättre på" sina relationer/framstå som bättre inför andra (och sedan berätta att man gjort det bakom ryggen på den person man ljugit för) som ett framgångsrikt koncept.
För att förtydliga "alla vet att alla ljuger": Det är nog ingen överdrift att påstå att alla människor åtminstone någon gång emellanåt småljuger, bättrar på sanningen, överdriver något han/hon varit med om lite, hittar på en ursäkt till att vederbörande kommit försent/glömt att handla/inte gjort läxan etc. De flesta vuxna inser att om jag gör så här, så gör förmodligen även alla andra såhär. Det är dock ganska långt ifrån att använda lögn som en medveten strategi för att uppnå ett visst syfte (t.ex. att ragga upp en tjej/kille, få chefen att tycka att man är en ambitiös och trevlig kille, få kompisarna att tro att man har en flicka på varje finger, få någon att tro att man har sakkunskap man inte har).
|
|
|
2012-09-17, 14:47
|
|
|
Registered User
|
Ja och i exemplet som jag gav så hade det blivit; hon blir gladare, han får "chans" på henne.
Vem förlorar? Den enda som förlorar är ju killen som var ärlig.
Och nej jag tycker inte att det är "bra" att göra så men jag ser ju definitivt anledningarna att göra det och möjligheterna för att det ska "funka".
|
|
|
2012-09-17, 19:13
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Problemet är att ditt resonemang är verklighetsfrämmande.
Ärlighet är en attraktiv egenskap. Särskilt attraktivt är det att kunna hantera på ett bra sätt. Har du väl visat prov på ärlighet ger det även värde till allt annat du säger.
Vidare finns det andra saker man kan kommentera än att ge falskt beröm. Ärligt menta saker alltså. Kan du mot förmodan inte hitta det hos henne är ju frågan vad du ska med henne till?
Sedan kan man som skaparn påpekade tacka för att hon gjorde sig besväret, trots att det inte gav så mycket i slutändan.
Det enda du har är ett exempel på en kille som snackade skit till och om en tjej. Hon råkade svälja skitsnacket i det här fallet. I längden kommer dock skitsnackande komma tillbaka och bita en i röven, precis som Tolkia påpekat.
Och allt det för något som ÄNDÅ hade kunnat vinnas, utan det minsta falskspel. En enkel metod att bara få en "in", som du talar om, är ju exempelvis att... du vet... säga det: "Du verkar intressant... jag träffar dig gärna för lite tango på fredag". Kanske blir hon positivt överraskad över att äntligen ha träffat en kille som inte tassar som katten kring het gröt.
|
|
|
2012-09-17, 19:27
|
|
|
Registered User
|
Det är helt verklighetsfrämmande? du har ingen erfarenhet att folk lyckas få genom saker med falsk information?
Givetvis ska man tacka för tiden spenderad och så vidare, handlar inte om det.
Och du säger att man kan göra precis samma sak utan det och det är jag inte säker på. Det finns en anledning till att någon väljer Y istf X. Om denna faktor är korrekt, upplevd eller påhittad spelar inte så stor roll vid valtillfället utan som ni säger så "uppdagas det sen" beroende på allvarlighet och hur länge det pågår.
MrBoris är ju ett exempel på att det "fungerar".
Igen, det här är inget jag förespråkar eller gör själv. Men att det inte finns/funkar alls är ju för mig om något verklighetsfrämmande.
|
|
|
2012-09-17, 19:44
|
|
|
Banned User
|
Det finns folk som lyckas komma undan och sko sig på bedrägeri också. Det är dock inte ett särskilt praktiskt sätt att leva. Hederliga människor kommer i regel mycket längre.
Nu talar du förvisso om att ljuga om småsaker, vilket i sin tur också ger väldigt begränsad potentiell utdelning. Detta mot risken att förlora i trovärdighet och anseende.
Samtidigt har du chansen att vinna trovärdighet, respekt och anseende genom att demonstrera att du är ärlig. Detta mot risken att du förlorar personer som är naiva och/eller har svårt för sanningen.
|
|
|
2012-09-17, 20:02
|
|
|
Registered User
|
Begränsad potentiell utdelning? dunno.
Du förutsätter ju även alltid att det "kommer fram" på något sätt. Om jag säger att jag tycker att den klänningen är jättesnygg på dig så är det ingenting som kontrolleras om 5 år.
|
|
|
2012-09-17, 20:04
|
|
|
En påse med mos.
Reg.datum: Feb 2006
|
Men varför ska du säga att den är snygg om den inte är det?
Beröm något annat du gillar istället, skorna, frisyren eller vad fan som helst.
|
|
|
|
2012-09-17, 20:07
|
|
|
Registered User
|
Varför man "ska"? det ska man inte men det i sådana situationer som det kan vara lönosamt så att säga.
Varför just klänningen? för att det kanske är den det frågas om, om inget annat kan man säga om den och whatever någon annan kan säga och eventuellt annat. Det kan även vara något som man vet är en "grej" för personen.
|
|
|
2012-09-17, 20:14
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Begränsad potentiell utdelning? dunno.
Du förutsätter ju även alltid att det "kommer fram" på något sätt. Om jag säger att jag tycker att den klänningen är jättesnygg på dig så är det ingenting som kontrolleras om 5 år.
|
Ja, vad tjänar du på det?
Vad är problemet med att säga: "Sorry, du ser ut som farmor anka i den. Ta på den där du köpte förra veckan istället, den var skitsnygg!".
Har hon taskiga kompisar kanske lögnen aldrig kommer fram, men du lär få stå ut med att hon ser ut som farmor anka när hon tror att klänningen passar henne.
|
|
|
2012-09-17, 20:19
|
|
|
Registered User
|
Ja och om hon ändå har på sig klänningen eftersom du träffat henne ute så vad spelar det för roll?
Kan säkert vara positivt i vissa lägen att få till friktionen och "neggen" men du måste ju kunna se lägen där det omvända skulle gälla också?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:50.
|

|