Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-12, 17:54   #226
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Reg.datum: Dec 2009
Datum: 2012-08-12
Tid: 18:02 - 18:24
Distans: 4,09 km
Snittid: 5:14 min/km

Kommentarer

Fortsatt uppmjukning och igångkomning (tveksamt om det är ett ord) efter semestern. Foten har varit lite grinig på sistone. Tydligen måste jag ha belastat den ganska illa under fjällvandringen för den brukar verkjligen inte ta två veckor på sig att bli normal. Som vanligt lite väl högt tempo under första kilometern, men jävlar vad jag flög fram. Det kändes hur bra som helst ända fram till dess att den bristfälliga konditionen gjord sig påmind. Var ändå ovanligt pigg när jag närmade mig sista backen mot huset så jag ökade farten rätt rejält så jag skulle kunna känna mig lite nöjd med mig själv.

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 14:00   #227
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-08-13
Tid: 11:25 - 12:30
Plats: SAK

Knäböj

5x47,5
5x57,5
3x70
5x87,5
3x100
5x110 (128,3 kg)
10x57,5
10x57,5
10x57,5
10x57,5
10x57,5

Jag gick in i dagens gymnastiska övningar med lite mer respekt för vikterna än jag borde ha haft. De såg riktigt stora och farliga ut och jag hade vissa tvivel att jag skulle kunna klara dagens mål i toppsetet. Det var aldrig speciellt lätt, till och med 70 kg kändes ganska småtungt. Men ska den som ger sig. När jag lyften ut 110 kg så kändes det som en krossande tyngd men ironiskt nog så var den inte så farlig att böja med. Lustigt hur det kan funkar ibland. Deet var bara sista repet som var småfult men ryggbryt.

Raka marklyft
10x50
10x50
10x50
10x50
10x50

Lite sur i ryggen från böjarna men marklyften gjorde mest gott kändes det som. Inte så tungt men lite vingligt.

Hängande benlyft
10xKV
10xKV
10xKV
10xKV
10xKV

Ville verkligen inte och hittade på ursäkter som att jag inte hade tid när jag lunchtränade. Men sen så bestämde jag mig för att sluta svamla och göra det som göras skall. det var drygt men jag hade mycket god höjd på många lyft och jag tycker mig se en viss ljusning. Som en internationellt känd filosof, tv-personlighet och dåvarande chef sa till mig.

"I doesn't matter if you suck, as long as you're good at it"

Kommentarer
En riktigt smakstart på veckan, träningen i alla fall. Det som gjorde att jag tog och tränade på lunchen var att man åter igen roade sig med att borra och hamra på våningen ovanför. Jag lyckades inte fokusera nog på jobbet för att det skulle vara lönt att sitta kvar. Då får man göra det bästa av situationen och nu så är det ganska lugnt här.

Nu när jag kommit igång och jobbar loss som vanligt samt har klarat av kreatinladdningen så ska jag ta itu med att se var vikten ligger. Jag kommer väga varje morgon under veckan för att få ett lite bättre statisktiskt underlag. Första vägningen avslöjar att jag kanske ligger lite högre än jag skulle önska men det är inget katastrofalt. Men det är inget att spekulera i, nästa vecka så vet jag. Jag har utarbetat en liten plan som består i att jag ska försöka hålla maten lite lägre under deload veckorna. Dels så förbränner jag mindre men behöver dessutom inte lika mycket för att återhämta mig mellan träningspassen. Jag tror att en sopp-vecka men lite fler proteinshakes skulle vara väldigt funkis för att ge mig en chans att hålla vikten under kontroll.

Gammal 2012-08-16, 11:13   #228
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-08-15
Tid: 19:30 - 20:30
Plats: Lärarhögskolan

Kommentarer

Träningen började allt annat än bra. Med en ny termin i antåande så hade hallen bestämt sig för att byta portkod, dock utan att meddela någon i kendoklubben. Det är klart, vi är ju de enda puckona som faktiskt tränar på sommaren så det var väl ingen som tänkt på oss. Fördelen är att eftersom ingen annan tränar så kunde vi helt sonika bara dra över en halvtimme. Det blev kanske 20 minuter uppvärmning och kihon följt av mawari-geiko och fri keiko.

Ganska blandade presationer. Jag hade ganskla stel och knepig stil i början. Men det var förväntat efter en veckas uppehåll och en lite oregelbunden sommar. Mot Mats var det tydligast då jag inte riktigt kom igång ordentligt. Men jag lyckades få i en snygg men och en ellet två kote. Mot Hasse så fick jag mindre pisk men kände mig inte helt proaktiv. Han har ett sätt att liksom smyga sig på utna att jag hinner ladda. Men minst en snygg kote fick jag in. Dagen till ära så var Nisse på besök, min grand-sensei som man brukar säga. Han har jag inte tränat med sedan SM förra året. Så jag tog naturligtvis tillfället i akt och snodde en keiko. Det var banne mig den keiko som gick bäst. Jag lyckades med åtminstone två tobikomi-men, en vanlig och en från ura, samt en bra kote. Dessutom var jag på tårna hela tiden. Han erkände dock att ha var ur form och vi han begärde en ganska tidig ippon-shobu. Slutligen en kul keiko mot Halla som jag inledde med en hejdundrande seme-kote. Efter det så blev det ett ganska jämt utbyte.

Slutsatsen är att min dagens waza seme-kote fungerade utmärkt. Det var kanske inte världens snyggast och mest ki baserade seme men den gjorde sitt. Jag pressade helt enkelt in ett litet steg och höjde för att hugga men. När reaktionen kom så bytte jag till kote. Om jag gör det rätt och lite mindre så är det en mycket bra grund öppning. Fast då måste jag också vara nog flexibel för att ta det mål som ges. Nisse hade ingen specifik kritik att ge vad gäller san-dan. Men han påpekade värdet av att verkligen jobba för sin gradering. Domarna vill se vilja och ansträningn under de få minuter keikon varar. Mats hade inte heller något speciellt annat än att jag borde blanda mina tekniker lite mer. Det har jag själv tänkt på och försöker. När jag sa att dagens teknik var seme-kote så fick jag någon form av icke-verbalt godkännande av den. Jag landade ju trots allt en riktigt saftig. Hasse påpekade att jag skulle jobba mindre med högern. Det är en sorts kendo-meme men på god grund. Att högern är för dominant är ett vanligt problem som jag vet att jag lider av.

Gammal 2012-08-17, 07:11   #229
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-08-16
Tid: 09:15 - 10:20

Bänkpress

5x27,5
5x35
3x40
5x50
3x57,5
2+1x65 (71,4 kg)
10x40
10x40
10x40
10x40
10x40

Väldigt dåligt klipp för dagen. Framför allt så var det triceps som var den svaga länken. Ingen aning vad det kan ha berott på men så kändes det i alla fall.

Stångrodd
10x50
10x50
10x50
10x50
10x50

Inte samma känsla av att vara ojämn som jag hade förra veckan men ingen vidare styrka. De första fem repsen gick bra mens en så blev det tungt och småfult-

Hantelpress
10x12,5
10x12,5
10x12,5
10x12,5
10x12,5

Inte för att jag kände mig allt för stark men det får ändå räknas som dagens höjdpunkt. Det gick helt enkelt lite sämre än övrigt, alltid något.

Kommentarer
Uppenbarligen ett ganska dåligt träningspass, men sånna måste man också ha. Kan ha varit kendoträningen som spökade men det vore lite oväntat. Fast det kan ju också vara den legendariska dagsformen. Jag brukar i och för sig inte träna så här tidigt i vanliga fall och brukar ha fått i mig något lite i matväg. Men jag var tvungen att göra så här för att hinna ge blod så snart som möjligt. Då jag inte hade något som krävde att jag var på jobbet så jobbade jag hemifrån och då var det som lika att göra allt som skulle göras inne i stan direkt på morgonen.

Nu har jag utvärderat min morgonvikt. Från måndag till fredag så har min meridianvikt varit 89,7 kg med nedåtgående trend. Det är ungefär vad jag hoppats på då målet är att hålla mig under 90 kg. Jag ska göra en invägning i månaden för att se åt vilket håll deet går. Ju längre jag kan ligga under 90 kg dessdå bättre. Det gör att vårens deff blir mer meningsfull, kanske kan jag ta mig ner till 80 kg.

Gammal 2012-08-18, 16:16   #230
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-08-18
Tid: 14:20 - 15:30

Hängvändningar ss. frivändningar

5x20/45
5x20/45
5x20/45
5x20/45
5x20/45

Rätt bra känsla fram till sista setet då jag började tappa fokus lite. Lite laborerande med vinkeln på överkroppe gjorde stor skillnad när det gälde att få fram höften. Kan vara något på spåren.

Marklyft
5x60
5x75
3x87,5
5x110
3x125
5x140 (163,1 kg PB)
10x75
10x75
10x75
10x75
10x75

Hade inga direkta förväntningar på att prestera men man måste ju försöka. Rendan från starten så kändes det att ryggen inte riktigt var med i matchen. Den kändes inte svag eller ömmade men var oengagerad med brist på ett bättre ord. Inte heller bältet verkade ge något direkt stöd. Men detta till trots så blev det ett PB. Det kan även ha varit en sexa men jag tappade räkningen och gick på den lägre siffran.

Militärpress
5x20
5x25
3x30
5x37,5
3x42,5
3x47,5 (52,2 kg)
10x25
10x25
10x25
10x25
10x25

God fart och uthållighet. Toppsetet krävde en del brottande på sista repet men inom sedlighetens gränser. Väldigt kul att äntligen få bryta sig ur 50 kg träsket där jag suttit fast väldigt länge. Det kan vara ett tangerat PB, om jag inte missm inner mig det vill säga.

Latsdrag
10x50
10x50
10x50
10x50
10x50

Halv vägs genom fjärde setet så fick jag vad som endast kan beskrivas som pump i under armarna. De blev helt plötsligt stenhårda och ådriga. Även om det inte är något jag jagar så är det en fascinerade upplevelse.

Plankan
5xF

Inget att orda om.

Kommentarer

Bra resultat trots lite sämre allmän tillstånd. Jag tror att ägg och bacon lunchen var hemligheten. Kanske i kombination med en vilja att straffa sig själv, vilket väl ändå är hela meningen med att träna. Gårdagen aktiviteter lär ju inte har varit helt optimala men inte heller helt förkastliga. Stora mängder mjöd är ju ingen höjdare för orken. Men däremot så var konserten med Subtropic Arkestra så bra att jag verkligen var i extas. Första låten var nästa obehagligt bra och stämningen var på topp. Är definitiv årets konsert hittills. Detta trots hård konkurens från Amon Amarth, Dropkick Murphys och Iggy Pop. Helt djälva otroligt, kommer bli svårslaget.

Gammal 2012-08-20, 13:12   #231
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-08-20
Tid: 11:??- 12:40

Knäböj

5x47,5
5x60
3x72,5
5x80
5x90
8x102,5 (129,6 kg)
10x60
10x60
10x60
10x60
10x60

Ganska öm i baksidan sedan lördagens marklyft men det utgjorde tydligen inget problem. Jag fick verkligen med ryggen idag och lyckades få till en för mig ganska upprät stil. Det märktes inte minst på att jag blev rejält slut i ryggmusklerna. De första fem böjarna i toppsetet var fina om än lite tunga. Sen blev det en men bakvikt, en med framvikt och en som bara var lite grisig. Fast total sett så var det med andra ord rätt bra.

Raka marklyft
10x50
10x55
10x55
10x55
10x55

Lite tvekan kring vikten men jag insåg snabbt att fem kilo till var fullständigt befogat. dels är det inga vikter att tala om och dels så hade jag fortfarande lite kraft kvar i rygg och ben.

Hängande benlyft
10xKV
10xKV

Lat och lite stressad, inte mer med det.

Kommentarer
Har varit lite seg efter helgen. Att jag var seg på lördag förstår jag men att jag var snäppet segare på söndag är något av ett mysterium. Det var trotts allt en snudd på nykter (ett glas portvin) tillställning. Å andra sidan så kom jag hem halv tre och gick upp strax innan åtta. En heldag med rollspel är väl inte hller någon större ansträning för kroppen. Men tydligen så gällde det bara mitt huvud då övrig kropp var pigg och glad. Troligtvis eftersom det var ett väl tilltaget energiintag igår. Då är man glad att jag inte ska väga mig än på några veckor, då hinner det jämna ut sig lite.

Senast redigerad av LoveMachine den 2012-08-20 klockan 13:18.
Gammal 2012-08-21, 17:03   #232
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-08-18
Tid: 17:06 - 17:40
Distans: 6,20 km
Snittid: 5:26 min/km

Kommentarer

Rent fysiskt allt annat än en bra löptur. Fötterna var lite ömma, benen stela och andhämtningen tung. Trots detta en löptur jag är nöjd med. För det första så genomfördes den, och det är inte illa, men viktigare än så den mentala biten stämde. Inte en enda gång ville jag stanna, kolla hur långt jag sprungit eller bedriva annan alibiverksamhet. Tröttheten till trots så var det en känsla av att bara mala på. Att man ofta tänker sig trött är nog ingen större hemlighet och att kunna bit ihop och tänka på annat kan vara minst lika vikigt som den faktiska konditionen. Nu får jag det kanske att låta som att jag tror mig vara professionell självplågare och extremsportare. Men en objektivt medioker insats kan ju alltid vara en personlig presation och min enda motståndare är ju trots allt mig själv.

Gammal 2012-08-23, 07:47   #233
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-08-22
Tid: 18:30 - 20:00

Kommentarer

Första träningen på ordinarie termin och det märktes. Sommarträningarnas hårda kärna var som bortblåst men deras platser hade tagits av en skara nybörjare som just fått på sig rustning. Det är en ganska intressant syn men tyvärr så ger det sämre med kvalificerade motståndare. Redan under uppvärmningen började det kännas tungt, konstigt. Sen kom jag på att det inte ens var en vecka sedan blodgivningen vilket sätter tisdagens löpning i ett helt nytt ljus. Nåja det var bara att kriga vidare även om det smakade brunt. Jag avslutade i och för sig träningen men mot slutet så var det pensionärskendo men med hög upplevd ansträning. Hade inga bra keiko att tala om. Dels var jag för sliten och dels så var ingen av mina favoritmotståndare på träningen. Mats höll i nybörjarträningen så han var inte ens med på keikon och Imamura var Imamura.

Gammal 2012-08-23, 13:08   #234
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-08-23
Tid: 11:30 - 12:50

Bänkpress

5x27,5
5x35
3x42,5
5x45
5x52,5
5x60 (69,9 kg)
10x42,5
10x42,5
10x42,5
10x42,5
10x42,5

En seg vecka fortsätter att vara seg. Ganska stabilt men fan inte det minsta starkt, fast framför allt inte uthålligt. Tiorna smakade jättebrunt framför allt för triceps. Det skulle man ju kunna härleda till kendoträningern men jag tror mer på att jag är en svag och dålig människa.

Stångrodd
10x55
10x55
10x55
10x55
10x55

En liten höjning med fem kilo som lika gärna skulle ha kunnat vara fem ton. Det som var bra var att jag tjurade och gjorde färdigt. Allt annat var dåligt.

Hantelpress
10x12,5
10x12,5
10x12,5
10x12,5
10x12,5

Dagens solstråle i hällregnet. rätt snyggt och inte tyngre än förväntat. Det är klart att det ska ta emot som sista övning men det var på intet sätt allt för jobbigt.

Kommentarer
Med undantag för måndagens böjar så har det inte varit någon träningsvecka att komma ihåg. Ganska tungt till och från rent ut sagt. Men det bygger karaktär. Sviterna av löpningen börjar avta men jag får se om det blir att ge sig ut på fredag igen. Det gäller att hålla igång. Jag har lyckas luska fram lite detaljer kring min militärövning och det antyds att vi kommer göra fystester. Enligt ett dokument jag hittat så verkar milen tydligen vara borttagen vilket förvånade mig.

Det som gäller löpning är fälttest 2000m på 13:30 i stridsutrustning. Det ska enligt försvarsmakten motsvaras av 3000 m på 15:00 för en person på 75 kg. Jag väger i och för sig mer än 75 kg men det gör ju bara att den relativa belastningen blir mindre och 3000 m på 15:00 klarar jag. dock så ska jag nog jobba lite för att få in känsla för just distansen 2000 m.

Vad det gäller multitestet så är det armhävningar, situps, upphopp, rygghäng och armhäng där man får poäng för varje sekund, rep och centimeter man överstiger minimikravet. Det gäller att få nog många poäng. Där känner jag mig inte så lugn och skattar att jag ligger något för lågt för att klara det. Så det krävs lite grenträning. Situps vet jag allvarligt inte hur många jag klarar, måste prövas. Armhävningarna testade jag idag men nådde bara upp till minimum. det var i och för sig efter toppsetet så styrkan och uthålligheten var inte på topp. Upphopp är svåra att mäta själv men det ska jag göra efter forskningar på. Där kan man snabbt få många poäng så den är viktig. Rygghäng klarade jag minimikravet på när jag testade men det var ingen maxansträning. Jag ville inte ta ut mig inför roddarna. Armhänget gick rätt bra men var inte till max eftersom jag inte vill riskera något. Så jag har några komplementövningar att lägga in där det passar.

Senast redigerad av LoveMachine den 2012-08-23 klockan 13:09.
Gammal 2012-08-25, 14:00   #235
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-08-25
Tid: 10:25 - 11:40

5x20/50
5x20/50
5x20/50
5x20/50
5x20/50

Lite nya experiment med tekniken. Försökte att dra lite mer uppår bakåt för att stången skulle komma närmare kroppen i toppläget. Resultatet blev som väntat men gjorde att allt annat kände väldigt udda. Ökningen med fem kilo var inget problem till en början men när jag blev trätt så började tekniken försämras. Inga problem att få uppstången men någon kombi va feghet/lathet/långsamhet som gjorde att jag inte fick upparmbågarna och mötte stången som jag borde.

Marklyft
5x60
5x77,5
3x92,5
5x92,5
5x100
5x115
8x130 (164,3 kg PB)
10x77,5
10x77,5
10x77,5
10x77,5
10x77,5

Ett litet misstag gjorde att jag glömde höja och körde två set på 92,5 men jävlar vad explosivt det kändes andra gången. Testade att fylla med luft och spänna upp innan jag böjde mig ner för att greppa stången. Fördelen är att jag känner mig rakare och snyggare när jag lyfter. Det är nog lättare att bi behålla rätt hållning än att försöka få till den samtidigt som man spänner upp. Problemet är att det blir lite stressiga lyft. Det går inte att stå och vela med greppet och starten eftersom man redan håller andan. Vet inte vilken väg som är bäst allvarligt talat.

Militärpress
5x20
5x25
3x30
5x32,5
5x37,5
5x45 (52,4 kg)
10x25
10x25
10x25
10x25
10x25

Nu börjar det ta emot mer än jag hade hoppats på. Men jag ser ingen risk för att cykeln skulle skita sig. Det är just femmorna som bruakr vara problemet. På så låga vikter så blir det ganska små vikskilln ade mellan de olika veckorna men antalet reps gör dessdå större skillnad. Fanns lite kvara tt ge efter sista femman men jag avstod att gå efter något plus-rep.

Latsdrag
10x50
10x50
10x50
10x50
10x50

Ganska angenäma reps. Inga som fastnade precis under hakan utan idel drag till bröstet. Den otroliga pumpen jag upplevde i underarmana förra veckan sysntes inte till överhuvudtaget.

Plankan
5xF

Bra stabilitet och inte fullt så mycket darrande. Följdaktligen rätt bra uthållighet även om mycket finns att förbättra.

Kommentarer
Bättre än de senaste två helgpassen. Det har att göra med att jag varit en duktig pojke och inte varit ute och slirat på fredagen. Det gör verkligen en hel del skillnad även om man inte är bakis. Framför allt så är uthålligheten något helt annat. Det blir att hålla sig i skinnet framöver med tanke på att det är många moment som ska sättas på prov under oktober. Jag har inte råd att missa något av dem och har inte heller någon sådan ambition. Ska kolla runt lite efter något armhävningsprogram som jag eventuellt kan slänga in på "vilodagar". Varje armhävning ger väldigt mycket poäng till totalen.

Gammal 2012-08-28, 08:01   #236
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-08-27
Tid: 15:50 - 16:40

Knäböj

5x47,5
5x60
3x72,5
3x85
3x97,5
6x110 (131,8 kg)
10x60
10x60
10x60
10x60
10x60

Nu börjar det likna något i böjarna. Jag trodde att en sexa skulle vara lite väl mustigt i nuläget. Tredje repetitionen var ganska ful med fällning av ryggen. Sen såg jag till att fokusera blicken en bit upp, sitta bak lite mer och få upp ryggen. Då blev det betydligt mycket bättre och tre till kunde göras, om än inte utan ansträngning, så i alla fall utan risk för liv och lem. Jag ligger nu bara tre kilo under mitt reps-PB som var något grunt. Jag ser det inte som en möjlighet att jag får fila lite på det nästa cykel. Det mest anmärkningsvärda var att det trots att det var tungt inte var något som satt kvar i benen i efteråt.

Raka marklyft
10x55
10x55
10x55
10x55
10x55

Lite dåligt med flåset men vikterna känns fortfarande lätta och ryggen hänger med bra. Måste antinge höja eller börja köra långa. Men det blir inte förrän nästa cykel.

Hängande benlyft
10xKV
10xKV
10xKV
10xKV
10xKV

Tråkigt och jobbigt, som vanligt. Kanske lite mindre jobbigt än vanligt men inte mycket.

Kommentarer
Kräftskivan på lärdag gav resultat. Jag höll mig i skinnet så och tog det lungt med ölen men maten var en annan femma. Stora mängder kräftor och minst lika mycket av alla god plockmat, det var en riktig frossarfest i gott sällskap. Det måste man få unna sig ibland. Däremot så märktes det. Hur jag än kämpade så slutade det med att jag fick ha bältet ett steg större än vanligt och utan att det kände slappt. Nåja med den styrka som det förde med sig så var det inte något att gråta över. Det brukar jämna ut sig över tid. Nu så finns det inga utsvävningar inplanerade innan militärövningen och graderingen. Samtidigt så har ordinarie termin börjat vilket innebär att det finns utrymme för mer kendoträning. Det kommer gå hårt.

Gammal 2012-08-30, 08:14   #237
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-08-29
Tid: 18:30 - 20:00

Kommentarer

Det förra veckans enorma uppslutning har vid det här lagt normaliserats, det var åtta personer när träningen började. Det blev bättre allt eftersom men lagom till keikon så började folk droppa av pågrund av blödande fötter med mera. För mig var det en lustig träning, fötterna kändes lätta och snabba men överkroppen och armarna var tunga. Det brukar vara tvärtom när jag kört böj på måndag. Över lag så är det nästan alltid fötterna som är det största problemet, men inte det enda problemet.

Min kvalitetskeiko bestod för dagen av Kazuo, Hasse och Mats. Ingen bra interaktion eller dynamik och jag kändes frikopplad från vad min motståndare gjorde. Mats opåpekade att en del av mina attacker var riktigt bra men att en hel dle av dem inte utnyttjade armarna på rätt sätt. Dels så jobbar jag för mycket med spetsen och för lite med benen. Det gör att jag blir söndekontrad. Dessutom så var min känsla för avstånd ovanligt off. Det glädjande är att han nu vet att jag ska gradera och ger mig kritik därefter. Det är jobbigt men kommer ge mer i längden.

Gammal 2012-08-30, 14:28   #238
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-08-30
Tid: 11:35 - 12:45

Bänkpress

5x27,5
5x35
3x42,5
3x50
3x55
5x62,5 (72,8 kg)
10x42,5
10x42,5
10x42,5
10x42,5
10x42,5

Treligt värre. Det som gjorde dagens lyft var inte styrkan utan den stabila och konsekventa tekiniken. Jag har aldrig varit med om maken till väl genomförda lyft, för att vara jag som gör de i alla fall. även när det gick tungt så häll jag mig borta från det värsta kajakpaddlandet. Däremot så var jag ganska mör i triceps sedan gårdagen vilket märktes.

Stångrodd
10x55
10x55
10x55
10x55
10x55

En viss förbättring sedan sista. Eventuellt en lite väl upprät stil men ganska bra fart och träff på börstkorgen. Inga problem med ojämna drag som för en två eller tre veckor sedan.

Hantelpress
10x12,5
10x12,5
10x12,5
10x12,5
10x12,5

Här bärjade det ta emot betänkligt och vilan var kanske lite i överkant. Men väl genomför till sist.

Kommentarer
Morgon började hastigt och oväntat med kramp först i vänster och sedan i höger vad. Det brukar ju hända då och då men oftast efter en kendoträning. Det tyder i varje fall på att jag jobbade med fötterna och det är alltid något. Nu har jag tagit mig förbi det 1RM jag använde som startvärde i samtliga övningar. Det var just i bänkpress det tog längst tid. I de andra övningarna lyckades jag gå förbi redan i andra cykeln. Nu ligger jag dessutom farligt nära att sätta några nya PB:n så nästa vecka kommer bli mycket intressant.

Gammal 2012-09-01, 15:08   #239
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-08-31
Tid: 18:30 - 19:30

Kommentarer

Jag har länge tänkt börja gå på fredagsträningen eftersom folk framhärdar hur trevliga de brukar vara, med det är först nu det blivit av. Dessutom så är träningen tillräckligt tidig och bara en timme lång så at tinte hela kvällen går åt. Nu visade det sig bara var jag och Josef som var där men det är inte fy skam. Vi körde cirka femton minuter vardera av men, kote och kote-men så man fick jobba på sina svagheter.

Mina men hugg blev helt klart bättre när jag tänkte på att pressa fråmåt istället för att lyfta uppåt. Det stora fråga är ju hur väl det följer med in i keiko. Mina kote hugg började också att ta sig efter ett tag. Fortfaranade för mycket högerhand men blev bättre allt eftersom. Vi prövade även varianten med dubbla attacksteg. Det första fintar ett men hugg vilket gör att motståndare öppnar sig och sen sätter man en kote. Det kändes rätt bra framför allt när man inte faktiskt gjorde ett hugg i luften utan ki-ken-tai-ichi låg när man nådde toppläget. Det var fortfarande en del problem med avståndet men det var förväntat. Kote-men led framför allt av avståndsproblem eller upplevda avståndsproblem vilket gör att jag börjar göra fulare hugg för att jag blir osäker. När jag fokuserade på lätta, snabba fötter och att verkligen var mecveten om mitt fotarbete så lossnade även hugen. Det är lite kontraintuitivt att man hugger bättre av att inte försöka men det visar på att det inte är fär bristerna sitter.

Vi anslutade men ippon-shobu med fyra rensoku-men som straff om man släppte in en poäng. Det hela slutade 1-2 till Josef. Jag låg och betade med min kote för att han skulle göra någon av sina patenterade attacker men icke då, det blev inga suriage-kote för mig. Fikc in den del OK kaeshi-do men med brist på fart framåt och zanshin så var de aldrig aktuella att dömas som ippon. I efterhand så fick jag veta att Josef gett sig fan på att inte hugga kote över huvudtaget och nöta men. Det kan förklara en del.

Nästa vecka så utlovades det mer folk så då får jag väl se till att pallra mig förbi en gång till. Det är hårt att satsa på gradering.

Gammal 2012-09-01, 19:32   #240
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-09-01
Tid: 10:30 - 11:45

5x20/50
5x20/50
5x20/50
5x20/50
5x20/50

Hängvändningarna var ganska bra men frivändningarn var mest dåliga. Jag hade någon form av formtopp i fjärde sett där jag dundrade in två med för mig okaraktäristkt bra teknik, det vill säga bara dåligt.

Marklyft
5x60,
5x77,5
3x92,5
3x107,5
3x122,5
6x137,5 (164,7 kg PB)
10x77,5
10x77,5
10x77,5
10x77,5
10x77,5

Fortsatt laborerande med tekniken. Upp till tyngsta setet så var den bästa tekniken att ta ett djupt andetag, spänna upp ryggen och sedan bara böja sig ner och lyfta. Men när det blev tungt så blev det för stressigt och jag kunde inte riktigt hitta rätt startläge. Dock så känns stilen rakare och finare. Maxningen var kanske lite feg. Det fanns nog i alla fall en etta kvar att ge, hur snygg den skulle blivit låter jag vara osagt. Men jag ser långsiktigt på träningen. Hellre två små PB:n två veckor i rad än ett stort. Att man ser sina resultat förbättras från vecka till veckan ger så mycket mer motivation.

Militärpress
5x20
5x25
3x30
3x35
3x40
3x47,5 (52,2 kg)
10x25
10x25
10x25
10x25
10x25

Här var det en liten brain fast som sabbade dagen, men inte allvarligt. Jag var helt övertygad om att en trea skulle räcka för att ge mig ett bättre resulata än förra veckan, men det hade krävts en fyra. Det grämer mig lite eftersom jag tror att det skulle grisa fram en till rep.

Latsdrag
10x50
10x50
10x50
10x50
10x50

Bra men lite ojämn styrka. Det blir nog till att höja snart. Jag fick till och med påpekat av folk att det så väl lätt ut. Fast det gällde bara i två av setet där jag på något sätt var i zonen. Där i mellan så gick det mer än lovligt trögt.

Plankan
5xF

Bra början och grym kontakt i magen. Det brukar alltid kännas mycket men nu var det i hästväg. I slutet var det svårt att hålla armbågarna i underlaget då svetten fick mig att börja glida. Så sista setet blev lite rumphugget. Men i övrigt bra.

Kommentarer
Jodå, nå gick det bra. Efter gårdagens kendostrappatser så var jag verkligen inte i stridbart skick. Jag åt middag och var i sängen strax innan tio. I och för sig låg jag och läste ett tag, men ändå. Det är inte utan att jag kände mig lite gammal men samtidigt like hardcore. Träna, äta, sova, profit. Så jag var vaken kring åtta och låg och drog mig till nio bara för att jag kunde. Så trots att jag hade ett ärende att göra på morgonen så var jag på SAK ovanligt tidigt. Under sommaren så har de varit bra eftersom det blir så varmt och kvavt fram mot lunch. Nu var det lik förbannat varmt och kvavt så där fick man för att var morgonpigg. Men då så fick jag å andra sidan en massa gjort i god tid och har därför oändligt med tid att investera i att slöa.

Senast redigerad av LoveMachine den 2012-09-01 klockan 19:38.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.