Apropå axel. Jag har ont i vänster axel framåt åt sidan. Bokade in en tid till sjukgymnast på tisdag.
Svårt att veta vad det är, förslitning genom yrket eller för mycket gym. Nerv eller led eller muskel eller brosk.
Men det gör ont i vissa ställningar och molar. Blir mer intensivt och avtar och repetera. Gör inte ont vid mp eller bänkpress eller Skivstångsrodd dock. Mysko
Glömde skriva i förra posten om grepp, att det finns fat gripz på gymmet. Har en apollon-stång med som känns rätt "populär" att testa sitt grepp med. Har för mig jag inte ens klarade frontgreppa 120 kg med den för ~5 år sedan. Vore skoj att testa vad jag fixar med den nu.
Skulle också vilja testa mitt grepp i frame-carry/ramlyft/trap- hexbar. Lennix sade 300 kg maxtid hold är en gren i strongman -105. Jag gick några meter med 270 kg 2018 så 300 kg bör jag kunna lyfta upp nu känns som. Kanske provar efter RSR-marktoppningen, när jag är mark-stark (som överför till framecarry).
låter starkt, undrar ifall man kan sätta fat grips på en hex/trap bar o sen gå farmers walk med det? Sen har jag andra funderingar ifall det går o pincha fat gripen o på så sätt träna tummen, eller den kanske är för hal? Såg att det även finns fat gripz extreme(oranga) testat det?
Citat:
Varför tränar du ens greppet? Har du problem i marklyften, att tappar stången? Eller har du blivit intresserad av greppträning? Är rätt chill träningstyp, inte är jobbigt att träna det (greppträning).
Testade bouldering med min nuvarande sambo någon gång o har fler kompisar som klättrar. Jag var lite bättre än dom som var otränade men ändå så långt ifrån dom som klättrat regelbundet, ville träna lite grepp på gym o sen se ifall det ger någon överföring ditt sen, visst är det mkt fingerstyrka o det kanske man inte får av fat gripz, pinch o fingercurls.
hade varit kul o träna grepp i smyg o sen komma ditt o klara mer än förväntat xD
Citat:
När jag hade grepproblem förra sommaren (när krigade för 265) så upplevde jag ändå att enarmshäng med bara kroppsvikten gav en snabb styrkeökning till tumlåsmarken. Blir intressant att se om jag får några grepproblem denna gång.
kanske testar enarmshäng istället för DOH, Kunde du hålla i det i en hand direkt, vad hade du för tider i början? Hur håller man koll på timern när man hänger där, alarm i fickan kanske?
Citat:
Fint med militärpressperiod! Möjligen kan din axelhälsa bli förbättrad. Upplever det jag, att MP är "läkande" för axlarna. Pressa bakom nacken och låta stången vila på traps i intra-setvilan är min favorit, synd jag är ca 10% svagare i den varianten än framför bara.
Dryga är att min MP-ökning inte verkar ge allt för mycket i bänkpressen. Ligger kvar ungefär på samma bänk-kroppsvikt -ratio som förr. Samt i dec-jan när MP-ökade 96 --> 100 (+4.1%) så ökade bara min bänk med 142.5 --> 145 (+1.7%)
Vi får se, Jag har pressat 67,5kg som mest(tror det kan ha varit när jag var som fetast runt 93-96kg, nu 86), aldrig varit bra i den övningen, jag tror även jag pressat lite snett ovanför huvudet, tittar man från sidan så ser man att stången vinklas lite åt sidan men inget man känner av när man pressar.
kanske får värsta överföringen xD, vet att vissa blir rätt bra på smalbänk(lillfinger på ring?) av att köra det. Tränar i cyklar på 3v nu, frågan är hur många såna jag ska låta bänken vara
Marklyft, sumo, med bälte, tumlås, SL-stång med smal/styv/stum klovning:
70 x 12
70 x 10
70 x 8
70 x 6
100 x 4
130 x 2
160 x 1
190 x 1
212.5 x 6 @4.5
212.5 x 6 @6
212.5 x 6 @6.5
212.5 x 6 @7
212.5 x 6 @8
212.5 x 6 @7.5
6x6@80% 1RM
Militärpress, bakom nacken, bottenpausvila:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
40 x 4
50 x 2
57.5 x 1
65 x 1
72.5 x 1
80 x 1 @7.5
77.5 x 2 @7.5
Chins, sup, axelbred + hantelpress, paus, uppåtlutande (30°):
+25 x 5 @9 + 50 x 6 @7
+25 x 5 @9.5 + 50 x 6 @8
Benpress, enbens, paus:
120 x 12 @7.5 - vänsterryggont av
_____
Duglig mark. Tror ingen höjdardagsform. 6x5-passet kändes bättre.
Högerländrygg kändes helt återställd - fram till jag fick för mig i slutet av passet att köra benpress, där rev jag upp skadan igen. Otroligt korkat och frustrerade.
Rev alltså upp exakt samma skada från i måndags (6x5-passet). Befarar kommer bli segare läkning, återhämtning denna gång. Brukar vara så när river upp skador som inte läkt helt.
Är det allvarligare denna gången överväger jag ta en deload och börja om programmet, med 2.5 högre programmax. Har ju definitivt fått gains av dessa veckor upp till 6x6. Stor overreach som ger gains. Har för mig jag läst någon som kört RSR upp till 6x6, sedan börjat om, som grundträning, som fått goda resultat av.
Positiva är att ska jag skada mig så är det på de tunga passen, för då har jag mest tid att återhämta mig till nästa tunga pass.
Sömn varit rätt dålig vecka 12. Funderar på plocka bort pressmaxningarna. Onödigt slitage, lite tidslöseri och har inget pb att hämta ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av bunkrulle
Apropå axel. Jag har ont i vänster axel framåt åt sidan. Bokade in en tid till sjukgymnast på tisdag.
Svårt att veta vad det är, förslitning genom yrket eller för mycket gym. Nerv eller led eller muskel eller brosk.
Men det gör ont i vissa ställningar och molar. Blir mer intensivt och avtar och repetera. Gör inte ont vid mp eller bänkpress eller Skivstångsrodd dock. Mysko
Axelproblem, skador, irritation behöver nödvändigtvis inte vara från pressövningar. Kan mycket väl komma från knäböj också, ganska vanligt. Nu har du förvisso inte spelat mycket knäböj sista tiden samt du böjer highbar (mindre rörlighetskrav). Dina räckhäv kanske har irriterat. Du körde ju dem superhögfrekvent med många set. Kanske därifrån. Gissar bara.
Uppdatera i din träningsjournal sen efter fysiobesök.
Är ingen skadeexpert, framförallt inte på axlar, min överkropp är galet stryktålig.
Som jag skrev i någon tidigare post; de skador som blir värre desto mer tränar, akut in på passet, brukar i min erfarenhet vara de värsta. De som blir bättre i uppvärmningen vid blodgenomströmning försvinner ofta fort på mig. Brukar också vara de som går 'träna igenom', ignorera.
Citat:
Ursprungligen postat av frys
låter starkt, undrar ifall man kan sätta fat grips på en hex/trap bar o sen gå farmers walk med det? Sen har jag andra funderingar ifall det går o pincha fat gripen o på så sätt träna tummen, eller den kanske är för hal? Såg att det även finns fat gripz extreme(oranga) testat det?
Testade bouldering med min nuvarande sambo någon gång o har fler kompisar som klättrar. Jag var lite bättre än dom som var otränade men ändå så långt ifrån dom som klättrat regelbundet, ville träna lite grepp på gym o sen se ifall det ger någon överföring ditt sen, visst är det mkt fingerstyrka o det kanske man inte får av fat gripz, pinch o fingercurls.
hade varit kul o träna grepp i smyg o sen komma ditt o klara mer än förväntat xD
kanske testar enarmshäng istället för DOH, Kunde du hålla i det i en hand direkt, vad hade du för tider i början? Hur håller man koll på timern när man hänger där, alarm i fickan kanske?
Vi får se, Jag har pressat 67,5kg som mest(tror det kan ha varit när jag var som fetast runt 93-96kg, nu 86), aldrig varit bra i den övningen, jag tror även jag pressat lite snett ovanför huvudet, tittar man från sidan så ser man att stången vinklas lite åt sidan men inget man känner av när man pressar.
kanske får värsta överföringen xD, vet att vissa blir rätt bra på smalbänk(lillfinger på ring?) av att köra det. Tränar i cyklar på 3v nu, frågan är hur många såna jag ska låta bänken vara
Frågan är varför du ska fatgrippa trapbar och gå med - vikten blir väldigt begränsad av greppet så blir väldigt lätt vikt att gå med som känns tidslöseri? Du behöver väl upp på minst 200 kg för få upp pulsen av gången.
Ingen aning om andra frågan.
Ne, inte testat fat gripz extreme. Har knappt testat de vanliga (blåa?) mer än några kabelrodd-set. Jävlar vad det brände i underarmarna där!
Just det. Hade jag tänkt efter lite hade jag mints klättringen, såg du skrev om det i någon post för några månader sedan.
När tänker efter snabbt känns klätting som sjukt bra träningsform att kombinera med styrketräning/styrkelyft? Det sliter inte på styrkelyftsmusklerna? Eller blir mör i ryggen kanske? Händer och underarmar (grepp) givetvis men det återhämtar sig fort och påverkar bara marklyft. Ländrygg och underkropp används ingenting? Bålen används säkert rätt bra med för motverka att överkroppen roterar.
Var får man träningsvärk om kör ett rejält boulderpass första gången? Underarmarna?
Jag har aldrig i mitt liv provat klättring! Skulle vilja testa, ser skoj ut faktiskt.
Har för mig jag började hänga i mitt chinsräcke hemma våren 2021. Då klarade jag bara 10 sek med vänstern och 15 sek med högern. Minns inte under vilka förutsättningar hängen var, om det var blankt räcke utan magnesium, tejpat räcke eller inte. Tror det var tejp utan magnesium. Sen köpte jag hem ett magnesiumblock och lyckades jobba upp mig till 45 sek ganska fort (någon vecka).
Hittade denna, från maj 2021. Vägde typ 95 kg där så hjälpte mycket. Pb på 111 kg är 75 sek vilket känns betydligt bättre nu.
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
Enarmshäng 90 sek (både vänster och höger). Sjuk progress i den (dead hangs); klarade bara 15 sek med vänsterhanden första gången jag provade någon månad sedan.
Du lägger telefonen framför dig. Förslagsvis på en bänk (så du ser den lättare), startar timern och börjar hänga när det gått X sekunder som du sedan drar bort från totaltiden.
Jag brukar hänga på vikter på bältet, magnesiuminsmörja hänghanden, starta telefontimer med icke-hänghanden, låta det gå 10 sek, sen börjar jag hänga. Drar sedan bort -10 sek från hängtiden när jag släpper.
Håll koll så du pressar någorlunda rakt under militärpressperioden. Känns som pressa snett kan vara rätt illa ur ett skade- och överbelastningsperspektiv.
Jag roterar lite i både bänkpressen och militärpress (tänk helikopter-mark). Ser många som stångroterar i bänkpress, syns om kollar på viktkakorna. Är kanske inte så farligt där. Känns värre i militärpress, lite riskabelt för ryggen om svankar samtidigt.
Du har väl en nästan 130-bänk? Tng? Så din MP är 50-55% av din bänk vilket inte är höjdar-ratio (men inte så konstigt om inte kört den). Möjligt bänken får en fin skjuts om du jobbar upp dig till 75 kg.
Aa, känns väldigt logiskt att MP-ökning ger betydligt bättre bänköverföring om bänkar med smalt grepp.
Man (*jag) kanske skulle börja göra smalbänk med sin MP-greppbredd som en övningsvariant för slippa spamma samma lyft eller så.
Hmm. Det är nog möjligt att det är chinsens fel att jag har ont. Nu känns det liksom inte alls mycket efter en dags vila.
Jag ska till gymmet imorgon bitti igen. Då är det bänk och Skivstångsrodd som gäller. Så får se hur det känns.
Tråkigt med ryggen igen! Jag fick lite besvär av gårdagens kanske ännu dummare marklyft. Bara 50 kg. Men det gillade inte disken när den fått sova på det.
Råkade ramla in här en sväng igen.
Gillar verkligen din journal och sätt att skriva och analysera saker och ting.
Appropå Mp/Smalt bänkgrepp synergier som du skrev ovan lätt vettigt.
Hoppas på att lite mer krut på pressarna kan ge fart åt min bänk (med relativt smalt grepp) vilken jag vill få upp till norr om 100.
Pausbänk:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
65 x 4
80 x 2
95 x 1
107.5 x 1
120 x 1
130 x 1
140 x 1 @9.5
145 x 1 @9.75
130 x 2 @7.5
122.5 x 4 @8
115 x 6 @7.5
Maskinrodd, smal, neutral + maskinpress, uppåtlutande (~75°):
170 x 3 @8.5 + 120 x 5 @9.5
145 x 9 @7.5 + 102.5 x 8 @8.5
125 x 13 @7 + 90 x 11 @8.5
Hammercurl, sittande (60°) + kabelfrenchpress, enarms, sittande, ryggstödslös:
30 x 10 @8.5 + #35 x 8 @7
30 x 10 @10 + #4 (gamla) x 15 @7.5
Facepulls, sittande, paus:
#55 x 20 @8
Hantelflyes, kraftigt nedåtlutande, bottenstretchpaus:
13.5 x 14 @7.5 ________________________
Tisdag 28 mars v.13 (16:20-17:40 [80 min])
Militärpress:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
45 x 4
55 x 2
65 x 1
75 x 1
82.5 x 1
90 x 1 @8.5
95 x 1 @10
85 x 2 @7.5
80 x 4 @8.5
75 x 6 @8.5
+20 x 8 @9.5 + 50 x 7 @9
+10 x 9 @8.5 + 43.5 x 10 @9.5
+0 x 11 @9 + 35 x 13-14 @8
Facepulls, sittande, paus:
#60 x 16 @7
Hantelflyes, kraftigt nedåtlutande, bottenstretchpaus:
13.5 x 16 @8.5
Enarmshäng, tejpat räcke:
+35 20 sek V. + 35 20 sek H.
+35 15 sek V. + 35 10 sek H.
_____
Måndag: Härligt presstryck och energi. Tangerat bänkpers. Lika bra (*dåligt) stopp och samma hastighet som första gången tog 145
Tisdag: Kass energi och medioker styrka. Gissar är tillbaka till trenden vartannat pass stark+pigg följt av kraftlös+matt, upprepa.
Tycker jag inbillar mig är som mest slutkörd i skallen två dagar efter tunga marklyft, inte dagen efter. Precis som hur träningsvärk fungerar.
Vänsterryggskadan känns precis som första gången skadade den. Tror dagsmarken kommer funka (6x2@80%).
Belastning/upplyft vid flektion känns inte ett skit. Extension/svank är det som gör ont. Belastning verkar inte spela roll på smärtnivån (MP:a 95 igår gjorde lika ont som MP:a stången).
Promenader gör ont. Får krampkänsla i vänsterländryggen, spasmer.
(Skriver smärtbeskrivning så jag kan gå tillbaka och läsa när/om skadar mig samma sätt igen.)
Citat:
Hmm. Det är nog möjligt att det är chinsens fel att jag har ont. Nu känns det liksom inte alls mycket efter en dags vila.
Jag ska till gymmet imorgon bitti igen. Då är det bänk och Skivstångsrodd som gäller. Så får se hur det känns.
Tråkigt med ryggen igen! Jag fick lite besvär av gårdagens kanske ännu dummare marklyft. Bara 50 kg. Men det gillade inte disken när den fått sova på det.
Var bara en gissning från min sida (att räckhäv irriterar dina axlar). Det är ju ett visst rörlighetskrav på axlarna där och slitsam rörelse (om stel?). Jag kan få lite ont i axlarna av smala pronerade (handflator bort från en) chins. Känns som klämmer något.
Tråkigt med dina skador! Jag körde ju SL5x5 också, mina första sex styrketräningsmånader - jag var konstant skadad i princip. Åtminstone i underkroppen. Ont överallt. Är nog rätt vanligt om börjar med tunga baslyft direkt, kroppen behöver acklimatisera sig. Blir stark väldigt plötsligt i ovana rörelser/positioner.
Citat:
Ursprungligen postat av Söderort
Råkade ramla in här en sväng igen.
Gillar verkligen din journal och sätt att skriva och analysera saker och ting.
Appropå Mp/Smalt bänkgrepp synergier som du skrev ovan lätt vettigt.
Hoppas på att lite mer krut på pressarna kan ge fart åt min bänk (med relativt smalt grepp) vilken jag vill få upp till norr om 100.
Väl mött.
Tack! Får ta mig en titt på din journal och skriva. Har tagit mig en snabbtitt vid tidigare tillfällen. När du tar 100 i bänk är du nöjd fyra dagar - sen vill du ta 105 kg. Sån är jag haha
Äsch! Det kommer att reda sig. Är inte orolig över axeln. Det är nog mest från arbete egentligen. Så med träningen när jag blir starkare så kommer jag nog bara bli bättre. Hoppas jag. :p
Det är mest ryggen jag är grinig över då jag tycker att squat och marklyft är det roligaste på gymmet och viktigaste.
Maskinrodden på mitt gym går bara till 120 kg. Hur sköen ska jag kunna komma upp till dina nivåer?
Frågan är varför du ska fatgrippa trapbar och gå med - vikten blir väldigt begränsad av greppet så blir väldigt lätt vikt att gå med som känns tidslöseri? Du behöver väl upp på minst 200 kg för få upp pulsen av gången.
Ingen aning om andra frågan.
Ne, inte testat fat gripz extreme. Har knappt testat de vanliga (blåa?) mer än några kabelrodd-set. Jävlar vad det brände i underarmarna där!
Tänkte mer för att det ska träna greppet mer, inte för att träna pulsen eller andra delar av kroppen. Överföring till att bära matkassar(typ den viktigaste överföringen till irl xD). men kanske är en dum ide? lol
Citat:
Just det. Hade jag tänkt efter lite hade jag mints klättringen, såg du skrev om det i någon post för några månader sedan.
När tänker efter snabbt känns klätting som sjukt bra träningsform att kombinera med styrketräning/styrkelyft? Det sliter inte på styrkelyftsmusklerna? Eller blir mör i ryggen kanske? Händer och underarmar (grepp) givetvis men det återhämtar sig fort och påverkar bara marklyft. Ländrygg och underkropp används ingenting? Bålen används säkert rätt bra med för motverka att överkroppen roterar.
Var får man träningsvärk om kör ett rejält boulderpass första gången? Underarmarna?
Jag har aldrig i mitt liv provat klättring! Skulle vilja testa, ser skoj ut faktiskt.
Kommer ihåg första gången jag klättrade, fick till världens superpass i marken(undrar ifall det inte var då jag maxade 240) dagen efter trots att jag var helt mör i magen. Dock blir man rätt trött i axlarna så bänken tar alltid stryk. Min flickvän har alltid dåliga bänkpass dagen efter hon har klättrat. Dock har hon kunnat frontgreppa mark upp till 5or på 80kg(kv 56ish), nu har hon börjat med mixa men det verkar slita upp hennes valkar(måste väl vänja sig, jag har ju läderhänder xD).
Tror man får lite värk i armarna, axlarna kanske ryggen o magen. Dock fick jag knappt någon värk, Tror det har o göra med att man tränat i så många år. en kollega från jobbet som var med en annan gång sa att han fick "sitta i rullstol i en vecka" xD. dock vägde han runt 110kg otränat på 178cm så det förklarar ju saken. Finns det någon klätterhall i närheten av där du bor? tyvärr är det en rätt dyr aktivitet. Fast det beror på hur trendig hallen är.
Citat:
Har för mig jag började hänga i mitt chinsräcke hemma våren 2021. Du lägger telefonen framför dig.
okej, så runt 10s ska ja va glad ifall jag klarar, vi har både blanka o tejpade chinsstänger. Får se ifall jag tar o testar denna vecka. Försöker lägga in greppträning långsamt, jag nu kör jag pinch o har börjat med fingercurls(ståendes, pronerat där man stänger handen snabbt, lite dåligt rom kanske, påminner om en gripper)
Citat:
Håll koll så du pressar någorlunda rakt under militärpressperioden.
Du har väl en nästan 130-bänk? Tng? Så din MP är 50-55% av din bänk vilket inte är höjdar-ratio (men inte så konstigt om inte kört den). Möjligt bänken får en fin skjuts om du jobbar upp dig till 75 kg.
Aa, känns väldigt logiskt att MP-ökning ger betydligt bättre bänköverföring om bänkar med smalt grepp.
Man (*jag) kanske skulle börja göra smalbänk med sin MP-greppbredd som en övningsvariant för slippa spamma samma lyft eller så.
Försökte en liten minimaxning, körde 55kg, försökte 60 men gick åt helvete. Tränar på 3or på 51kg just nu runt @8. hade nog tagit mer än 55. Min bänk är runt 110kg just nu. Min ATH bänk är 125. Vet inte vrf jag tappat så mkt. har ändå tränat regelbundet, körde mer reps under förra året(6-10). skadan kom inte förräns runt dec(o blev inte värre förräns nu i mars).
55 mp, 110 bänk. Vet inte vrf mpn är så låg. Har alltid kört den 1 gång i veckan o bänkat runt 4-5ggr. Har tränat efter alexander bromleys base strenght boken förra året, Handlar mkt om att göra ett pass o sen ett pass med 10% mindre vikt men samma reps passet efter, lite "tungt/lätt". Kanske måste få ett 1x0 schema igen i bänken? xD
min flickvän kör mp på 24,5(5or) o bänkar 34(72% ratio, kanske hade redan rätt starka axlar från att klättrat ett par år innan), tkr hennes mp är rätt bra med tanke på att hon bara kört några månader. dom flesta tränade tjejer på mitt gym kör runt 25kg i reps.
rolig sidnote, finns en video där larry wheels testar klättring. så riktigt stora muskulösa långa snubbar kan klättra på rätt bra trots att dom inte testat innan
Senast redigerad av frys den 2023-03-30 klockan 08:31.
70 x 14
70 x 12
70 x 10
70 x 8
100 x 6
130 x 4
160 x 2
190 x 1
212.5 x 2
212.5 x 2
212.5 x 2
212.5 x 2
212.5 x 2
212.5 x 2
6x2@80% 1RM
Cambered-pausbänk (15 cm mer ROM):
20 x 10
20 x 8
20 x 6
60 x 4
75 x 2
87.5 x 1
100 x 1
110 x 1
120 x 1 @7
130 x 1 @9.75
132.5 x 1 @10
120 x 2 @8
110 x 4 @7
170 x 4 @9.5 + 120 x 5 @9.75
145 x 10 @8 + 102.5 x 8 @9 _____________________________
Torsdag 30 mars v.13 (16:10-17:45 [95 min])
Knäböj, låg stångplacering, med bälte, knävärmarlös:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
20 x 6
85 x 4
110 x 2
135 x 1
155 x 2
155 x 2
155 x 2
20 x 10
20 x 8
20 x 6
40 x 4
50 x 2
57.5 x 1
65 x 1
72.5 x 1
80 x 1 @8.5
85 x 1 @10
75 x 2 @7.5
70 x 4 @7
+20 x 8 @9.75 + 50 x 7 @9.5
+0 x 13 @10 + 50 x 7 @10
70 x 12
70 x 10
70 x 8
70 x 6
107.5 x 4
145 x 2
175 x 1
202.5 x 1
225 x 5 @6.5
225 x 5
225 x 5
225 x 5
225 x 5 @9
5x5@85% 1RM
Pausbänk:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
52.5 x 4
72.5 x 2
90 x 1
107.5 x 1
120 x 8 miss9
170 x 5 @9 + 120 x 6 @9.75
145 x 12 @8.5 + 102.5 x 9 @9
Hammercurl, sittande (60°), enarms + kabelfrenchpress, enarms, sittande, ryggstödslös:
30 x 11 @6.5 + #35 x 10 @7.5
30 x 11 @7.5 + #35 x 10 @7
30 x 11 @8.5 + #35 x 10 @7.5
_____
Gårdagsmarken (5x5 225): Perfekt maxad 5x5-vikt, hade inte klarat 5x5 på 227.5.
Vänsterländryggskadan nästan helt läkt.
Fick i mig nästan 1 g koffein innan passet (500-600 från kaffe och 400 från koffeintabletter). Blir högkoffein 4x4-3x3-2x2-1x1-passen.
Hade definitivt en 8:a första setet. Och 225x8 är lite bättre prestation än 220x9 (bästa markprestation).
Acklimatiserat mig bra i marken. 6x3-6x5-passen var jag mer trasig efter än 6x6 och 5x5.
Ska strunta i pressmaxa de tunga markpassen. Onödigt extraslitage. Rev av en amrap på 120 kg istället, hade siktet inställt på en 8:a så förvånad nästan fick upp 9. Stoppen var bedrövliga, nästintill obefintliga, så är inte supernöjd ändå.
Citat:
Maskinrodden på mitt gym går bara till 120 kg. Hur sköen ska jag kunna komma upp till dina nivåer?
Hur ser er maskinrodd ut? Vi har denna: https://cdn.shopify.com/s/files/1/06...g?v=1644212435
Pronerad axelbrett grepp. Armbågarna in mot kroppen. Blir starkast så i denna. Bredare pronerat grepp blir det mycket baksida axlar.
Jag kör knappast strikt! Är dock duktig på hålla emot, bromsa på nedvägen och sätta ner den försiktigt. Eftersom den har knäckts i stålet av kraftiga nedsläpp (jag är skyldig, förr).
I de flesta dragövningar har jag problem att jag bara känner i biceps och underarmar. Med denna variant känner jag riktigt mycket i lats. Knappt något i biceps. Känner kraftig kontakt i lats på nedvägen när bromsar vikten.
Kör man i högrepsintervallet (10+) kan man kräma ut extremt många mer reps än 'det känns som'. RPE9-känslan är egentligen RPE3 för mig i högreps i denna.
Alla jag ser använda denna maskinrodden här använder 40-50 kg haha. Det är mest lallare som kör den dock, de har säkert 15 reps kvar i tanken varje set de kör. Har för mig jag körde på iallafall 60 kg 10-reppare som nybörjare när provade den. Minns att jag mirrade någon som körde den med 80 kg, när jag var nybörjare.
Citat:
Tänkte mer för att det ska träna greppet mer, inte för att träna pulsen eller andra delar av kroppen. Överföring till att bära matkassar(typ den viktigaste överföringen till irl xD). men kanske är en dum ide? lol
Kommer ihåg första gången jag klättrade, fick till världens superpass i marken(undrar ifall det inte var då jag maxade 240) dagen efter trots att jag var helt mör i magen. Dock blir man rätt trött i axlarna så bänken tar alltid stryk. Min flickvän har alltid dåliga bänkpass dagen efter hon har klättrat. Dock har hon kunnat frontgreppa mark upp till 5or på 80kg(kv 56ish), nu har hon börjat med mixa men det verkar slita upp hennes valkar(måste väl vänja sig, jag har ju läderhänder xD).
Tror man får lite värk i armarna, axlarna kanske ryggen o magen. Dock fick jag knappt någon värk, Tror det har o göra med att man tränat i så många år. en kollega från jobbet som var med en annan gång sa att han fick "sitta i rullstol i en vecka" xD. dock vägde han runt 110kg otränat på 178cm så det förklarar ju saken. Finns det någon klätterhall i närheten av där du bor? tyvärr är det en rätt dyr aktivitet. Fast det beror på hur trendig hallen är.
okej, så runt 10s ska ja va glad ifall jag klarar, vi har både blanka o tejpade chinsstänger. Får se ifall jag tar o testar denna vecka. Försöker lägga in greppträning långsamt, jag nu kör jag pinch o har börjat med fingercurls(ståendes, pronerat där man stänger handen snabbt, lite dåligt rom kanske, påminner om en gripper)
Försökte en liten minimaxning, körde 55kg, försökte 60 men gick åt helvete. Tränar på 3or på 51kg just nu runt @8. hade nog tagit mer än 55. Min bänk är runt 110kg just nu. Min ATH bänk är 125. Vet inte vrf jag tappat så mkt. har ändå tränat regelbundet, körde mer reps under förra året(6-10). skadan kom inte förräns runt dec(o blev inte värre förräns nu i mars).
55 mp, 110 bänk. Vet inte vrf mpn är så låg. Har alltid kört den 1 gång i veckan o bänkat runt 4-5ggr. Har tränat efter alexander bromleys base strenght boken förra året, Handlar mkt om att göra ett pass o sen ett pass med 10% mindre vikt men samma reps passet efter, lite "tungt/lätt". Kanske måste få ett 1x0 schema igen i bänken? xD
min flickvän kör mp på 24,5(5or) o bänkar 34(72% ratio, kanske hade redan rätt starka axlar från att klättrat ett par år innan), tkr hennes mp är rätt bra med tanke på att hon bara kört några månader. dom flesta tränade tjejer på mitt gym kör runt 25kg i reps.
rolig sidnote, finns en video där larry wheels testar klättring. så riktigt stora muskulösa långa snubbar kan klättra på rätt bra trots att dom inte testat innan
Underbar text om klättringen, tack!
Axlar, konstigt jag inte tänkte på det. Ha axlarna uppsträckta över huvudet långt tid är väldigt utmattande.
Snabbgooglade och verkar inte som finns inomhus-klättringsställe i närmaste staden jag bor, utan hade fått köra ca fem mil. Igen, osäker, snabbgooglade bara.
Att det är dyrt blev jag förvånad över. Trodde jag inte.
Kollade faktiskt ca 2/3 av Larry Wheels-klättringyoutubefilmen du skrev om, om du menar denna: https://youtu.be/E6PyYkPEZB0 | Var rätt många saker som jag fann intressanta. Bara en sådan lätt grej att man ska försöka vara så nära väggen/berget som möjligt, det hade inte jag tänkt på.
Hur är utförandet i militärpressen?
Skriver några tips jag märkt av (skriver slarvigt och hastigt):
Ta andetag, buktryck innan avrack. Sedan hålla andan, utgång, spänna skinkor + låsa knäna, sen pressa. Ska man börja ta nytt andetag efter utgång, innan pressen, så tycker jag man tappar sjukt mycket explosivitet. Sjunker ihop, kollapsar med bröstet (stången följer med). Hamnar i sämre position.
När spänner skinkorna och låser knäna får man en liten studs, rekyl på stången, början av pressen. Om timar det korrekt.
Sen ser jag många som tvunget ska stå spikrakt med ryggen i början av pressen, när initierar, väl när kommer 1/3 upp så börjar de svanka en bit in på pressen (för det är/blir en starkare position). Bättre imo att istället börja redan med den svank som kommer hända 1/3 upp. Lite som i mark, om du lyfter med krummad ländrygg, börja lyft så då direkt istället från golvet, om du ändå kommer hamna där en bit upp när stången lättat från golvet.
Racka hellre av för högt än för lågt. Racka av för lågt suger. Blir helt fel startposition.
Tycker stå brett med fötterna känns betydligt bättre än smalt, jag står rätt mycket bredare än min böjfotstans.
Gå inte en promenad med stången vid utgång, räcker med två steg. Är inte så petnoga att man står spikrakt med sina fötter. Värre/viktigare i knäböjen.
Klackskor hade jag använt. Gör du kan stå lite mer bakåtlutad, så du får in mer övre bröst.
Greppbredd vet jag inte hur stor detalj egentligen. Tror inte det är så viktigt som folk tror. Hade filmat bakifrån och sett till så greppet är axelbrett eller lite utanför. Jag är lite utanför axelbrett.
Sen ska du pressa snett uppåt bakåt. Kanske pressar du rakt fram eller i värsta fall framåt just nu. Det kommer döda styrka otroligt mycket.
Citat:
Kanske måste få ett 1x0 schema igen i bänken? xD
..... Har kommit på att jag HATAR verkligen att coacha andra i styrketräningen. Har coachat min farsa (han har snart styrketränat tre år) och jag gillar det inte. Mycket frustration. Känns som det tar en del energi från sin egna träning också, konstigt nog. Hade trott det skulle vara det omvända (att man får motivation till sin egna träning, av coacha/hjälpa andra).
men såg att din video är filmad på larrys kanal. så det är ju samma. Ändå rätt roligt o se. Jag kunde tex inte klättra något svårare än 4+, 3 är det lättaste, det är 3, 3+, 4, 4+, sen vid 6 kmr bokstäver 6a, b, c.
jag vill säga att jag pressar uppåt, men försöker pressa bakåt. aldrig framåt.
Militärpress:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
45 x 4
55 x 2
65 x 1
75 x 1
82.5 x 1
90 x 1 @8
95 x 1 @9.5
86 x 2 @7.5
81 x 4 @7.5
76 x 6 @8
+25 x 6 @9 + 54 x 4 @10
+25 x 6 @9.5 + 46 x 9 @9
Facepulls, sittande, paus + hantelflyes, kraftigt nedåtlutande, bottenstretchpaus:
#60 x 13 @4 + 13.5 x 11 @6
#60 x 13 @5.5 + 13.5 x 11 @6
#60 x 13 @7 + 13.5 x 11 @6.5
men såg att din video är filmad på larrys kanal. så det är ju samma. Ändå rätt roligt o se. Jag kunde tex inte klättra något svårare än 4+, 3 är det lättaste, det är 3, 3+, 4, 4+, sen vid 6 kmr bokstäver 6a, b, c.
jag vill säga att jag pressar uppåt, men försöker pressa bakåt. aldrig framåt.
Jasså du är så seriös med klättringen att du följer klättringyoutubers! Härligt med nytt intresse utöver styrketräningen. Skönt att ha något annat (hobby, intresse) att falla tillbaka till när styrketräningsmotivationstappar eller skadar sig.
https://images.app.goo.gl/1hD6DA4sYQ5DUEDH7
En variant på denna har vi. Med pronerat grepp och pistolgrepp.
Sen finns kabelmaskin också, men även den går bara till 100 tror jag.
Jag får väl köra en arm i taget i kabelrodden när den dagen kommer.
Cambered-pausbänk (15 cm mer ROM):
20 x 10
20 x 8
20 x 6
60 x 4
75 x 2
87.5 x 1
100 x 1
110 x 1
120 x 1
130 x 1 @9
135 x 0
120 x 2 @8
112.5 x 4 @8
105 x 6 @7.5
170 x 6 @10 + 122.5 x 4 @9.5
145 x 12 @9 + 105 x 7 @8.5
125 x 15 @7.5 + 100 x 10 @10
Hammercurl, sittande (60°), enarms + kabelfrenchpress, enarms, sittande, ryggstödslös (gamla hiss):
30 x 12 @8 + #4 x 20 @10 H., x 20 @7.5 V.
30 x 12 @9 + #4 x 19 miss20 H., x 20 @8.5 V. ___________________________
Tisdag 04 april v.14 (14:50-17:00 [130 min])
70 x 12
70 x 10
70 x 8
70 x 6
100 x 4
130 x 2
160 x 1
190 x 0 - frontgreppmiss, svagräfflade SL-stången
190 x 1 - tumlås
212.5 x 2
212.5 x 2
212.5 x 2
212.5 x 2
212.5 x 2
212.5 x 2
6x2@80% 1RM
20 x 10
20 x 8
20 x 6
40 x 4
50 x 2
57.5 x 1
65 x 1
72.5 x 1
80 x 1
85 x 1 @9
90 x 1 @9.75
80 x 2 @8
75 x 4 @8
+25 x 5 @9 + 50 x 8 @9.75
+15 x 8 @10 + 43.5 x 11 @9.75
Benpark, enbens:
#10 x 15 @8
Enarmshäng, tejpat räcke:
+40 28 sek V. @9.5, +40 27 sek H. @9.5
_____
Måndag: Skitnära 135 campausbänken. Hade varit pers med 2.5 kg.
Tisdag: Fräsch i ländryggen. Vänsterländryggskadan helt läkt hävdar jag. Småsliten i ljumskar och stjärten (från 5x5-passet tre dagar innan).
5 kg pers i bakomnackenpressen. Förvånad eftersom tidigare 85 kg-dagsmaxen har varit sjukt tunga, seglyft. Är säker jag är väldigt inkonsekvent med tekniken, kaos-stångbana många singlar (slår i bakhuvudet med stången ibland som exempel). Igår en perfekt träff.
Knäböj, låg stångplacering, med bälte, knävärmarlös:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
20 x 6
85 x 4
110 x 2
130 x 1
157.5 x 2
157.5 x 2
157.5 x 2
Pausbänk:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
65 x 4
80 x 2
95 x 1
107.5 x 1
120 x 1
130 x 1
140 x 1 @9
146 x 1 PB (+1 kg)
130 x 2 @7.5
122.5 x 4 @7.5
175 x 3 @8.5 + 122.5 x 4 @9.5
150 x 9 @8.5 + 105 x 8 @9
_____
Minibänkpers. Syns att jag försöker stoppa åtminstone. Det är tanken som räknas.
Tror jag kan fixa 147.5 inom en ganska snar framtid. Gårdagsperset låg tom torr slimmad dagsform och lowbarböj innan som brukar döda bänkpresstyrkan. Dock bara lätta böjar så kanske önsketänk (att den påverkade bänkstyrkan).
Ser ut som min stickingpoint är rätt högt upp nu. Fast hade pausen varit bättre/längre hade jag nog fastnat strax över bröstet.