2021-11-16, 11:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2013
|
Det här med heder är ju en rätt stor grej för folk söderöver, viktigare än livet självt nästan. Detta gäller ju familjen i synnerhet men även saker i allmänhet, inte minst överenskommelser. Kan tänkas han tolkade detta som en byttibytt och sedan spårade ur när du påminde om att det faktiskt var ett lån.
|
|
|
2021-11-16, 11:42
|
|
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
Reg.datum: Aug 2001
|
Han blev glad när han (vad han trodde) fick gratis kläder. Sen när dom togs ifrån honom igen blev han aggressiv.
Samma betende kan man testa med hundar: Ge ett köttben och dom är glada. Gå därifrån och kom tillbaka och närma dig handen mot köttbenet som om du ska ta tillbaka det, då morrar många hundar, vissa biter. Beror lite på uppfostran.
|
2021-11-16, 11:50
|
|
Illrar pillrar
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle
Det här med heder är ju en rätt stor grej för folk söderöver, viktigare än livet självt nästan. Detta gäller ju familjen i synnerhet men även saker i allmänhet, inte minst överenskommelser. Kan tänkas han tolkade detta som en byttibytt och sedan spårade ur när du påminde om att det faktiskt var ett lån.
|
Det kan också tänkas att han tyckte att Dio inte litade på att han skulle lämna tillbaka kläderna och därför blev stött.
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
|
|
|
2021-11-16, 11:57
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn
Då är jag team Dio gällande frågan om du bröt ett outtalat kontrakt. Min uppfattning är att det här var en lektion från livets hårda skola om att man inte lånar ut hur som helst.
|
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats
Nej det framgick att det var ett lån. Han blev dock ett otacksamt rövhål då du ville veta när du skulle få tillbaka kläderna.
Han är säkert en sån person som lånar pengar och tror att skulden försvinner om han väntar tillräckligt länge med att betala tillbaka.
|
Tack. Började fundera på om jag borde ha dåligt samvete gentemot honom, men nu känner jag mig lugnare. Inte för att jag bör använda andra människors åsikter som ultimat moralisk kompass, men det är ju skönt att höra att ens världsbild inte är helt felkalibrerad med andras.
Ja, har lärt mig en del läxor här. Det kanske är lite väl hårt att köra med principen ”låna aldrig ut något”. Men väl:
- Låna inte ut saker (eller gör andra ”deals”) men människor som verkar lite konstiga i huvudet. T ex såna som åker till Nordeuropa i November utan långärmad tröja eller jacka.
- Ovanstående princip gäller i ännu högre grad om personen är ”söderifrån” (rasistiskt, jag vet, men det bjuder jag på).
- Ta aldrig emot en gåva när du lånar ut något. Möjligen efter att du har fått tillbaka grejen du lånade ut.
- Försök att inte bli rädd för folk. Svårt, men man kan ta till olika knep för att inte låta rädslan ta över.
För övrigt, om någon undrar över efterspelet, så tror jag han har bytt hotellrum. Förut hade han rummet mittemot mitt, men nu kommer han alltid gående från en helt annan del av hotellet. Tror han är så förbannad på mig att han inte klarar av att se mig. Det stämmer även med varför han frågade när jag skulle flytta den där gången.
|
Min bantning just nu!
|
|
|
2021-11-16, 12:56
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Tack. Började fundera på om jag borde ha dåligt samvete gentemot honom, men nu känner jag mig lugnare. Inte för att jag bör använda andra människors åsikter som ultimat moralisk kompass, men det är ju skönt att höra att ens världsbild inte är helt felkalibrerad med andras.
Ja, har lärt mig en del läxor här. Det kanske är lite väl hårt att köra med principen ”låna aldrig ut något”. Men väl:
- Låna inte ut saker (eller gör andra ”deals”) men människor som verkar lite konstiga i huvudet. T ex såna som åker till Nordeuropa i November utan långärmad tröja eller jacka.
- Ovanstående princip gäller i ännu högre grad om personen är ”söderifrån” (rasistiskt, jag vet, men det bjuder jag på).
- Ta aldrig emot en gåva när du lånar ut något. Möjligen efter att du har fått tillbaka grejen du lånade ut.
- Försök att inte bli rädd för folk. Svårt, men man kan ta till olika knep för att inte låta rädslan ta över.
För övrigt, om någon undrar över efterspelet, så tror jag han har bytt hotellrum. Förut hade han rummet mittemot mitt, men nu kommer han alltid gående från en helt annan del av hotellet. Tror han är så förbannad på mig att han inte klarar av att se mig. Det stämmer även med varför han frågade när jag skulle flytta den där gången.
|
Jag hade lagt till att börja smått. Att låna ut kläder det första man gör till någon är som att direkt försöka sig på 150 kg i bänkpress första gången på gymmet. Kanske börjar man med att låna ut en hundralapp till någon som glömde ta med sig plånboken till lunchstället. Om denne sedan beter sig vettigt och betalar tillbaka utan gnäll kan man öka lite, kanske låna ut en skruvmejselsats osv.
|
|
2021-11-16, 13:21
|
|
Aspirerande apa
Reg.datum: Nov 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
- Låna inte ut saker (eller gör andra ”deals”) men människor som verkar lite konstiga i huvudet. T ex såna som åker till Nordeuropa i November utan långärmad tröja eller jacka..
|
Här är den stora nyckeln, tycker jag. Man kan bjuda vem som helst på en tjänst, men vill man få något tillbaka (en tröja, en gentjänst, ett tack) så är det inte helt fel att ge sig på en bedömning av personen i fråga.
|
|
|
2021-11-16, 17:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
Jag tycker du är oskyldig Dio i och med att du är lite ny i den här typen av sociala sammankomster och typ bara vill passa in/vara trevlig.
Men det är en hård värld utanför din mamma och pappas trygga väggar.
Se till att ha lås på alla dina saker och bär nyckeln med dig överallt.
Senast redigerad av skyffelmördarn den 2021-11-16 klockan 18:03.
|
|
|
2021-11-16, 18:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2015
|
Rent allmänt så gör man ofta sig själv när man blandar sig i andras saker altså när man försöker hjälpa. Vänner osv är en sak men att hjälspa okända leder ofta till onödig stress
|
|
|
2021-11-16, 19:14
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
Problemet med låna ut jacka till turk-debaklet är överanalysen efteråt. Avfärda honom i huvudet som idiot, och ödsla inte energi på att reflektera över situationen, vad som gick fel osv. Om du gjorde fel etc. Om han inte konfronterar dig över detta se det som utrett och klart. Lägg den tankemödan på komplexa sociala interaktioner med kvinnor istället. Du vill inte ligga med honom ändå så inte värt våndan.
|
2021-11-16, 19:55
|
|
Illrar pillrar
|
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
Problemet med låna ut jacka till turk-debaklet är överanalysen efteråt. Avfärda honom i huvudet som idiot, och ödsla inte energi på att reflektera över situationen, vad som gick fel osv. Om du gjorde fel etc. Om han inte konfronterar dig över detta se det som utrett och klart. Lägg den tankemödan på komplexa sociala interaktioner med kvinnor istället. Du vill inte ligga med honom ändå så inte värt våndan.
|
Fast samtidigt så är man ju nyfiken på vad som försiggår i huvudet på den personen. Jag kan inte bestämma mig om jag tror tror han bara var/är ett helt vanligt rövhål eller om han kände sig sårad och stött för att Dio inte trodde han tänkte lämna igen kläderna när han ville sätta ett datum för tillbakabytet.
|
|
|
2021-11-16, 20:50
|
|
Kärvt maskulin
Reg.datum: Nov 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle
|
Jag har snackat en del med en kompis om detta. Vi tänker att det snarare är en kultur kring skam.
Heder är som jag tänker mer av ett värde du förvärvar till följd av dina handlingar. Heder kan inte komma ur tomma intet eller tas ifrån dig till följd av någon annans handlingar, speciellt inte mot en släkting till dig. Vilket verkar vara ett stort fokus för s.k hederskulturer.
Å andra sidan är det så att man ser det som en heder och ansvar att försvara sin släkting mot något skamligt, då köper jag resonemanget. Förutom att det då verkar rätt korkat att man ska anses personligt ansvarig för något som händer någon annan när man är någon annanstans.
Det fungerar logiskt enbart i situationer som att kvinnan inte får lämna hemmet, då kan det väl vara mannens / släktens ansvar att fostra henne duktigt till att inte lämna hushållet ensam samt att ha bra lås / säkerhet så inbrott och vanärande inte kan ske.
Men de s.k hederkulturerna ser imo ut att vara mer fokuserade på att stryka bort misslyckanden dvs skam, eller kanske då vanhedrande.
Vore de hederskulturer enligt ordet positiva bemärkelse skulle jag mer tänka mig att de ärade att ge sig ut i världen och rädda folk, uppvisa mod, hålla sitt ord, lojalitet, inte luras, självuppoffrande osv. Men det är ju min tolkning av heder. När jag rest i mellanöstern och medelhavet upplever jag snarare en kultur som är mer förlåtande mot att folk i turistaffärer osv ljuger om sakerna de säljer "dessa skulpturer gör min far" och så ser man samma krimskrams i varenda turistfälla 
Den typen av beteende är i min erfarenhet väldigt främmande för oss skandinaver. Å andra sidan har jag ju inte varit turist i Sverige. Dock i Danmark och Norge, känns som hemma. Utefter vad jag tolkar in i begreppet heder tycker jag vi har mer av en hederskultur i skandinavien än i medelöstern då vi faktiskt ser det som ett självändamål att vara just hederlig, inte tränga sig i kön osv.
Mer som hjälteriddare ofta framställs i film, böcker ser jag som essensen av heder om det dras till sin spets.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
|
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
|
|
|
2021-11-17, 08:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2013
|
Jo det är intressant det du tar upp. Men i förlängningen är det ju semantik kan ja tycka. Samma drag finns i kulturer i Asien där tappa ansiktet är det värsta som finns, och det finns en kollektiv överenskommelse att allt som är skamligt, pinsamt, ja det sopar man under mattan. I praktiken existerar det då inte, man fabricerar en verklighet. Varenda tingest och händelse är omgivet av ett tillrättalagt ytskikt, och sanningen har ingen mening. I samma veva försvinner då också logik, ansvar och allt sådant som vi i väst betraktar som fullkomligt grundläggande. Intressant kontrast är det i vilket fall.
Min kommentar om heder var kanske inte så genomtänkt när det gäller just denna liraren hursomhelst. Det är ju uppenbart att det är en idiot som kanske i första hand utnyttjar folk som är snälla och beskedliga. Han har inget att göra på en arbetsplats bland vanligt folk, hoppas han tabbar sig i jobbet eller dylikt så han försvinner omgående.
|
|
|
2021-11-17, 09:43
|
|
Illrar pillrar
|
Vem reser ens iväg utan en långärmad tröja/tjocktröja eller en jacka?
Jag har ändrat min åsikt, killen är helt enkelt trög i skallen och förmodligen ett hopplöst fall.
|
|
|
2021-11-17, 13:20
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
Nån mer än mig som upplevt betydligt sämre bemötande (av främst kvinnor) vid vårdkontakter med stigande ålder?
Ingen skojar, ler, visar hänsyn/omtanke eller är ens trevlig längre. Bara vad man är där för, kliniskt och bli av med mig så fort som möjligt. 23 årig trädgårdsmöbel blev betydligt bättre bemött än 43 årig.
|
2021-11-17, 13:49
|
|
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
Reg.datum: Aug 2001
|
Många äldre kvinnor brukar ge komplimanger till ens fysik när dom klämmer och sticker och sådär.
Kanske en välkommen kontrast till gamla russin de annars klämmer på.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:35.
|

|