2023-01-05, 12:47
|
|
Wall of text
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix
Fan va snyggt!!
|
Citat:
Ursprungligen postat av frys
kändes som du hade ökat mycket mer men det är typ 1kg per kroppvikts då låter det inte lika spännande, jag tänker iall du hade gått ner dom där 4,5kg och maxat igen hade du då varit vid dina gamla pbn? Tänker på folk som bulkar på senare år för att sedan ändå vara kvar på samma vikter pre-bulk
|
Haha aa men som skrev är jag försenad en månad så dessa pers jag sätter i januari (som skulle varit december) kommer jag länka till 2022's års träning och bedöma, utvärdera framgång efter.
Gick ner i vikt i somras. 112 kg till 107 kg, -5 kg. Ganska rask takt och med tre styrketräningsveckopass:
Bänken 120 x 7 (nära 8:a) --> 120 x 6 (nära 7:a). Så tappade en rep på 120 kg. Ger 3 kg lägre E1RM på kalkylator (142 kontra 145 kg 1RM).
Bra du frågade! Hade inte räknat, utvärderat detta innan (i somras). Så -3 kg bänk på -5 kg kroppsvikt.
Har hållit koll på min bänkpress sett till kroppsvikten. Procentuellt. Senaste två-tre åren har jag bänkat ~+30% av kroppsvikten.
Tror jag kunnat behålla i knäböj om -5 kg kroppsvikt i normal takt. Marken hade artat sig liknande, ett litet tapp isåfall.
Tappade en del i böj och mark i somras (när gick ner i vikt); men jag körde bara 1(!) veckoset (en amrap) knäböj och marklyft, ingen annan benträning utöver de två seten (räknar sumo som ben).
Citat:
Tror kanske jag nått min peak nu, är ändå 32 år(33 om 1mån) och som du säger tränat sen dec 2009, började kanske inte med skivstång förrän 2013-14 men ändå.
i bänk har jag gjort 88x10@7.5, 96x8@8, sen trodde jag att jag skulle ha en 6a på en bit runt 100 men då faila ja totalt o gjorde 3-4 på 103?, så att reppa högre blev jag bättre men när vikten blev högre sket det sig ändå.
marken, 160x10, 175x8 o 185x6, allt runt @8
böjen 122x10, 135x8, 147x6(detta gjorde jag innan jag blev skadad, enda som visade ngt form om hopp då det knappt var @8, kan inte va långt ifrån alltime 187,5 då)
har försökt träna efter alexander bromleys base strenght, där står det att mer avancerade inte kan pusha varje vecka. måste försöka träna mer runt rpe 7 o kanske max köra en vecka @8+ max en gång i månaden. Jag märker att trenden brukar va att jag är stark vecka 1, ganska stark vecka 2 för att sedan faila vecka 3 i bänken, samma sak i marken, i böjen var jag som starkast i vecka 3. så himla svårt o få allt de där o gå ihop så man e lika stark i alla 3 lyften på samma vecka.
ironiskt nog att träna mer men ännu lättare kanske e svaret för vägen framåt, varit en del snack på sistone på forumet om folk som kör rpe 6-7 o får bättre resultat. Tror annars fatiguen kommer ikapp för fort o jag har inget bra sätt att bli av med den utan måste börja om ett program helt
vi får se vad 2023 visar, får jag inget PB kanske det är dags att bara gå ner till underhållsträna och acceptera ödet, jag har ändå försökt :P
|
Känner igen mig i det du skriver angående bänkpressen. Man gör bra ~10-repsprestationer, som ger hopp, sen när ökar vikten så har det inte hänt ett skit på de tyngre vikterna.
Har inte den erfarenheten i böj och mark, har jag gjort fina amraps 10 reps är jag stark vid lägre reps också.
Kollar (eller snarare lyssnar, använder som podcast) på han Bromley's videor jag med. Gillar honom.
Sänkt RPE för bättre gains:
De trådarna är intressant läsning!
Undrar mest om alla andra variabler är densamma? Bara RPE, ansträngning som sänks?
Sänkt RPE för få bättre gains vetefan. Jag har ökat min ansträngning, högre RPEs och mycket mer amraps senaste 1½ året och upplever bättre gains av det.
Kan erkänna att mina marklyft hade gynnats av det. Känner igen mig hur du upplever din styrkeskiftning veckovis, i just mina marklyft. Jag har fan noll koll hur träna, programmera mina marklyft!
Kom ihåg att desto lägre RPEs du tränar med desto högre volym kan du ha. 10 veckoset @10 vs 30 veckoset @6. Jag börjar mina träningscyklar med förstnämnda och avslutar med sistnämnda. Märker seriöst inte så stor skillnad mer än att passen tar otroligt mycket längre tid av fler sets, som ger rätt stor slitage och dödar träningsenergi även fast låg-RPE.
Har inte tränat statisk träningsvolym (samma veckoset i långa perioder) på många år så vet inte hur min kropp reagerar om jag testar lägre RPE i en sådan träningsperiod.
"Volumize"(?) är ju min progressive overload. Göra mer jobb för varje vecka sen deloada när kroppen är bottenkörd.
Din sista mening lät inte lite deprimerande!
Du har fortfarande kvar bulgariskt (högfrekventa maxningar) som en 'sista utväg' att prova innan du "ger upp". Det är definitivt det mest desperata en tar till vid stagnation! Det var ju det som fick någorlunda fart på min värdelösa bänkpress. Började med det 2017 och använder några gånger per år.
Känns som perioden efteråt alltid blir dålig träning. Vant kroppen vid sinnessjuk volym och frekvens? Kroppen blir "stale", slutar svara på normal träning.
Smolov jr (31 veckoset) som "grundträning" sen köra bulgariskt efteråt i några månader. Samtidigt som underhållstränar resterande lyft/muskler. Bra teknik, kaloribalans/överskott och inte ökar på det är så kan man ge upp!
Hur mycket tränade du under 2022? Hur såg en träningsvecka ut? Hur långt tid spenderade du som längst i en tung styrkefas? Hur många ungefärliga maxningar (1RM) gjorde du för varje lyft?
Citat:
böjen 122x10, 135x8, 147x6(detta gjorde jag innan jag blev skadad, enda som visade ngt form om hopp då det knappt var @8, kan inte va långt ifrån alltime 187,5 då)
|
Vad för skada? Långvarig?
|
|
|
2023-01-05, 13:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
Sänkt RPE för bättre gains:
De trådarna är intressant läsning!
Undrar mest om alla andra variabler är densamma? Bara RPE, ansträngning som sänks?
|
Tror samma volym men mindre vikt, känns om det liknar sheiko-träning. där folk tränade på låg rpe men fick ändå bra gains, sen tror jag ändå man behöver ett pass som visar progress då det är svårt o känna det på lätta pass, som alltid är @6-7
Citat:
"Volumize"(?) är ju min progressive overload. Göra mer jobb för varje vecka sen deloada när kroppen är bottenkörd.
|
Jag kör ju också volumize, tex vecka 1 3x10, vecka 2 4x8, vecka 3 5x6, Det verkar min kropp svara på rätt bra, så v1@7, v2@8, v3@9, har försökt köra motsatsen vid toppning, alså 5-4-3 set över 3 veckor men min kropp verkar inte gilla det, blir svagare efter någon vecka då, tror jag skulle behöva ett toppningprogram där volymen e som högst samma vecka som jag maxar, kmr ihåg ngt år jag gjorde 3or på bänken på 112, o maxade 125 dagen efter xD
Citat:
Din sista mening lät inte lite deprimerande!
Du har fortfarande kvar bulgariskt (högfrekventa maxningar) som en 'sista utväg' att prova innan du "ger upp". Det är definitivt det mest desperata en tar till vid stagnation! Det var ju det som fick någorlunda fart på min värdelösa bänkpress. Började med det 2017 och använder några gånger per år.
|
grejen med dagliga max är väl bara att man blir bra en kort period sen försvinner gainsen? skulle jag bara göra 1or ett par ggr i veckan efter ngn volymperiod tror jag fan allt försvinner xD
Citat:
Hur mycket tränade du under 2022? Hur såg en träningsvecka ut? Hur långt tid spenderade du som längst i en tung styrkefas? Hur många ungefärliga maxningar (1RM) gjorde du för varje lyft?
|
kört 5 ggr i veckan
mån: lätt bänk, tung rygg, kondition
tis: lätt böj, mellan press, ham/tri
tor: tung/lätt bänk, mellan mark, lätt rygg
fre: lätt bänk, tung böj, ham/tri
sön: tung bänk tunk mark, axlar, singel-ben
-
tex nu är jag inne på min sjätte cykel(3 veckor var) av 10-8-6, där jag ökat allt från 1-5kg per omgång beroende på övning. Tänkte egentligen stanna där så länge det gick, fast i bromleys bok står det max 2-3 omgångar innan man går vidare till 8-6-4 tex. kanske borde fortsatt vidare? Fast jag har inga speciella repmax så ifall jag går ner i reps kanske jag inte ens har en ny styrka o ta ut?
så det känns som jag får progress, men samtidigt blir jag nog bara bättre på reps, gjorde tex 10or på 105kg i smalmark, o nu sist skulle jag göra 10or på 125kg, visst började ja på runt @5-6 men det e fortf knappt @7
kmr inte ihåg maxningar, undvek det då flesta perioder slutade i bajs, jag brukar oftast inte maxa ifall jag märker att jag e för långt ifrån, kmr ihåg att jag failade 220 i sumo så många ggr fast 240 e maxet, samma tak på 170 i böj fast tagit 187 förut
Citat:
Vad för skada? Långvarig?
|
högra höften(kotan?) strålar från högra skinkan, tror ngt e vaj i rumpan o drf gör det ont i ryggen, har gjort lite stretch o övningar hemma o då har det blivit sakta bättre, ont sen i fredags, kunde äntligen promnera ute igår. fortf svårt att lyfta saker från marken
vi får se, har börjat lägga in lättare pass mellan dom tunga passen, se ifall ja kan mjölka ut 10-8-6 mer.
annars dags o försöka bli bänkgud? xD
|
|
|
|
2023-01-06, 13:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2021
|
Citat:
Tror samma volym men mindre vikt, känns om det liknar sheiko-träning. där folk tränade på låg rpe men fick ändå bra gains, sen tror jag ändå man behöver ett pass som visar progress då det är svårt o känna det på lätta pass, som alltid är @6-7
|
Vill man åt någorlunda bra CNS-adaptering är man korkad ifall man inte lägger in tyngre lyft närmare 1RM relativt frekvent. Detta har man sett i Schoenfelds etc men även med sämre metoder långt innan. studier redan från början när man började kolla på högrep vs lågrep i riktig "setting". Högrep och lågrep funkar båda bra för att bygga muskler så länge man går till samma/liknande RPE. Ända upp till 30-40 reps är absolut inga problem om man vill träna så, säkert ännu högre också. Nackdelen är dock att man missar neurala adapt. och inte utvecklar styrka på samma vis.
Exempel på styrkeutv.

Källa: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12436270/
Musk. utv.

Källa: Samma som ovan.
Styrkeutv. #2
Musk utv. #2

Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3404827/
Finns väldigt mycket litteratur på det, t.ex. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25853914/.
|
|
|
2023-01-07, 13:33
|
|
Wall of text
|
Citat:
grejen med dagliga max är väl bara att man blir bra en kort period sen försvinner gainsen? skulle jag bara göra 1or ett par ggr i veckan efter ngn volymperiod tror jag fan allt försvinner xD
|
Upplever jag får en snabbtoppning inom de första 10 dagarna. Brukar ofta sätta ett litet pers (max 2.5 kg). Blir sedan svagare. Stagnerar några veckor. Kan komma/kommer minimala framsteg smygandes 3-4 veckor in. Märker en tydlig trend att vartannat pass är bra följt av ett dåligt. Ytterst sällan jag har två rekordstarka dagar på raken. Minns inte ens det har hänt nu när tänker efter.
Tror om är ihärdig och fortsätter pusha man behåller. Men kan knappast räkna med behålla absoluta toppstyrkan. Upprepning: Efteråt när slutar känns det som att kroppen blir "stale". Träningsperioden efteråt blir mindre bra. För man missbrukat volym och frekvens.
Har man vant sig vid bänka 7 dagar i veckan med 40 volymset - varför ska man fortsätta göra framsteg när sedan sänker till 3 bänkpass med 15 volymset. Så jag tänker. Får periodisera och köra bodybuildingträning där. Så jag gjort.
Får se hur denna period artar sig. Baspressmaxat (MP, pinnbänk, långpausbänk, compbänk) 40 dagar på raken (snart sex veckor). Totalt viktstabil denna period. Började på 21 veckovolymset, denna vecka blir det 36 veckovolymset (2:or på 89% av DM).
+2.5 kg bänk (xD) och +4 kg MP hittills. Får jag inte ut mer i bänkpressen kommer jag vara missnöjd!
Citat:
kört 5 ggr i veckan
mån: lätt bänk, tung rygg, kondition
tis: lätt böj, mellan press, ham/tri
tor: tung/lätt bänk, mellan mark, lätt rygg
fre: lätt bänk, tung böj, ham/tri
sön: tung bänk tunk mark, axlar, singel-ben
|
Vad är ett lätt pass och ett medelpass? Har en träningsvecka sett ut såhär i princip hela 2022 eller är det bara under en toppning, precis innan du satsar att persa?
Hur gör du din RPE-bedömning? Enbart på känsla? Filmar du? Minns nämligen att du ytterst sällan filmade lyft förr? Filma hjälper mig otroligt mycket. Väldigt ofta ett set känns som @9 för mig men jag justerar nedåt med -1 eller -2 RPE när ser på filmen direkt efteråt.
Dock tränar jag alltid ensam, tomt gym eller med avdankade motionärer som pratar väder. Själva "stämningen" gör mig inte hypad. Snarare omvända. Hade jag lyft på fullsmockat SL-gym med massa snygga brudar hade jag säkert RPE-bedömt åt andra hållet (satt ett amrap-set som @7-8).
Höll på med lätta/mellanpass ofta förr. Har slutat med det. Tyckte mest var tidsslöseri och energikrävande. Kör hellre mer variation i övningarna så kan jag gå ut hårt alla pass. Eller/och mer hypertrofiträning som inte påverkar baslyft-styrkan nämnvärt. Oavsett var jag befinner mig i träningen (eller 95% av tiden). Förvisso är jag välsignad med en överkropp som är galet stryktålig, skaderesistent och snabbåterhämtad.
Att gå upp och göra knäböjar på 70% 3x3 kommer ändå ta 20-30 minuter allt-som-allt. Sluka tid och energi. Men ja beror mycket eller helt och hållet på var en befinner sig i träningen. Om jag har en deadline, ska tävla om två veckor fram så låter det smartare att göra lyftet oftare med sänkt ansträngning. Specificitet.
Tar sig inte min bänkpress nu under min bulgarperiod kommer jag ju plocka bort massa andra lyft och junk-assistans för bli mer specifik.
Citat:
högra höften(kotan?) strålar från högra skinkan, tror ngt e vaj i rumpan o drf gör det ont i ryggen, har gjort lite stretch o övningar hemma o då har det blivit sakta bättre, ont sen i fredags, kunde äntligen promnera ute igår. fortf svårt att lyfta saker från marken
vi får se, har börjat lägga in lättare pass mellan dom tunga passen, se ifall ja kan mjölka ut 10-8-6 mer.
annars dags o försöka bli bänkgud? xD
|
Aha en skada som kom för en vecka sen. Skönt att inget långdraget som du bråkat med i långt tid. Det fixar sig ska du se.
Bli en bänkgud låter chill som fan! Skita i benträningen helt och skita i marklyft. Bara bänkpressa järnet, köra lite dragövningar och bicepscurls.
Jag har aldrig tyckt bänkpress är en jobbig övning. Sinnessjukt stor skillnad i slitage att göra en 10-reps-amrap i böj eller mark gentemot bänkpress för mig.
Senast redigerad av 1x0 den 2023-01-07 klockan 13:37.
|
|
|
2023-01-07, 15:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2011
|
Citat:
Upplever jag får en snabbtoppning inom de första 10 dagarna. Brukar ofta sätta ett litet pers (max 2.5 kg). Blir sedan svagare.
Har man vant sig vid bänka 7 dagar i veckan med 40 volymset - varför ska man fortsätta göra framsteg när sedan sänker till 3 bänkpass med 15 volymset. Så jag tänker. Får periodisera och köra bodybuildingträning där. Så jag gjort.
|
Sånt här undrar jag, kan man alltid avvänja kroppen till slut? hade för mig att vissa som tränade för mkt inte ens kunde öka sen för att det helt enkelt inte fanns tid o träna mer. ingen pallar ju 3h+ pass varje dag till slut, jag har försökt periodisera lite men verkar ha en viss frekvens jag behöver, testade o bänka 3ggr i veckan där försvann mkt styrka fast volymen var densamma lol.
Citat:
+2.5 kg bänk (xD) och +4 kg MP hittills. Får jag inte ut mer i bänkpressen kommer jag vara missnöjd!
|
dags o bli en MP-gud, strongman 2023? undrar hur ett PB ens skulle kännas, var så längesen xD
Citat:
Vad är ett lätt pass och ett medelpass? Har en träningsvecka sett ut såhär i princip hela 2022 eller är det bara under en toppning, precis innan du satsar att persa?
|
kan ge ett exempel på en bänkvecka, skriver bara bänkset
lätta passen var 67.5x10(x3), o tunga passet 88x10, sen 75x10(x2), 67 är kanske @6 eller under, 75 är mellan @6-7, o top 10an var kanske 7-7,5 sist.
så tunga passet är en topset på rpe 7/8/9 med 10/8/6 reps, sen -10%(tog -10% av max ist för av set, vissa set blev för tunga annars),
o lätta passen ska va -10% av raka seten från tunga dagen, fast där blev det -10% av vikten ist för att det skulle va för lätt med -12,5kg
mån: 3x10 på 67,5
tor: 88x10, 2x10 på 75
fre: 3x10 på 67,5
sön: antagligen lätt eller tungt igen, får experimentera, söndag var alltid min starkaste dag i bänken förut men nu när ja la in lätta pass så tror jag det ändrades till torsdag
så detta var bara vecka 1, vecka 2 blir 8or o ett set till per pass, o vecka 3 är 6or o 2 set till per pass, så volymen ökar för att sedan trappa ner igen, lite minideload hela tiden
tyvärr hann jag inte testa detta med lätta pass körde nog ba 1-2v(gjorde lite ändring då jag började stagnera på det innan), innan körde jag alla bänkdagar med 10or på 75kg o sen ett topset den veckan
Citat:
Hur gör du din RPE-bedömning?
|
bara känsla, tror man utvecklat under åren en viss känsla hur rpe ser ut för en själv
Citat:
Aha en skada som kom för en vecka sen. Skönt att inget långdraget som du bråkat med i långt tid. Det fixar sig ska du se.
|
ska testa gå till gymmet och se vad som funkar imorgon, överkropp borde gå, kanske ngn form av benövning, sen får man testa ländryggen i olika övningar.
Citat:
Bli en bänkgud låter chill som fan! Skita i benträningen helt och skita i marklyft. Bara bänkpressa järnet, köra lite dragövningar och bicepscurls.
Jag har aldrig tyckt bänkpress är en jobbig övning. Sinnessjukt stor skillnad i slitage att göra en 10-reps-amrap i böj eller mark gentemot bänkpress för mig.
|
precis, skönt o reppa i bänk(pga den korta rom:et kanske) var ju någon tråd förut som sa att det räckte med 5 set benpress/bencurl o 5 set splitböj/gms 2 ggr i veckan som hälsoträning, kanske dags? xD
|
Senast redigerad av frys den 2023-01-07 klockan 15:04.
|
|
|
2023-01-09, 13:16
|
|
Wall of text
|
Onsdag 04 jan. v.01 (13:45-16:00 [135 min])
Marklyft, sumo, med bälte, tumlås, SL-stång med smal/styv/stum klovning:
70 x 14
70 x 12
70 x 10
70 x 8
130 x 6
160 x 4
190 x 2
212.5 x 7 @9
Pinnbänk (#26):
20 x 12
20 x 10
20 x 8
47.5 x 6
65 x 4
80 x 2
95 x 1
112.5 x 1
122.5 x 1
132.5 x 1
140 x 1 @9
147.5 x 0
130 x 2 @8
130 x 2 @8
130 x 2 @8
130 x 2 @8
130 x 2 @8
130 x 2 @8
Facepulls, sittande, paus + kabelflyes, låga, sittande (45°):
#50 x 15 + #4 x 18 @5.5
#50 x 15 @5 + #4 x 18 @9
Benpress, enbens, paus + enarmshäng, blankt otejpat räcke:
140 x 9 @9 + +25 40 sek V. @9, 40 sek H. @10
140 x 9 @8.5 + +25 40 sek V., @9, 40 sek H. @10
Torsdag 05 jan v.01 (13:40-15:10 [90 min])
Pausbänk:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
47.5 x 6
65 x 4
80 x 2
95 x 1
110 x 1
122.5 x 1
132.5 x 1 @8.5
140 x 1 @9.5
145 x 0
3 sek pausbänk:
110 x x 2 @7
110 x x 2 @7.5
110 x x 2 @7
110 x x 2 @7.5
110 x x 2 @7
110 x x 2 @7.5
Maskinrodd, smal, neu + hantelflyes, kraftigt nedåtlutande, bottenstretchpaus:
140 x 10 @8 + 13.5 x 16 @7
140 x 10 @10 + 13.5 x 16 @8.5
Stångcurl, rak + triceppushdown, enarms:
52 x 15 @7.5 + #5 x 11 @6.5
52 x 15 @8.5 + #5 x 11 @7
52 x 14 miss15 + #5 x 11 @8
Fredag 06 jan. v.01 (14:20-16:20 [120 min])
Militärpress:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
45 x 6
55 x 4
65 x 2
75 x 1
85 x 1
92.5 x 1 @9
97.5 x 0
85 x 2 @7
85 x 2 @7.5
85 x 2 @8
85 x 2 @8.5
85 x 2 @8
85 x 2 @8
Chins, sup, axelbred + kabelflyes, höga, knä mot bänk:
+0 x 9 + #50 x 10
+0 x 9 + #50 x 10
+0 x 8 @7 + #50 x 10
+0 x 8 @8 + #50 x 10 @7.5
+0 x 7 @8 + #50 x 10 @7.5
+0 x 7 @7.5 + #50 x 10 @7
Hammercurl, sittande (60°) + kabelfrenchpress, enarms, sittande, ryggstödslös:
30 x 8 + #35 x 9
30 x 8 + #35 x 9
30 x 8 + #35 x 9
30 x 8 + #35 x 9
30 x 8 + #35 x 9
30 x 8 @8.5 + #35 x 9 @7.5
Lördag 07 jan v.01 (14:20-17:15 [175 min])
Knäböj, låg stångplacering, med bälte och sbd-knävärmare:
20 x 14
20 x 12
20 x 10
20 x 8
85 x 6
117.5 x 4
145 x 2
172.5 x 1
192.5 x 10 @8.5
162.5 x 10 @6.5 - med paus
Pinnbänk (#26):
20 x 12
20 x 10
20 x 8
47.5 x 6
65 x 4
80 x 2
95 x 1
112.5 x 1
122.5 x 1
132.5 x 1 @8.5
140 x 1 @9.75
142.5 x 1 @9.75
127.5 x 2 @7.5
127.5 x 2 @7.5
127.5 x 2 @8
127.5 x 2 @8
127.5 x 2 @8.5
127.5 x 2 @8
#55 x 12 + #25 x 15
#55 x 12 + #25 x 15
#55 x 12 + #25 x 15
#55 x 12 + #25 x 15
Ryggresningar, bred utåtvinklad fotstans, toppaus + rolling thunder:
32 x 10 @7 + 57 x 6 miss7 V., x 3 @10 H.
32 x 10 @9 + 52 x 10 miss11 V., x 9 miss10 H.
_____
Hade hoppats att piggna till denna veckan av underkroppträningsminskningen, tyvärr inte. Missat lyft ons, tor, fre. Påverkande slitage från det. Dåligt fokus i maxningarna. Slarvat.
Första krävande lowbarböj och mark på sex veckor:
Sumo: 212.5 x 7 @9 (80%), ungefär som förväntade mig. Rörelse och kropp kändes bra. Svag i ländryggen, hoppas sliten från underkroppspasset tre dagar innan.
Lowbar: 192.5 x 10 @8.5 (80%), hade hoppats på bättre prestation, av allt hb- och ssb-böjande. Nya skor (ovant) och fick inte på mig knävärmarna tillräckligt högt upp som bortförklaring.
Citat:
Sånt här undrar jag, kan man alltid avvänja kroppen till slut? hade för mig att vissa som tränade för mkt inte ens kunde öka sen för att det helt enkelt inte fanns tid o träna mer. ingen pallar ju 3h+ pass varje dag till slut,
|
Träningskänsligheten kommer säkert tillbaka om tar en lång period med väldigt lite eller ingen träning alls - men då tappar man det som monsterträningen byggde upp och kanske aldrig kommer tillbaka. 
Mike T har sina "pivot"-blocks. Övning- och volymavvänjning. Intressant läsning/youtubetittning.
Citat:
jag har försökt periodisera lite men verkar ha en viss frekvens jag behöver, testade o bänka 3ggr i veckan där försvann mkt styrka fast volymen var densamma lol.
|
Jag upplever samma sak med bänkpressen nu när jag ersatt bänkpass med militärpress. Även fast det är pressövning jag ersatt bänkpressen med. Även fast plussat på bänkset, så veckoset är densamma, bara att frekvens skiljer (mindre bänkpass).
Ska erkänna jag blivit sugen att öka frekvens på böj-bänk-mark! Nu när vi skrivit till varandra.
Citat:
dags o bli en MP-gud, strongman 2023? undrar hur ett PB ens skulle kännas, var så längesen xD
|
Är jag inte det redan? xD Tycker de som striktpressar 100 kg över huvudet brukar ha en ~180 kilosbänkpress? Jag är skev som tog 100 MP innan 150 bänk. Dock kör jag med ett litet stopp i bänkpressen - möjligt jag fixar 150 kg TNG, lite studs på bröstet för studsa förbi min stora stickingpoint (strax över bröstet).
Strongman är intressant. Det som tar emot är att blir meckigt med transport för träna grenspecifikt för mig. Vissa grenar är väldigt ovanliga, svåråtkomna, bökiga.
Citat:
kan ge ett exempel på en bänkvecka, skriver bara bänkset
lätta passen var 67.5x10(x3), o tunga passet 88x10, sen 75x10(x2), 67 är kanske @6 eller under, 75 är mellan @6-7, o top 10an var kanske 7-7,5 sist.
så tunga passet är en topset på rpe 7/8/9 med 10/8/6 reps, sen -10%(tog -10% av max ist för av set, vissa set blev för tunga annars),
o lätta passen ska va -10% av raka seten från tunga dagen, fast där blev det -10% av vikten ist för att det skulle va för lätt med -12,5kg
mån: 3x10 på 67,5
tor: 88x10, 2x10 på 75
fre: 3x10 på 67,5
sön: antagligen lätt eller tungt igen, får experimentera, söndag var alltid min starkaste dag i bänken förut men nu när ja la in lätta pass så tror jag det ändrades till torsdag
så detta var bara vecka 1, vecka 2 blir 8or o ett set till per pass, o vecka 3 är 6or o 2 set till per pass, så volymen ökar för att sedan trappa ner igen, lite minideload hela tiden
tyvärr hann jag inte testa detta med lätta pass körde nog ba 1-2v(gjorde lite ändring då jag började stagnera på det innan), innan körde jag alla bänkdagar med 10or på 75kg o sen ett topset den veckan
|
Shit, det liknar hur jag tränade mina pressar som hypertrofi/grundträning. Fast jag bakade in ett toppset varje pass sen tog av 10% och gjorde raka sets med lägre RPE (samma repsantal som toppsetet). Har funderat på göra som du, att använda toppsetprestationen (från din tunga dag) till ett lättare pass.
Gillar inte så mycket att cykla RPE så, utan jag gillar mer att ha samma RPE på passen fast dra ner på passvolymen istället, kalla det för ett lätt pass. Istället för köra 4x10@9 + 4x10@6 (två olika pass) så hellre köra 4x10@9 + 2x10@9 (mindre sets men samma RPE).
Vet inte om du minns - du och jag har pratat om någon "60%'s-volymfallregel", att volymen "ska" minska med 60% från ett tungt krävande pass till ett efterföljande pass. Det var den principen DUP:en du körde av mig hade inbyggt (när du fick ont i höftböjaren, högrepshighbar). Du tränade två dagar på raken, vila en, upprepa. Där andra träningsdagen hade 60% volymfall från förra, sett till tonnage.
Citat:
ska testa gå till gymmet och se vad som funkar imorgon, överkropp borde gå, kanske ngn form av benövning, sen får man testa ländryggen i olika övningar.
|
Hur kändes det? Tränat?
Citat:
precis, skönt o reppa i bänk(pga den korta rom:et kanske) var ju någon tråd förut som sa att det räckte med 5 set benpress/bencurl o 5 set splitböj/gms 2 ggr i veckan som hälsoträning, kanske dags? xD
|
Tror det har mycket med "axial" belastning att göra. Övningar där vikten kommer uppifrån och trycker ned en som är slitsamma och ansträngande. Sen som du skriver med kort ROM. Mindre muskler i kroppen jobbar, stabiliserar, jämfört med stående lyft.
Benen känns lätta att underhålla. Förmodligen för de används så mycket i vardagen? Sällan man använder pressulaturen till vardags. Jag har övervägt i perioder att göra armhävningar i vardagen, om det kan gynna bänkpressen.
|
|
|
2023-01-16, 13:34
|
|
Wall of text
|
Vecka 02 2023
Måndag 09 jan. v.02 (13:55-16:00 [125 min])
Militärpress:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
45 x 4
55 x 2
65 x 1
75 x 1
85 x 1
92.5 x 1 @8.5
97.5 x 1 @10
86 x 2 @7
86 x 2 @8
86 x 2 @7
86 x 2 @7
86 x 2 @7
86 x 2 @7.5
86 x 2 @7.5
Chins, sup, axelbred + kabelflyes, låga, sittande (45°):
+15 x 6 @7 + #30 x 12
+15 x 6 @8 + #30 x 12
+15 x 6 @8 + #30 x 12 @7
+15 x 6 @9 + #30 x 12 @8.5
+15 x 6 @9 + #30 x 12 @8.5
Facepulls, sittande, paus + hantelflyes, kraftigt nedåtlutande, bottenstretchpaus:
#50 x 15 @5 + 13.5 x 11 @6
#50 x 15 @5.5 + 13.5 x 11 @6.5
#50 x 15 @7.5 + 13.5 x 11 @7.5
Hammercurl, sittande (60°) + triceppushdown, enarms:
25 x 10 + #4 x 20
25 x 10 + #4 x 19 @9.5
25 x 10 @6.5 + #4 x 15 @9.5
Tisdag 10 jan. v.02 (13:10-15:30 [140 min])
70 x 14
70 x 12
70 x 10
70 x 8
105 x 6
140 x 4
170 x 2
200 x 1
220 x 7 miss8
190 x 7 @6.5 - paus
Pinnbänk (#26):
20 x 12
20 x 10
20 x 8
65 x 6
82.5 x 4
97.5 x 2
110 x 1
122.5 x 1
132.5 x 1
140 x 1 @9.5
145 x 1 @9.75
130 x 2 @7.5
130 x 2 @7.5
130 x 2 @7.5
130 x 2 @7.5
130 x 2 @8.5
Benpress, enbens, paus + enarmshäng, otejpat blankt räcke:
140 x 10 @9.5 + +0 70 sek V. @9.75
120 x 15 @8.5 + +0 70 sek H. @9.75
Onsdag 11 jan. v.02 (14:30-16:40 [130 min])
Pausbänk:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
65 x 6
80 x 4
95 x 2
110 x 1
120 x 1
130 x 1
140 x 1
146 x 0
146 x 0
127.5 x 2 @8.5
127.5 x 2 @8.5
127.5 x 2 @8.5
127.5 x 2 @9.5
125(!) x 2 @7
125 x 2 @8
125 x 2 @8.5
Maskinrodd, smal, neu + maskinflyes, toppaus:
150 x 6 @7 + #45 x 15
150 x 6 @7.5 + #45 x 15 @7
150 x 6 @7.5 + #45 x 15 @7
150 x 6 @8 + #45 x 15 @7.5
Facepulls, sittande, paus + hantelflyes, kraftigt, nedåtlutande:
#45 x 18 @4 + 11 x 20 @7.5
#45 x 18 @6 + 11 x 16 @7
Ez-curl + kabelfrenchpress, enarms, sittande, ryggödslös:
52 x 16 @6 + #3 x 20 @6.5
52 x 16 @6.5 + #3 x 20 @6.5
Torsdag 12 jan. v.02 (14:10-16:10 [120 min])
Pausbänk:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
65 x 6
80 x 4
95 x 2
110 x 1
120 x 1
130 x 1
140 x 1 @9.75
Pinnbänk (#26):
130 x 2 @8
130 x 2 @8.5
130 x 2 @8.5
130 x 2 @9.5
125 x 2 @9
125 x 2 @8.5
125 x 2 @9
Chins, sup, axelbred + kabelflyes, låga, sittande (45°):
+0 x 8 @6 + #20 x 18
+0 x 8 @6 + #20 x 18
+0 x 8 @6.5 + #20 x 18
+0 x 8 @7 + #20 x 18
+0 x 8 @7.5 + #20 x 18 @6.5
Facepulls, sittande, paus:
#50 x 20 @8
Maskinflyes, toppaus:
#40 x 17 @7
23 x 15 + #3 x 21
23 x 15 @6.5 + #3 x 21 @7.5
Fredag 13 jan. v.02 (14:10-16:25 [135 min])
20 x 14
20 x 12
20 x 10
20 x 8
60 x 6
95 x 4
127.5 x 2
155 x 1
180 x 1
200 x 9 @10
Pausböj, hög(!) stångplacering, med bälte, knävärmarlös:
140 x 10 @7.5
Militärpress:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
45 x 6
55 x 4
65 x 2
75 x 1
85 x 1
92.5 x 1 @9
82.5 x 2 @7.5
82.5 x 2 @7
82.5 x 2 @7.5
82.5 x 2 @7
82.5 x 2 @7.5
82.5 x 2 @7.5
Facepulls, sittande, paus:
#50 x 35 @6.5
Hantelflyes, kraftigt nedåtlutande, bottenstretchpaus:
11 x 22 @8.5
Hammercurl, sittande (60°) + triceppushdown, enarms:
30 x 8 + #5 x 10
30 x 8 + #5 x 10
30 x 8 @7 + #5 x 12 @7.5
Enarmshäng, blankt otejpat räcke + ryggresningar, bred utåtvinklad fotstans, toppaus:
+0 40 sek V+H + 22 x 12 @7
+0 40 sek V+H + 22 x 12 @6
+0 40 sek V+H
Söndag 15 jan. v.02 (13:55-15:45 [110 min])
Pausbänk:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
65 x 6
80 x 4
95 x 2
110 x 1
120 x 1
130 x 1 @8
140 x 1 @9
146 x 0
3 sek pausbänk:
112.5 x 2 @7.5
112.5 x 2 @7.5
112.5 x 2 @8
112.5 x 2 @8.5
112.5 x 2 @8.5
112.5 x 2 @8
112.5 x 2 @8.5
Chins, sup, axelbred + kabelflyes, höga, knä mot bänk:
+15 x 6 @8 + #35 x 20
+15 x 6 @8.5 + #35 x 20
+15 x 6 @9 + #35 x 20
+15 x 6 @10 + #35 x 20 @6
Facepulls, sittande, paus + kabelflyes, höga, knä mot bänk:
#60 x 8 @7 + #35 x 20 @6
#60 x 8 @7 + #35 x 20 @6.5
Kabelcurl, rak + kabelfrenchpress, enarms, sittande, ryggstödslös:
#75 x 12 @6.5 + #35 x 12 @8.5
#75 x 12 @6 + #35 x 12 @9.5
#75 x 12 @6.5 + #35 x 10 miss11 H., x 10 @9 V.
_____
Rejält nedkörd. Detta fick bli sista "overreachveckan". Ska skära ned överkroppsveckovolym med 1/3 för varje vecka månaden ut. Hoppas få någon superkompensation. Varit med om betydligt värre träningsveckor men har börjat sova dåligt och kommer bara bli värre om kör en vecka till med ännu högre volym. Redan sänkt ansträngning i assistans till nästan klassificeras som junkvolume.
Bänk: Varit otroligt nära på 146 kg.
66 set bröst denna veckan och då räknar jag inte med singlarna (maxningarna). Sjuka är att jag känner mig fräsch i brösten och presstyrkan är bra varje dag. Det som märks av är tappad set-uthållighet i volymseten (2:or@89%DM) - ligger och nästan grindar upp 2:or på 125 kg i bänken, där jag bör ha 6 reps om fräsch.
Böj (lowbar 200x9@10): Höll maxbrett i fritt rack. Gillar inte det alls men vill undvika armveck-slitenheten av smalt grepp just nu när pressar tungt. Stången gled lite rep7-8 (av ofullständig överkropp-tightness) så rep9 blev grinder, halvt brytböj. Sträckte något i högerländryggen. Kunde highbarböja och ryggresa efteråt så är nog inget allvarligt. Hade satt en stabil 10:a med smalare grepp. Djupet såg mycket bra ut alla reps men filmade från ställe/vinkel jag inte gjort innan så kanske lurad av det.
Mark (220x7miss8): Riktigt nära att låsa ut 8 reps. Lovande prestation m.t.p. bara ett krävande markpass innan detta på sex-sju veckor. Gjorde 9 på denna vikt i somras när var rekord-markstark (265-styrka).
Kropp: Högerövrebröst/trap/nyckelben-skadan är helt borta/bra nu.  Tog 10 veckor att bli av med.
Armbågar (och allt runtom) är slitna men hade överlevt några veckor med ännu högre volym. Axlar bra. Rygg (om sträckningen från lowbaren är borta) och underkropp fräsch.
Sömn dålig i veckan som nämnt.
Kroppsvikten vägrar gå upp även fast ökat kalorierna för varje vecka. Suttit fast på 112-112.5 kg i sju veckor (hela styrketoppningen [v.48-02]). Åt 4900 kcal varje dag denna veckan förutom en 4600-dag. Rekord i veckokaloriintag mest definitivt.
|
|
|
2023-01-23, 14:20
|
|
Wall of text
|
V.03 2023
Måndag 16 jan. v.03 (14:35-16:50 [135 min])
70 x 14
70 x 12
70 x 10
70 x 8
107.5 x 6
145 x 4
175 x 2
202.5 x 1
225 x 4 miss5
192.5 x 7 @7.5 - paus
Pausbänk:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
65 x 6
80 x 4
95 x 2
110 x 1
120 x 1
130 x 1 @8.5
140 x 1 @9.75
Pinnbänk (#26):
127.5 x 2 @7
127.5 x 2 @8
127.5 x 2 @7.5
127.5 x 2 @7.5
Maskinrodd, smal, neu + smithpress bakom nacken, ryggstödslös, maxbrett, bottenpausvila:
155 x 4 @8 + 45 x 12 @6.5
155 x 4 @8 + 45 x 12 @7.5
155 x 4 @8 + 45 x 12 @9
Benpress, enbens, paus + rolling thunder:
140 x 9 @8.5 + 52 x 14 @10 V., x 13 miss14 H.
140 x 9 @8.5 + 47 x 20 V. @7, x 18 @9 H.
Tisdag 17 jan. v.03 (15:35-17:00 [85 min])
Pausbänk:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
65 x 6
80 x 4
95 x 2
110 x 1
120 x 1
130 x 1 @8
140 x 1 @9.5
145 x 0
3 sek pausbänk:
110 x 2 @7
110 x 2 @7.5
110 x 2 @7
110 x 2 @7.5
Chins, sup, axelbred + hantelflyes, kraftigt nedåtlutande, bottenstretchpaus:
+20 x 6 @9 + 13.5 x 13
+10 x 8 @8.5 + 13.5 x 13
+0 x 11 @8.5 + 13.5 x 13 @7
30 x 11 @8 + #5 x 14 @8
25 x 16 @7.5 + #3 x 24 @7.5
Onsdag 18 jan. v.03 (14:35-16:20 [105 min])
Pausbänk:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
65 x 6
80 x 4
95 x 2
110 x 1
120 x 1
130 x 1 @8.5
140 x 1 @9.75
Pinnbänk (#26):
130 x 2 @7
130 x 2 @7.5
130 x 2 @7.5
130 x 2 @7.5
130 x 2 @8
Maskinrodd, neu, smal + kabelflyes, låga, sittande (45°):
150 x 8 @8 + #30 x 12
150 x 8 @9 + #30 x 12
#50 x 20 @6.5 + #30 x 12 @7.5
#50 x 20 @8.5 + #30 x 12 @8.5
Kabelcurl, rak + kabelfrenchpress, enarms, sittande, ryggstödslös:
#75 x 13 + #30 x 15
#75 x 13 @6.5 + #30 x 15 @7.5
#75 x 13 @6.5 + #30 x 15 @7.5
Torsdag 19 jan. v.03 (14:00-16:10 [130 min])
20 x 14
20 x 12
20 x 10
20 x 8
60 x 6
100 x 4
130 x 2
160 x 1
185 x 1
205 x 7 @8.5
Pausböj, hög(!) stångplacering, med bälte, knävärmarlös:
140 x 11 @6.5
Militärpress:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
45 x 6
55 x 4
65 x 2
75 x 1
82.5 x 1
90 x 1 @9
95 x 0
82.5 x 2 @8
82.5 x 2 @8.5
82.5 x 2 @7.5
82.5 x 2 @8
Facepulls, sittande, paus + kabelflyes, höga, knä mot bänk:
#60 x 14 @6.5 + #40 x 16 @5.5
#60 x 14 @7.5 + #40 x 16 @5.5
Ryggresningar, skivstång, bred utåtvinklad fotstans, toppaus + enarmshäng, blankt otejpat räcke:
22 x 11 + +0 45 sek V., 45 sek H
22 x 11 + +0 45 sek V., 45 sek H
Lördag 21 jan. v.03 (14:20-15:55 [95 min])
Pausbänk:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
65 x 6
80 x 4
95 x 2
110 x 1
120 x 1
130 x 1
140 x 1 @9.75
Spotobänk (luftstopp ~1 cm över bröstet):
125 x 2 @7
125 x 2 @7
125 x 2 @7
125 x 2 @7
125 x 2 @7.5
Chins, sup, axelbred + hantelflyes, kraftigt, nedåtlutande, bottenstretchpaus:
+0 x 11 @8 + 12.5 x 15
+0 x 11 @9 + 12.5 x 15
Facepulls, sittande, paus + hantelflyes, kraftigt, nedåtlutande, bottenstretchpaus:
#60 x 10 @6.5 + 12.5 x 15
#60 x 10 @6.5 + 12.5 x 15
Stångcurl, rak + kabelfrenchpress, enarms, sittande, ryggstödslös:
52 x 8 + #35 x 9
52 x 8 + #35 x 9
52 x 8 + #35 x 9
52 x 8 + #35 x 9
_____
Hade stora styrkeförhoppningar inför denna veckan men blev total styrkefallering. Flopp. Vågar nästan nominera till sämsta styrketräningsveckan i karriären. Rekordfrustrerad i bänkpressen. Varit nära att avbryta och gå hem efter varje maxning.
Kommer lägga ned pressmaxandet nu. Blev åtta veckor. MP 96 kg --> 100 kg. Bänk 142.5 kg --> 145 kg. +4.1 i MP men bara +1.7% bänken, vilket jag inte ser någon logik alls i m.t.p. bänkpressat dubbelt så mycket som MP och båda två är pressövningar. Galet vilken nonresponder jag är i bänkpressen.
Viktstabil på 112.5 kg hela perioden. Recompat helt okej här vilket är positivt ihop med inte skadat mig (framförallt positivt att inte åkt på någon långvarig överansträngning av monsterpressvolym och frekvens).
Kommer bara bli en volym- och intensitetsdeload. Byta ut och lägga till övningar. Ska behålla ansträngning/RPEs och frekvens.
|
|
|
2023-01-30, 13:21
|
|
Wall of text
|
Vecka 04 2023
Måndag 23 jan. v.04 (15:15-16:55 [100 min])
70 x 14
70 x 12
70 x 10
70 x 8
120 x 6
155 x 4
185 x 2
212.5 x 1
232.5 x 5 @9.5
200 x 7 @7.5 - med paus
Cambered-pausbänk (15 cm mer ROM):
20 x 12
20 x 10
20 x 8
50 x 6
70 x 4
85 x 2
100 x 1
110 x 7 @9.75
92.5 x 11 @7.5
Maskinrodd, neu, smal + maskinpress, uppåtlutande (~75°):
160 x 5 @9.5 + 110 x 6 @9.5
140 x 10 @8.5 + 90 x 11 @9
Onsdag 25 jan. v.04 (12:45-13:45 [60 min])
Militärpress, bakom nacken, bottenpausvila:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
35 x 6
47.5 x 4
57.5 x 2
65 x 1
72.5 x 6 @9.5
62.5 x 9 @
Chins, sup, axelbred + hantelpress, paus, uppåtlutande (30°):
+25 x 6 @9.5 + 46 x 9 @9.5
+10 x 9 @8 + 43.5 x 10 @9
+0 x 11 @9 + 40 x 11 @8.5
Enarmshäng, blankt otejpat räcke:
+0 60 sek vänster, 9 av 10 ansträngning
+0 60 sek höger, 9 av 10 ansträngning
Torsdag 26 jan. v.04 (13:20-14:55 [95 min])
20 x 14
20 x 12
20 x 10
20 x 8
70 x 6
110 x 4
140 x 2
170 x 1
190 x 1
210 x 7 @9
Pausböj, hög stångplacering(!), med bälte, knävärmarlös:
145 x 9 @7.5
20 x 12
20 x 10
20 x 8
50 x 6
70 x 4
85 x 2
100 x 1
112.5 x 5 @9
95 x 10 @7.5
160 x 6 miss7 + 110 x 6 miss7
140 x 11 @9 + 90 x 12 @9.5
Lördag 28 feb. v.04 (13:45-14:45 [60 min])
20 x 12
20 x 10
20 x 8
35 x 6
45 x 4
55 x 2
65 x 1
75 x 5 @10
65 x 8 @9
+20 x 7 @9 + 46 x 9 miss10
+10 x 10 @9.5 + 43.5 x 10 @10
+0 x 11 @9.5 + 40 x 11 @9.5
+0 65 sek vänster, 9.5 av 10 ansträngning
+0 65 sek höger, 9 av 10 ansträngning
Söndag 29 jan. v.04 (14:30-16:00 [100 min])
70 x 12
70 x 10
70 x 8
70 x 6
125 x 4
160 x 2
192.5 x 1
220 x 1
240 x 2 miss3
205 x 7 @7.5 - med paus
20 x 10
20 x 8
20 x 6
60 x 4
77.5 x 2
92.5 x 1
105 x 1
115 x 5 @9.75
100 x 9 @8.5
160 x 6 @10 + 110 x 7 @10
140 x 11 @9 + 90 x 12 @9.75
_____
Nöjd med denna veckan.
Enda dåliga set/lyft var sumon igår (240x2 miss3), kom fel rep3, sätter som teknikmiss/slarv. Var bra fart första två repsen.
Stor skillnad i sömn denna veckan (till det bättre) med vilodagar och bortplockning av maxningar. Även fast legat högt i ansträngning/RPE.
Kropp jävligt skön. Är armvecken/biceps som gnällde lite dagarna efter lowbarböjen men har absolut inte påverkat träningen negativt.
|
|
|
2023-02-07, 07:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2023
|
Lördag 28 februari. Heter du Marty McFly?
Har kikat lite i loggen och på klippen. Ser bra ut! Hoppas att jag lyckas ta mig upp till den nivån också. Det är oclså den kroppskomposition jag är ute efter.
|
|
|
2023-02-08, 13:59
|
|
Wall of text
|
Vecka 05 2023 + mån, tis vecka 06
Tisdag 31 jan. v.05 (13:15-14:20 [65 min])
Militärpress:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
35 x 4
47.5 x 2
60 x 1
70 x 1
80 x 7 @9.5
67.5 x 10 @8.5
+25 x 6 @9 + 50 x 7 @9
+15 x 9 @10 + 46 x 8 @8.5
+5 x 10 @8.5 + 43.5 x 10 miss11
+25 40 sek V. @10, +25 40 sek H. @9.5
Onsdag 01 feb. v.05 (13:50-15:35 [105 min])
20 x 12
20 x 10
20 x 8
20 x 6
75 x 4
112.5 x 2
142.5 x 1
172.5 x 1
195 x 1
215 x 5 @9.5
Pausböj, hög stångplacering(!), med bälte, knävärmarlös:
150 x 4 @5 - gav upp som en mes, orkade inte mer böj
20 x 10
20 x 8
20 x 6
55 x 4
75 x 2
90 x 1
102.5 x 1
115 x 4 @9.5
100 x 10 @8.5
170 x 2 @9.5 + 110 x 6 miss7
140 x 12 @9 + 100 x 9 @9.75
Fredag 03 feb. v.05 (14:10-15:15 [65 min])
20 x 12
20 x 10
20 x 8
35 x 6
45 x 4
55 x 2
65 x 1
75 x 5 @9.75
65 x 8 @8.5
+10 x 11 @9.5 + 40 x 14 @9.5
+5 x 11 @9.5 + 35 x 15 @8.5
+0 x 12 @10 + 30 x 18 @8.5
+0 50 sek V. @9, 55 sek H. @9
Lördag 04 feb. v.05 (14:35-16:15 [100 min])
70 x 12
70 x 10
70 x 8
70 x 6
125 x 4
165 x 2
195 x 1
222.5 x 1
245 x 2 miss3
210 x 4 @7.5 - med paus, patetiska pauslängder
20 x 10
20 x 8
20 x 6
55 x 4
75 x 2
90 x 1
105 x 1
115 x 5 @9.5
100 x 10 @8.5
165 x 5 @9.5 + 112.5 x 6 @9.5
140 x 13 @9.5 + 95 x 11 @9.75
Måndag 06 feb. v.06 (14:00-15:05 [65 min])
Militärpress:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
40 x 4
55 x 2
67.5 x 1
77.5 x 1
85 x 5 @10
72.5 x 10 @9.5
+25 x 7 @9.75 + 50 x 7 miss8
+15 x 8-9 @9 + 46 x 9 @9.5
+5 x 11 @10 + 40 x 13 @10
+25 kg 47 sek V. + +25 kg 51 sek H.
Tisdag 07 feb. v.06 (14:15-16:05 [110 min])
20 x 12
20 x 10
20 x 8
20 x 6
77.5 x 4
115 x 2
147.5 x 1
175 x 1
200 x 1
220 x 3 @9
Pausböj, hög stångplacering, med bälte, knävärmarlös:
155 x 6 @7.5
20 x 10
20 x 8
20 x 6
55 x 4
75 x 2
90 x 1
105 x 1
115 x 5 @10
100 x 10 @9
165 x 6 @10 + 115 x 5 @9.5
140 x 12 @9 + 100 x 9 @9.75
_____
Skriver böj- och markstatistik denna 5-3-1-cykel, start 4:e januari, för få kännedom hur det går/gick:
Sumo (265 kg 1RM):
212.5 kg x 7 reps @9 (80%)
220 kg x 7 reps miss8 (83%)
225 kg x 4 reps miss5 (85%)
232.5 kg x 5 reps @9.5 (87.7%) - bästa marksetet?
240 kg x 2 reps miss3 (90.6%)
245 kg x 2 reps miss3 (92.5%)
Lowbar (240 kg 1RM):
192.5 kg x 10 reps @8.5 (80%)
200 kg x 9 reps @10 (83.3%)
205 kg x 7 reps @8.5 (85.4%)
210 kg x 7 reps @9 (87.5%) - bästa böjsetet?
215 kg x 5 reps @9.5 (89.6%)
220 kg x 3 reps @9 (91.7%)
Velar om börja maxa eller köra en vända till. Sugen på en vända till och köra exakt samma vikter och upplägg. Förbättra mig.
Finns lite att hämta i knäböjen men inte marken. Däremot varit lite grund första-repparna i böjen, åtminstone 210-215-220-lyften.
Är förvånad marken gått så pass bra. Hade nog kunnat fixa en 2:a på 250 kg det passet jag gjorde 245x2 miss3. Och 250x2 ger 265 kg. Femman på 232.5 hade varit en 6:a på 230 som ger bra E1RM. Enda fiaskomarkpasset var 225x4.
Alla pass lågkoffein. Inte gått runt och hypat upp mig själv flera dagar innan seten.
Baspressarna går som väntat. Prestationerna stämmer rätt bra med mina max.
Assistans går väldigt bra. Pressarna främst, p.g.a. inte kört de övningarna på några månader när jag blev starkare i bänk och MP den tiden (styrkeöverföring till pressassistans).
Sömn och kropp är bra. Vänsterljumsken som gnäller lite. Tror det är därför varit lite grund förstarepparna i böjen (rädd att få stort smärthugg).
Eller kroppen är inte bra: blev sjuk måndag- till tisdagsnatten. Extremt halsont. Pigg annars. Är nog en förkylning som håller på att bryta ut, ska se om kan dodga den, kommer fortsätta träna. Annars tar jag en deload nästa vecka. Passar rätt bra ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av bunkrulle
Lördag 28 februari. Heter du Marty McFly?
Har kikat lite i loggen och på klippen. Ser bra ut! Hoppas att jag lyckas ta mig upp till den nivån också. Det är oclså den kroppskomposition jag är ute efter.
|
Skrivit fel månad alltså. Shit, tycker jag brukar kontrolläsa innan postar väldigt noggrant.
Då har du fått scrolla på bra! Eftersom jag veckopostar (långa inlägg) så blir en journalsida otroligt lång, har jag märkt.
Seriöst, formen jag har nu trodde jag att jag skulle uppnå efter kanske två-tre års styrketräning... är inne på 9:e året nu (reggade mig på kolozzeum 2008 men blev inte medlem på gym förrän 2014).
Styrkemässigt trodde jag inte skulle bli så stark i knäböj (främst av ett kasst knä, som är opererat nu). Trodde bänkpressen skulle gå bättre - tog mig nästan fyra års träning att bänka 100 kg. x)
Mest nöjd är jag att varit ihärdig, tränat på utan uppehåll. Trodde faktiskt inte jag skulle klara av det, utan bli en periodare.
Senast redigerad av 1x0 den 2023-02-08 klockan 14:01.
|
|
|
2023-02-11, 08:41
|
|
Registered User
|
Citat:
Då har du fått scrolla på bra! Eftersom jag veckopostar (långa inlägg) så blir en journalsida otroligt lång, har jag märkt.
Seriöst, formen jag har nu trodde jag att jag skulle uppnå efter kanske två-tre års styrketräning... är inne på 9:e året nu (reggade mig på kolozzeum 2008 men blev inte medlem på gym förrän 2014).
Styrkemässigt trodde jag inte skulle bli så stark i knäböj (främst av ett kasst knä, som är opererat nu). Trodde bänkpressen skulle gå bättre - tog mig nästan fyra års träning att bänka 100 kg. x)
Mest nöjd är jag att varit ihärdig, tränat på utan uppehåll. Trodde faktiskt inte jag skulle klara av det, utan bli en periodare.
|
Jag har dels scrollat på bra, men gällande kroppskomposition så klickade jag bara på videolånken i din signatur
Du har en så kallad rugbykropp skulle jag påstå. Det är vad jag r ute efter. Den sport som har snyggast kroppar, både manliga och kvinnliga enligt min mening. Och mest funktionella så som jag ser det gällande hur en människa i det vilda skulle leva. Hittar jag på för att underbygga mina åsikter till att stå starkt mot tvivel.
Vad var den avgörande faktorn för att träna regelbundet under längre period och inte bli en periodare? Loggen i sig kanske är en bidragande faktor?
|
|
|
2023-02-12, 14:29
|
|
Wall of text
|
Torsdag 09 feb. v.06 (14:00-15:05 [65 min])
20 x 12
20 x 10
20 x 8
35 x 6
45 x 4
55 x 2
65 x 1
75 x 4 miss5
65 x 7 @8
+10 x 9 @8.5 + 40 x 12 @8.5
+5 x 10 @8.5 + 35 x 17 @9
+0 x 12 @9 + 30 x 19 @8
+0 75 sek V. @9.75, +0 73 sek H. @10
Lördag 11 feb. v.06 (15:25-16:30 [65 min])
20 x 12
20 x 10
20 x 8
55 x 4
75 x 2
90 x 1
105 x 1
115 x 5 @9
100 x 10 @8
Marklyft, sumo, med bälte, SL-stång med smal/styv/stum klovning:
70 x 14
70 x 12
70 x 10
70 x 8
95 x 6
120 x 4
145 x 2
170 x 2
170 x 2
170 x 2
170 x 2
Maskinpress, uppåtlutande (~75°) + maskinrodd, smal, neutral:
115 x 4 @9 + 165 x 3 @8.5
100 x 8 @8.5 + 140 x 10 @8
_____
Citat:
Eller kroppen är inte bra: blev sjuk måndag- till tisdagsnatten. Extremt halsont. Pigg annars. Är nog en förkylning som håller på att bryta ut, ska se om kan dodga den, kommer fortsätta träna. Annars tar jag en deload nästa vecka. Passar rätt bra ändå.
|
Förkylning bröt ut. Sjuk. Värst onsdag-torsdag-fredag. Blivit bättre nu. Kände mig pigg och stark gårdagspasset. Körde marken lätt för känns riskabelt slitsamt att gå för en 2:a på 250 kg som var planen (innan sjuk). Camberedbänken 5:an på 115 var definitivt med en rep kvar i tanken, rekordstark där konstigt nog. Ett sådant lyft där jag trodde jag klovat fel (för lätt) av chockerande prestationen. PB i enarmshäng i torsdags också, lika konstigt det.
Ska ut och springa idag småsjuk vilket är otroligt korkat(?) men vill inte förstöra min kardiostreak - utövat konditionsträning minst en gång per vecka sen 15 februari 2022 vecka 7. Så snart ett år.
Citat:
Ursprungligen postat av bunkrulle
Jag har dels scrollat på bra, men gällande kroppskomposition så klickade jag bara på videolånken i din signatur
Du har en så kallad rugbykropp skulle jag påstå. Det är vad jag r ute efter. Den sport som har snyggast kroppar, både manliga och kvinnliga enligt min mening. Och mest funktionella så som jag ser det gällande hur en människa i det vilda skulle leva. Hittar jag på för att underbygga mina åsikter till att stå starkt mot tvivel.
Vad var den avgörande faktorn för att träna regelbundet under längre period och inte bli en periodare? Loggen i sig kanske är en bidragande faktor?
|
Aha hahaha
Den komplimangen tar jag emot med glädje! Har ingen vidare axelvidd (genetiskt) och fettinlagrar som fan på underkroppen! xD Tror inte ens mina ben är så stora (lår 73-74 cm, vader 45.5-46 cm) utan det är just fettet som "boostar" storleken. Men hellre detta än omvända (kycklingben med ölkagge)!
Tror det är för jag fastnade för styrkelyft. Bli stark. Hade jag bara tränat för hypertrofi och struntat i styrkan hade jag definitivt tagit träningsuppehåll när motivationstapp. Är rätt bra metod att cykla mellan (periodisera) styrkeperiod med byggarperioder. Så tröttnar man inte. Bodybuildingträning några månader, när tröttnar så skiftar om till styrkeinriktat.
|
|
|
2023-02-12, 16:43
|
|
Registered User
|
Ah men precis! Styrka först, storlek kommer som en bonus. Ett av mina måla med träningen är att alltid vara redo om jag skulle råka ramla in i ett rugbylag igen. Även om så bara för lite gubb-rugby.
Du har några procent i fördel jämfört med mig på vader och lår. Har också mycket fett lagrat där. Så vi får se hur det ser ut om ett par månader. Leg day is best day!
|
|
|
2023-02-18, 19:21
|
|
Wall of text
|
Vecka 07 2023
Tisdag 14 feb. v.07 (15:15-16:35 [80 min])
Knäböj, låg stångplacering, med bälte, knävärmarlös:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
20 x 6
55 x 4
82.5 x 2
107.5 x 1
130 x 1
150 x 2
150 x 2
150 x 2
150 x 2
Militärpress:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
40 x 4
55 x 2
67.5 x 1
77.5 x 1
85 x 4 @10
72.5 x 8 @9.5
+25 x 6 @8.5 + 50 x 5 @8.5
+25 x 6 @9 + 50 x 5 @9.5
+25 x 6 @10 + 50 x 5 @9.5
+25 40 sek V. @9 + +25 40 sek H. @10
Onsdag 15 feb. v.07 (15:45-16:30 [45 min])
20 x 12
20 x 10
20 x 8
55 x 4
75 x 2
90 x 1
105 x 1
115 x 5 @10
100 x 9 @9
Maskinrodd, smal, neutral + maskinpress, uppåtlutande (~75°):
165 x 5 @9 + 115 x 5 @9.75
140 x 11 @8 + 100 x 9 @9.5
Fredag 17 feb. v.07 (14:50-15:55 [65 min])
20 x 12
20 x 10
20 x 8
35 x 6
45 x 4
55 x 2
65 x 1
75 x 4 @10
65 x 8 @9
+10 x 12 @10 + 40 x 13 @8.5
+5 x 10 @8.5 + 35 x 16 @9.5
+0 x 11 @9 + 30 x 16-17 @9
+0 60 sek V. @8, +0 60 sek H. @9
Lördag 18 feb. v.07 (13:35-15:05 [90 min])
70 x 12
70 x 10
70 x 8
70 x 6
130 x 4
160 x 2
190 x 1
212.5 x 8 @9.5
180 x 11 @7.5 - med paus
20 x 12
20 x 10
20 x 8
55 x 4
75 x 2
90 x 1
105 x 1
115 x 5 @9.5
100 x 10 @9.5
Maskinrodd, smal, neutral + maskinpress, uppåtlutande (~75°):
165 x 6 @10 + 115 x 6 @9.75
140 x 12 @9 + 100 x 10 @10
_____
Snart återhämtad från förkylning. Gissar tre-fyra dagar till så är jag helt frisk.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:48.
|

|