Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-03, 12:57   #2281
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Jag avstod från träningen igår pga tidsbrist. Har massa projekt, tentor och framför allt exjobb (har ännu inte hittat något) att dona med nu de kommande dagarna. Det kan nog vara skälet bakom stressen jag upplevde i förrgår. Nu mår jag bättre, och det blir träning idag (+ skuld).
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 19:02   #2282
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Fredag 3 december

Slog ihop gårdagens bänkpass med morgondagens och körde idag.

Bänkpress
100x3, 120x3, 125x3 PB, 120x2x3

Smalbänk
100x2, 115x1, 120x1, 125x1

Marklyft, halvsumo
205x10x3

Glädjetårar efter sista setet marklyft, men så är jag också en prinsessa. Jag har gjort 9 marklyftspass på vardera 10 set de senaste 17 dagarna så nu får det vara nock! Går upp till ett max om en vecka för att se vad det resulterar i.

Smalbänken idag var mystisk. 120 var pisstungt, medan 125 snarare var explosivt. Mycket konstigt. Med samma träff på 132,5-135 hade nog det lyftet suttit. Jag gjorde bara ett set negativa idag. Dels har jag kört det varje vecka nu, och dels så kändes det konstigt i axlarna.

Treorna i bänk gick fint idag, antagligen pga en dags extra vila. 125x3 var inte max, ej heller de efterföljande treorna på 120. Jag värderar 122,5x3x3 med stopp på alla repetitioner som en bättre prestation (veckan innan DM), men jag skrev ut PB ändå eftersom vikten är något högre.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade

Senast redigerad av stevebc den 2010-12-03 klockan 19:03.
Gammal 2010-12-04, 01:32   #2283
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Glömde lägga in Negativ Bänkpress: 135x3 i dagens pass.

Veckans volym!

Vecka 48

Knäböj: 0 ton (lol)
Bänkpress: 4,27 ton (-2,29)
Marklyft: 15 ton (+2,54)

Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag har gjort 9 marklyftspass på vardera 10 set de senaste 17 dagarna så nu får det vara nock!
Här räknade jag fel. 19 dagar ska det vara. Kommer jag upp i 250 kg utan bälte har jag redan blivit starkare i halvsumo (får ut 10 kg av bältet och är alltid starkare på tävling). Blir det något mellan 240-250 kg så är det nog rätt väg att gå, och jag kommer bli starkare efter några veckor. Blir det mindre än 240 kg så får jag ta och överlägga mitt beslut.
Citat:

Senast redigerad av stevebc den 2010-12-04 klockan 01:38.
Gammal 2010-12-04, 10:11   #2284
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé

Torsk_oles avatar

Reg.datum: Jun 2006
Hur gör du när du räknar ut totalt antal kilo lyfta?

Räknar du alla set, inkl uppvärmning?
Hur räknar du vid negativa set?
Vad är syftet?
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 10:22   #2285
tntballe
Baconanist

tntballes avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:

Knäböj: 0 ton (lol)
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 15:06   #2286
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Hur gör du när du räknar ut totalt antal kilo lyfta?

Räknar du alla set, inkl uppvärmning?
Hur räknar du vid negativa set?
Vad är syftet?
Just nu viktar jag inte volymen. Dvs 100 kg räknas som 100 kg medan 200 kg räknas som 200 kg. Jag funderar på att vikta volymen, vilket gör att jag kommer ge tunga vikter ett högre värde och lägre vikter ett lägre värde. Det enklaste då är att multiplicera med % av 1RM. Så t ex 150 kg i marklyft ger (150/260)*150 = 86,5 medan 240 kg ger (240/260)*240 = 221.

I knäböj räknar jag fr o m 130, i bänkpress 100, i marklyft 150 (typ). Alltså den lägsta tänkbara vikten jag kan ha i ett arbetsset.

Syftet är att öka volymen progressivt för att bli starkare och bygga mer muskler. Ju mer jag tränar, desto bättre kommer jag bli, och ju bättre jag blir, desto mer måste jag träna för att upprätthålla det.
Citat:

Senast redigerad av stevebc den 2010-12-04 klockan 15:08.
Gammal 2010-12-04, 17:57   #2287
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé

Torsk_oles avatar

Reg.datum: Jun 2006
Ja jag funderade på hur du gjorde, eftersom endast volym inte ger en helt riktig bild.

När du bara räknar KB, BP, ML så är det enkelt att se skillnad i antal lyfta kilo/vecka. Kör man bara dessa övningar så blir det väldigt enkelt. Men säg att man kör mindre av de övningarna och mer komplement till övningarna blir det inte lika lätt att räkna.

Hur tänker du i en sån situation?

Anledningen till att jag frågar är för att jag skulle vilja ha ett bra sätt att jämföra volymen/vecka. Just nu så blir det en "naturlig" (dvs inget uppstyrt) variation av volym/intensitet.

Sen har jag lite fler frågor när jag ändå skriver. Vad bör man göra i KB raw för att med utrustning göra 200?

Har du testat mm2k? Många frågor blev det
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-05, 14:18   #2288
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Jag räknar in komplement i volymen. T ex frontböj i böjvolymen och goodmornings i markvolymen.

Angående utrustning är det en svår fråga. Jag var aldrig särskilt bra med böjdräkt, men de bästa får ju ut mer än 100 kg. Sen så är det heller inget man får gratis, utan tränar man mycket med det så blir man också bra på det. Jag tränade sällan med dräkt.

MM2k har jag kört två gånger tror jag. Den ena gången gjorde jag en helt okej ökning, den andra gången gick det inte alls. Ligger man på kaloribalans och har tränat bänkpress hyfsat länge så känns det alltför optimistiskt. För låga vikter i början, och för höga vikter mot slutet. Jag gillar inte sådan fix progression. Det är sällan det passar lika bra för mig som när jag känner av själv och anpassar vikten till hur stark jag är här och nu.
Citat:

Senast redigerad av stevebc den 2010-12-05 klockan 14:20.
Gammal 2010-12-06, 19:47   #2289
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Måndag 6 december

Bänkpress m. stopp
110x1, 125x1, 135x1

Bänkpress
120x4x4

Trots att jag var uppe på PB-vikter idag var det här passet "meeh". Det var som att jag hade tryck men inte kunde utnyttja det. Eller tvärtom, att jag saknade tryck men utnyttjade det väl.

Knäböj
130x2, 150x1, 160x1, 170x1, 150x2x2

Efter framgångsrik vad-rehab (tack Viktor ) ger jag nu Broz program en chans. Går inte 100% max utan stannar när det blir segt, till en början. Vill inte fibbla bort tekniken heller.

I övrigt så är mitt liv ganska stressigt nu. Jag har problem att hitta exjobb, och företagen hör inte av sig vid mina ansökningar (både ringer och mailar). Jag ska ju börja i mitten av januari hade jag tänkt, så det börjar dra ihop sig nu. Jag tror det är mest därför som jag mår ganska risigt för tillfället. De ber om egna idéer, och jag kommer med dem, men jag får inte ens feedback. Det är svårt att veta vad de är intresserade av när de säger att man ska komma med egna idéer. För det första vet jag inte vad de vill ha, och när jag väl chansar så får jag inte någon respons. Det känns jobbigt. Jag hade verkligen uppskattat ett "tack, men nej tack" eller så. Att inte få något svar alls gör bara att man går runt med falska förhoppningar till man inser att det börjar rinna ut i sanden. Jag hatar den känslan, och inte ens tid i gymmet skingrar tankarna nu.
Citat:

Senast redigerad av stevebc den 2010-12-06 klockan 19:49.
Gammal 2010-12-06, 22:39   #2290
chipsådip
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Verkligen roligt att min rehab metod fungerade fan glad jag blir!

Böjen på 170 såg fin ut!

Angående jobb så kontakta http://www.studentconsulting.se/ De brukar anställa studenter över lov osv, jobbade alltid en bunt såna på de lager jag varit på . Vet dock inte vad du är ute efter, men 15-20 000 som du får om du jobbar en månad är ju alltid bra att använda över terminen när du inte har tid å jobba så mycket. Lycka till med det iaf.
chipsådip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 22:41   #2291
chipsådip
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Fortsätt med övningarna jag gav dig, kör dem en gång i veckan, 3x8 är rätt lagom i viktövningarna, sen kan du jobba dig upp med 1 minut i veckan i löp övningarna tills du ligger på 10 minuter. Det är ju även prehab
chipsådip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 19:37   #2292
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Onsdag 8 december

Bänkpress
110x3, 125x3x3

Smalbänk
110x2, 120x1, 125x1, 132,5x0

Knäböj
140x2, 160x1, 170x1, 180x1, 140x2, 150x2, 155x2

Latsdrag
110x2x8

Stångcurl
50x6

Ett bra pass! PB, PB-nivå eller strax under i alla övningar.

Citat:
Ursprungligen postat av chipsådip Visa inlägg
Verkligen roligt att min rehab metod fungerade fan glad jag blir!

Böjen på 170 såg fin ut!

Angående jobb så kontakta http://www.studentconsulting.se/ De brukar anställa studenter över lov osv, jobbade alltid en bunt såna på de lager jag varit på . Vet dock inte vad du är ute efter, men 15-20 000 som du får om du jobbar en månad är ju alltid bra att använda över terminen när du inte har tid å jobba så mycket. Lycka till med det iaf.
Tack!

Ja, det jag letar efter nu är exjobb som är mer att man ska göra en studie. Det ska vara ett 20 veckor långt skolarbete, förslagsvis (och för mig helst) på ett företag. Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av chipsådip Visa inlägg
Fortsätt med övningarna jag gav dig, kör dem en gång i veckan, 3x8 är rätt lagom i viktövningarna, sen kan du jobba dig upp med 1 minut i veckan i löp övningarna tills du ligger på 10 minuter. Det är ju även prehab
Japp, det ska jag göra. Jag pallar inte få det där igen.

Jag kör även nu regelbunden stretchning och uppvärmning innan knäböjen för att undvika besvären.
Citat:
Gammal 2010-12-08, 20:22   #2293
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Citat:
Latsdrag
110x2x8 PB
Mkt viktig att poenktera!!!!!111
Citat:
Gammal 2010-12-08, 21:32   #2294
KRILLE!
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Här radas det upp PB efter PB minsann! Känns ok i böjen nu?
KRILLE! är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 21:47   #2295
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Ja, i ankeln känns det bra. Jag vet dock inte vad jag gjorde med ländryggen ikväll. Det är sällan jag får ont där, och när jag väl drabbas handlar det om timmar. Jag får hoppas att så är fallet även nu. Kanske någon svullen disk. Brukar lägga sig över natten.
Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:20.