Som Nitrometan säger. Men när jag snackade om jippo menade jag mer att hela arrangemanget blir lite cirkus. Jag ser det mer som en nöjessport än som en idrott. Är man inte med i RF och inte definieras som en idrott så har man inte samma regler att förhålla sig till och det hela blir mer godtyckligt. Släng in sponsorer som säljer proteinbars, kommentatorer, pausunderhållning (något för barnen) och det blir en heldag för hela familjen. Det fungerar ju för att locka publik och kanske har vi något att hämta. Jag finner det lite smaklöst om vi i styrkelyft ska "behöva" tänka på underhållning på det sättet för att hämta publik. Jag vill att det ska räcka med att vi gör grymma prestationer på flaket och att det ska slå igenom hur jävla bra vissa är och att det därför finns ett värde i att beskåda det.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
Jag har sett lika mycket info om stora SL-tävlingar som om dom få judotävlingar jag var med i, och då handlar det om klubbmästerskap för barn/ungdomar, dvs nästintill noll info om jag själv inte letat efter den. Så något brister på den fronten.
Dom kanske skulle ha med mer böj i tävlingarna, eller börja kalla det Böjtävling med komplement.
Eller i barrsänkningarna. Barnsjukdomar tror och hoppas jag på. Det kanske är sättet det presenteras på? Jag tyckte att det var ett njutbart upplägg.
Vad är det smaklösa i det?
Ja, SL-arrangörerna bör definitivt lära sig veta hut. (för det var väl det du syftade på?)
Vad som åsyftas framgår nog med större tydlighet än så även om skojeriet delvis låg i felsyftningen.
Mer allvarligt kan jag uttrycka det som att jag tror att det generellt sett inte finns särskilt stora likheter dessa båda discipliner emellan. Åtminstone inte enligt min uppfattning.
Om man nu skulle vilja göra SL mer intressant publikmässigt kunde man annars säkert lära sig en hel del på alla möjliga håll. Nu är jag förvisso inte alls särskilt insatt i fitness5 med allt vad det innebär men som du skrev till Steve överst, kan nog en del av problemen spåras till det du väljer att kalla barnsjukdomar. Just dessa barnsjukdomar är sådana att de kan komma att botas och någon gång kanske denna tävlingsform också skulle kunna ses som mer seriös, också i mina ögon. Att listan behöver bli lite längre än att bara omfatta de tekniska aspekter som tagits upp är dock med nöd.
Annars har jag ungefär samma syn på saken som Nitro enligt ovan. Att jag t.ex. inte betraktar "gymmare" och "idrottare" på samma vis finns det säkert många som kan relatera till och det är lite samma sak. Skalan fylls ju naturligtvis på helt och hållet där emellan så att säkert kunna säga vad som är vad är inte alltid självklart och jag ser det inte heller nödvändigt i alla lägen. Däremot finns säkert några fitness5-utövare som är väldigt seriösa men hela upplägget som sådant kan jag inte jämföra med SL.
__________________ "Apocalypse now, Walls of flame, Billowing smoke, Who's to blame, Forged from steel, Iron will, Shit for brains, Born to kill"
These buns are made for walking and that's just what they'll do
Senast redigerad av Saft und Kraft den 2010-11-11 klockan 11:23.
Om jag får ta mina små tävlingar som exempel med risk för att jag försöker framhäva mig själv. Jag hade 250 åskådare på den första och något över 200 på den andra. Folk kom och tittade från när och fjärran. Hade en gästbok som de flesta skrev i och antalet åskådare kan ha varit mer än de jag skrev upp. Man kan kanske skylla på inavelsfaktorn men det köper jag inte eftersom folk kom från många olika ställen. T.o.m från Helsingfors som är 500km bort kom folk och tittade. Vad gjorde jag då som var så unikt? Jag marknadsförde tävlingen mycket. På nätet, i tidningar och radio. Lyfte fram det faktum att Ove,Kenta och jag tävlade mot varandra. Statliga TV var båda gångerna närvarande. Iofs har jag sen min politiska tid en del kontakter vilka sådant här blir lättare att förverkliga.
Sen överlag tror jag att speakerns roll måste lyftas fram för att få tillställningen publikvänlig. Spekaern skall vid sida om att ropa upp lyftarna oxå hålla igång publiken och delvis förklara vad som händer. Här är en film på mej själv från tävlingen 2008 och samma publikstöd hade i princip alla de 30 lyftarna som tävlade på SFI-mästerskapen den gången:
Så summan är får man 250 på en plats som kan liknas vid helvetes avfallsgrop så måste man kunna få det 10-faldiga i Stockholm,Helsingfors,Göteborg,Malmö...
Så summan är får man 250 på en plats som kan liknas vid helvetes avfallsgrop så måste man kunna få det 10-faldiga i Stockholm,Helsingfors,Göteborg,Malmö...
Å andra sidan finns det även andra arrangemang som kan locka folk i en stad med fler invånare.
Men visst har du alldeles rätt i det du säger om marknadsföring av tävlingar och speakerns roll.
Det krävs mycket av en speaker som ska kunna prata och kommentera en lång SL-tävling.
Oj, tack så mycket! Jag har inte tid att skriva så mycket just nu, men det stämmer. Det blev 200-132,5-260 och det får jag vara nöjd med. Min plan var först att väga under -100 så jag skippade vätska och annat till frukosten, och väl på plats kontrollvägde jag mig först på en annan våg som visade 98,5. Tyvärr så blev det 100,75 på tävlingsvågen och jag fick ta ett beslut om att antingen svetta bort 750 gram vätska (jag hade redan tömt mig) eller ta det lugnt och satsa på ett bra resultat i -110. Jag hade ändå inte för avsikt att kvala, utan mer att kolla hur långt ifrån kvalgränsen jag låg.
Så jag valde att ta i istället.
SL-DM Karlskrona 13/11
Knäböj
190 - 3 vita, inga konstigheter annat än att det var jävligt mycket tyngre än i måndags
195 - 3 vita
200 - 3 vita (här fick jag kämpa)
Bänkpress
125 - 3 vita
132,5 - 3 vita
137,5 - 3 röda (totaldog)
Marklyft
240 - 3 vita
250 - 3 vita
260 - 3 vita
Stort PB i marklyft där jag drog 260 och faktiskt blev förbannad. I knäböjen var jag lite besviken på att jag var svagare, men lyckades pressa upp 200 till slut. I bänkpress hade jag 130 som mål, och när jag fick 132,5 blev jag minst sagt avtaggad. 137,5 var jag helt chanslös på.
Så, tävlings-PB i alla grenar. Senast jag tävlade raw blev det 185-105-210 vill jag minnas, hösten 2007. Nu blev det lite mer. Jag slutade på andraplats i -110 (första prispallen i min SL-karriär hittils tror jag) Jag kvalade inte, men jag är nöjd med prestationen. Det är inte mycket till som krävs för ett kval; antingen att jag går ner 750 gram i kroppsvikt eller att jag blir 15 kg starkare. Jag tror jag föredrar det senare. Mot serie 1!
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade