Citat:
Ursprungligen postat av Piranha
Vad blidde det då?
|
Velade fram och tillbaka, och tusenlapparna gick från 2 papp upp till 7 papp och tillbaka till två papp :P .. blev en jääääääävla massa läsande och tittande idag i artiklar, tester osv.
Jag resonerade iaf som så att nya 300-korten inte riktigt tilltalade mig.
Ett 390 presterade förvisso rätt trevligt i relation till ett 970 och jag såg att flera tyckte det var ett framtidssäkrat kort med tanke på 8GB VRAM osv.
Å andra sidan för mig som lirar endast i 1080p, utan massa specialultratexturer osv, så såg jag testresultat på ett par youtubeklipp som visade att åtminstone dagens spel sällan äter ens 4 GB VRAM. Den dagen jag vill ha 8GB VRAM, så är det antagligen för att jag vill köra på med 4k-gaming och då kommer inget av 300-korten ändå vara tillräckligt. Alltså är mer än 4GB för 1080p rätt så overkill.
Kikade på 980, men inte ens 980-korten är "good enough" för bra flyt i 4k, utan man måste upp på 980ti osv. Fury såg också lovande ut för 4k-gaming.
Spontant för min del så känns det som att jag är nog något år bort från att börja spela med högre upplösningar än 1080p oavsett och då hinner det komma en ny generation GTX samt att priserna på Fury-korten lär droppa.
Apropå priser så spekulerade en hel del om att nya ATI-korten skulle göra att priserna sjunker på kanske både GTX-kort och äldre ATI-kort, men det vettifaen. Möjligen att Furykorten kan påverka prisbilden på t.ex. 980, men 300-korten är jag tveksam till. De som sitter på 290x idag lär ju knappast vilja byta till ett 390x. 390n ligger högre i pris än 970n och Dustin kör ett 970-kort för 2999 kr dessutom, en tusenlapp billigare än billigaste 390n jag sett hittills.
Så mitt i allt virrvarr så föll valet på ett EVGA 970-kort som i flera benchmarks har visat sig sniffa rätt högt på fps-sidan. Återstår att se om jag har gnälljud. Att kortet enbart har 3,5 GB VRAM bedömde jag har ingen som helst inverkan på de liren jag lirar nu, särskilt inte då jag såg benchmarks som visade på att de flesta titlar jag lirar inte ens kommer upp i 3,5 GB nyttjat VRAM. 970-kortet känns som om det matchar min 3570 också, nästa uppgradering blir ett nytt moderkort+processor, ny skärm och en rigg inställd på högre upplösning än 1080p.