Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-11, 09:56   #211
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrow Visa inlägg
Den hackar när han spelar upp blu-ray för att han är en totalt pantad nybörjare. Stänger han av bildförbättringsprogrammen som ändå inte skall användas vid höga upplösningar så kommer det garanterat inte hacka. Innan jag sa upp mig fårn elgiganten hade vi hunnit ha Samsungs A6 serie körandes i fullhd i flera månder. Hackar absolut ingenting om man har tvn rätt kalibrerad.

Sen när det kommer till betraktningsvinkel så är det så att det bara är någonting du behöver fundera kring om du ska titta på tv i 360 grader.

Även om du har värrldens största hörn soffa kommer man inte märka någon skillnad oavsett vart man sitter.

Det är om du står väldigt snett typ 180 grader å sneglar från sidan på bilden. Då är det svårt att se ja.
Jag trodde den tidningen var relativt tillförlitlig? Kan verkligen de som gör testerna för den vara så pantade? De kanske bara ställer höga krav... (som då jag förmodligen inte lär märka). Vad menar de med halvsopig TV-mottagare då tro? Är det digitalboxen?

Vad är det för skillnad på Blu-Ray och Full-HD?

Citat:
Ursprungligen postat av Per B Visa inlägg
Dustin (och andra) importerar själva Samsung-apparater som egentligen inte är avsedda för den svenska marknaden, utan en marknad där DVB-C inte är intressant och därför saknas. Apparaten heter fortfarande LE37A656 (t ex) precis som hos handlare som säljer den "svenska varianten", men det finns också en längre modellbeteckning som även anger vilken marknad just den aktuella varianten är avsedd för: denna skiljer.

Vad gäller pixelgaranti så erbjuder då åtminstone Dustin det, men jag antar att de gör det på egen bekostnad.
Okej, så Dustin kör på gråimport eller? Köper komplett.se från svenska Samsung då?
Gammal 2008-10-11, 10:30   #212
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Citat:
Ursprungligen postat av SRX Visa inlägg
Men ditt jävla ljushuvud, boxen är gratis, har du ens bemödat dig om att gå in på comhem.se och kolla priser och längd på abbonemang?!
Såg inte denna quoten förrän nu. Seriöst, "ditt jävla ljushuvud", som jag redan skrivit tidigare i den här tråden så vill jag INTE binda mig i två år hos ComHem och därmed är boxen INTE gratis.
Gammal 2008-10-11, 10:43   #213
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew Visa inlägg
Jag trodde den tidningen var relativt tillförlitlig? Kan verkligen de som gör testerna för den vara så pantade? De kanske bara ställer höga krav... (som då jag förmodligen inte lär märka). Vad menar de med halvsopig TV-mottagare då tro? Är det digitalboxen?

Vad är det för skillnad på Blu-Ray och Full-HD?
Blu-Ray är namnet på den standard som används för blålaser-skivor och spelare. På en sån skiva kan det finnas material i full-hd upplösning, 1920x1080 alltså. En "Full-HD"-märkt tv har upplösningen 1920x1080.
Gammal 2008-10-11, 10:57   #214
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Blu-Ray är namnet på den standard som används för blålaser-skivor och spelare. På en sån skiva kan det finnas material i full-hd upplösning, 1920x1080 alltså. En "Full-HD"-märkt tv har upplösningen 1920x1080.
Okej, så det som Zagrow skrev med att de visade Full-HD utan att det hackade behöver inte betyda att de körde Blu-Ray. Dock kanske det var det han menade ändå, Zagrow du får gärna förtydliga, körde ni Blu-Ray skivor eller var det nån HDTV-kanal?
Gammal 2008-10-11, 11:08   #215
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Caroline Jag har en Sharp 42 LCD full hd och har både fullhd mottagning via satellit och PS3 med Blueray och det funkar hur bra som helst.
Jag har kikat på de flesta LCD efter det jag köpte den här skillnaderna är oftast mätta med mätinstrument. Jag kör även Mediahome/PS3 med den och den skalar upp bilden mycket bra.

http://www.dustinhome.se/pd_5010116895.aspx?Tab=0

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2008-10-11 klockan 11:11.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 11:46   #216
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Alltså snart ger jag verkligen upp... Det är så himla många modeller att välja på, jag kan inte ett skit själv och alla som "kan" något säger olika. Jag orkar fan inte med det här snart

Okej här är en liten summering av några av de jag tittat lite extra på...

Samsung LE37A552
Samsung LE37A559
Samsung LE37A656

LG 37LG3000
LG 37LG5000

Om man kollar på prisutvecklingen på dem så märks det väldigt tydligt att de är väldigt dyra när de är nya. Exempelvis Samsung A559 kostade 13 000 i våras men är nu nere på 8500 bara ett halvår senare. Det känns som att det borde bli likadant med A656 och att det är en ganska dålig affär att köpa en "ny modell" om man inte verkligen måste ha det senaste. Och så kräsen är jag inte, dock är den ju fruktansvärt snygg...

-----

För att förtydliga igen då, vad jag har för önskemål:

* Ej mindre än 37" men helst inte mkt större heller. 42 är absolut gränsfall.
* Jag kommer att ha digital-TV via ComHem, dock förmodligen ingen HDTV-box (svindyra jöh)
* Skall användas till vanligt TV-tittande (en del sport), filmer, lite dator, spel så småningom.
* Vill helst ha svensk meny och manual.
* USB är ett stort plus
* Inbyggd digitalbox (DVB-C) är ett ännu större plus.
* Budget: helst runt 7-8k men kan väl tänka mig <10k om det verkligen är värt det.

Så, HJELP.
Gammal 2008-10-11, 12:14   #217
ante
Tränar inga zoner!

antes avatar

Reg.datum: Jan 2003
Ok, här har du ett konkret tips. Du kommer inte bli besviken, jag hade köpt denna om jag hade varit i din sits.

Samsung LE-40A557, nordenimporterad, till ett bra pris.

http://www.fyndborsen.se/ScriptServe....aspx?Key=6634
ante är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 12:28   #218
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Den var ju slut

Kollade på NetOnNet men där var den visst inte nordenimporterad och saknade både DVB-C och svensk manual.

SUCK!
Gammal 2008-10-11, 12:34   #219
Bönne
Lamer

Bönnes avatar

Reg.datum: Dec 2005
Här är den billigare och den ska finnas i lager; http://www.digicom.nu/products/produ...id=14626&rid=7

För att förstöra beslutet ante gjorde åt dig, så tror jag nästan du ska fundera på 40A656, den kostar två tusen mer men den har fått jättemycket ros.
Bönne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 12:43   #220
ante
Tränar inga zoner!

antes avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Den var ju slut

Kollade på NetOnNet men där var den visst inte nordenimporterad och saknade både DVB-C och svensk manual.

SUCK!
Där har du, finns i lager och inte speciellt mycket dyrare. Jag kan inte uttala mig om hur mycket bättre A6-serien är, men jag har svårt att tro att du bli missnöjd med denna.

http://www.siba.se/index.aspx?Identi...2&ref=prisjakt
ante är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 12:52   #221
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bönne Visa inlägg
Här är den billigare och den ska finnas i lager; http://www.digicom.nu/products/produ...id=14626&rid=7

För att förstöra beslutet ante gjorde åt dig, så tror jag nästan du ska fundera på 40A656, den kostar två tusen mer men den har fått jättemycket ros.
Förstår inte detta:

Citat:
Försedd med digitalbox som fungerar både för marknätet och i kabel-TV nät. Även försedd plats för Ca-modul.
Citat:
DVB-C: No
Är inte DVB-C kabelTV? Verkar som att det ändå inte är nån nordenimporterad.

Sen det där med att gå upp 2000 kr... Visst, men så är det ju hela tiden. Går man upp 2000 så är det helt plötsligt bara 2000 kr kvar till en ännu bättre, går man upp ytterligare är det återigen bara 2000 till en som är bättre än den bättre osv... Man måste ju sätta stopp nånstans :S

Citat:
Ursprungligen postat av ante Visa inlägg
Där har du, finns i lager och inte speciellt mycket dyrare. Jag kan inte uttala mig om hur mycket bättre A6-serien är, men jag har svårt att tro att du bli missnöjd med denna.

http://www.siba.se/index.aspx?Identi...2&ref=prisjakt
Står inget om DVB-C där heller även om beskrivningen är typ exakt samma som på DigiSwe. Sen var det visst minst 400 kr i frakt oxå...

Senast redigerad av Carolinew den 2008-10-11 klockan 12:55.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 13:38   #222
Zagrow
Registered User

Reg.datum: Oct 2008
Asså ja vi körde blu-ray

Jag har en hemmabio anläggning samt blu-ray spelare och en 47" lcd hemma själv. Jag vet väldigt väl vad "hackningarna" innebär.

Jag är grymmt intresserad av detta och kan definitivt svara på varenda liten fråga.

Men du har trots allt en del onödiga frågor. Ja det är lite skillnad på 5 serien och 6 serien. I kontrast å dylikt så jag tycker att du skall köpa 6 serien. Det är lite kontrast å annat som skiljer om jag inte minns fel.

KÖP:

LE40A656
LE37A656

+ en CA-MODUL för comhem.

Så blir du nöjd.

Jag LOVAR.

Sen vill jag nämna att när du köper en Samsung tv så är det lite som att köpa en trisslott... det finns olika graderingar på skärmarna och vissa släpper in mer ljus från sidorna än andra... men hur du listar ut detta orkar jag inte gå in på.

Du kan alltså INTE styra över vilken gradering på tvn du får. Det kan vara en perfekt, men de kan också vara en sämre som släpper in mer ljus. Så i tester vet dom oftast inte om detta och händer det att några testare får tag i en modell som släpper in massvis med ljus så får den oftast negativare betyg.

Se nu till att köp samsungs 6 serie. Den är grymmt bra och jag kan säga med handen på hjärtat att jag hade köpten själv om jag hade köpt ny tv idag. Anledningen till att jag INTE väljer en plasma är just för att jag har min dator i min tv möbel och använder tvn som dator skärm extremt ofta. Jag hade dock köpt en Pioneer plasma för dom fixar detta BÄTTRE än LCD skärmarna men dom e så svin dyra.

Men i vilket fall, jag måste nästan säga att du bör chilla lite och lyssna på mina råd... Sluta va så envis...!!!!
Zagrow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 14:10   #223
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Zagrow Visa inlägg
Asså ja vi körde blu-ray

Jag har en hemmabio anläggning samt blu-ray spelare och en 47" lcd hemma själv. Jag vet väldigt väl vad "hackningarna" innebär.

Jag är grymmt intresserad av detta och kan definitivt svara på varenda liten fråga.

Men du har trots allt en del onödiga frågor. Ja det är lite skillnad på 5 serien och 6 serien. I kontrast å dylikt så jag tycker att du skall köpa 6 serien. Det är lite kontrast å annat som skiljer om jag inte minns fel.

KÖP:

LE40A656
LE37A656

+ en CA-MODUL för comhem.

Så blir du nöjd.

Jag LOVAR.

Sen vill jag nämna att när du köper en Samsung tv så är det lite som att köpa en trisslott... det finns olika graderingar på skärmarna och vissa släpper in mer ljus från sidorna än andra... men hur du listar ut detta orkar jag inte gå in på.

Du kan alltså INTE styra över vilken gradering på tvn du får. Det kan vara en perfekt, men de kan också vara en sämre som släpper in mer ljus. Så i tester vet dom oftast inte om detta och händer det att några testare får tag i en modell som släpper in massvis med ljus så får den oftast negativare betyg.

Se nu till att köp samsungs 6 serie. Den är grymmt bra och jag kan säga med handen på hjärtat att jag hade köpten själv om jag hade köpt ny tv idag. Anledningen till att jag INTE väljer en plasma är just för att jag har min dator i min tv möbel och använder tvn som dator skärm extremt ofta. Jag hade dock köpt en Pioneer plasma för dom fixar detta BÄTTRE än LCD skärmarna men dom e så svin dyra.

Men i vilket fall, jag måste nästan säga att du bör chilla lite och lyssna på mina råd... Sluta va så envis...!!!!
Men hallå... Jag vill köpa en TV och inte en trisslott. Skall jag lägga så jävla mycket pengar på en TV vill jag inte att jag skall råka få ett kasst exemplar och sen inte kunna göra ngt åt det.

Sen att det bara är "lite kontrast o annat" som skiljer sig mellan 5-serien och 6-serien är det väl inte värt 2500 kr för?

Sen vadå onödiga frågor? Det handlar om mycket pengar och jag vill känna att jag gjort ett genomtänkt beslut och inte slänga massa extra pengar på funktioner jag inte behöver/märker av. Och sen att jag skall sluta vara envis och lyssna på dina råd, du är ju bara nån random internetforum-snubbe i mina ögon, visst lyssnar jag på vad du skriver men jag vore pantad om jag tog förgivet att det du säger är det enda rätta.
Gammal 2008-10-11, 14:50   #224
Per B
Förortsbygge

Per Bs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Caroline, jag tycker inte du ska överskrida din budget för att köpa en "mer framtidssäker" TV, t ex Full HD eller andra bättre specifikationer, om du inte anser dig behöva detta idag vill säga. Utvecklingen går så himla snabbt på TV-apparater, så den kommer ändå vara omodern om ett par år. Köp istället en TV som uppfyller de krav du har idag inom den budget du satt upp.

Personligen tycker jag Samsung LE-37A336 för 6000 kr hos Expert (kampanj nu) verkar vara ett riktigt klipp, eller 32-tummaren för tusenlappen mindre. Dessa verkar ha DVB-C-mottagare. Jag har förra årets motsvarighet, och jag är väldigt nöjd med den bildkvalitet jag får med digital-TV (marksänd samt Telia IP-TV).

Senast redigerad av Per B den 2008-10-11 klockan 14:52.
Per B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 14:56   #225
Zagrow
Registered User

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Men hallå... Jag vill köpa en TV och inte en trisslott. Skall jag lägga så jävla mycket pengar på en TV vill jag inte att jag skall råka få ett kasst exemplar och sen inte kunna göra ngt åt det.

Sen att det bara är "lite kontrast o annat" som skiljer sig mellan 5-serien och 6-serien är det väl inte värt 2500 kr för?

Sen vadå onödiga frågor? Det handlar om mycket pengar och jag vill känna att jag gjort ett genomtänkt beslut och inte slänga massa extra pengar på funktioner jag inte behöver/märker av. Och sen att jag skall sluta vara envis och lyssna på dina råd, du är ju bara nån random internetforum-snubbe i mina ögon, visst lyssnar jag på vad du skriver men jag vore pantad om jag tog förgivet att det du säger är det enda rätta.
Fine, där får man för att man försöker hjälpa till.

Sista gången jag går in på denna tråden iaf.
Zagrow är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.