2016-11-04, 21:36
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator
Om man minskar sin träningsvolym så blir man ju troligen svagare över tid. Så det känns ju inte direkt konstigt.
|
Det är väldigt sant men i detta fall är inte en minskad prestation en naturlig följd av långvarig minskad träningsvolym och intresse - utan snarare det motsatta.
Minskat intresse och styrka (vilket inträffade i en normal träningsperiod utan någon förändring på månader) -> minskad träningsvolym.
|
|
|
2016-11-04, 21:38
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2016
|
Har PMat dig CapnMiler!
|
|
|
2016-11-07, 23:11
|
|
|
Banned User
|
Har haft lite mejlkontakt med personen som skapat denna sida
http://www.andrologi.se/
Citat:
|
Jag heter Åke Pousette och har hela mitt yrkesverksamma liv arbetat med andrologi som också kallas manlig medicin. Jag disputerade 1976 och har sedan dess arbetat i USA och vid Karolinska Institutet och Karolinska sjukhuset. Mellan år 2000 och 2010 var jag Professor i Andrologi vid Karolinska Institutet och överläkare vid Centrum för Andrologi vid Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge.
|
Han ansåg också att mina testosteronvärden är väldigt väldigt låga för min ålder och att det inte är så konstigt att jag upplever de symptom jag räknat upp med dessa nivåer. Han menade även på att det till största sannolikhet inte handlar om någon prolaktinoma då mitt prolaktin, även om det var förhöjt, bara var en liten liten bit över gränsen vilket troligtvis skulle kunna förklaras med möjlig stress eller det faktum att jag käkade strax före blodprovet. Han säger att prolaktinomas ofta brukar resultera i prolaktinnivåer som är väldigt mycket högre än så, men jag borde fortfarande köra MRI för att utesluta det säger han, så det gör jag.
Men ja, som sagt, testosteronvärdena är helt åt skogen för någon i min ålder.
|
|
|
2016-11-07, 23:36
|
|
|
Den rättmätige
Reg.datum: Mar 2014
|
Ja du har lågt testo, säkert många som har lågt testo utan att må dåligt också. Så det är viktigt att hitta grunden till vaför det uppstått.
Så förhoppningsvis lyckas du få vettiga läkare efter tjat och mera tjat om fler tester tills man kan finna en förklaring.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
|
|
|
|
2016-11-24, 23:54
|
|
|
Banned User
|
På måndag ska jag på MRI och undersöka om jag har prolaktinoma!
Man åker in i någon maskin och får ligga där en 30-60min medans den tar fotografier av hjärnan.
Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan man har svar och om jag kan ringa till stället och fråga om det när dom vet, eller om dom först måste rapportera till min endo som i sin tur sedan hör av sig till mig? Vill veta så snabbt som möjligt då det känns läskigt!
|
|
|
2016-11-28, 02:28
|
|
|
Banned User
|
Ska på MRI om 6 timmar, som jag fått remitterad av endokrinolog. Någon som vet om det kostar något??
|
|
|
2016-11-28, 07:46
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av TheBeach97
Ska på MRI om 6 timmar, som jag fått remitterad av endokrinolog. Någon som vet om det kostar något??
|
Du har redan betalat för läkarundersökning så detta kostar inget.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
|
|
|
2016-11-28, 18:02
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av leee
Du har redan betalat för läkarundersökning så detta kostar inget.
|
tackar yes yes gratis var det, nu är det bara att vänta!
|
|
|
2016-12-06, 12:52
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2013
|
Hoppas det löser sig!
Vet vad du går igenom och man mår riktigt dåligt!
Själv haft trt i snart 4år och jag blev som en helt ny människa efter det!
Kämpa på och stå på dig, tillslut träffar du en vettig läkare som kommer hjälpa dig. Ett tips är att fråga om att få prova på och se om det blir bättre. Gel är en bra början.
Jösses vilka puckon man träffat i sina dagar asså! Helt sjukt ,tror fan en del fick sin läkar legitimation i musli paketet för fan!
80% av alla svar du fått här är ju bara löjliga 
5nmol är INTE normalt fatta det!
Att du ens orkar skriva här liksom.
Det behöver inte ens finnas en förklaring till det ,utan det bara är som det är.
Bänk 11x110
Its all about the pump!
Senast redigerad av Henke78 den 2016-12-06 klockan 12:54.
|
|
|
2016-12-08, 16:14
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Henke78
Hoppas det löser sig!
Kämpa på och stå på dig, tillslut träffar du en vettig läkare som kommer hjälpa dig. Ett tips är att fråga om att få prova på och se om det blir bättre. Gel är en bra början.
Jösses vilka puckon man träffat i sina dagar asså! Helt sjukt ,tror fan en del fick sin läkar legitimation i musli paketet för fan!
Det behöver inte ens finnas en förklaring till det ,utan det bara är som det är.
|
Tack för ditt stöd, håller tummarna!
En uppdatering nu:
Jag var ju som sagt och gjorde en MRI för 10 dagar sedan. Enligt röntgensjuksköterskan där skulle det ta c:a en vecka, kanske mindre, att få resultatet.
Nåja, idag dimper det ned ett brev med posten från min endokrinolog, det står INGET gällande resultatet av MRI, bara papper med några nya blodprover jag ska göra och visa deras labb, "gör dessa prover senast blabla datum".
Jaha? Kan hen inte möjligtvis berätta om jag har en tumör på hypofysen eller inte?
Så jag ringde sjukhuset och begärde få prata med läkaren i fråga, ja, då har hen "tjänstledigt några dagar"!
Någon som förstår detta? Varför har hen inte gett mig svar på resultatet på MRI?
|
|
|
2016-12-08, 16:43
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2013
|
Nya prover kan ju bero på misstankar om något men dom vill vara säkra innan dom meddelar domen.
|
|
|
2016-12-08, 16:45
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av leee
Nya prover kan ju bero på misstankar om något men dom vill vara säkra innan dom meddelar domen.
|
Jo men jag ser att det är exakt samma prover som jag gjorde inför första mötet. Om det vore en tumör på hypofysen så borde dom väl sett det när dom gjorde en MRI på hypofysen för att undersöka just tumör?
|
|
|
2016-12-08, 16:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Det vore olyckligt att lämna besked till en patient angående en tumör i hypofysen via brev. Det troligaste är att läkaren helt enkelt inte har sett svaret på undersökningen än och kommer att kontakta dig när han eller hon är tillbaka i tjänst igen.
Senast redigerad av grimfish den 2016-12-08 klockan 16:48.
|
|
|
2016-12-09, 01:45
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Henke78
Hoppas det löser sig!
|
Får man fråga vad för TRT du kör? Är det Nebido eller gel?
Såg nu inför mina nästa blodprov att hon vill testa exakt samma saker som förra gången, MED två extra saker: PSA och PSA-kvot (dvs prostata), verkar som att detta är vad som alltid sker innan dom sätter en på TRT (då TRT är en risk om man har dålig PSA och är av risk för prostatacancer).
Vad jag undrar är: Man vet att man inte blir steril av testosteron, det finns ett antal studier om detta nu där den längsta var kring 4 år om jag minns rätt, där i stort sett samtliga av 1000-tals män fick tillbaka sin spermieproduktion MED TIDEN efter avslutad behandling.
Det jag undrar är: Med tanke på att det kan ta lång tid att få igång sperman när man går av trt (för att göra frugan gravid etc), finns det möjlighet att inom vården - innan man blir satt på trt - att få frysa in sperma som en "säkerhetsåtgärd", så att säga? Så man slipper att nödvändigtvis gå månader (eller i värsta fall år) innan man får igång sin naturliga spermieproduktion igen när man väl bestämmer sig för att skaffa barn?
Jag är trots allt väldigt ung och kommer säkerligen vilja ha familj när jag är runt 35.
|
|
|
2017-01-14, 16:12
|
|
|
Banned User
|
Då har jag fått resultat av min MRI.
Inga tumörer hittades, inget. Har gjort ännu en blodscreening av hypofysen, testosteron fortsätter vara lågt, LH inom referens, FSH likaså. Prolaktin denna gång nedsänkt och klart inom referens (ungefär i mitten). Testo låg denna gång på 6 (10-35).
Min endo sa att hon känner sig inte säker på vad hon ska göra nu, så hon skulle skicka mig till en annan läkare ÄNNU en gång, hon skulle skriva en remiss till akademiska i uppsala. Jag blev lite less och sa typ "jaha, då blir det ännu mer vänta då", då sa hon att hon skulle göra nåt, typ "högprioriterat" eller nå skulle hon säga till dom med remissen.
Någon som har någon aning om hur lång tid det borde ta innan jag får komma dit? "högprioriterad remiss" ?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:58.
|

|