2006-01-26, 13:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Du kör verkligen inspirerande pass.
Jag har provat på ngt som kallas tatepressar men aldrig wm press, hur går den till? Jag vet iof inte hur en jmpress ser ut heller men men.
Skönt att du vågar vägra deff.
MVH
|
2006-01-26, 13:26
|
|
Mjäll & SL
|
VVD - Våga Vägra Deff
VSVD - Vi Som Vägrar Deffa
Westside Press utförs precis tvärtom mot en Eastside Press!
Allvarligt talat. Man håller en stång som för att göra en smal bänkpress. Sänker den neråt. När man kommer hlvvägs ner så låter man rörelsen övergå i en båge mot halsen. Man stoppar stången innan den slår i struphuvudet. Därifrån pressar man upp stången i en kombinerad press och extension, en bågrörelse upp till startpunkten.
Repetera.
|
|
|
2006-01-26, 13:29
|
|
Registered User
|
Tackar, ska prova dem ngn gång, verkar dock lite knepigt teknikmässigt.
|
2006-01-26, 13:41
|
|
Mjäll & SL
|
Börja med bara stången.
Jag hade fördelen av att ha en gammal gubbe (Louie Simmons) som stod och skrek på mig om tekniken när jag lärde mig dem.
|
|
|
2006-01-26, 13:42
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Låter som en övning Teh Arnenator sågat tvärt som armbågsdödare.
|
|
|
2006-01-26, 13:51
|
|
Mjäll & SL
|
Den kan säkert döda både en och två armbågar.
Man får helt enkelt prova om man klarar den.
Louie är full av oneliners. Han sa i denna fråga "show me an exercise that is completely safe and I'll show you an exercise that is completely useless!".
|
|
|
2006-01-26, 13:55
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Den kan säkert döda både en och två armbågar.
Man får helt enkelt prova om man klarar den.
Louie är full av oneliners. Han sa i denna fråga "show me an exercise that is completely safe and I'll show you an exercise that is completely useless!". 
|
Jag säger bara som andra säger. Jag vet själv inte varför frenchpress mot pannan skulle vara risigare för armbågarna än att ta stången runt huvudet.
Jag har en fråga om dina träningspass dock. Hur långa är dom? Hur ser ditt tempo ut? Själv blir jag skogstokig efter första uppvärmningssettet och mosar mig igenom rätt hårt och måste bromsa i princip. Tjänar man på att träna (omgwtfbbq jag låter mer och mer som Slartibartfast och GymTT för var dag som går) med ett lugnare tempo tror du?
|
|
|
2006-01-26, 14:19
|
|
Mjäll & SL
|
De explosiva passen (fre & sön) brukar gå på 45-55 minuter. Ibland lite mer (jag skyller på för mycket skitsnack).
Maxpassen (mån & ons) brukar gå på 60-75 minuter. Sen när man håller på med skjortor och sparkdräkter så tar passen längre tid.
* Om man tränar tungt och känner att man behöver de långa pauserna så är det säkert bra att träna så.
* Är man hyfsat vältränad och kan hålla ett högt tempo så tror jag att man kan tjäna på det.
OBS. Kan. Kan. Inte säkert att det är bra.
Är man van vid ett högt tempo så blir man inte stressad på en tävling när gruppen är liten och klovarna snabba.
Jag tror (obs! tror) också att det faktiskt är positivt för styrkeutvecklingen med kortare vila. Jag trivs med det iaf. Har inga "vetenskapliga belägg" (tm) för det dock.
Jag snackade om det med Louie för länge sen. Han trodde att det var positivt. Hans resonemang gick ut på att en del fibrer inte hann återhämta sig under en kort paus (typ IIx) och därför tvingades andra fibrer jobba i nästa set. Vet ej om det stämmer. Däremot sa han att man inte skulle vara dum och ta för korta pauser när man maxar. Man måste vara beredd både fysiskt och mentalt för att lyfta en maxvikt.
Fan, känns som om jag bara svamlar. Jag vet ju inte.
|
|
|
2006-01-26, 15:11
|
|
Mjäll & SL
|
Jag trodde inte att jag skulle kunna lyfta nåt tungt alls igår. Träningsvärk och trött i korsryggen. Men när jag väl kom in i gymmet så slog adrenalinet till och det gick riktigt bra.
En amerikansk bänkpressare med ful tröja och snygg/häftig tatuering.
|
|
|
2006-01-26, 15:52
|
|
Fetare än Jesus
|
Mastodontspassmäts!
|
|
|
2006-01-26, 16:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Starka pass, som kommer upp. Kan du berätta hur det var att träna med Simmons? Blir så nyfiken
|
|
2006-01-26, 18:25
|
|
Mjäll & SL
|
Jag har svurit tystnad.
Näääääääääääääääääääää, feschtöör!
Lite senare kanske...
|
|
|
2006-01-26, 21:22
|
|
Mjäll & SL
|
Jag var där i februari 2002. Jag klipper några bitar från en ...essä? ...novell? på några sidor som jag skrev när jag kom hem.
Citat:
Ursprungligen postat av WS klipp 1
På tisdagen körde jag det första passet på Westside. Knäböj mot box med Safety Squat Bar blev huvudnumret och Eskil drillade mig på tekniken. Det blev även en del good-mornings. Louie kom in och snackade en stund. Sen fylldes det på folk från eftermiddagsgruppen och de började träna. Det var häftigt att se och uppleva atmosfären på Westside Barbell Club. Det är ett sånt legendariskt ställe, och jag väntade mig att få se att det levde upp till åtminstone en del av myterna...
|
Citat:
Ursprungligen postat av WS klipp 2
På onsdagsmorgonen började de riktiga äventyren. Vi träffade Louie Simmons och käkade frukost med honom på "Tee Jaye's". Amerikanska frukostar är
annorlunda. Viktiga ingredienser i en bra frukost i USA är pannkakor, bacon, sirap och smör. Det blev mycket snack om de Westsidare som skulle tävla till helgen. Sen åkte Eskil till jobbet och jag åkte med Louie till Westside Barbell där det blev bänkträning med "the morning crew". Det var en otrolig känsla att träffa allihop. De flesta av dem som skulle tävla under helgen kom in och diskuterade utrustning. Det hade kommit ett paket till gymmet från Inzer med tre nya tröjor. De flesta på Westside är sponsrade av Inzer när det gäller utrustning. Efter att ha sett och hjälpt till med ett par tröjor är det inte utan att man är avundsjuk på denimtröjorna, de är mycket lätta att få på. Särskilt när de som på Westside kör med helt öppen rygg på tröjorna. Det är bara att dra på ärmarna och släta till framstycket och sen spänna fast bältet så är de klara att bänka.
|
Detta var alltså innan de "nya" tröjorna hade kommit och blivit tillåtna i IPF.
Citat:
Ursprungligen postat av WS klipp 3
Gymmet förresten. Westside Barbell Club förtjänar ett särskilt omnämnande.
Det är rätt litet, ungefär 48-50 kvadratmeter, och skulle väl bäst kunna beskrivas som funktionellt. Där finns bara utrustning som gör de tränande
starkare. Ett gäng stänger, särskilda stänger för knäböj, bänkpress och
marklyft. Ett antal specialstänger, stability balls, hantlar, massor av
vikter. En reverse hyper, en Glute/ham raise och en maskin för att köra
släddragning inomhus (”sled mill” kallade de den, som en variant på tread mill, löpband) . En stereo med CD-växlare, där de spelade hårdrock eller gangsta-rap. DMX var nog det mest populära på Westside när jag var där. De hade även en monolift, två powerracks och en bänkställning. Där fanns också en uppsjö gummiband och kedjor samt några weight-releasers. Jag såg också en släde att dra på parkeringen utanför och en greppmaskin. En sak som förtjänar att nämnas när det gäller gymmet är att där inte fanns något omklädningsrum och inte heller någon dusch. De som skulle träna kom helt enkelt dit i de kläder de hade direkt från jobbet och tränade eller bytte om hemma om de hann. Det förekom en hel del bara överkroppar, vilket säkert skulle glädja de tjejer som vill åka dit och träna. Under de dagar jag var där var det bara fem kvinnor inne på klubben och tränade.
|
Detta var det gamla stället. Ett par år senare flyttade de till en större lokal.
Citat:
Ursprungligen postat av WS klipp 4
Jag käkade frukost med Eskil och Louie i stort sett varje dag. Efter frukosten stack Eskil till jobbet (de har bara två veckors semester i USA) och jag körde bort till Westside för att träna med Louie och "the morning crew".
På fredagar var det alltid 'box squats' (knäböj mot box) som gällde och lördag eller söndag var det alltid explosiva bänkpressar. I övrigt bestämdes det genom nån slags konsensus vilken övning som skulle köras först. Det var inte ovanligt med vadslagning av typen "jag lyfter mer än du". Vilket tillförde lite extra krydda till träningen.
Jag körde både morgon- och eftermiddagspass alla dagar jag hann och kunde
det. Jag ville passa på att lära mig så mycket som möjligt. Louies träning utvecklas hela tiden, han och de andra provar nya saker hela tiden. En del grejer funkar, annat funkar inte. Men de är inte rädda att prova nya saker. Jag fick massor av tips om träningen och teknik i de olika övningarna. Vi var överens om vilka mina svaga punkter var och därmed vad som ska förbättras. Att träna dubbla pass varje dag på det här sättet är inget jag rekommenderar och det var ingen i Westside-gänget som tränade så. Jag gjorde det helt enkelt för att utnyttja tiden jag var där så effektivt som möjligt. För att få så mycket träning och kunskap som möjligt på de dagar jag var där. Jag blev rejält sliten på de tio dagarna, men det var det värt.
|
Citat:
Ursprungligen postat av WS klipp 5
I övrigt blev jag imponerad av alla där, att de var starka och att de jobbade hårt. De flesta vägde dessutom över 100 kg. Det var ett fantastiskt ställe att vara på. Man blev starkare av att bara vara där. De har sex killar som bänkar över 315 kg där. De har åtminstone 15 som böjer över 407,5. De har mer än 12 som drar 315 eller mer i marken. För tillfället är de ungefär 25 personer som tränar där. Alla som tränar på Westside tävlar, det bidrar också till den seriösa stämningen.
|
Detta var alltså 2002. Antalet starka lyftare har ökat... Vikterna har ökat...
Finns mycket mer att berätta. Det var min pilgrimsfärd.
|
|
|
2006-01-26, 21:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
 Så perfekt, som en dröm. Måste åka dit någon gång.
|
|
2006-01-26, 21:45
|
|
Mjäll & SL
|
Fast nu har Eskil flyttat hem igen. Så nu får man leta upp nåt billigt hotell också. Tja, Columbus har ca. 2 miljoner invånare så det finns säkert också.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:16.
|

|