Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-05, 18:53   #24211
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Hur uppstår otrohet pga att ens partner var otrogen veckan innan?
Vad menar du?

Exempel: det knakar i fogarna men ingen har stake att göra slut, person Y är otrogen och kommer hem och berättar det. Person X blir ledsen, sviken, vet inte om denne ska förlåta eller hur det ska hanteras. Person X kommer på en fest och blir tröstad av en vän och slutar kvällen med ett hångel.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-05, 18:57   #24212
TREX
Banned User

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Här förstår jag inte riktigt vad du menar.
Om man begår ett misstag i livet som vuxen så kan man inte dra lärdom och ändras av det menar du?
En tiger byter aldrig ränder.

Citat:
Och hur ser du på otrohet som uppstår för att ens egen partner varit otrogen veckan innan?
Otrohet som "uppstår"? Låter mystiskt, ett fall för CSI månne?

Citat:
Sedan vill jag nog påstå att man utvecklas rätt så rejält mentalt även efter man fyllt 20, eller 21 som i ditt exempel.
Det beror väl på, skaffar man barn tidigt så ja då antar jag att man förändras. Knegar man på med samma tjej och jobb sen studenten så lär man nog inte gå så mycket framåt.

Senast redigerad av TREX den 2012-07-05 klockan 18:58.
TREX är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-05, 18:59   #24213
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av TREX Visa inlägg
En tiger byter aldrig ränder.
Trams. Jag är själv bra bevis på att man kan genomgå stora förändringar under sin livstid.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-05, 19:00   #24214
TREX
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Trams. Jag är själv bra bevis på att man kan genomgå stora förändringar under sin livstid.
Så om någon från 5 år tillbaks träffade på dig skulle den personen inte alls känna igen dig? Du gör nog fortfarande mycket saker nu idag som du gjorde förr, säkerligen mer än vad du tror/tänker på.
TREX är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-05, 19:04   #24215
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Så om någon från 5 år tillbaks träffade på dig skulle den personen inte alls känna igen dig? Du gör nog fortfarande mycket saker nu idag som du gjorde förr, säkerligen mer än vad du tror/tänker på.
Klart man hade känt igen mig. Jag ser ju likadan ut. (Eller ja, jag har betydligt mer muskler idag än för fem år sedan). Men personlighetsmässigt är det en enorm skillnad på Micke 2007 och Micke 2012.

Jag har fokuserat på min personliga utveckling i lika stor utsträckning som min fysiska utveckling de senaste åren.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-05, 19:10   #24216
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Det beror väl på, skaffar man barn tidigt så ja då antar jag att man förändras. Knegar man på med samma tjej och jobb sen studenten så lär man nog inte gå så mycket framåt.
Hoho, det är knappast bara jobb och partner som avgör hur man utvecklas som individ. Jag vill nog påstå att den mentala utvecklingen fortsätter efter t.ex. 20 som vi hade som utgångssiffra, i många fall sker det rentav rejäla utvecklingar mentalt just mellan 20-30 års ålder. Det är ju inte helt ovanligt att relationer spricker då när personer börjar hitta sig själva på ett annat sätt i livet.

Jag skulle mer säga att det är riktigt synd om en person som inte utvecklas rejält från 20 års ålder och uppåt.

Det var många 29-åringar på 10-årsträffen från gymnasiet som var totalt annorlunda i sätt, stil och även värderingar. Den värste vänsterpartisten i klassen när vi var 19, var som 29-åring aktiv moderat i kommunalråd, den personen som var mest äventyrlig och uttryckte att barn var onda ting som 19-åring, var trebarnsförälder med volvo v70 osv som 29-åring.

Journalen
Gammal 2012-07-05, 19:12   #24217
TREX
Banned User

Citat:
Hoho, det är knappast bara jobb och partner som avgör hur man utvecklas som individ. Jag vill nog påstå att den mentala utvecklingen fortsätter efter t.ex. 20 som vi hade som utgångssiffra, i många fall sker det rentav rejäla utvecklingar mentalt just mellan 20-30 års ålder. Det är ju inte helt ovanligt att relationer spricker då när personer börjar hitta sig själva på ett annat sätt i livet.

Jag skulle mer säga att det är riktigt synd om en person som inte utvecklas rejält från 20 års ålder och uppåt.

Det var många 29-åringar på 10-årsträffen från gymnasiet som var totalt annorlunda i sätt, stil och även värderingar. Den värste vänsterpartisten i klassen när vi var 19, var som 29-åring aktiv moderat i kommunalråd, den personen som var mest äventyrlig och uttryckte att barn var onda ting som 19-åring, var trebarnsförälder med volvo v70 osv som 29-åring.
Du pratar om folk du träffar i en kontrollerad miljo där man mest troligt lägger på en fasad, gräv djupare i personerna och du kommer nog hitta samma skrot och korn.

På vissa klassträffar är det även många som inte förändrats alls mycket... den mobbade är fortfarande mobbad e.t.c

Senast redigerad av TREX den 2012-07-05 klockan 19:17.
TREX är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-05, 19:21   #24218
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Du pratar om folk du träffar i en kontrollerad miljo där man mest troligt lägger på en fasad, gräv djupare i personerna och du kommer nog hitta samma skrot och korn.

På vissa klassträffar är det även många som inte förändrats alls mycket...
Vad tror du kan hända med en person som vinner ett antal miljoner på en trisslott?
Vad tror du händer om en person förlorar en förälder eller vän plötsligt i en bilolycka?
Vad tror du händer om en person ställer sig på vågen en dag och den visar 140 kg, eller 50 kg?

Kan något av ovan scenarion påverka eller förändra hur personen tänker, agerar, beter sig och lever? För de flesta människor så händer det nog mer i livet än "jobba, umgås med tjejen, äta, sova" under en livsperiod.

Sedan är det olika hur pass intresserad man är av hur man uppfattas och vem man är också. En del skiter i vilket, andra strävar hela tiden efter att bli en bättre medmänniska, förälder, vän, kollega, partner osv.

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2012-07-05 klockan 19:22.
Gammal 2012-07-05, 19:23   #24219
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Asdf Visa inlägg
Tycker mest synd om de som gör antaganden om en framtida partner baserat på hur denne vart förr i tiden. Jag hade inte själv fortsatt dejta en sådan människa iallafall som uppenbarligen inte själv utvecklas i livet som person. Vilken tråkigt fyrkantig människa!
+1. Människor utvecklas, växer och förändras. Det förflutna formar en självklart till den person man är och blir men man lär sig ständigt och man har nya chanser hela tiden och i interaktionen med nya människor.
Gammal 2012-07-05, 19:24   #24220
Tricce
Väsby EPA raggare

Tricces avatar

Reg.datum: Dec 2006
Kan ju bero väldigt mycket på vad för slags förhållande man lever i också.
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-05, 19:55   #24221
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
På vissa klassträffar är det även många som inte förändrats alls mycket... den mobbade är fortfarande mobbad e.t.c
+1. Jag håller inte med om hela ditt resonemang, men vissa är verkligen sitt högstadiejag hela livet eller har det strax under ytan. "Sötaste tjejen i klassen" för sig och beter sig lika självsäkert trots att hon är 35, saknar tänder, har fött 4 barn med 3 olika killar och väger 100kg.
filmjölk är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-05, 19:56   #24222
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Vad tror du kan hända med en person som vinner ett antal miljoner på en trisslott?
Vad tror du händer om en person förlorar en förälder eller vän plötsligt i en bilolycka?
Vad tror du händer om en person ställer sig på vågen en dag och den visar 140 kg, eller 50 kg?

Kan något av ovan scenarion påverka eller förändra hur personen tänker, agerar, beter sig och lever? För de flesta människor så händer det nog mer i livet än "jobba, umgås med tjejen, äta, sova" under en livsperiod.

Sedan är det olika hur pass intresserad man är av hur man uppfattas och vem man är också. En del skiter i vilket, andra strävar hela tiden efter att bli en bättre medmänniska, förälder, vän, kollega, partner osv.
Överlag, nej. Studier visar att även vid livsomvälvande upplevelser, som att vinna på lotto eller bli rullstolsbunden för livet, så är man efter ca ett halvår tillbaka på +/-0. Var man en miserabel misantropisk jävel innan man vann fantasiljonen så kommer man fortsätta vara det, och var man.... ja du fattar. Visst kan man förändras, men det är oftast kosmetiska personlighetsförändringar; att verkligen förändras till grunden händer nog extremt sällan.

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2012-07-05 klockan 19:59.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-05, 20:15   #24223
Bushi^
Registered User

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Överlag, nej. Studier visar att även vid livsomvälvande upplevelser, som att vinna på lotto eller bli rullstolsbunden för livet, så är man efter ca ett halvår tillbaka på +/-0. Var man en miserabel misantropisk jävel innan man vann fantasiljonen så kommer man fortsätta vara det, och var man.... ja du fattar. Visst kan man förändras, men det är oftast kosmetiska personlighetsförändringar; att verkligen förändras till grunden händer nog extremt sällan.
Finns det någon möjlighet att ta del av dessa studier? Länka gärna, för just nu låter det mest som något du tagit ur luften och övertalat dig själv att det faktiskt är så.
Bushi^ är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-05, 20:36   #24224
Jokester
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Har valt att inte berätta för mitt ex om att jag varit otrogen mot henne. Känns inte ok av flera orsaker, främst för att jag var hennes "första" och det skulle inte kännas bra och hon vinner inget på det, och egentligen inte jag heller.

Angående otrohet så förstår jag inte hur man kan stämpla någon för att man varit otrogen någon gång? Finns väl studier på att typ majoriteten av alla har varit otrogen på ett eller annat sätt någon gång?
Jokester är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-05, 20:40   #24225
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Bushi^ Visa inlägg
Finns det någon möjlighet att ta del av dessa studier? Länka gärna, för just nu låter det mest som något du tagit ur luften och övertalat dig själv att det faktiskt är så.
Jag läste det när jag pluggade psykologi. Efter 3 månader (inte ett halvår alltså, vad jag läste) är man "som vanligt" igen, oavsett om man vinner en miljon eller bästa kompisen dör.
Spartansk är inte uppkopplad  

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.