Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-10, 14:27   #211
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
På det danska så tog det bara stopp de sista sex frågorna eller så, för mig. På det svenska var det mer att jag kunde hoppa över frågor jag inte kunde och lösa frågan som kom efter.
Min bantning just nu!
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 14:40   #212
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Danska testet var betydligt svårare! Gick tokfort i början men sedan använde jag upp all tid.

130 poäng (med 15 p standardavvikelse) mot svenska 126+
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 14:43   #213
jaosef
Registered User

jaosefs avatar

Reg.datum: May 2008
Kände mig ganska säker på alla utom 4 st på det danska testet. Fick 138, men jag har gjort testet förut, så det är nog lite fusk.

Någon som kan förklara dessa?
skog, smuts & träning

-
jaosef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 15:10   #214
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jaosef Visa inlägg
Kände mig ganska säker på alla utom 4 st på det danska testet. Fick 138, men jag har gjort testet förut, så det är nog lite fusk.

Någon som kan förklara dessa?
Gammal 2015-11-10, 15:16   #215
jaosef
Registered User

jaosefs avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
skog, smuts & träning

-
jaosef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 15:47   #216
Lyset
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
37.
Det finns två färgglada fält. De förskjuts ett steg åt höger för varje bild och när de når högerkanten flyttar de ned en rad. De gråa fälten tillkommer på ett uppenbart sätt.
När de färgglada fälten täcks av ett grått fält syns de inte och dessutom byter de då färg från blått till rött och vice versa. Alltså B.

39.
Varje kolumn förskjuts ett steg åt höger med det tillägget att kvadrat blir cirkel, cirkel blir triangel och triangel blir kvadrat. När kolumnen nått högerkanten och i nästa ruta dyker upp längst till vänster så har dessutom symbolerna i kolumnen förskjutits ett steg nedåt. Alltså B.

Senast redigerad av Lyset den 2015-11-10 klockan 15:52.
Lyset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 16:06   #217
Osvold
Registered User

Reg.datum: Oct 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I sådana yrken är det ju bara kolla på utbildning, vad personen gjort och försöka snacka om ämnet på en mer avancerad nivå. Du kan också sätta upp test som är relevanta för tjänsten och se hur personen klarar dem.
Jag ser verkligen ingen nytta med ett IQ-test. Om jag vill anställa en fysiker hade jag kollat på utbildning, snackat fysik och låtit personen lösa lite problem. De kandidater som är intressanta kommer ha en hög IQ.

Personlighetstest är ännu mer värdelösa. Möjligen kan du använda dem som någon form av IQ-test, för om du inte kan se hur dina svar relaterar till tjänsten kan du omöjligt vara särskilt smart.

Information är värdelöst om det inte leder till kunskap. Om mitt projekt går ut på att kolonisera Mars, hur hjälper det mig att veta att du har 150 i IQ? Jag behöver nån som kan bygga raketer, hur vet jag att du klarar det? Hur vet jag att du kan jobba med resten av gänget och att du är, som jag brukar säga, "anställningsbar"?

Ja, Assessio har en väldigt löjlig presentation av resultaten. Det tragiska är att skiten ofta tas på allvar. Det är väldigt många som köper in dylikt runk, om det så är för rekrytering, kompetensutveckling eller teambuilding.

Lite som att de flesta myndigheter börjat med LEAN. Det har ju funkat skitbra för Toyota, plus att det är trendigt, så därför måste det vara lika bra för Försäkringskassan och Migrationsverket.
Ett test konstruerat för tjänsten bör ju vara mer relevant om det också involverar liknande problemlösning.
Jag skulle kunna tänka mig att ett IQ test kan fylla ut med god information ifall personen kanske inte har så mycket erfarenhet att dela med sig av men ändå verkar högt intressant. En tjänst där ändå flera nya sätt att arbeta kommer behöva läras för jobbet. Men ja, IQ är sällan någon primär del att känna till, den framträder nog ändå men kanske inte så snabbt som ett test kan visa.

Jag anar att många tenderar att vara ärliga på personlighetstester och utesluter sig själva därmed gör gruppen sökande en aning mindre, underlättar för vidare intervju. Dessutom kan en intervju sedan ta reda på ifall personen gett ifrån sig ärliga eller överdrivna svar på testet osv, svårare att ljuga än att tala sanning.
Osvold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 16:26   #218
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Jag har en fråga som jag tycker är intressant angående IQ och våra fördomar kring det. Vi säger såhär, du driver ett hotell och skall anställa en receptionist. Tre tjejer, alla snygga, propra och trevliga söker jobbet. Utöver det har du bara deras IQ att gå efter, 90 resp 110 resp 150, vem får jobbet och varför, samt varför inte de andra?

Sedan kan vi vidareutveckla med att du gifter mig med en av dem, vem väljer du då?
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 16:32   #219
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag har en fråga som jag tycker är intressant angående IQ och våra fördomar kring det. Vi säger såhär, du driver ett hotell och skall anställa en receptionist. Tre tjejer, alla snygga, propra och trevliga söker jobbet. Utöver det har du bara deras IQ att gå efter, 90 resp 110 resp 150, vem får jobbet och varför, samt varför inte de andra?

Sedan kan vi vidareutveckla med att du gifter mig med en av dem, vem väljer du då?
Receptionisten: Den med 110 i IQ. Jag tror att den med 150 är så smart så hon snabbt kommer tröttna på jobbet och söka sig till annat. Dock är det bra med hög IQ på såna jobb också, tror jag, eftersom man kan behöva hög problemlösningsförmåga. Den med 110 blir min kompromiss.

Gifta sig: Den med 150 i IQ. Det kanske är lite för högt, eftersom det finns risk att hon är så smart så hon tröttnar på mig, alternativt att jag inte förstår henne ibland. Men jag tror ändå det är bättre än 110, vilket är en gnutta lägre än min egen, vilket gör att jag riskerar att tänka att hon är trögfattad ibland, vilket kan bli irriterande i längden. Men den avgörande punkten här är att några av mina bästa vänner har väldigt hög IQ, mycket möjligt att de har 150, och de kommer jag jättebra överens med... Så varför skulle jag inte komma bra överens med en så smart fru?
Min bantning just nu!
Gammal 2015-11-10, 16:39   #220
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Ååh, du föll i filmjölksfällan! Finns det några som helst belägg för att just personer med hög IQ skulle ha högre tendens att "tröttna" på saker och ting?
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 16:40   #221
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
några av mina bästa vänner har väldigt hög IQ, mycket möjligt att de har 150
Hur bär du dig åt för att få flera vänner som är minst lika smarta som "en på 2326"?
Gammal 2015-11-10, 16:43   #222
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Ååh, du föll i filmjölksfällan! Finns det några som helst belägg för att just personer med hög IQ skulle ha högre tendens att "tröttna" på saker och ting?
Här fick jag vatten på min kvarn, vilka andra än personer med hög IQ kräver belägg för att kunna tro någonting? Det är en ytterst irriterande egenskap
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 17:45   #223
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Jag ser det som mer eller mindre ett axiom att mer intelligenta varelser kräver större intellektuell stimulans än mindre intelligenta för att de inte ska bli uttråkade? Det är därför du inte får lämna din hund ensam mer än fyra timmar åt gången, men får lämna din skäggagam hela dagen.

Citat:
Hur bär du dig åt för att få flera vänner som är minst lika smarta som "en på 2326"?
Gick en svår teoretisk gymnasieutbildning.
Min bantning just nu!
Gammal 2015-11-10, 18:04   #224
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Här fick jag vatten på min kvarn, vilka andra än personer med hög IQ kräver belägg för att kunna tro någonting? Det är en ytterst irriterande egenskap
Jag håller med helt och hållet, det vore enklare att alltid köra på magkänsla.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag ser det som mer eller mindre ett axiom att mer intelligenta varelser kräver större intellektuell stimulans än mindre intelligenta för att de inte ska bli uttråkade? Det är därför du inte får lämna din hund ensam mer än fyra timmar åt gången, men får lämna din skäggagam hela dagen.
Det är ingen dålig extrapolering. I relativa mått mätt så torde alla friska människor vara långt intelligentare än andra arter, så oavsett IQ så är man högintelligent.

Att vara hotellreceptionist kan nog ses som ganska understimulerande intelligensmässigt oavsett, jobbet måste således erbjuda annan stimuli som förhoppningsvis gör det uthärdligt.

Sen skulle man kunna göra följande (ganska löst sammanhängande) konsekvenskedja: Hög IQ -> god förmåga att se mönster -> hög sannolikhet att se konsekvenssamband -> högre sannolikhet att man ser värdet i att sköta sitt jobb på bästa tänkbara sätt

Jag kan ju också förmoda att personen med hög IQ är mer benägen att försöka byta jobb än att missköta sig/gnälla i händelse av att denne inte trivs med sitt jobb.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:44.