Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N
3 avsnitt in på Tokyo Vice och den levererar
|
Kul att höra, jag uppskattade boken och har läst den ett par gånger (det gör jag dock nästan alltid om jag gillar en bok) men har hört så väldigt skiftande omdömen om tv-serien.
Tänker nog börja titta när första säsongen är ute med förhoppningen att den förmedlar själva känslan väl.
Har rent slumpmässigt läst några japanska deckare de sista åren och uppskattat dom. Om inte annat som i kontrast till alla tusentals amerikanska man läst genom åren. Det känns lite fräscht med den japanska proceduren och deras interna politiska problem som är så väldigt olika även i en så bekant form som deckare har.
Nu är ju inte Tokyo Vice en deckare (boken i alla fall men jag har som sagt hört så många konstiga saker om tv-serien) men jag gillar just den här vardagliga beskrivningen av okända (för mig) marker som deckare ofta har.
Boken påminde mig på något konstigt sätt om Bill Bufords Hetta. Ja kanske inte så konstigt då bägge handlar om att sätta sig in i obekanta situationer och försöka hitta logiken hos något man inte egentligen förstår.