Update!
Skriver ju inte så ofta här längre men tycker det är kul att titta tillbaka på sitt tidigare liv så varför inte göra en update för mig själv och om någon skulle titta.
Senaste åren har träningen fungerat riktigt bra. Jag såg att senast jag gjorde en uppdatering var 2021 och att jag gjorde typ 206 pass på det året. Sedan dess har jag fortsatt logga mina pass för att kunna se vad jag tränar, hur ofta och hur lång tid jag tränat. Loggar även hur ofta jag är sjuk eller skadad. Jag försöker också skriva in min vikt varje fredag för att på så vis få en bättre koll på om jag är påväg upp eller ner i vikten. Detta har blivit viktigare i år än tidigare. Ger riktigt rolig info när man tittar tillbaka på det.
2022
blev det 225 pass, varav 62 gympass, 126 BJJ/SW/MMA, 24 motionscykel och 4 övrigt. Vikten var första veckan 2022 91.4 kg och jag ser att jag pendlat rejält upp mot 94,7 kg föra tt sedan avsluta året med 92.1 kg. Detta året var vad jag kommer ihåg ett år där jag bara tränade och åt som jag ville typ, vilket resulterade i en väldigt hög kroppsvikt. Kommer ihåg när jag låg på ett hotellrum under en utbildningsvecka till instruktör inom prehospital sjukvårdsledning och kände mig så jävla tjock. Magen stack ut som den aldrig gjort tidigare och jag kände mig så svullen. Denna vecka åt jag hotellfrukostbuffe, buffe till lunch, kvällsbuffe på hotellet och åt godis typ. Helt sjukt. Mycket var säkert vätska men direkt när jag kom hem från utbildningen började en viktnedgång. Under 2022 tränade jag på jobbet men kommer ihåg att jag körde väldigt basic och typ 3 - 4 övningar i ca 30 - 40 minuter kanske. Tog inte i så mycket vill jag minnas.
2023
Totalt blev det 221 pass (4 st färre än året innan), varav 66 gympass (4 st fler än året innan), 5 motionscykel och 5 övrigt.
Detta året började jag köra betydligt bättre gympass på jobbet. Jag sa upp mitt gymkort runt 2018 - 2019 och har sedan dess tränat på jobbets gym. Jag kommer ihåg att jag helt plötsligt fick faktisktbättre resultat av att köra relativt lätta vikter men med bättre teknik, typ som folk pratar om idag, mind muscle connection. Körde mycket cableflies för brösten och körde triceps med rep. Aldrig tidigare fått så bra resultat i just bröstmusklerna, även när jag tränade som mest styrketräning. Jag har nog inte förstått det här med att förflytta vikten mot att faktiskt känna muskelkontraktionen i övningarna.
Jag bröt svanskotan på en träning i september 2023, som jag hade riktiga problem med smärta vid sittande eller minsta belastning på just svanskotan och det är fortsatt än i dag. Jag kan inte sitta nedhasad i soffan eller i stolen utan måste hela tiden byta position och det är nästan ett år sedan nu. Ser dock att jag fortsatt träna men jag kommer ihåg hur ont jag hade efter varje träning.
Vikten 2023 började på 91.3 kg och under året har jag pendlat som till mest 93.2 och det var efter jag började med kreatin, innan dess vägde jag 91.4 typ. Kommer ihåg att jag tyckte kreatinet gjorde stor skillnad i min ork och just att musklerna kändes större. Placebo? Avslutade året med att väga som mest 93.3 kg men då jag började med kreatin 6 veckor tidigare så försökte jag intala mig att det var just vätskevikt.
2024
Detta året började som sagt med en hög vikt runt 93 kg och som mest har jag vägt 93.7 kg. Jag bestämde mig för att skaffa gymkort igen och tänkte att jag ville se om jag skulle använda gymmet eller inte och om jag inte använde det så skulle jag säga upp det. Jag gick tillbaka till mitt gamla gym som är en förening och mer av ett styrkelyftargym. Det kändes så otroligt härligt att få komma in där igen och jag fick sånt driv av att vara tillbaka på gymmet. Jag förstod inte att jag saknat det så mycket som jag faktiskt gjort. Från att ha kört ett gympass i veckan till att köra mellan 5 och 20 pass på en månad. Jag tror jag började gå till gymmet i april och sedan dess har jag kört 11 pass i april, 20 pass i maj och 18 pass i juni.
240412 bestämde jag mig för att köra en diet då jag blev väldigt inspirerad av en kille på MMA-träningen som gick ner inför en tävling. Såg hur han blev mindre och snabbare och tänkte nu är det dags. Jag fyllde 36 år 26 april och tänkte att jag skulle iaf köra till juni inför sommaren med ca -500 kcal per dag.
Jag har MÅNGA gånger varje år försökt gå ner till 85 kg men bara en gång har jag nått målet och det gick snabbt uppåt när jag väl var där. Det har alltid varit så att jag varit väldigt nöjd med min kropp runt 88 kg och jag har sett magrutor, om än dåligt. Då har jag börjat tulla på att att inte äta godis och gott för att sedan återgå till att äta lite varje dag och snart är man uppe på 92 kg igen för att sedan börja om igen.
Dock har jag utvecklats otroligt på min BJJ, SW och MMA då jag blivit ett annat monster än jag tidigare varit. Jag har blivit mer aktiv och konditionen är på en helt ny nivå detta år än tidigare samtidigt som jag blivit så mycket bättre. Får höra detta hela tiden nu att folk tycker jag är helt sjukt bra, snabb, stark etc. Jag är numera instruktör i både BJJ och SW och min huvudtränare sa för några veckor sedan att han och dom andra tränarna kommit överens om att jag är bäst på klubben haha. Någon dag senare låste jag ut min huvudtränare för första gången på nästan 16 år! Man sa inte skryta om sånt men det gör jag. Det har aldrig tidigare hänt och vi har inte kört många matcher dom senaste åren så detta är bara ett bevis på min dedikation och utveckling.
Tillbaka till gymmet. Sedan i April har jag gått mycket på gymmet och bestämde mig för en långsam viktnedgång utan ett utsatt mål. Jag har räknat alla kalorier varenda dag sedan vecka 15, med start 12 april. Jag har satt ca 2100 kcal som gräns och jag ser att veckor jag tränar mycket kampsport så ligger jag oftast väldigt bra till med ibland upp mot 1000 kcal kvar att äta för att nå detta. Detta har jag sparat till helgen för att kunna äta godis men jag har dragit ner på mängden något enormt. Från att kunnat käka 1 chipspåse, 3 st kinderchoklad (6 små chokladkakor) på totalt 720 kcal per förpackning samt dipp till chipsen per helg har jag nästan helt slutat äta chips med dipp. Jag äter oftast kinderchokladen dock. Så genom att dra ner på kalorierna samt sparat kalorier från veckan har det blivit att jag legat i snitt 550 kcal minus varje vecka och under mina snart 13 veckor deff har jag gått ner från 93,7 till nu 88 kg. Detta blir alltså nästan minus 0.5 kg per vecka. Som lägst har jag varit på 87,5 kg. Väger mig alltid på morgonen.
Inte nog med att jag vägt all min mat och räknat alla kalorier under dessa veckor så har jag haft som mål att försöka nå 200 g protein per dag. Ibland har det blivit 150 g och ibland mer än 200 g protein men jag hamnar nästan alltid runt 180 - 210 g protein. Detta tillsammans med stenhård gymträning har gjort att jag faktiskt även blivit större muskulärt än jag varit tidigare samtidigt som jag gått ner i vikt. Visst, musklerna blir ju mer synliga nu men jag känner jag mycket starkare på just kampsporten. Tidigare när jag gått ner har jag blivit mindre och förlorat fett men även muskler så jag tycker jag hela tiden bara sett mindre ut.
Jag provade köpa EAA från proteinbolaget, candy monkeys, och de var nästan som godis helt ärligt. Jag vet att det egentligen inte gör till eller från men jag har börjat dricka detta under passet just för att få i mig lite vätska och samtidigt är det SÅ gott. Efter varje pass tar jag 30 g proteinshake. Dessa 13 veckor har jag nästan uteslutet ätit kyckling och ris, oftast 220 g kokt jasminris och 200 - 230 g stekt kyckling med creame fraiche, ca 50 g som någon sås. Annars har det blivit köttfärssås och spagetti, fläskfile och ris eller pasta. Det har varit rätt enkla rätter men jag har inga problem med att äta samma sak, tyvärr har min familj inte lika lätt för detta. Det positiva med detta är att det blivit mindre pizza och annan snabbmat. Har dock aldrig varit ett större problem utan godis är mitt stora problem. Har ätit en pizza på dessa 13 veckor men har blivit lite hamburgare med pommes dagar som hemlagat inte varit det enklaste. Dock inga stora mängder.
Min frukost består av enbart kvarg, oftast 250 g, istället för som tidigare varit två mackor med pålägg. Dock är oftast kvällsmaten två mackor som tidigare.
Nu har dagarna varit så att jag tränat gym på morgonen och kampsport på kvällen. Så många gånger har det blivit två pass per dag, senaste fyra månaderna har jag haft över 30 pass per månad. Tidigare när jag tränade körde jag mycket pressar och inte så mycket mer. Nu har jag försökt köra mer fokus på axlar, biceps och triceps än tidigare. Fokus ligger också i kontakten och att försöka hitta vinklar som gör att jag faktiskt tar i med den muskeln jag vill ta i med. Struntat helt i vikterna och kör nu t.ex. hantelpress med 30 kg typ och försöker hitta spänningen i just bröstmusklerna istället för att pressa vikten upp och ner som jag gjort tidigare. Då tog jag utan problem över 50 kg i hantelpressen.
Mina gympass har varit halvkroppsinspirerade
Bröst/axlar/biceps/triceps
Hantelpress 3 set
Lutande hantelpress 2 set
Cablecross flies 5 set
Cablecross flies uppåt 2 set
Cablecross axeldrag åt sidan 5 set
Baksida axlar 3 set
Cablecross pushdown med rep 5 set
Cablecross bicepscurl med stång 5 set
Ben/rygg
Hack squatt 3 set
benspark 3 set
bencurl 3 set
Sälrodd 3 set
Rodd i maskin 3 set
Latsdrag 3 set
Rodd sittande 3 set
Detta har fungerat ganska bra men mina pass är nästan exakt en timma och jag börjar förlora fokus och ork efter 45 min märker jag. Jag tränar rätt intensivt och kör även superset mellan två övningar för att spara tid. De sista övningarna är inte lika bra som dom första och jag tror därför jag behöver gå över till tre split just för att få bättre fokus på passen. Tänkte då körda PPL men lägga in biceps och triceps på bendagen. Dock kan detta påverka passet efter. Får se hur det känns och om det fungerar. Bättre att köra igenom kroppen halvkropp 2 gånger per vecka istället för 1.5 för att man ska lägga till ett enskilt benpass men får se hur jag gör.
För er som är intresserade kan titta på mina tidigare år och hur de sett ut nedan.