Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-17, 02:11   #226
AndreasBastard
Registered User

AndreasBastards avatar

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
sjukgymnasten nämnde något om att om jag nu hade som mål att komma tillbaka till styrketräningen, så skulle jag köra latsdrag till att börja med med lätta vikter och öka allt eftersom.
vad gör egentligen latsdrag för ryggen då man har en ryggskada? är det för att "dra igång" allt som varit inaktivt ett bra tag?
Jag föreställer mig att det är för att det är en övning som inte belastar ryggraden, den drar ju ut den istället. Jag tycker chins fungerat bra ihop med mitt diskbråck, och det blir ju mycket av samma rörelse.

Däremot så har nog inte övning nån stor rehabiliterande effekt för din diskskada, men du kan ju iaf träna en del av ryggen.
AndreasBastard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 10:15   #227
MoreClams
Registered User

MoreClamss avatar

Reg.datum: Jan 2014
Jag har dragits med ett diskbråck i ländryggen i ca ett år nu vilket börjar kännas riktigt jobbigt... Gjorde magnetröntgen i maj 2013 och även om det då konstaterades att det "är ett relativt litet diskbråck" har jag fortfarande stora besvär av det. Under hösten var jag dock pappaledig vilket innebar att jag i princip rörde på mig hela tiden (långa promenader, yoga etc), något som gjorde underverk ryggen. Då kunde jag också styrketräna till nästan 100% (även om jag skippade övningar som marklyft etc) och la även in front squats i schemat vilket inte belastar ländryggen lika mycket som vanliga knäböj. MEN, nu är jag åter tillbaka på mitt stillasittande jobb som webbredaktör och naturligtvis säger ryggen ifrån direkt... Att sitta långa perioder är uteslutet och även om jag har tillgång till bra utrustning, som höj- och sänkbart skrivbord, hjälper inte detta speciellt mycket (= det gör ont även när jag står och arbetar). Tänkte därför kolla om ngn har konkreta tips på vad som kan göras? Ska kontakta min husläkare för remiss till sjukgymnast och även naprapaten som jag brukar gå till, men ska man begära ny tid för MR? Så att man inte lyckats förvärra skadan menar jag? Sen kanske man ska skippa styrketräningen helt och hållet en period och enbart fokusera på core- bål- och stabilitetsövningar? Promenader och yogan hjälper ju en del, men vill såklart helst inte ge upp styrketräningen, speciellt inte nu när man börjar se resultat (front squatsen lägger jag dock på is nu, de är nog inte helt optimala för diskarna...)
MoreClams är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-21, 21:36   #228
Pösk
Registered User

Pösks avatar

Reg.datum: Jan 2011
Har haft problem med ländryggen en längre period, var och röntga ryggen och fick följande svar

"Det ses inter-artikulär lys i L5's kotbåge. Dock ingen anterolistes av L5's kotkropp. Diskarna L4-L5 och L5-S1 lätt sänkta. Inga andra fynd"

Sen fick jag ett svar av doktorn som skulle förklara dessa termer.

"Det var lite små förslitningar i ländryggen i övrigt normalt. Det är inget som skall eller kan åtgärdas av ortopedin eller kirurgiskt. Rekommenderar muskelstärkande övningar"

När jag kom till sjukgymnasten så förklara han att det var mer än så dvs att jag hade en överrörlighet, att en kota inte var förankrad, en "spricka" eller något liknande.

Har fått övningar som jag kör nästan dagligen, med pilates boll som ska stärka dom inre musklerna i bålen. Frågan är kommer man någonsin kunna köra marklyft och knäböj med dessa problem? Någon annan med samma "diagnos" ?

Som det är nu blir problemen värre 1-2 dagar efter jag kört mark eller böj och får istället köra benpress och isolationsövningar för att inte det ska börja krampa mer.
Pösk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 10:20   #229
beerbear
Registered User

Reg.datum: Mar 2013
Om man gör illa ryggen under ett lyft så behöver det inte betyda diskbråck?
Hur kan man avgöra om det är piroformis, stela höftböjare eller stel baksida lår om man är pank o inte har råd med doktor..

Stretcha o hoppas på det bästa?
beerbear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-04, 15:53   #230
sotala
Registered User

sotalas avatar

Reg.datum: Oct 2013
Fan..mitt i deffen ovch allt så tro fan ryggen säger ifrån. Jag kände en lokal strålning i ländryggen i böjen. Jag vart hos sjukgymnasten och han sa att jag , enligt symptomen, har sprickor i disken troligtvis "( Hur fan ska jag träna på gymmet nu istället för ex. Mark o böj und4ar jag ju... Funkar benpressen lr ska ja jag köra endast ex leg-curls och dylika under "rehab tiden"..? Under en 2 veckors period ska jag göra vissa övningar för att sedan titta hur det är. Men hur blir det med gymmet egentligen.. vad kan jag räkna med att inte kunna träna?
Övriga tips någon?
@sheogorath

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Gammal 2014-04-08, 07:21   #231
Hymer
Registered User

Reg.datum: Feb 2010
Ont i Traps/Rygg

Hej,

har på senare tid haft problem med trapsen att dom liksom känns konstant spända. Idag brakade hela helvetet löst känns det som.

Började med att jag körde ett tungt axelpass igår och hade känningar i dom efter passet. I morse när jag lyfta upp min dotter så hände något och det bara högg till i trapsen/bröstryggen eller vad det heter och nu har jag så ont när jag rör mig så det knappt går att andas i vissa lägen.

Känns som att något är komprimerat typ och man vill knäcka ryggen.

Vad tusan har hänt? Vart ska jag vända mig?

Hymer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-14, 19:34   #232
Kerbara
Registered User

Kerbaras avatar

Reg.datum: Jan 2014
Har ont i regionen kring skulderbladet och in mot ryggraden när jag vrider på överkroppen 180 grader i sidled. Vad kan det bero på? Ont lite då och då när jag andas djupt med. Läste om någon sträckning möjligtvis, och ja, jag har haft det tidigare men det har försvunnit.

Tänkbara orsaker:
1. Sitter dåligt med ryggen?
2. Platta skor?
3. Sträckning?
Kerbara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-14, 23:23   #233
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

Reg.datum: Feb 2003
jag har gått med min ryggskada i snart 9 månader nu.
ryggen har känts mycket bättre under de 2 senaste månaderna och under de senaste veckorna så har det känts prima.
min sjukgymnast tippade på att det skulle ta nån månad till innan disken hade gått till sig så pass mycket så att jag skulle kunna börja arbeta igen.
han sa att jag hade haft helt fel yrke för min rygg och sa att om jag hade haft ett jobb typ som vaktmästare, så hade jag nog varit mycket bättre i ryggen för någon månad sedan då vaktmästare gör mer allsidiga sysslor plus att det är mycket gå och hålla igång under hela dagen istället för att lyfta tunga saker konstant och det ligger nog något i det då jag minns att jag var vaktmästare då jag fick ryggskadan första gången, tog typ bara någon månad utav träning och jobb och sedan var jag helt återställd.
så jag ska nog arbetspröva som vaktmästare igen.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-14, 23:37   #234
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
jag har gått med min ryggskada i snart 9 månader nu.
ryggen har känts mycket bättre under de 2 senaste månaderna och under de senaste veckorna så har det känts prima.
min sjukgymnast tippade på att det skulle ta nån månad till innan disken hade gått till sig så pass mycket så att jag skulle kunna börja arbeta igen.
han sa att jag hade haft helt fel yrke för min rygg och sa att om jag hade haft ett jobb typ som vaktmästare, så hade jag nog varit mycket bättre i ryggen för någon månad sedan då vaktmästare gör mer allsidiga sysslor plus att det är mycket gå och hålla igång under hela dagen istället för att lyfta tunga saker konstant och det ligger nog något i det då jag minns att jag var vaktmästare då jag fick ryggskadan första gången, tog typ bara någon månad utav träning och jobb och sedan var jag helt återställd.
så jag ska nog arbetspröva som vaktmästare igen.
Kan du inte ha något slags lyftbälte på när du jobbar då? Ett styrkelyftsbälte kanske är lite opraktiskt/obekvämt, men det finns smidigare och mindre synliga sådana som fortfarande hjälper en hel del.
Gammal 2014-04-15, 10:15   #235
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

funkar inte för mig skulle jag tro, alltså bältet gör nog det det ska, men sett ur bekvämlighet genom hela dagen så funkar det inte riktigt. bara skärpet jag har i arbets byxorna är obekvämt nog=/

Gammal 2014-04-25, 22:29   #236
Rumpmonstret
Registered User

Reg.datum: Oct 2013
Har missat 2 pass pga av förkylning och tänkte dra och träna rygg/biceps imorn, dock så har jag problem med ryggen som jag fick för ungefär en vecka sedan.

Så fort jag böjer/lutar mig fram både sittandes och stående så får jag en domnande och pirrande känsla i mitten av min rygg. Det kommer ganska så ofta, fast känns mer obehagligt än att det gör ont.

Något allvarligt eller bara tillfället och ska man skita i marklyft eventuellt ryggträningen och bara köra biceps imorn?
Rumpmonstret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 07:37   #237
killenigrillen
Registered User

killenigrillens avatar

Reg.datum: Jan 2008
Mitt råd är att skita i marklyften, eller i alla fall köra väldigt lätt. Var rädd om ryggen, att skada den är något som man inte önskar sin värsta fiende.
Gammal 2014-05-17, 21:49   #238
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

less man blir.
började att gå åt rätt håll med ryggen, diskarna kändes helt ok, hade väl vissa ömma punkter i ryggen, men kunde röra på mig utan problem.
men förra veckan så gjorde jag nog ett misstag, jag fick min andra tid på sensia och han gav mig då några tänj/tönj övningar som jag började köra direkt, de första 2 dagarna så kändes det väl inget speciellt, mer än att det kändes lite mjukare i höften, men sen gick det bara utför.
skrev och frågade ulf som jag går hos om det som jag upplevt och han sa att ömt bara var normalt att känna då tänj och tönj övningarna mobiliserar och stretchar kort vävnad, så jag fortsatte att köra, dock så drog jag ner på rörelse frekvensen, men det blev bara värre, skrev igår och frågade ännu en gång och beskrev min status(får troligtvis svar på måndag).

men idag så var jag på bio, de första minutrarna kändes helt ok, men sedan så började ryggen ömma och värre blev det ju lägre man satt. försökte vrida lite på mig men gjorde saken inte bättre, snarare ömmare. när filmen var slut så oroade jag mig för att resa mig upp, hade en kuslig känsla att ryggen skulle säga ifrån och japp, den kändes öm som bara den. promenaden från bion till bilen kändes dock skön men när jag skulle sätta mig i bilen så kände jag direkt att, nej, detta kommer att brista. det brast inte helt, men det kändes lite då jag under kvällen skulle sätta mig.
la mig i sängen för att vila och då kom blixtringarna över stora ytor ned i låret och lite ned till foten då jag rörde på armarna. vilade i typ 40 min och klev sedan upp för att fixa med lite saker.
när jag satt i sängen så kändes det i disken(där skadan är) och upp i ryggraden(typ till mitten) och när jag reste mig upp så och började gå så högg det till och fortsatte jag att gå så kändes det ömt och osäkert i hela nedersta och mellersta ryggraden.
nu, när jag ligger ned så känns det ömt i de områden jag nämnt, blixtringarna har dock gått bort, men ryggraden känns helt mörbultad, ska vila och sova och se om det känns bättre imorgon, men har en stark känsla av att det hela kommer att skita sig igen. bara att ställa in sig igen på att bli sängliggandes i flera dagar igen.
kommer inte göra någonting mer nu, mer än promenader.

Gammal 2014-05-18, 15:26   #239
Sarco
Imorgon, då jävlar

Reg.datum: Sep 2012
Jag har de senaste 1-2 månaderna haft problem med ett knä som antingen är en inflammerad slemsäck eller något med senan som går över knäskålen, på utsidan.

Det gjorde att jag började köra mer mark på mina underkroppsdagar. Nu har jag även börjat med knäböj igen de senaste veckorna och stegat upp vikterna. Knäet känns under uppvärmningen men jag har inte förvärrat problemen där.

Vad som däremot har hänt är att det har börjat göra ont i korsryggen de senaste veckorna. Jag kan känna lätt smärta, känns som "framsidan på ryggraden" ungefär bakom naveln i höjdled, om jag spänner magen och det gör rätt ont om jag böjer mig fram på morgonen eller om jag suttit länge. Möter jag med svank när jag böjer mig gör det mindre ont eller känns inte alls. Det gör inte särskilt ont när jag är uppvärmd men det känns svagt då också.

Jag är såklart orolig för ryggproblem vill jag inte ha. Jag funderar på om jag ska uppsöka en sjukgymnast med en gång eller om jag ska börja med att vila ländryggen i några veckor först. Vad säger skadeexpertisen?

Om jag vilar ländryggen tänkte jag köra frontböj i stället för knäböj och skippa marklyft och stångrodd. Jag tänkte dock fortfarande köra maghjulet, plankan och andra bålövningar. Vågar man köra hyperextensions med lätt belastning tro?

Jag tar för övrigt tacksamt emot tips på sjukgymnast i Malmö eller Lund.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 09:52   #240
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

nu äntligen har läkarna tagit mitt ryggproblem på allvar, fattar inte varför de inte gjorde det för 8 månader sedan, hade ju sparat en en massa pengar, tid, smärta och jag hade troligtvis varit ute på ett jobb för flera månader sedan.
hur som helst, jag har nu fått en plats vid rygg institutet, en 4 veckors kurs, från 07:00 till 16:00 måndag-torsdag(fredag ledig fast ska då göra övningar hemma).
vi delas in i grupper på typ 13-15 pers, vi ska sedan göra en massa ihop, promenera, träna i deras gym, dela erfarenheter med varandra, försöka göra uppgifter där ryggen involveras för att se när, var och hur smärta uppstår(om den gör det), ha en massa teori där smärta tas upp och hur man ska göra då den uppstår och en massa annat.
man får lära sig att leva med problemet och förhoppningsvis bli bättre.

känns lite granna som sista kortet i ärmen det här, efter det här(om det inte har blivit bättre, vilket det bör bli enligt alla jag pratat med) så vet jag inte vart jag ska vända mig, då är nog hoppet ute.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:19.