2012-06-16, 15:15
|
|
|
Not that kind of doctor
Reg.datum: Dec 2009
|
Datum: 2012-06-14
Tid: 12:??- 14:??
Plats: SAK
Morgonvikt: 85,5 kg
Marklyft
5x62,5
5x77,5
3x92,5
5x115
3x132,5 (145 kg)
0x147,5
10x77,5
10x77,5
10x77,5
10x77,5
10x77,5
Lite små segt och trögt vilket kände från start. Stabilt men segt fram till toppsetet där vikten inte ens lämnade marken. Lite konstigt med tanke på att jag var mentalt redo. Då vårenstävlingar är över för tyngdlyftarna så roade de sig med självspäkning på hög nivå vilket är grisigt att göra men imponerande att se.
Militärpress
5x20
5x25
3x30
5x40
2x45 (48 kg)
0x50
10x25
10x25
10x25
10x25
10x25
Lite mer klenhet, man är ju i alla fall konsekvent. Men jag känner mig inte så upprörd faktiskt. Jag har fått en god uppfattning om var min kapacitet ligger vilket jag ska ta med mig in i nästa vända.
Latsdrag
10x45
10x45
10x45
10x45
10x45
Då 5x10x40 var lekande lätt så gjorde jag en höjning. Jag funderade på 50 men häll mig i skinnet. Det var ett bra val då 45 kg var hanterbart men lite smågrisigt. Jag vill ju ha lite utrymme och tid att öka innan jag fastnar på en vikt.
Kommentarer
Nu var det äntligen färdighaft. Även om det varit kul och gett resultat så har deffen varit seg på alla plan nu mot slutet. På tisdag så blir det invägning och inmätning samt foton för att göra den slutgiltiga bedömningen. Jag har några små fundering om hur träningen ska genomföras i fortsättningen. Men jag har en vecka på mig att finputsa på detlajerna. Nästa vecka så kommer det bara bli lite löpning och ett hopp- och lekpass på tisdag. Sen så blir det avförd mot midsommar firandet på Gotland. Det innebär bakfylla och sporadisk löpning i en vecka.
|
|
|
2012-06-17, 16:16
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2012-06-17
Tid: 16:30 - 16:52
Distans: 3,98 km
Snittid: 5:29 min/km
Kommentarer
Då Dreamhack Eizo Open tog en paus och solen tittade fram så passade jag på att aktivera mig lite. Det blev en tur runt de lite mer kuperade delarna av granskapet. Det är mest villaområden. Lite högre tempo än jag skulle önskat så det blev ett litet tapp i mitten men sen började jag komma igång igen. Sista backen upp var däremot fördjävla dryg. Lite mer känningar i vaderna än jag trodde men inte så farligt. Det gäller att hålla aktivitetsnivån uppe så här under slutspurten. Nästa vecka så är det invägning.
|
|
|
2012-06-20, 07:56
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2012-06-14
Tid: 10:30 11:20
Morgonvikt: ?? kg
Knäböj
5x52,5
5x65
5x77,5
Lite stel och knöligt men då är allt som vanligt. Började komma igång lagom till sista setet.
Bänkpress
5x27,5
5x35
10x42,5
10x42,5
10x42,5
10x42,5
10x42,5
Då vikterna inte var något att tala om så är det svårt att veta hur dagsformen var. Men det kändes som att 42,5 var en mer lagom vikt för tiorna än 35 kg. Nu hade jag i och för sig inga 5/3/1 set men jag funderar på att ta tiorna på 60 % av 1RM i stället för de nuvarande 50 %.
Marklyft
5x62,5
5x77,5
5x92,5
Lite små segt emn inte var det tungt. Mest skönt att få göra lite rygg gymnastik med fokus på utförande och hållning.
Militärpress
5x20
5x25
5x30
10x30
10x30
Laborerade med om det skulle funka att höja tiorna. Men svaret var ett övertygande nej. Det går men då orkas det inte med några fem set framför allt inte efter 5/3/1 setten. Det blir att ligga kvar kring 50 % av 1RM.
Plankan
3xF
Lite disco/bålträning är jul alltid bra. Inga prestationer att tala om.
Latsdrag
10x45
10x45
10x45
10x45
10x45
Sista två seten smakade riktigt brunt. Fast det hade nog att göra med att jag stressade i genom de första tre. Men det är tydligt att mycket har hänt på ett år då 45 kg var något som kunde gå segt redan på femmor.
Hantelcurl
2x12
Kände mig lite disco så två curls kunde jag allt klämma in i programmet, jag ska ju vara på stranden under helgen. Kände mig opti och ganska smutsig.
Kommentarer
Då var ykeln och där med även deffen avslutat. Det har inte varit en helt enkel resa men även små steg på väg mot målet räknas. Då det var deaload vecka så drog jag ner rejält men tillät mig att testa lite nya saker. Jag lät bli saker som tar på ryggen eftersom den varit lite halvgrinig. Inte så att den gjort ont men mer en känsla av begynnande trötthet. Då ska stackaren få så mycket vila jag bara hinner med på en vecka. Det enda som skanas är en utvärdering av resultaten.
Längd: 183 cm
Vikt: -11,0 kg ( 96,0 -> 85,0)
Bröstkorg (i höjd med bröstvårtorna): -1 cm ( 107 -> 106 )
Armar (tjockaste punkt): +1 cm ( 33/32 -> 34/33)
Mage (i höjd med navel): -14 cm ( 102 -> 88)
Lår (mitten): +-1 cm ( 60/61 -> 59/60)
Väldigt ojämna framsteg under de sista två månaderna och även om jag hade hoppats på mer så landade jag på -11 kg. I ärlighetens namn har jag legat lägre men inte just idag när det skulle räknas. Det är fortfarande bara magen som minska stadigt och det är ju ett mycket gott tecken med tanke på att jag blivit hårdare över hela kroppen. Så det har kanske till och med byggts lite muskler.
Resultaten visar på vad jag funderat över stämmer. Tio kilo och fyra månader är ungefär vad jag klara av i deff väg. Där efter så börjar styrkan svika och framstegn blir allt mer opålitliga. Det ska jag ha i åtanke inför nästa deff. Galan planer börjar formuleras redan nu. Jag har mycket kvar att jobba på men det här har varit ett viktigt steg i rätt riktning, framför allt träningsmässigt. Jag börjar hitta till ett format jag gillar och resultaten börjar komma. Det ska bli spännande att se var LITE mer mat kan göra. Rent visuellt så påpekar folk att jag är mycket smalare. Själv så glädjer jag mig åt att jag i alla fall börjar fylla ut min kraftiga benstomme, på et bra sätt. Jag ser för första gången i alla fall lite stark ut. Summa sumarum. Är nöjd med resultaten, för denna gång. Jag har aldrig gömt mig i vassen och ser ingen anledning att börja nu
Var på er vakt, gömm era spädgrisar och öl för Särimners Enhärjare har åter släpts lös. Må Njord bringa er goda vindar och lugna sjöar.
Glad Midsommar
|
|
|
2012-06-25, 14:47
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2012-06-21
Tid: 10:46 - 11:15
Distans: 5,03 km
Snittid: 5:49 min/km
Datum: 2012-06-22
Tid: 11:29
Distans: 5,16 km
Snittid: 6:16 min/km
Kommentarer
Midsommarfirande och alkoholintag är kanske inte helt förenligt med träning. Men att vara på en ny plats ger i alla fall möjlighet till att hitta några nya intressanta löpslingor och samtidigt utforska Gotland. Jag hann med två löppass innan skörlevnad och lathet tog överhanden.
Första löppasset började dåligt. Redan den första uppförsbacken precis utanför tomten var riktigt seg. Det kändes tungt och djävligt i låren och saknades kraft. Men efterhand så började jag komma igång och kännslan började infinna sig så smått. Det var ett ganska skönt pass även om jag kanske hade lite väl ojämnt tempo. Jag måste lära mig att ta det lugnt i början. Ingen större prestatiton men den längsta distansen för säsongen och en känlig kilometer id.
Om första passet verkade segt så var det inget i jämförelse med det andra. Det rådde ingen brist på mat eller godis så det kan jag inte skylla på men kaske på alkoholen. Från start var vaderna väldigt stumma men inte direkt ömma. Jag trodde att det skulle släppa vilket i och för sig var fallet, men bara knappt. Sista två kilometrarna var de helt döda och allmänt odugliga. Det märks rätt tydligt på tiden. Men ibland räcker det att samla kilometer och se till den stora bilden.
Senast redigerad av LoveMachine den 2012-06-25 klockan 14:48.
|
|
|
2012-06-27, 08:42
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2012-06-26
Tid: 12:25- 13:50
Bänkpress
5x25
5x32,5
3x40
5x42,5
5x50
6x55 (65 kg)
10x40
10x40
10x40
10x40
10x40
Lite småseg men det var förväntat efter uppehållet och annat. Lite strul på toppsetet med att jag slog i ställningen. Jag måste komma ihåg att kolla bredden på den innan jag börjar bänka. Då borde jag kunna undvika sådana missöden. Men några av repsen på tiorna kände helt underbara. De satt rätt på bröstkorgen och den annars så dåliga bottenstyrkan var rent legendarisk, med mina mått mätt i alla fall. En liten förändring har skett sedan sist istället för 10:or på 50 % av 1RM så har jag höjt till 60 % av 1RM. Jag är ruskigt svag i bänken och på 50 5 blir det lite väl lätta vikter för att det ska kännas riktigt meningsfullt. Totalvolymen blir så ruskigt låg ändå. Det kände i vilket fall bra och även om det var tungt så var det hanterbart.
Stångrodd
10x45
10x45
10x45
10x45
10x45
Lite dålig ork men i övrigt bra. Det var bland de mest stabila roddarna på väldigt länge, i alla fall under första halvan. Ryggen hängde med och var inte allt för dynamisk. Mer än lovligt trött mot slutet men lite setvila och vilja råde bot på den tillfälliga vekheten.
Flyes
8x12,5
10x7
10x7
10x7
10x7
Lite extra komplement eftersom jag kände mig någolunda fräsch och vet att det är bröstet som är den svaga länken i bänkpressen. Dessutom så får triceps tillräckligt med pisk med både bänkpress och militärpress på schemat.
Kommentarer
Då var man igång igen. Jag har räknat fram mina max från den senaste cykelns resultat för alla övningar. Det innebär att bänkpress och bänkpress i princip är oförändrade, knäböj har sänkts något och marken ökat. Det känns som ett realistiskt utgångsläge med tanke på hur dåligt böjandet gick mot slutet. Dessutom så ökar den rätt snabbt över cyklerna vilket nog var anledningen till att jag fastnade sist. På fyra cykler så är jag tillbaka där det tog stopp. Denna gång hoppas jag på att det finns lite fler reps i tanken så jag kan ta mig uppåt.
Med lite friare kosthållning så hoppas jag att återhämtningen och orken blir lite bättre. Grunden i träningen kommer fortfarande att vara Boring But Big med samma komplementövningar som innan. Under deffen låg fokus på att klara 5/3/1 seten och övrigt fick stryka på foten vid behov. Nu är målet att klara även de två komplementen som ingår i BBB och sedan om orken och tiden finns lägga in en MAX två till komplement. De kommer vara lite mindre styrda och gå på dagsform. Så någon plan för progressionen finns inte även om målet naturligtvis är att öka. Initialt hade jag tänkt mig:
Bänkpress: Flyes
Knäböj: Hängande benlyft
Marklyft: Glute-ham raise
Militärpress: Plankan/Dips
Just kompelmenten på marklyft och militärpress passet är ett liten frågetecken. då det är ett dubbelpass så kan energin och tiden snabbt rinna ifrån mig. Jag tror att det ska gå att gör GMH med den utrustning som finns på SAK men jag hr inte provat så det blir ett litet experiment. Dips vet jag inte om jag överhuvudtaget klara varken styrkemässigt eller om axlarna håller. Så just här blir det ganska mycket trial and error.
Vad det gäller vikten så är målet att efter midsommarens påfylland av kolhydrater och alkohol samt en kommande kreatin laddning ligga under 90 kg. Den vikten ska jag försöka hålla fram tills dess att deffen börjar någon gång under februari. Om vikten ändå drar iväg så blir det eventuellt en mindre deff innan jul för att ge mig bättre förutsättningar inför våren. Vägen är utstakad, det svåra är att följa den. Men den enda riktningen är framåt.
Senast redigerad av LoveMachine den 2012-06-27 klockan 08:43.
|
|
|
2012-06-28, 07:52
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2012-06-27
Tid: 18:30 - 20:15
Plats: Lärarhögskolan
Kommentarer
En specialträning kan man säga. När jag hoppar av t-banan så blir jag stoppad av en kille med kendoväska. Han är från det nyzeeländska laget och är på besök och förstod att jag viset var dojon låg. Inte nog med det dessutom var det en hel del folk som var på träningen. Wazaträningen bestod av fri shikake-waza på men, kote och do respektive. Vi gjorde två var skifta till yame i cirka två gånger fem minuter per moment. Jun satte fokus på två saker, att vi inte skulle börja från stilla stående utan hela tiden röra oss samt att bara bra träffar räknade. Om man missade sin tilltänkta attack fick man försöka rädda situationen genom att ta eventuella lägen som bildades. Fick till några rätt bra harai-age-kote vilket ju har varit ett litet projekt sedan ett tag tillbaka. Dessutom så hade jag några ögonblick där attackerna helt utan ansträning radades upp när den första inte satt.
Min första keiko var riktigt kul och bra. Vi var på samma nivå så det blev ett bra utbyte, men jag tror jag hade övertaget. Fick in en harai-age-kote som var bra men kanske lite väl nära. Annars så var det den sedvanliga blandningen av men och kote samt några försök till kaeshi-do. Paraden och träffen sitter men jag har inte agressiviteten och farten framåt som krävs. Nummer två var mot Mika, hon är verkligen inte lätt att ha att göra med. Dels är hon bra, sen är hon på väldigt kort distans. Det gör att hennes kote är väldigt nära och om hon går framåt så är det snudd på omöjligt att få till avståndet. Lyckas landa en OK kote-nuki-men fast med taskig zanshin. Avslutar med en keiko mot vår besökare. Han har just haft en lång keiko mot Jun och ser ganska trött ut. Det utnyttjar jag genom att dundra på innan han hinner ställa om och lyckas faktiskt rätt bra. Ytterligare en harai-age-kote och efter det min patenterade gå-under-shinai-men. Sen så kom han igång och det blev en hård men kul match.
Det hela avslutades med två öl och lite skitsnack på en lokal sportbar. Att dricka öl är en viktig del av kendo och särskilt när man har en långväga besökare. Kul men lite småsegt att komma hemsläntrande strax innan midnatt och börja koka pasta till morgondagens lunchlåda.
|
|
|
2012-06-29, 07:16
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2012-06-28
Tid: 17:?? - 20:30
Plats: Kring brunnsviken
Distans: 13 km
Kommentarer
tanken var att gå iväg och riva av ett böjpass men gudarna och handledaren ville annorlunda. Vi har prata om att han skulle ta med mig och Bin på en kajaktur. Klockan två kommer han in och undrar om vi ska ta en idag. Inte är jag den som tackar nej. Vädret kommer och går men skivstången består. Vi paddlade ut till Kaninholmen och tillbaka i väldigt makligt tempo. Först var det ganska jobbigt. Jag litade inte riktigt åå kanotens balans och spände mig. Dessutom så lyckades jag inte jobba med bene ordentligt vilket gjorde att det tog mycket mer med armarna. Som grädden på moset så gjorde min lite starkare högerarm att jag drog åt vänster. Men allt eftersom så började tekniken infinnas sig och det blev riktigt njutbart. Jag gled fram med god hastighet. Dock så fick vi hålla ner tempot för att Bin skulle orka/hinna med, han fick kämpa betydligt mer.
Summam sumarum, väldigt kul och något nytt. Jag kommer säkert få träningsvärk av de ovana rörelserna men jag kan definitivt tänka mig att göra om det någon solig dag. under tiden vi var ute så började vi så smått fundera på om vi skulle ställa upåp med ett lag till den årliga Akademiska rodd tävlingen. göran har vunnit den back in the day och jag har i alla fall goda förutsättningar. Hur vi ska få ihop ett helt lag är en anna fråga.
|
|
|
2012-06-30, 14:04
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2012-06-29
Tid: 15:25- 17:00
Knäböj
5x45
5x55
3x67,5
5x77,5
5x82,5
6x95 (114 kg)
10x55
10x55
10x55
10x55
10x55
Ganska segt och otaggat böjande. Struntade i bältet upp till toppsetet eftersom vikterna ändå var så pass låga. Det fanns utrymme för mer än en sexa men jag tappade fokus och det blev ett riktitgt fullt sista lyft. Ville inte riskera att ryggen skulle ta onödigt med stryk då den ofta kan bli den svaga länken. Tiorna var inte så jobbiga men själadödande.
Raka marklyft
10x50
10x50
10x50
10x50
10x50
Väldigt komfortabelt trotts att jag lyckats jobba mig upp till fullt djup. Kommer nog kunna öka på vikten till nästa cykel.
Hängande benlyft
10xKV
10xKV
10xKV
10xKV
10xKV
Börjar känna mig lite mer trygg i övningen nu när jag gjort den ett antal gången. Jag börjar få till höjden på knäna och tar mer och mer ut rörelsen i ryggen. Däremot så vill greppet inte riktigt vara med. Mina frökenhänder börja gnälla på tok för tidigt så det har väl allt som oftast blivit fem i stöten och sedan skaka liv i händerna. Borde kanske jobba lite mer på den negativa fasen.
Kommentarer
Ganska seg och sliten hela den dagen. Det var kanske inte så konstigt med tanke på att jag fram till fredag kommit hem efter nio varje dag och sällan varit i säng förrän vid midnatt. Däremot så jhar jag gått upp vid sju varje dag. Så det har varit roliga men långa dagar vilket tar ut sin rätt. Kompenserade nog tyvärr lite väl kraftigt med extra mat vilket kommer straffa sig någon gång. Så här i skrivande stund så märks det ännu tydligare att jag var sliten eftersom jag sov 14 timmar under natten utan att vaka mer än när ett alarm gick igång. Blir nog ingen träning alla s idag utan mark/militärpress på söndag istället. Nästa vecka så har jag en stor konferens att gå på så jag kan inte riktigt bestämma över mitt schema. Men jag ska nog lyckas smyga in nog med styrketräning i alla fall.
|
|
|
2012-07-01, 14:55
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2012-07.01
Tid: 11:35 - 13:20
Frivändningar ss hängvändningar
5x45/20
5x45/20
5x45/20
5x45/20
5x45/20
Började lätt med några uppvärmnings lyft med bara stången vilket kändes riktigt bra. Valde därför att slänga in lite hängvändningar med lätt vikt bara för att få nöta lite teknik. Det var nog lätt för att räknas som vila men gjorde mycket för att få till känslan. Utan tvivel de bästa frivändningarna på månader. Jag har ju inte ens blåmärken efter stången.
Marklyft
5x57,5
5x72,5
3x85
5x92,5
5x107,5
8x120 (152 kg)
10x72,5
10x72,5
10x72,5
10x72,5
10x72,5
I bland ska man grisa loss och idag var tydligen en sådan dag. Inget bälte förrän till toppsetet. Nu när det är lätta vikter så kan hag ju passa på att skippa snuttefilten. Jag gMen när det är dags att pressa sig så vore det synd att missa reps i onödan. En åtta är definitivt det högsta jag någonsin gjort på ett toppset och dget var faktiskt inte så farligt. Det blev två lyft, hitta positionen och upprepa. Glömde till och med bort att använda magnesia förrän toppsetet så greppet var det ingen fel på. Tiorna inte så farliga men ganska sega och tråkiga, men det kan jag leva med.
Militärpress
5x20
5x25
3x27,5
5x30
5x35
7x40 (49 kg)
10x25
10x25
10x25
10x25
10x25
Dålig fart men rätt god styrka, lite så där hydrauliskt. Fanns kanske en rep kvar i tanken men man ska inte för ta sig. Tiorna var dessdå brunare men inte värre än att det var jobbigt och krävdes lite setvila.
Latsdrag
10x45
10x45
10x45
10x45
10x45
Kanske lite för lätt men det är ju bra att det finns utrymme för progresssion. Det enda som var jobbigt var greppet. Mina händer tycker tydligen inte om kombon marklyft och latsdrag. Det kan jag i och för sig förstå. Kanske lite magnesia är lösningen, för remmar kommer inte på tal.
Plankan
5xF
En stilstudie i att reduceras till ett darrande vrak. Kanske lite bättre uthållighet än sist men fortfarande under all kritik.
Kommentarer
Ett mustigt pass som Börje skulle sagt. Första gången då jag märker av att jag har lite mer energi i systemet. Det är klart att de 14 timmarna jag sov natten mot lördag också gjorde sitt. Det gör rätt mycket för motivationen att man inte vill bryta ihop lika tidigt. Det hade säkert gått att pressa sig mer men det finns andra saker som skall göras och det är inte alltid det är produktivt att köra tills man spyr. I vilket fall ett strålande avslut på träningsveckan och förhoppningsvis ett gott omen inför nästa vecka. Men konferansen så lär det bli lite konstiga tider men jag hittar någon lösning. I värsta fall får det väl bli två dubbelpass för att spara dagar.
|
|
|
2012-07-03, 21:02
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2012-07-03
Tid: 13:30 - 15:00
Bänkpress
5x25
3x32,5
3x40
3x45
3x55,5
3x65
5x57,5 (67 kg)
10x40
10x40
10x40
10x40
10x40
Det visade sig att det var lite fel i den versionen av mitt excellark som jag har hemma. Där det skulle vara 80 % av mitt arbetsmax så stod det 85 %. Det kompenserade jag genom att höja fel vikt innan jag såg var felet låg. Men det gick ju bra ändå. Hade dock kanske kunnat klämma ur mig lite mer om jag inte gjort det. Hade lite ont i höger axel sedan i söndags. Måste ha varit någon taskig militärpress som ställde till det. Men nu på kvällen känns allt bra. Hoppas det håller i sig, fast nu ska ju axeln vila till på lördag eller söndag.
Stångrodd
10x45
10x45
10x45
10x45
10x45
Inga problem även om jag var nojjig över axeln. Fast det var inte den rörelsen som var problemet. Märkte att jag har varit lite väl framåt lutad. Jag var faktiskt under vågrät. Så jag fick böja lite mer på benen för att få till både vinekln och höjde. Gjorde ingen större skillad för ansträningen. Det blir nog däremot till att höga till nästa cykel.
Flyes
10x7
10x7
10x7
10x7
10x7
Lite småsegt mot slutet men bara sista två tre repsen. Man känner sig rätt udda när man kör flyes på en tyngdlyftningsklubb. Men skammen tror jag att jag söp jag bort i Japan, så den stör inte.
Kommentarer
Inte fullt lika pigg och glad som förra veckan men då är det konferensen som spökar för mig. Gårdagen blev rätt sen med välkomst minglet i blå hallen och maten blev lite halvdan. Lite eftermiddagsfika, snittar och vin för att sedan göra en ägg/korv fry-up med protein shake hemma. Visst en del protein men inte världens bästa i övrigt. Fast jag svalt nog inte i alla fall. Sen så sov jag inte något vidare. En slö dag till trotts så var det många intryck som skulle bearbetas. Idag var det skönt att kunna smita iväg på långluch och riva av ett träningspass fast det innebar tyvärr att lunchen belv en stor proteinshake följt av fika. Middagen blev en till fry-up, ett mönster börjar märkas. Men imorgon så har jag eftermiddagen ledig så då blir det kvalitetsmat och -träning.
|
|
|
2012-07-04, 15:38
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2012-507-04
Tid: 13:10 - 14:0
Knäböj
5x45
5x55
3x65
3x77,5
3x87,5
6x100 (120 kg)
10x55
10x55
10x55
10x55
10x55
Lätt och rätt trevlig. Men med tanke på sänkningen så är det väl så det skall vara. Mycket bättre än förra veckan så dagsformen går i alla fall åt rätt håll. Fyran på 100 kg höll på att gå på röven eller snarare ansiktet. Jag fick framåtvikt men lyckades styra upp och pressa ur två rätt komfortabla till. Skönt att kroppen redan börja hitta tillbaka efter deff och svaghet.
Raka marklyft
10x50
10x50
10x50
10x50
10x50
Jobbade med att få ut röven ordentlig och det gjorde att övningen helt plötsligt började bränna riktigt fint. Men inte speciellt tungt. Borde kanske köra lite striktare men helt död start. Nu blir det lite studs och vingel i botten.
Hängande benlyft
10xKV
10xKV
10xKV
10xKV
10xKV
Magträning är verkligen inte min grej men det är som med tandborstning, det skall bara göras helt enkelt. Även om magen strejar vilt så är det nog greppet som kvider högljudast. Blir oftast 5+5 så jag får skaka ut greppen en snabbis.
Kommentarer
Smet liiite tidigare då sista föreläsningen inte var speciellt relevant för min forskning. Då var det skönt att få komma iväg och träna istället. Hela eftermiddagen var fri så det var ingen brådska heller. Nu gäller lite vila innan jag ska ut och äta middag med Anders. Det lär nog bli något gott men kankse inte så proteinhaltigt. Tur att jag kan grunda med en shake vid behov.
Senast redigerad av LoveMachine den 2012-07-04 klockan 15:40.
|
|
|
2012-07-07, 15:29
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2012-07-07
Tid: 10:55 - 12:10
Hängvändningar ss frivändningar
10x20
5x45
10x20
5x45
10x20
5x45
10x20
5x45
10x20
5x45
Hängvändningarna som uppvärmning och aktiv vila gör att tekniken känns bättre och bättre. Det gick dock sämre än förra veckan. Varför vet jag inte riktigt. Kanske är tior lite onödigt mycket eller så får jag öka vilan.
Marklyft
5x57,5
5x72,5
3x85
3x100
3x115
8x127,5 (161.5 kg PB)
10x72,5
10x72,5
10x72,5
10x72,5
10x72,5
Grisandet fortsätter och jag hittade åter igen uthålligheten lagom till toppsetet. Det gick ganska långsamt under de första fyra lyften då jag verkligen ville se till att det gick vägen. Jag stälde mig upp och hittade läget mellan varje. Just fjärde lyftet gick dåligt, jag tapade trycket och fick framåt vikt vilket gjorde det hela lite väl likt en goodmorning. Men efter den fjärde då jag så att säga hade gjort mitt så ökade jag tempot och smällde på med fyra till i tät följd. Sista krävde mixat grepp för att jag skulle slippa stressa upp vikten.
Militärpress
5x20
5x25
3x27,5
3x32,5
3x37,5
4+1x42,5 (49,5 kg)
10x25
10x25
10x25
10x25
10x25
Ganska bra militärpressar. Jag fick greppa om inför sista repet på 42,5 eftersom jag svettades och började glida utåt med händerna. Men det handlar om någon sekund så det är fortfarande nog för att räknas som samma set. Jag ligger och svävar kring en skattat 1RM på 50 kg vilket jag gjort länge. Men jag känner ett visst hopp om att lyckas ta mig högre denna gång.
Latsdrag
10x45
10x45
10x45
10x45
10x45
För ett år sedan var en femma på 45 kg tungt. Förvisso i en annan maskin men ändå. Nu så var det mer besvärande än jobbigt. Så en höjning ska jag nog tillåta mig nästa cykel.
Plankan
5xF
Första plankan hade en enorm stabilitet och okaraktäristisk uthållighet. Sen så blev det lite mer normalt. Men överlag så tror jag definitivt att jag höll ut längre.
Kommentarer
Skönt att vara tillbaka i vardagen. Konferensen var bitvis intressant och rolig. Men gjorde att min vardagslunk rubbades. Med sena kvällar med mingel och sånt så blev kosthållningen inte den bästa. Att alla styrkepass genomfördes var väl det bästa jag kan säga. Men både kendo och löpning fick stryka på foten. Nästa veckan blir en helt normal vaniljvecka. Så då kommer det att tränas friskt och ätas rätt, det är i alla fall planen. Veckan därpå blir det nog att åka till LUleå så jag ska försöka få träna på LAK så jag kan genomföra min deloadvecka. Där efter blir det lite osäkert men en fjällvandring och eventuellt en festival. Men exakt hur det blir får framtiden utvisa.
|
|
|
2012-07-08, 13:49
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2012-07-08
Tid: 13:43 - 14:15
Distans: 6,04 km
Snittid: 5:21 min/km
Kommentarer
Löpträningen har ju blivit något eftersatt på grund av att verkigheten kommit ivägen. Funderade på att springa på fredagen men blev jag lite lat eftersom att det skulle resultera i att middagen blev sen som fan. Hade väl egentligen inga planer på att ge mig ut idag heller eftersom det blev ganskamycket att dricka igår. Men döm till min förvåning när den enda baksmällan är den finansiella. Målsättningen var ju mest att komma ut och röra på sig lite men det kändes ju ganska rimligt att jag skulle lyckas höja distansen med en kilometer. Mina tidigare turer på fem kilometer gjordes ju med midsommarsprit i kroppen. Det gick verkligen både upp och ned i hur det k'ändes. Första kilometern så hade jag en viss känning av min gamla "plantar fasciitis" från när jag var fet och tränade kendo. Men precis som det brukar vara med just den skadan så försvann det fort. Sen så blev allt frid och fröjd i två kilometer, följt av en lite seg period och en rik fin avslutning. I alla fall fram tills dess att jag kunde konstatera att jag sprungit mina 6 km så försvann orken och jag fick gå sista 400 m hem.
Men det är kul att kunna smyga upp distnaserna utan att det över går i att bara känns som missär. Det är då det blir så svårt att fortsätta öka. Om man hela tiden påminns om att förra passet sög så är man inte lika motiverad att springa lika mycket eller längre nästa gång. När det är som nu och allt känns förhållandevis lätt och roligt så får man snarare den motsatt effekten och man vill öka lite. Så långsam men stadig progression, precis som i styrketräningen. Blodsmak och smärta har sin plats i träningen men kanske inte jämt. Det lär jag få känna av tids nog.
|
|
|
2012-07-11, 07:15
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2012-07-10
Tid: 16:20 - 17:25
Bänkpress
5x25
5x32,5
3x40
5x50
3x55
4x62,5 (70 kg)
10x40
10x40
10x40
10x40
10x40
Inga extrema presationer år något håll men rätt stabilt. Nog är bänkpress kul men varför ska man var så djälva svag i den övningen? Nog för att man ska fokusera på det egna men ibland så känner jag mig bara så fånig när jag ligger där med en massa flugvikter. Böjarna är ju i alla fall bara halvklena så här efter sänkningen fast marken räddar hela veckan.
Stångrodd
10x45
10x45
10x45
10x45
10x45
Det tuggar på i gott tempo. Inga konstigheter.
Flyes
10x7
10x7
10x7
10x7
10x7
En fjesig övning förtjänar fjesiga vikter. Men jag har hittat ett sätt att hålla progressionen uppe utan allt för stora steg. Det finns kettlebells som täcker glappet mellan de olika hantlarna. Så jag prövade några reps och det kände riktigt bra. Av någon anledning så var det nästan skönare än att köra med hantlar.
Kommentarer
Gott om fika på jobbet vilket brukar borga för goda presatitoner, så även idag. Dock så var jag fortfarande lite sliten i benen sedan löpningen på söndag. Lyckligtvis så blir det lite mer vila inna böjpasset. I och för sig så är väl kendo inte direkt vila för benen men brukar inte provoceras träningsvärken i alla fall. Det verkar som att deloadveckan kommer genomföras i Luleå så nu gäller det att försöka få gästträna på LAK en veckan. Sedan följer aktiv vila i fjällen vilket brukar kosta på en hel del.
Senast redigerad av LoveMachine den 2012-07-11 klockan 07:18.
|
|
|
2012-07-12, 07:18
|
|
|
Not that kind of doctor
|
Datum: 2012-07-11
Tid: 18:30 - 20:15
Plats: Lärarhögskolan
Kommentarer
Efter en veckans uppehåll så var det bara att börja igen. Var egentligen ganska mäh till hela tränings idén. Småseg och lite öm här och var. Men Josef hade skvallrat att Walter från nyzeeländska laget skulle vara förbi och man kan ju inte missa en chans att få nytt motstånd. Dessutom så stötte jag vi ingången på en tjej med entourage som skulle vara med och träna. Det visar sig att hon är från Kanada och vad jag förstod tränade med någon universitetsklubb. Vet inte om hon bara är på besök eller ska stanna, men det utvisar framtiden.
Ganska lite teknikträning och stort fokus på keiko. Vilket passade som hand i handske med tanke på att det var många bra kendokas på plats. Ganska varierande prestation från mig. OK mot Mika, rätt bra mot Walter, grymt med kote-pisk mot Kazuo, intressant fram-och-tillbaka-match mot Halla, en pedagogisk men hård mot Hasse, en förvånansvärt jämn mot Josef och avslutningsvis mot Dan som var hal som en ål. Inga större uppenbarelser men det är tydligt att folk hittar min kote för ofta. Josef trodde att jag drog för mycket med högern vilket låter rimmligt. Även om jag inte hade några framgångar med mia harai-age-kote så börjar de kännas bättre. Jag kan få in haraien även när motståndaren har låg kamae men just den här gången så hade jag svårt med träff och avstånd.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:20.
|

|