Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-29, 15:59   #2281
Xiap
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
Haha, smickrande att bli nämnd i såna sammanhang och stora namn.

Jag har en fråga! Hur tränar ni på vintern, för inte cyklas det lika mycket?
Xiap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 17:05   #2282
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Xiap Visa inlägg

Cyklister tränar alltid mest. Även på vintern.

Vanligtvis sker bulkträningen av cykel på trainer. Ofta kör nog de flesta cyklister lite mer av andra former just under vintern (såsom löpning, rodd och andra förekommande maskiner på gymmet). Det skänker lite variation vilket alltid är lite småtrevligt och minskar även risken för slitage.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 18:07   #2283
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
För att presentera min cykel nu då:

Världens sämsta delar på typ, men inte fy skam för 4500 kr när den rullat 30 mil innan. Inkl. cykeldator samt kadensmätare.

Jag är nöjd. När jag jobbar blir det något värre.
Gammal 2008-08-29, 19:28   #2284
Olsson
Registered User

Olssons avatar

Reg.datum: Feb 2003
Imorgon är det bockstensturen 100km MTB! Kommer nog inte gå så bra då formen är kass, men jag fick i mig 1 påse Vitargo carbo loader på jobb och 3 påsar med mig hem samt en en bunt med energigels. Så jag ska i alla fall försöka eliminera risken för att köra slut på energi.

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 08:54   #2285
Ervin
Registered User

Ervins avatar

Reg.datum: Aug 2003
kul med statistik, min stapel motsvarar min kunskap om cyklar men det är förbannat roligt att cykla o man märker en stor förändring när man går på stan och vänder huvudet efter grymma cyklar istället för tjejer samtidigt som man ser cyklar i cykelstället o tänker damn! förut tänkte man, vart fan är bultsaxen Hur som helst cykel är hur skoj som helst.

Någon van Sthlmare som kan ge mig en väg beskrivning eller en hemsida där man kan på ett enkelt sätt kan få en kortaste cykelväg eller liknande till Polishögskolan i Södertorp. Min utgångspunkt är
Gyllenborgsgatan 18 - Mellan T-bane stationen Thorildsplan och Stadshagen.
112 43 STOCKHOLM
ska till
Polishögskolan
Södertorp.

Btw, hur långt in på året brukar ni cykla och cykel-pendla till jobb/skola?

(såg inte sida 153, frågan hade visst ställt tidigare men kan vara skoj att veta hur långt in på året ni cykel-pendlar)

Hail oss förresten i denna tråd och alla andra kollisar här!
Ervin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 09:46   #2286
gatewarden
Registered User

gatewardens avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Olsson Visa inlägg
Imorgon är det bockstensturen 100km MTB! Kommer nog inte gå så bra då formen är kass, men jag fick i mig 1 påse Vitargo carbo loader på jobb och 3 påsar med mig hem samt en en bunt med energigels. Så jag ska i alla fall försöka eliminera risken för att köra slut på energi.
Cyklat den många år? Funderar på att satsa på den och finnmarksturen nästa år.
gatewarden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 13:07   #2287
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
För att presentera min cykel nu då:

Världens sämsta delar på typ, men inte fy skam för 4500 kr när den rullat 30 mil innan. Inkl. cykeldator samt kadensmätare.

Jag är nöjd. När jag jobbar blir det något värre.
Den kommer skänka dig mycket glädje! Se nu till att slita ut den.
Gammal 2008-08-30, 14:09   #2288
Wintermute
Registered User

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Ervin Visa inlägg
kul med statistik, min stapel motsvarar min kunskap om cyklar men det är förbannat roligt att cykla o man märker en stor förändring när man går på stan och vänder huvudet efter grymma cyklar istället för tjejer samtidigt som man ser cyklar i cykelstället o tänker damn! förut tänkte man, vart fan är bultsaxen Hur som helst cykel är hur skoj som helst.

Någon van Sthlmare som kan ge mig en väg beskrivning eller en hemsida där man kan på ett enkelt sätt kan få en kortaste cykelväg eller liknande till Polishögskolan i Södertorp. Min utgångspunkt är
Gyllenborgsgatan 18 - Mellan T-bane stationen Thorildsplan och Stadshagen.
112 43 STOCKHOLM
ska till
Polishögskolan
Södertorp.

(såg inte sida 153, frågan hade visst ställt tidigare men kan vara skoj att veta hur långt in på året ni cykel-pendlar)

Hail oss förresten i denna tråd och alla andra kollisar här!
lindahagensgatan, över karlbergskanalen, förbi militärhögskolan, krångel förbi karlbergsstation till tomtebodagatan, sen solnavägen och så därifrån banvaktsvägen ut på södra kolonnvägen, sen är det bara cykla bredvid rälsen till helenelund

Snodde den från happymtb, kommer du till helenlund har du cyklat för långt iofs.
Wintermute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 20:03   #2289
Olsson
Registered User

Olssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gatewarden Visa inlägg
Cyklat den många år? Funderar på att satsa på den och finnmarksturen nästa år.
Första gången i år faktiskt. Har varit skadad mer eller mindre hela säsongen så formen har inte varit så bra och var bara seedad i fålla 3 efter att jag cyklade sista 3 milen på ränneslättsturen med ett ben.

Körde om folk som fan ut genom varberg och sen drog jag plus två till en klunga på 50 man i hopp om att köra ikapp gruppen framför men inga var villiga att hjälpa till med dragjobbet så när vi kom till första backen i skogen stötte jag av och körde i kapp själv. Sen körde jag om folk hela tiden i 2,5h och låg nog ganska bra till. Då händer de som inte får hända. 2 ekrar går av i bakhjulet i en stenig utförskörning. Bakhjulet låser sig och jag får stå o tvinna ekrar i 2-3 min innan jag kan köra vidare. Massor med folk åker om mig medan jag står där. När jag väl börjar cykla så märker jag att hjulet är så skevt att däcket går i ramen 1 gång / varv. Känns ungefär som bromsen ligger emot och cykeln blir rätt ostabil i höga farter samt i svängar så tempot blir ganska lidande. Nu är det ombytta roller, istället blir jag omkörd hela tiden nu och så fortsatte det 2h in i mål. Sluta på en 38e plats i elitklassen.

Jäkligt besviken o sur för kroppen kändes kanon fram till det hände. Hur som helst var vädret kanon och det var jätteskoj att cykla idag.

Min mountainbikeblogg
Gammal 2008-08-30, 20:10   #2290
Olsson
Registered User

Olssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Xiap Visa inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av Ervin Visa inlägg
Jag cyklar året om. Lägger framför allt distansträningen utomhus trots kyla, snö och blåst. Att köra inomhus i 3-6h är så påfrestande för psyket att man blir knäpp. Med lite gott sällskap kan det vara trevligt att cykla ute även på vintern i skitväder.

De flesta tävlingscyklister gör lika dant på vintern. Distans ute och intervaller inomhus. I tid så brukar det cyklas mer under vintern faktiskt då man försöker lägga grundträningen där med mycket distans och mängdträning. Under säsong är det väldigt intensivt med tävlingar hårda träningar så det krävs mycket vila och träningsmängden går därför ner.

Som motionär behöver man inte direkt lägga upp träningsperiodiseringen så. Lite intervaller, spinning och dyligt under vintern för att hålla i gång och sen få upp träningsmängden under våren kommer man långt på.

Min mountainbikeblogg
Gammal 2008-08-30, 20:19   #2291
gatewarden
Registered User

gatewardens avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Första gången i år faktiskt. Har varit skadad mer eller mindre hela säsongen så formen har inte varit så bra och var bara seedad i fålla 3 efter att jag cyklade sista 3 milen på ränneslättsturen med ett ben.

Körde om folk som fan ut genom varberg och sen drog jag plus två till en klunga på 50 man i hopp om att köra ikapp gruppen framför men inga var villiga att hjälpa till med dragjobbet så när vi kom till första backen i skogen stötte jag av och körde i kapp själv. Sen körde jag om folk hela tiden i 2,5h och låg nog ganska bra till. Då händer de som inte får hända. 2 ekrar går av i bakhjulet i en stenig utförskörning. Bakhjulet låser sig och jag får stå o tvinna ekrar i 2-3 min innan jag kan köra vidare. Massor med folk åker om mig medan jag står där. När jag väl börjar cykla så märker jag att hjulet är så skevt att däcket går i ramen 1 gång / varv. Känns ungefär som bromsen ligger emot och cykeln blir rätt ostabil i höga farter samt i svängar så tempot blir ganska lidande. Nu är det ombytta roller, istället blir jag omkörd hela tiden nu och så fortsatte det 2h in i mål. Sluta på en 38e plats i elitklassen.

Jäkligt besviken o sur för kroppen kändes kanon fram till det hände. Hur som helst var vädret kanon och det var jätteskoj att cykla idag.
Damm, otur man kan ha! Får se hur det löser sig med ny cykel och så nu. Cyklade åre om på den gamla goda tiden, finns inget väder som är för kasst.
gatewarden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 00:38   #2292
Duffman
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
Lite mer att dräggla över, men den är iofs inte superny...

http://www.youtube.com/watch?v=rMBZn26zlyQ
Duffman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 07:21   #2293
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Duffman Visa inlägg
Lite mer att dräggla över, men den är iofs inte superny...

http://www.youtube.com/watch?v=rMBZn26zlyQ
Blir aldrig för mycket Madone. Madone 6.9 Pro är fulländad.
Gammal 2008-08-31, 07:23   #2294
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Citat:
Jag cyklar året om. Lägger framför allt distansträningen utomhus trots kyla, snö och blåst. Att köra inomhus i 3-6h är så påfrestande för psyket att man blir knäpp. Med lite gott sällskap kan det vara trevligt att cykla ute även på vintern i skitväder.

De flesta tävlingscyklister gör lika dant på vintern. Distans ute och intervaller inomhus. I tid så brukar det cyklas mer under vintern faktiskt då man försöker lägga grundträningen där med mycket distans och mängdträning. Under säsong är det väldigt intensivt med tävlingar hårda träningar så det krävs mycket vila och träningsmängden går därför ner.

Som motionär behöver man inte direkt lägga upp träningsperiodiseringen så. Lite intervaller, spinning och dyligt under vintern för att hålla i gång och sen få upp träningsmängden under våren kommer man långt på.
Starkt att fortätta. Som du kört denna säsong trots alla problem så kommer du äga nästa år.
Gammal 2008-08-31, 07:27   #2295
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Citat:

Som ett komplement till denna redogörelse kan det ju vara värt att nämna den geografiska placeringen. En seriös cyklist i Skåne har säkert ett annat schema än en cyklist i Luleå.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:14.