Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-07, 20:28   #2371
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Så du tycker det stämmer? Upplever du att det påverkar dig i arbetslivet på ett negativt eller positivt sätt?
Både positivt och negativt. Det positiva är att, om man har någorlunda talang och bryr sig om sitt arbete så kan man bli orimligt högt belönad för det.

Det negativa är att man måste vara noggrann med vilka jobb man tar och hur kulturen är på arbetsplatsen, för annars finns risken att man måste slösa tid på att arbeta med utvecklare av undermålig nivå vilket kan bli frustrerande i längden (detta är väl dock ett problem i de flesta jobb tänker jag, det finns idioter överallt).
Gammal 2020-05-08, 10:49   #2372
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Det är knappast aldrig positivt. Man behöver ju kunna arbeta tillsammans med sina kollegor, en person kan inte dra runt ett team själv och även om man lyckas så kommer man bli utbränd och till slut må skit.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 11:13   #2373
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Fast det här att klaga på andras inkompetens är också lite av en "easy way out". Är man på en arbetsplats där man känner att "jag kan mer än gemene man här i vissa avseenden" så kan man ju också välja att dela med sig av sin kunskap och på det sättet höja nivån. På mitt nuvarande jobb användes inte Git på ett vettigt sätt (enligt mig då) men då har jag helt sonika själv börjat använda det i de projekt jag är delaktig i, och på så sätt fått med mig mina kollegor.

Ofta har man ju olika bakgrund och kunskaper och det viktigaste imho är att man är ödmjuk inför att man inte kan allt och öppen för att både lära ut och hämta in kunskap. Sen finns det såklart gradskillnader i kunskapsnivå som inte funkar och blir allt för tärande - typ om kunskaper bara går ifrån mig till mina kollegor och aldrig tvärt om.
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 12:28   #2374
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Ja det finns gott om duktiga personer inom IT som är väldigt duktiga men de är socialt inkompatibla (kanske på grund av stress av vad jag skrev ovan).

Det spelar ingen roll om de är 100x snabbare och bättre än alla andra, deras attityd förstör oftast hela gruppen. Detta är värsta personen att ha i en grupp.

Sedan finns det folk som håller på information som vill behålla en viss edge över alla andra. Detta är nog nummer två värsta person att ha i en grupp.

Sedan finns det folk som helt enkelt inte hör hemma där, det spelar ingen roll hur mycket man visar eller försöker lära ut ... Nummer 3.

Alla dagar i veckan tar jag en grupp med medioker kunskap men där det finns en bra kultur och man lär av varandra. Det finns ingen gräns hur långt en sådan grupp kan nå, både vad gäller leverans och välmående bland kollegorna.

Senast redigerad av shut teh face den 2020-05-08 klockan 12:29.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 12:55   #2375
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Reg.datum: Oct 2008
Samtidigt är det fantastiskt hur extremt dåliga vissa är. Jag har själv fått handskas med en konsult som blev placerade hos oss. Denna individ skulle knappt kunna klara av att skriva ett HelloWorld, om så livet berodde på det. Detta trots att personen hade en färsk civilingenjörsexamen. Vi sa upp konsultkontraktet så fort det bara gick, när det gick upp för oss hur det låg till. Och sist jag kollade så var personen nu säljare på samma konsultföretag istället.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 14:06   #2376
EagleEye
Banned User

Reg.datum: Jun 2019
Konsulter är väl oftast väldigt duktiga annars åker dem väl ut? Fast anställd går det väl dock att vara utan att prestera med de rätta kontakterna, surfa och skicka lite mejl samt vara uppskattad på fika rasterna.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 17:01   #2377
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Konsulter är väl oftast väldigt duktiga annars åker dem väl ut? Fast anställd går det väl dock att vara utan att prestera med de rätta kontakterna, surfa och skicka lite mejl samt vara uppskattad på fika rasterna.
Du har uppenbarligen aldrig träffat de konsulter som huserar i större projekt, där man upphandlar konsulter i bulk. Ofta upphandlas erfarna konsulter, men konsultföretagen försöka ofta smyga med någon junior-konsult i projektet också. Gärna på samma timtaxa som de erfarna. Som konsultköpare gäller det verkligen att hålla koll.
Gammal 2020-05-08, 17:23   #2378
EagleEye
Banned User

Reg.datum: Jun 2019
Tycker det är lite synd. Inget illa menat. Men förut var det en möjlighet att göra lite av en klassresa att få arbeta med IT. Men så är det inte längre. Nu lyfts vissa fram och andra sållas bort. Handlar mer om vem man är en kompetens för det mesta. Kontakter är det viktigaste.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 20:29   #2379
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Citat:
Tycker det är lite synd. Inget illa menat. Men förut var det en möjlighet att göra lite av en klassresa att få arbeta med IT. Men så är det inte längre. Nu lyfts vissa fram och andra sållas bort. Handlar mer om vem man är en kompetens för det mesta. Kontakter är det viktigaste.
Jag tror detta är lite av en illusion. Kontakter har alltid varit viktigast.

Men jag kan ju ge dig lite rätt. Högskolor och Universitet har formligen sprutat ut ingenjörer och ekonomer sedan 1997. Om jag inte missminner mig så har man fördubblat antalet platser på civilingenjörsprogrammen sedan dess. Samtidigt har man öppnat upp för ingenjörer ifrån hela EU samt för arbetskraftsinvandring (framförallt ifrån Asien). Detta har lett till att ingenjörslönerna har stått och stampat. Hade ingenjörslönerna följt övriga samhället så hade den genomsnittliga ingenjören tjänat i runda slängar 50% mer.
Gammal 2020-05-08, 20:42   #2380
d1anny2
Registered User

d1anny2s avatar

Reg.datum: Feb 2013
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Du har uppenbarligen aldrig träffat de konsulter som huserar i större projekt, där man upphandlar konsulter i bulk. Ofta upphandlas erfarna konsulter, men konsultföretagen försöka ofta smyga med någon junior-konsult i projektet också. Gärna på samma timtaxa som de erfarna. Som konsultköpare gäller det verkligen att hålla koll.
Det har jag aldrig sett. Möjligen att de försöker smyga in en sidekick till den erfarne.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 21:41   #2381
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Det har jag aldrig sett. Möjligen att de försöker smyga in en sidekick till den erfarne.
Min erfarenhet är att antalet klappkassa konsulter i ett projekt korrelerar väl med avståndet mellan utförarfunktionen och inköpsfunktionen i en organisation. Värst är det i offentlig sektor (pga LOU), men även på större företag förekommer detta.
Gammal 2020-05-08, 23:57   #2382
Snobbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Skitsnack, är du bra på att programmera eller vad som helst inom det specifika du jobbar med inom IT så får du välbetalt jobb i Stockholm utan problem.

Helt ärligt behöver man inte ens ha speciellt bra kompetens för att få IT jobb för att det saknas så mycket folk i Stockholm.

Ser folk dagligen som har i princip nybörjarnivå på IT support men som lyfter 30+ ändå. Jobbar de på och faktiskt lär sig något så kan de tjäna 40+ inom några år. När det kommer till support så gäller det dock att kunna prata med människor osv och kan man inte det så kommer man ingen vart om man inte är extremt duktig på det man gör.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-09, 07:14   #2383
d1anny2
Registered User

d1anny2s avatar

Reg.datum: Feb 2013
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Min erfarenhet är att antalet klappkassa konsulter i ett projekt korrelerar väl med avståndet mellan utförarfunktionen och inköpsfunktionen i en organisation. Värst är det i offentlig sektor (pga LOU), men även på större företag förekommer detta.
Såpass. Halvvägs kryllar av dem på platser jag varit. Merparten har varit tämligen erfarna. Projektledarbiten är svårare att bedöma. Vem kan något och vem inte.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 18:11   #2384
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag tar examen som Frontendutvecklare om sjutton dagar. Det kändes jättekonstigt för ett år sedan att jag skulle kunna producera saker som faktiskt var bra (enligt andras mått, jag har väl ett lagom mått självhat mot allt jag kodat för att det aldrig är bra nog ) och blev väldigt positivt överraskad över att vara med i flera rekryteringsprocesser långt in i matchen.

Sen kom coronan med lite större kraft mot Sverige och so far har fem rekryteringsprocesser avbrutits pga behovsbrist.

Det är ju tråkigt för mig, men desto tråkigare för de som förlorar jobben de en gång bevisat sig vara förtjänta av.

Men om det är så att ingen av de rekryteringarna jag har igång nu blir av så kommer jag lägga den extra tiden på kompetensutveckling.
Vad kunde varit bra för en nyexaminerad frontendare att skaffa sig kompetens inom? Behöver inte vara specifikt frontendfokuserat, jag tycker backend och programmering rent allmänt är intressant det med.

Mina kompetenser so far är (bold === hög kompetens, oformaterat === arbetat i det, fixar det med lite dokumentation):
HTML & CSS
Javascript
ReactJS
NodeJS
AngularJS
MongoDB (aggregations)

Sen har jag en massa bibliotek och liknande jag arbetat med inom Javascript, som Electron, ExpressJS, osv, men det känns överflödigt att dra hela den listan
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 18:29   #2385
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Men om det är så att ingen av de rekryteringarna jag har igång nu blir av så kommer jag lägga den extra tiden på kompetensutveckling.
Vad kunde varit bra för en nyexaminerad frontendare att skaffa sig kompetens inom? Behöver inte vara specifikt frontendfokuserat, jag tycker backend och programmering rent allmänt är intressant det med.
  • Figma
  • Grafisk design
  • Teknisk SEO-optimisering
  • Wordpress, Magento, Shopify, Wix etc
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:49.