Finns det något känt fall då en AI lyckats lösa något sedan tidigare olöst problem inom matematik eller fysik?
Och då menar jag inte bara olika typer av optimeringsproblem, typ proteinfolding och liknade. Eller problem som bara handlar om att testa en begränsad lösningsrymd, typ four-color problem (som var det första problem som bevisades slutgiltigt genom att en dator fick testa alla tänkbara konfigurationer).
Senast redigerad av PixelMiner den 2024-10-12 klockan 18:14.
Tror det blir svårt att lansera AI-styrda bottnar i USA, med deras fabless för att stämma varandra till höger och vänster. Jag menar att den första gången som en AI-bot så mycket som trampar någon på tårna så kommer ju stämningarna hagla.
Konsumentskyddet i USA är i princip obefintligt, det mesta går nog att komma runt med diverse användningsvillkor som konsumenten signerar då han sätter igång botten.
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner
Finns det något känt fall då en AI lyckats lösa något sedan tidigare olöst problem inom matematik eller fysik?
Och då menar jag inte bara olika typer av optimeringsproblem, typ proteinfolding och liknade. Eller problem som bara handlar om att testa en begränsad lösningsrymd, typ four-color problem (som var det första problem som bevisades slutgiltigt genom att en dator fick testa alla tänkbara konfigurationer).
Mathematical discoveries from program search with large language models
Citat:
Abstract
Large language models (LLMs) have demonstrated tremendous capabilities in solving complex tasks, from quantitative reasoning to understanding natural language. However, LLMs sometimes suffer from confabulations (or hallucinations), which can result in them making plausible but incorrect statements1,2. This hinders the use of current large models in scientific discovery. Here we introduce FunSearch (short for searching in the function space), an evolutionary procedure based on pairing a pretrained LLM with a systematic evaluator. We demonstrate the effectiveness of this approach to surpass the best-known results in important problems, pushing the boundary of existing LLM-based approaches3. Applying FunSearch to a central problem in extremal combinatorics—the cap set problem—we discover new constructions of large cap sets going beyond the best-known ones, both in finite dimensional and asymptotic cases. This shows that it is possible to make discoveries for established open problems using LLMs. We showcase the generality of FunSearch by applying it to an algorithmic problem, online bin packing, finding new heuristics that improve on widely used baselines. In contrast to most computer search approaches, FunSearch searches for programs that describe how to solve a problem, rather than what the solution is. Beyond being an effective and scalable strategy, discovered programs tend to be more interpretable than raw solutions, enabling feedback loops between domain experts and FunSearch, and the deployment of such programs in real-world applications.
we found no evidence of formal reasoning in language models …. Their behavior is better explained by sophisticated pattern matching—so fragile, in fact, that changing names can alter results by ~10%!
Vissa menar dock att det är just det den mänskliga hjärnan gör (mönsterigenkänning).
Senast redigerad av tomten1 den 2024-10-12 klockan 19:58.
Är ju definitivt ett sådant sökproblem som AI är bra på, dvs att hitta sätt att testa lösningar i en enorm sökrymd. Men också just den typ av problem som jag uteslöt ur min ursprungliga fråga.
Det jag snarare skulle vilja se är om AI har lyckats lösa något i stil med klassiska matematiska "förmodan". Något i stil med att bevisa Landau's conjecture eller Collatz Conjecture.
Iofs så skulle ju AI tänkbart kunna hitta motbevisande exempel på dessa förmodan genom att tugga en massa data. Och då är det ju återigen ett sökproblem.
Men den typen av motbevisade förmodan har man ju hittat med datorer sedan 60-talet.
Microsofts Mustafa Suleyman säger att hans team håller på att skapa AI-kompanjoner som kommer att se och minnas allt vi gör och som kommer att utgöra en intim relation med AI.
Jensen Huang om hur snabbt xAI satte upp sitt träningskluster: 'Aldrig gjort tidigare – xAI gjorde på 19 dagar vad alla andra behöver ett år för att uppnå.'
Nick Land säger att idén om att människor kan ha någon grad av inflytande över en AI-dominerad framtid visar på en bristande förståelse för vad superintelligens och robotik innebär.
Är den här tjejen AI eller inte? Jag kan typ inte förstå vad jag ser. Vissa bilder ser ju tok AI ut, andra mera verkliga. Tror kroppen är verkligen men ansiktet påklistrat?
Jag kallar bullshit på den. Alla proteinkemister har haft koll på folding@home och AlphaFold sedan lång tid tillbaka.
Artiklarna har ju blivit citerade av forskare inom proteinkemi tiotusentals gånger. Så uttalandet faller på sin egen orimlighet. Men det drar säkert klick på X.
Jag kallar bullshit på den. Alla proteinkemister har haft koll på folding@home och AlphaFold sedan lång tid tillbaka.
Artiklarna har ju blivit citerade av forskare inom proteinkemi tiotusentals gånger. Så uttalandet faller på sin egen orimlighet. Men det drar säkert klick på X.
Kan det inte vara så att han känner till det, men att hans jobb är mer komplext än vad AlphaFold kan lösa? Jag sitter och håller på med AI i jobbet just nu, och det är stor skillnad på vad det skrivs att AI kan göra populärvetenskapligt, jämfört med verkligheten.
Google har tecknat ett avtal om att bygga 7 kärnreaktorer för att leverera 500 MW kraft till deras AI-datacenter, som tas i drift mellan 2030 och 2035.