Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-24, 15:34   #241
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Vänta på Radeon R9 Fury utan X istället?
Blev bara sugen på att spontanhandla då jag lirar Witcher just nu . vore trevligt att få växla upp grafikinställningarna.

Det jag är lur på med både nya 300-serien och Fury-korten är drivrutierna... de har ju inte varit jättevassa på att få ut bra drivrutiner snabbt med support för nya lir osv. Läste någonstans att det tog 4v för dem att få ut en uppdatering för Witcher 3....

Ser för övrigt att dustin kör ett 970-kort på kampanj för 2999 kr.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 15:39   #242
Mart|n
Televinken.

Mart|ns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Blev bara sugen på att spontanhandla då jag lirar Witcher just nu . vore trevligt att få växla upp grafikinställningarna.

Det jag är lur på med både nya 300-serien och Fury-korten är drivrutierna... de har ju inte varit jättevassa på att få ut bra drivrutiner snabbt med support för nya lir osv. Läste någonstans att det tog 4v för dem att få ut en uppdatering för Witcher 3....

Ser för övrigt att dustin kör ett 970-kort på kampanj för 2999 kr.
Ta ett 980ti!

Jag blev onödigt sugen på ett iaf, fastän jag har ett 980...
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 18:27   #243
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Mart|n Visa inlägg
Ta ett 980ti!

Jag blev onödigt sugen på ett iaf, fastän jag har ett 980...
Du får överge borderlands 2 och kliva in på GTA5
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 19:24   #244
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

dat feeel när man har köpt nytt grafikkort, stoppar in och tänker bänka sig med Witcher och popcorn och så kommer det ingen bild.... gnnNnNNnnn... happy IT-incident solving evening

Journalen
Gammal 2015-06-24, 19:27   #245
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
dat feeel när man har köpt nytt grafikkort, stoppar in och tänker bänka sig med Witcher och popcorn och så kommer det ingen bild.... gnnNnNNnnn... happy IT-incident solving evening
Vad blidde det då?
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 19:29   #246
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
I Windows? I med det gamla kortet, rensa drivrutinerna och börja om.

Ingen bild i POST? Bryt strömmen på nätagget, håll in powerknappen några sekunder, vänta typ en halv minut och dra igång burken igen.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 20:06   #247
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Windows? I med det gamla kortet, rensa drivrutinerna och börja om.

Ingen bild i POST? Bryt strömmen på nätagget, håll in powerknappen några sekunder, vänta typ en halv minut och dra igång burken igen.
Jädrans meck, fick bild först på bios men inget mer, sedan efter att ha rensat CMOS så fick jag ingen bild alls (men datorn körde POST osv utan problem).

Lite surt med mitt moderkort och Fractal-chassit är att ATX-kabeln från nätagget i botten upp till toppen på moderkortet spänner över grafikkortet, så för varje gång jag växlat kort nu så har jag fått vara inne med nävarna och gräva efter ATX-strömkontakten med... gnnNn.

Nu är jag snart på G iaf. Rensade drivisar + drog på en biosuppdatering, låg på rev11 på bioset och rev18 åkte in nu, så hade väl en del att hämta upp där..

Kommer dock inte ihåg alla överklockningsinställningar i bios, gah, så blir till att gå igenom allt igen... minns inte hur jag hade satt voltinställningarna, men min 3570 har gått riktigt stabilt på 3,4 GHz nu ett tag.

Journalen
Gammal 2015-06-24, 20:12   #248
Mart|n
Televinken.

Mart|ns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Piranha Visa inlägg
Du får överge borderlands 2 och kliva in på GTA5
Jag har redan spelat ut GTA5 till ps4!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Gammal 2015-06-24, 20:21   #249
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Piranha Visa inlägg
Vad blidde det då?
Velade fram och tillbaka, och tusenlapparna gick från 2 papp upp till 7 papp och tillbaka till två papp :P .. blev en jääääääävla massa läsande och tittande idag i artiklar, tester osv.

Jag resonerade iaf som så att nya 300-korten inte riktigt tilltalade mig.
Ett 390 presterade förvisso rätt trevligt i relation till ett 970 och jag såg att flera tyckte det var ett framtidssäkrat kort med tanke på 8GB VRAM osv.

Å andra sidan för mig som lirar endast i 1080p, utan massa specialultratexturer osv, så såg jag testresultat på ett par youtubeklipp som visade att åtminstone dagens spel sällan äter ens 4 GB VRAM. Den dagen jag vill ha 8GB VRAM, så är det antagligen för att jag vill köra på med 4k-gaming och då kommer inget av 300-korten ändå vara tillräckligt. Alltså är mer än 4GB för 1080p rätt så overkill.

Kikade på 980, men inte ens 980-korten är "good enough" för bra flyt i 4k, utan man måste upp på 980ti osv. Fury såg också lovande ut för 4k-gaming.

Spontant för min del så känns det som att jag är nog något år bort från att börja spela med högre upplösningar än 1080p oavsett och då hinner det komma en ny generation GTX samt att priserna på Fury-korten lär droppa.

Apropå priser så spekulerade en hel del om att nya ATI-korten skulle göra att priserna sjunker på kanske både GTX-kort och äldre ATI-kort, men det vettifaen. Möjligen att Furykorten kan påverka prisbilden på t.ex. 980, men 300-korten är jag tveksam till. De som sitter på 290x idag lär ju knappast vilja byta till ett 390x. 390n ligger högre i pris än 970n och Dustin kör ett 970-kort för 2999 kr dessutom, en tusenlapp billigare än billigaste 390n jag sett hittills.

Så mitt i allt virrvarr så föll valet på ett EVGA 970-kort som i flera benchmarks har visat sig sniffa rätt högt på fps-sidan. Återstår att se om jag har gnälljud. Att kortet enbart har 3,5 GB VRAM bedömde jag har ingen som helst inverkan på de liren jag lirar nu, särskilt inte då jag såg benchmarks som visade på att de flesta titlar jag lirar inte ens kommer upp i 3,5 GB nyttjat VRAM. 970-kortet känns som om det matchar min 3570 också, nästa uppgradering blir ett nytt moderkort+processor, ny skärm och en rigg inställd på högre upplösning än 1080p.

Journalen
Gammal 2015-06-24, 20:30   #250
kalle_banan
Aegd

kalle_banans avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Jag har redan spelat ut GTA5 till ps4!

lol peasant!
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 21:28   #251
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

ah, det tog en kvarts spelande av witcher 3 med ultra settings (och avslaget specialhår) för att få booner... jädrar vad det flyter på trevligt. Satt tillbaka en mild överklockning på 3570n också, bara 4,1 GHz än så länge för att se att allt lirar stabilt. Maxtemp 64 grader på en av kärnorna hittills under spelets gång och då har jag inte ens kört med offset utan bara kört med turbo och xmp.

W3 är ju ett krävande lir som inte pumpar ut så hög fps ens för ett 980ti på maxade settings, men klart porrig skillnad från mitt gamla grafikkort.

Journalen
Gammal 2015-06-24, 21:31   #252
Mart|n
Televinken.

Mart|ns avatar

Citat:

Mycket nöjd med prylarna änsålänge!

Citat:
Ursprungligen postat av kalle_banan Visa inlägg
lol peasant!
......

Gammal 2015-06-26, 14:20   #253
Kabuto
man vänjer sig

Kabutos avatar

Reg.datum: Aug 2005
Radeon R9 290X 4GB för 3k blev jag fan sugen på!

https://www.dustinhome.se/product/50...gv-r929xoc-4gd
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-26, 15:41   #254
Pahwn
Registered User

Pahwns avatar

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Radeon R9 290X 4GB för 3k blev jag fan sugen på!

https://www.dustinhome.se/product/50...gv-r929xoc-4gd
Om du inte absolut måste ha ett AMD kort så lägg på 400 spänn och köpa detta istället.

http://cdon.se/hemelektronik/asus/as...xdvi-p33767981
Gammal 2015-06-29, 10:30   #255
Pahwn
Registered User

Pahwns avatar

Reg.datum: Feb 2011
Delarna vart skickade från inet idag. Hoppas på leverans redan imorgon, laddar upp en bild med godsakerna när tillfälle ges

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:18.