Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl
Jag har inte läst hela tråden och har inte hunnit titta på någon video.
Men det jag kan säga är att sedan jag började med att studera den stoiska filosofin så har jag haft betydligt lättare med att bearbeta mina trauman just för att en grundpelare i den är ju att acceptera det som har hänt för det går inte att ändra och om det går dra lärdom av det. Men låt det inte kontrollera ditt liv. Det har hjälpt till den nivån att min psykolog har dragit ned på antalet av våra samtal eftersom han tycker att det finns egentligen inte så mycket mer att göra. Och då har jag gått hos psykolog sedan jag var 14 efter att en del dåliga saker hände mig.
Det har också hjälpt mig med min utbrändhet eftersom en annan pelare är att inte stressa upp sig över framtiden. Visst planera inför den men glöm inte bort att leva just idag. Och även tacksamhet eftersom vi är egentligen inte lovade en morgondag.
|
Fantastiskt ju! Och ja stoicismen är verkligen en banger. Det jag menar är att kognitiv reframing, som stoicismen är, funkar väldigt dåligt vid akut känslomässig trauma, t.ex. de första 2-3 månader efter en traumatisk händelse som en nära persons plötsliga dödsfall eller vid extrem heartbreak, exempelvis. Då kan det till och med vara kontraproduktivt för långsiktigt läkande.