Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-30, 18:27   #2056
Crillos
Banned User

Reg.datum: Sep 2018
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Det är inte alltid att man får en tydligt definierad uppgift som bara är att genomföra.
Så mycket skitsnack.

1. Det är inte lätt att få jobb inom IT.
2. Det examineras tusentals och åter tusentals varje år. Från YH-utbildningar, de traditionella ingenjörsutbildningarna, systemvetare. Och alla ska in i samma skit i slutändan - programmeringen.
3. Det finns ingen brist. Jag har redan förklarat varför.
4. De som arbetar med IT en längre tid och specifikt programmering blir alla mongo i skallen till slut (mer mongo än de redan är från början). Normala människor som tar sig in i branschen gör allt för att komma bort från programmeringen. Blir projektledare et,c.
5. Programmering är bajs.

Tack och hej.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 18:42   #2057
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
Tror vi borde släppa diskussionen med Crillos nu, han trollar uppenbarligen och/eller har ingen som helst industrierfarenhet.
Gammal 2018-10-30, 18:59   #2058
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Det är inte applicerbart inom IT. Du får en uppgift och ska lösa den, kan du inte det åker du ut förr eller senare. Jag pratar nu specifikt om programmering. Visst, du kan ta hjälp av andra emellanåt men det kommer inte hålla i längden.

Det är det som det är brist på. Folk som kan få skiten gjort.
Jag programmerar varje dag i min yrkesroll, och får skiten gjord genom att både behärska kodandet och att kommunicera med mina kollegor. Men kul att du vet vad som är applicerbart och inte, vilka IT-projekt jobbar du med?

Edit: Såg nu att Crillos är ett troll. My bad.
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 13:00   #2059
Hemi
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
"Social kompetens" är såklart viktigt men det är inte någonting mer att applicera än att bara vara normal. Att vara för mycket stereotypisk "nerd" t ex är inte så bra. Många besserwissrar har fått lämna arbetsytan trots att de kan allt.
Jobbade med IT förr mest ljud men gjorde en del programmering. Det ar kul så l'nge man l'rde sig saker och man kunde känna sig duktig men i längde passade jag inte för det. Jag träffar en del nu som jobbat med liknande i 20 år kanske och som kräks på det, kan inte få ned dem vid ett skrivbord igen, gått ned med hälften eller mindre i lön, jobbar utomhus och tycker att livet leker.

Ungefär samma här, är sjuk så "surfa" är ok men jobba vid sk'rmen är tråkigt. Fast, det d'r med att tala om för folk att man måste vara "funtad" fär ett jobb, drömma om att bli programmerare varje natt annars gör någonting annat tror jag inte på. Säg det till någon som inte har valmöjligheter, många gör det för jobbet och pengarnas skull, sätta mat påbordet och kommer fortsätta göra det

Senast redigerad av Hemi den 2018-10-31 klockan 13:01.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 13:33   #2060
Hemi
Registered User

Så social kompetens ser jag n'stan som ett kodord för att inte vara för extrem åt något håll. Att vara sig själv, men att kunna funka i grupp. Alla 'r olika i gruppen. Till viss del kan det innebära att man kanske bör vara i så pass bra form att man kan hönga med efter arbetet vilket blir som en del av arbetet ändå, detta har jag erfarit och blir myyycket jobbigare när man har barn och blir äldre men bara kul innan det eftersom man återigen känner sig dukig, bäst och nödvändig.
Gammal 2018-10-31, 13:52   #2061
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Så social kompetens ser jag n'stan som ett kodord för att inte vara för extrem åt något håll. Att vara sig själv, men att kunna funka i grupp. Alla 'r olika i gruppen. Till viss del kan det innebära att man kanske bör vara i så pass bra form att man kan hönga med efter arbetet vilket blir som en del av arbetet ändå, detta har jag erfarit och blir myyycket jobbigare när man har barn och blir äldre men bara kul innan det eftersom man återigen känner sig dukig, bäst och nödvändig.
Men även att man kan planera och hålla ett föredrag med en publik utan att bli högröd och kissa ned sig. Att man klarar att bli motsagd/överbevisad, klarar att ta ett nej, själv kan framföra kritik på ett vettigt sätt osv. Är man för steriotypt datornördsintrovert blir de sakerna för svåra ibland.
Gammal 2018-10-31, 14:09   #2062
Hemi
Registered User

Det 'r speciellt att pitcha etc eller att presentera saker, etc, det kräver en del erfarenhett.
Gammal 2018-10-31, 15:06   #2063
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Det 'r speciellt att pitcha etc eller att presentera saker, etc, det kräver en del erfarenhett.
Det är väl en av de viktigare bitarna av social kompetens skulle jag säga.
Gammal 2018-10-31, 17:47   #2064
Hemi
Registered User

S[ 'r det nog, har aldrig beh;vt prata å[ mycket på de presentationer jag varit med på utom en, jag 'nde mig som en idiot men de var med på allt. Har varit mer åt det tekniskt konstn'rliga hållet så man tillåts kanske vara lite mer yvig.
Gammal 2018-10-31, 19:27   #2065
Crillos
Banned User

Reg.datum: Sep 2018
Social kompetens? Skulle såna typer av människor nörda ner sig framför en dator för att ta sig in i den alldeles så glamorösa IT-branschen? Där allt är guld och gröna skogar...det är alltid något nytt intressant runt hörnet.. ett nytt jättespännande javascript ramverk eller något annat..

Och bara du har en utbildning så är du nästintill garanterad jobb och efter några år börjar du fakturera 1000kr/timmen med egen firma...jäklar vilket skitsnack.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 12:12   #2066
Rundhus
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
Crillos är visserligen ett troll men jag tycker inte han är helt ute och cyklar. Jag kan ju bara se detta utifrån mina egna samt vänners upplevelser dock.

Jag har en kandidatexamen i systemvetenskap och vi pluggade bara 15HP java, resten var mer inriktad mot SOA, databas, organisationsutveckling osv. Detta räcker inte när jag söker jobb. Jag anser mig själv vara väldigt socialt kompetent och det är inget jag inbillar mig själv om utan jag är verkligen det. Det räcker inte heller till. Jag tar mig knappt till en intervju pga att jag inte läst datavetenskap och om jag väl gör det så tar jag mig inte vidare för att det inte tycker att jag programmerat tillräckligt och inte har några hobbyprojekt att visa upp.

Det kan ju vara så att det är sån extrem brist där ni bor att de tar in alla möjliga på jobb men där jag bor är konkurrensen bland juniorer extremt hård.
Rundhus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 12:50   #2067
Petoria
Sponsored by Soros

Petorias avatar

Reg.datum: Jul 2009
Nu vet jag inte vad du söker för jobb, men om det är programmeringsjobb så är det väl inte konstigt att det är svårt om du bara läst 15HP Java?

Var bor du?
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 12:52   #2068
Petoria
Sponsored by Soros

Petorias avatar

Reg.datum: Jul 2009
https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/systemvetare/

"Dagens arbetsmarknad för systemvetare ser bra ut. Det gäller både systemvetare som nyss tagit examen och de som har längre erfarenhet av arbetslivet. Enligt arbetsgivarnas bedömning i Arbetskraftbarometern är det brist på såväl nyexaminerade och yrkeserfarna med programmerar- och systemvetarutbildning. Arbetslösheten bland systemvetare är relativt låg och nyexaminerade får ganska snabbt kvalificerat fast arbete."
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 13:03   #2069
Rundhus
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Nu vet jag inte vad du söker för jobb, men om det är programmeringsjobb så är det väl inte konstigt att det är svårt om du bara läst 15HP Java?

Var bor du?
Ja fast så såg programmet ut. Jag valde att plugga lite extra programmering vid sidan om men det är "bara" 15 HP extra så det tillför ju inte så mycket.

Och resonemanget som förs i tråden är ju just att det knappt spelar någon roll pga att bristen är så pass stor.
Rundhus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 13:31   #2070
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Man måste ju fortfarande såklart kunna jobbet man söker! Det finns gott om skumma hybridutbildningar inom IT där man egentligen inte blir något konkret. Visst finns det sådana tjänster också, men det man behöver mycket av är folk på golvet som kan jobbet.

Det arbetsbristen egentligen gör är att folk som redan är inne kan få upp lönen och byta lite hur de vill.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.