Visa resultat för omröstning: Vilket parti röstar du på Europavalet i Juni?
|
Centerpartiet
|

|
1 |
0.45% |
Folkpartiet
|

|
7 |
3.13% |
Kristdemokraterna
|

|
3 |
1.34% |
Miljöpartiet
|

|
7 |
3.13% |
Moderaterna
|

|
16 |
7.14% |
Socialdemokraterna
|

|
7 |
3.13% |
Vänsterpartiet
|

|
6 |
2.68% |
Sverigedemokraterna
|

|
33 |
14.73% |
Piratpartiet
|

|
135 |
60.27% |
Annat; skriv i tråd
|

|
9 |
4.02% |
2009-06-07, 20:24
|
|
130 kg finsk fotomodell
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av frambogir
Skrämmande att KD får så högt, annars är det ju positivt att SD inte kommer med.
|
På vilket sätt är det skrämmande?
|
|
|
2009-06-07, 20:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
vadå skrämmande ??
Det är ju mer skrämmande att MP ökar och att V sitter kvar.
|
|
|
2009-06-07, 20:25
|
|
130 kg finsk fotomodell
|
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh
19 mandat i parlamentet verkar Sverige ha iaf. Sen vet jag inte om valsysystemet är strikt proportionellt, inte heller om det finns några procentspärrar eller dylikt.
|
Är det inte långt ett personval där gemförelsetal avgör?
|
|
|
2009-06-07, 20:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av tano
Nog vill jag också hålla internet så fritt som det går, men knappast i den grad att det skulle få mig att skicka ut ett parti som egentligen bara är missnöjda över en fråga men inte har några åsikter i övrigt.
Jag skäms lite av tanken på vilka partier Sverige skickar för att representera oss. Jag hoppas att personerna som blir europaparlamentariker åtminstone inte är helt kokobäng.
För övrigt är mitt intryck av folk i allmänhet att dem mest röstar för att visa missnöje. Jag undrar om det inte egentligen är så att man ska rösta för att landet/unionen ska styras av kunniga personer. Nog förstår jag att människor blir missnöjda, men man kanske ska tänka ett steg längre innan man lägger sin röst. Överlag känns det som folket är rätt griniga.
|
Känner själv att det mer eller mindre kvittar mig om det är S eller M som styr och ställer då det inte påverkar mig nämnvärt. Någon krona hit eller dit i lönekuvertet. De ska ju vara varandras största konkurrenter och ett byte av dem i styrande borde ju ha påverkat mig på något vis kan man tycka. Känns som att välja mellan färgen på sugrör till samma drink...
Förra valet har inte påverkat mig något under dessa år så nu skiter jag helt i de större partierna och röstar på något som åtminstone verkar ha stake nog att stå ut och säga ifrån.
Lite som att ta det där svarta sugröret med döskallar på bara för spänningens skull och för att visa att jag är trött på fegheten inom politiken. Skrik och slåss med skorna, se till att något händer!
|
|
|
2009-06-07, 20:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av henk4n
vadå skrämmande ??
Det är ju mer skrämmande att MP ökar och att V sitter kvar.
|
+1
Vinner vänsterblocket nästa riksdagsval och siffrorna ser ut så där mellan V, S och MP har miljömupparna fri väg att dra in Sverige i en ny lågkonjunktur sedan, när folk slutar köpa kapitalvaror och tjänster för att ha råd att ta sig till jobbet. Undrar om Danmark eller Finland vill ha mer medborgare?
På tal om enfrågepartier, någon som kommer ihåg FI's närmast legendariska TV-sända riksmöte för ett par-tre år sedan? Det enda de vill är att ge igen genom att ge kvinnor ett övertag i samhället, medan männen ska bära kollektiv skuld för hustrumisshandlar och våldtäkter, det stod ganska tydligt då.
hypokondri + internet = win
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
|
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
|
|
|
2009-06-07, 20:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Det är skrämmande att V får så många röster!
Det är skrämmande att folk röstar!
Det är skrämmande att folk inte röstar!
Det är skrämmande att Sisu använder g istället för j i jämförelsetal!
Det är skrämmande att EU finns!
Tillsammans slår vi ett slag för den mest idiotiska uttrycket på senare år när man inte håller med någon annan; "Det är skrämmande att.."! Det är skrämmande att folk använder detta uttrycket hela j*vla tiden!
|
2009-06-07, 20:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av JMRA
Känner själv att det mer eller mindre kvittar mig om det är S eller M som styr och ställer då det inte påverkar mig nämnvärt. Någon krona hit eller dit i lönekuvertet. De ska ju vara varandras största konkurrenter och ett byte av dem i styrande borde ju ha påverkat mig på något vis kan man tycka. Känns som att välja mellan färgen på sugrör till samma drink...
Förra valet har inte påverkat mig något under dessa år så nu skiter jag helt i de större partierna och röstar på något som åtminstone verkar ha stake nog att stå ut och säga ifrån.
Lite som att ta det där svarta sugröret med döskallar på bara för spänningens skull och för att visa att jag är trött på fegheten inom politiken. Skrik och slåss med skorna, se till att något händer!
|
Jag förstår att det känns så, men jag tror framförallt att det är så liten skillnad mellan m och s (och andra etablerade partier) beror på att dem båda strävar mot liknande mål. Det vore lite konstigt om det blev jättestora förändringar under en mandatperiod. Det är såklart ett balanspel i politiken. Alla ska få sitt, ungdomar, äldre, skola, jobb, hälsovård etc etc. Gör man en stor förändring till det bättre för någon, kan någon annan bli drabbad. Självklart finns skillnader som att S vill öka bidragen och M vill sänka skatterna men det märks ju som du säger inte i så stor utsträckning för gemene man.
Så jag tycker ändå man ska tänka efter innan man röstar på enfrågepartier. T.ex. som nu då någon kandidat från PP hade svarat att dem kommer följa en grupp av partier i Europaparlamantet. Detta såklart för att deras minoritetsröst ska få betydelse. Men då skulle dem även gå med på att rösta för legalisering av prostitution och knark. Kandidaten sa sig vara villig göra detta. Så då undrar man om alla som röstar på PP håller med om att man ska legalisera prostution och knark? Om inte kanske det då inte är rätt väg att gå med sitt missnöje, att rösta fram PP.
|
|
|
2009-06-07, 21:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Första "officiella" siffrorna:
V: 6,0
S: 27,7
MP: 9,6
C: 7,0
FP: 11,6
K: 4,9
M: 15,9
JL: 4,0
PP: 7,1
|
|
|
|
2009-06-07, 21:02
|
|
Hey Moon
Reg.datum: Dec 2004
|
Kommer precis från lite rösträkning. Det här är lite av det jag kommer ihåg från distriktet där jag var:
Sossarna: 159
Moderaterna: 59
Miljöpartiet: 44
Piraterna: 43
Övriga alliansen: ~14-33
Sverigedemokraterna: 14
Fi: 3
Islamistiska partiet: 1
|
|
|
2009-06-07, 21:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Helt otroligt att Kd får så pass många röster.
|
|
|
2009-06-07, 21:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2007
|
PP får 1 med 7 %
Skrev du träningsrapporten 23:14, drog på julfest och sedan hem stupfull och proppmätt 01:06? Det är bra jobbat. 
|
|
|
|
2009-06-07, 21:11
|
|
130 kg finsk fotomodell
|
Så man måste ha 5-6% minst för mandat? Synd för jag skulle velat se JL i parlamentet.
|
|
|
2009-06-07, 21:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu
Så man måste ha 5-6% minst för mandat? Synd för jag skulle velat se JL i parlamentet.
|
Jag tyckte dom sa att Sverige skulle få 18 eller 20 mandat totalt, så 5-5,5% isåfall om dom räknar så.
EDIT: SD har stigit rejält från vallokalsundersökningen(2,4%), 3,8% nu.
|
Senast redigerad av tp_88 den 2009-06-07 klockan 21:15.
|
|
|
2009-06-07, 21:16
|
|
130 kg finsk fotomodell
|
Såg att skåne är snart färdigträknat så SD lär falla ner mot 3%.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:48.
|

|