Smala marklyft med bälte: 140kg/5, 180kg/5, 220kg/3, 260kg/1.
Excentriska smala marklyft med bälte: 290kg/3, 300kg/3, 310kg/3.
Djup OL-böj med bälte: 140kg/5, 160kg/3*5.
Benpress: 220kg/2*10, 220kg/12.
Det gick lätt i bänkpress idag. Setet på 152,5 kändes lite segt, men det var nog för att jag inte var riktigt varm. På 160kg gick det lätt och på 165kg gick det lite tyngre, men fortfarande lättare än på 152,5kg, 180kg tog jag ner riktigt långsamt och hade bra stopp på bröstet, men ändå gick det lätt på uppvägen.
Jag körde fredagens marklyft idag eftersom jag och Karin ska upp till sommarstugan och arbeta, vilket gör att jag måste träna fredagspasset själv lördagkväll. Då känns det skönt att bara ha lite lätt smalbänk och lätta smala marklyft då.
Dem som tittade på dagens marklyft sa att alla vanliga set såg enkla ut, men jag kände mig seg och tyckte att jag fick ta i ordentligt på 260kg. När jag sedan bromsade på 290kg kände jag att det hade gått att dra den vikten själv, men tyngre blev det på 310kg... Där fick jag faktiskt ta i ordentligt. Var övermodig på första repset och glömde av att ta i ordentligt, med resultatet att stången nästan ramlade ner när jag passerade över knäna. Reps två och tre på 310kg gick dock helt perfekt och utan större besvär, eftersom jag då var fullt införstådd med att det inte var en vikt att leka med. Träningsvärk i ryggen kommer jag dock helt säkert att ha i morgon
Vilken fruktansvärd träningsvärk jag har i ryggen...f-n vad trött jag har varit. Sedan i onsdags har jag också varit på sommarstugan och gjort lite hederligt kroppsarbete, vilket inte gick så bra med träningsvärk. Idag var det dessutom över 20 grader varmt så jag har hunnit bränna mig rejält. Gjorde ont idag bara att lägga mig ner på bänken
Måndag 20080505: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 140kg/5, 162,5kg/5, 170kg/4.
Tävlingsbred bänkpress med brygga, tröja och stopp: 212,5kg/3, 220kg/3, 225kg/3.
Djup styrkelyftsböj med bälte: 140kg/5, 180kg/5, 215kg/5, 210kg/5, 205kg/6.
Benpress: 260kg/3*10.
Det gick riktigt bra idag. Bänkpressen flöt på hur bra som helst och på sista repset på 225kg hade jag ett enormt långt stopp, men ändå gick det tämligen enkelt upp. Seten utan tröja gick också lätt och det känns verkligen som att jag börjar vara i kanonform. Tröjan börjar dock vara allt för stor efter några års regelbunden träning och jag misstänker att det blir svårt med tekniken när jag ska vänja mig vid tävlingströjan igen eftersom den är betydligt tightare.
I knäböj körde jag lite tuffare igen idag. Femman på 215kg gick lätt att trycka upp, men viktvanan är så dålig att det känns som 300kg på axlarna. Jag kände inget i knät men valde ändå att sänka vikten till 210kg för att vara på den säkra sidan. Det gick bra även där och därför valde jag att avsluta med en sexa på 205kg. Jag uppskattar att jag har styrka för ca 280kg i en singel nu och det kan förhoppningsvis bara bli bättre när jag får träna lite mer. Det gäller bara att ta det lugnt och försiktigt nu så att inget händer igen.
Har beslutat mig för att specialträna greppet när jag håller i PHC:s fysträning tisdagar och lördagar. Körde första passet idag och jag vill lova att jag blivit klart svagare. Som tur är kan det bara gå åt ett håll från där jag är nu.
Onsdag 20080507: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 157,5kg/5, 162,5kg/5, 167,5kg/5, 190kg/1.
Djup OL-böj med bälte: 160kg/5, 170kg/5, 180kg/5.
Benpress: 240kg/2*10, 240kg/12.
Smala marklyft: 160kg/3*5.
Dagens bänkpass gick superfint. Kände mig lite småseg på 157,5kg och blev orolig över hur 167,5kg skulle gå, men framförallt över 190kg i sista setet. Det visade sig dock att 167,5kg gick precis lika lätt som 157,5kg och lättare än 162,5kg. På 190kg tog jag ner stången lite snabbare för att göra lyftet lättare. Det visade sig vara helt onödigt och 190kg gick lätt, riktigt lätt faktiskt, och det trots stopp på bröstet.
I knäböj höjde jag belastningen lite efter flera veckor utan känning i den gamla knäskadan. Det gick bra trots höjningen och även i benpress gick det lätt och utan några symtom på smärta eller annat konstigt.
Det ser ju bra ut det här tjockis. Ska du köpa nån ny tröja snart eller? (Eller har du en till?)
Jag har en relativt ny Rage X som jag inte vill slita på i onödan. Den spar jag till de tyngre passen när jag kan behöva någon extra hjälp, eller kanske till någon tävling...
Sumomarklyft med dräkt: 140kg/3, 240kg/3, 260kg/3, 280kg/1, 300kg/1.
Smala marklyft med bälte: 170kg/8, 180kg/8.
Smal bänkpress: 122,5kg/5, 132,5kg/3*5.
Idag tränade jag på Luleå AK eftersom Karin skulle ut på aktiviteter med sina arbetskamrater. Jag tänkte först träna precis som vanligt, men kände redan på 180kg att jag var rejält trött i ryggen, troligtvis beroende på en kombination av förra veckans excentriska smala marklyft och att jag nu också har höjt belastningen lite i knäböj. Jag ändrade mig därför och beslutade att testa lite sumomarklyft för första gången sedan Lucialyftet 2006. Smala marklyft belastar iofs låren och mitt skadade knä lite mindre, men som sagt var jag less på den träningen.
Jag kastade därför om efter femman på 220kg i smala marklyft och drog på mig dräkten för att dra sumo. Värmde ett set på 140kg och höjde sedan 100kg till 240kg och gjorde ett ganska segt och tekniskt dåligt set där. Det var iofs inte konstigt eftersom jag inte tränat sumo på länge och nu missade jag också uppvärmningen. På 260kg gick det lite bättre och på 280kg gjorde jag en riktig stänkare. Höjde sedan till 300kg vilket efter mitt set på 280kg borde ha gått riktigt lätt. På 300kg blev det dock tydligt att jag inte tränat övningen sedan 2006 och jag fick lite framvikt och stången pendlade ut från kroppen. Det gick trots detta relativt bra på 300kg även om det naturligtvis hade gått klart lättare om jag fått samma träff som på 280.
Jag tror att jag ganska snabbt skulle kunna nå styrka för ca 340kg sumo om jag bara fick träna övningen någon månad och få in tekniken igen. Det är bara greppet som begränsar mig just nu...precis som alltid, suck... Hur som helst var det skoj att få göra något annat idag och det bästa var att jag inte kände av knät på något av lyften. Det var också skoj att se att kapaciteten rent fysiskt ligger väldigt högt och att det kan bli många kg om jag bara får ordning på greppet.
I bänkpress körde jag lätt precis som varje fredag de senaste sex veckorna....
Kul att du var ner och fick känna på The LAK-feeling idag! Imponerande marklyft dessutom. Flikar in veckans highlights, där du naturligtvis finns med:
Där ser man Tack Patrik. Det var roligt att se lyftet. Det blir lite småsegt men ser ändå ut att finnas i alla fall 15kg kvar tycker jag. Med lite sumoträning och starka händer skulle det där kunna bli något riktigt bra
Nej visst, du har rätt. Tränade prinskorvar är bättre När jag ser den senare videon inser jag att jag hade samma tekniska tendenser igår på 300kg som jag hade där på 327,5kg. Stången pendlar ut lite från kroppen och då blir det lite tungt att lyfta. Jag måste hitta ett motmedel mot detta. Ett första steg borde väl vara att träna sumo lite oftare.