Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-03-15, 21:03   #26446
sjövärdig
Registered User

sjövärdigs avatar

Reg.datum: Jan 2019
Citat:
Ursprungligen postat av Betar Visa inlägg
Hej ovan löpar här!
Tränar inte löpning seriöst alls men när jag löper blir det mer korta (~5 km) hårda (tempo/tröskel) pass. Skulle aldrig få för mig att köra i zon 2 eller sträcker över 10 km.

Är detta dumt även med tanke på min låga träningsvolym (2 pass/vecka)?

Hur skulle ni lagt upp löpningen om det endast avsåg 2 löppass/vecka?

Målsättning:
  • God hälsa
  • 5k sub 20

Om fokus bara är sub 20 min på 5 km och du vill göra två pass skulle jag:

1. 5x1 km med 60-90 sek joggvila.

2. 5 km pass där du börjar med att lägga in 1 km i 3:59, resten lugnt. Efter några veckor tillsammans med det andra passet bör du börja ta dig ner mot tiden du suktar efter. Iallafall om du inte ligger långt ifrån idag.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-03-16, 12:58   #26447
intepurewhey
Registered User

Reg.datum: Sep 2021
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Detta känns naturligt både beaktat din ovana och din vikt. Ömma benhinnor och dylikt är väldigt vanligt när man startar igång och brukar ge sig med tiden.

Skulle det inte göra det så är min upplevelse att excentriska tåhäv är väldigt fin alltiallo-medicin. Du får stretcha vad i både topp- och bottenläge och fotleden jobbas dessutom igenom. Jag hade nyligen bekymmer som liknande dina och upplevde att de excentriska löste biffen.
Lägger in lite sådana
intepurewhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-03-16, 14:32   #26448
Betar
Registered User

Betars avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Om fokus bara är sub 20 min på 5 km och du vill göra två pass skulle jag:

1. 5x1 km med 60-90 sek joggvila.

2. 5 km pass där du börjar med att lägga in 1 km i 3:59, resten lugnt. Efter några veckor tillsammans med det andra passet bör du börja ta dig ner mot tiden du suktar efter. Iallafall om du inte ligger långt ifrån idag.
Tack för input!

Tar efter intervallpasser. Men du tror inte det finns en uppsida med att pusha 5 km-passet mer än bara 1 av 5 km? Tänker främst med tanke på min låga träningsvolym.
Gammal 2025-03-17, 21:49   #26449
sjövärdig
Registered User

sjövärdigs avatar

Reg.datum: Jan 2019
Citat:
Ursprungligen postat av Betar Visa inlägg
Tack för input!

Tar efter intervallpasser. Men du tror inte det finns en uppsida med att pusha 5 km-passet mer än bara 1 av 5 km? Tänker främst med tanke på min låga träningsvolym.
Skrev otydligt. Tänkte såklart att du ökar från 1 km till 2 km. Till 3 osv
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-03-18, 08:30   #26450
Stuffer
Registered User

Reg.datum: Feb 2016
Citat:
Ursprungligen postat av intepurewhey Visa inlägg
Jag joggade 10 min igår. Konditionen orkade med men musklerna i underbenet och runt foten var inte glada. Runt 110kg och inte sprungit på typ 15 år

Skall jag träna vad och fot på något sätt på gymmet eller bara fortsätta springa lite i taget?

Fortsätt springa lite i taget. Öka väldigt försiktigt i början.
Är man ovan så kommer flåset att ha betydligt snabbare progress än leder och muskler, så det häller att hålla band på sig och ta det lugnt i början.
Det värsta som finns är om man överanstränger och pajjar något så kan man plötsligt bli bänkad i flera månader.

Tycker inte du behöver träna nåt särskilt vader eller fötter på gymmet i detta läge. De korta löpturerna varvat med återhämtning kommer att räcka gott.
Svårt dessutom att pricka in alla de små muskler, senor och fästen som nu kommer till användning.
På längre sikt finns dock positiva fördelar för löpningen att även köra tung och explosiv styrketräning.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-03-20, 07:55   #26451
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av intepurewhey Visa inlägg
Jag joggade 10 min igår. Konditionen orkade med men musklerna i underbenet och runt foten var inte glada. Runt 110kg och inte sprungit på typ 15 år

Skall jag träna vad och fot på något sätt på gymmet eller bara fortsätta springa lite i taget?
Ett personligt råd från mig. Ta det lugnt med löpningen och använd en cykel och kör konditionspassen på den i stället. Du är tung och löpningen är ingen hit för personer med hög kroppsvikt, dock är allt relativt.

Men för att spara på kroppen.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-24, 06:25   #26452
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Lycka till i helgen mackejuve!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:26.