Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-07, 15:41   #1936
Masugn
Kan man få allt i versaler?

Masugns avatar

Reg.datum: Aug 2004
[QUOTE=C.E.J.;5103123]Det blir väl skivformeln, tror jag, och då är svaret pi log 4 enligt WA.

Samma som snittformeln antar jag?
Hur får jag fram primitiva av (2/(√(4-2x)))^2 ?
WA får det till -2ln(x-2) , vilket blir knasigt då x=0 -> -2ln(-2)

(2/(√(4-2x)))^2 -> 4/(4-2x) -> 2/(2-x) faktorisera ut 2 -> 1/(2-x) -du=dx -> -2pi(ln(2-x)) -> -2pi(ln(2-0)) - (-2pi(ln(2-(-2))))

-> -2pi(ln(2) + 2pi(ln(4))

Senast redigerad av Masugn den 2011-06-07 klockan 15:50.
Masugn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 16:11   #1937
Masugn
Kan man få allt i versaler?

Masugns avatar

Reg.datum: Aug 2004
Löste det, tack för hjälpen
Masugn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 16:40   #1938
Zoidy
Midnight toker

Zoidys avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_kula Visa inlägg
Har precis gjort tentan i flervariabelanalys, tror att det gick bra.
En av uppgifterna var. Ganska simpel uppgift egentligen men i alla fall.
"Use suitable linearization to find an approximate value for f(x,y) = e^(x^2 + 2y^2 - 12) at (2.01 , -1.9)

Jag valde punkten (2,-2)
L(2.01, -1.9) = f(2, -2) + f1(2, -2)(2.01 - 2) + f2(2, -2)(-1.9-(-2)

(f1 = partialderivatan med avseende på x)

f1 = 2xe^x^2 + 2y^2 - 12)
f2 = 4ye^x^2 + 2y^2 - 12)

f(2-2) = e^0 = 1
f1(2,-2) = 4e^0 = 4
f2(2,-2) = -8e^0 = -8

L(2.01, -1.9) blir alltså = 1 + 4(2.01 - 2) -8(-1.9 + 2) = 1 + 0.04 - 0.8 = 0.24

Nu när jag är hemma så dubbelkollar jag och slår in
e^(2.01^2 + 2(-1.9)^2 - 12) på räknaren och får 0,477. Kan någon se vad jag har gjort för fel? Kanske inte så himla kul uppgift men jag är lite frustrerad nu
0,477 är ju förresten ganska nära 0.24*2..
Skumt. Jag kan inte se nåt fel i det du har gjort. Har du testat att räkna med andraderivatorna också och se om du kommer närmre? Känns konstigt att du skulle hamna så långtifrån även efter att bara ha använt förstaderivatorna dock tycker jag
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 16:45   #1939
kalle_kula
Registered User

kalle_kulas avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Zoidy Visa inlägg
Skumt. Jag kan inte se nåt fel i det du har gjort. Har du testat att räkna med andraderivatorna också och se om du kommer närmre? Känns konstigt att du skulle hamna så långtifrån även efter att bara ha använt förstaderivatorna dock tycker jag
Tack för att du kollade Jag ska testa det senare ikväll efter att jag har tränat. Får se om det var dumt av mig att vara lat på tentan
kalle_kula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 17:40   #1940
Fregus
Registered User

Freguss avatar

Reg.datum: Jun 2011
Fult att dra första inlägget i en Mattetråd men men.

Hur mycket höjs egentligen svårighetsgraden när man börjar läsa högskolematte kontra gymnasiet? Kommer det som en chock eller kommer man snabbt in i det trots allt?

Känns ju lite skrämmande såhär inför men man har ju trots allt lyckats lära sig mycket nytt under gymnasiet med, eller är det en annan grej ändå?
Fregus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 18:05   #1941
Bahir
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Fregus Visa inlägg

Hur mycket höjs egentligen svårighetsgraden när man börjar läsa högskolematte kontra gymnasiet? Kommer det som en chock eller kommer man snabbt in i det trots allt?

Känns ju lite skrämmande såhär inför men man har ju trots allt lyckats lära sig mycket nytt under gymnasiet med, eller är det en annan grej ändå?
Det beror på - för min del berodde det på att jag är mer mogen mentalt nu än vad jag var under gymnasietiden. På det viset är matematiken lättare. Men att tänka tar tid, så förvänta dig inte att klara dig på gymnasiefasoner så som att börja plugga två dagar innan tentan.
Bahir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 18:06   #1942
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:

De flyter in i varandra fullkomligt.
Gammal 2011-06-07, 18:58   #1943
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Jag fick en smärre chock. Men då var det ett par år sedan jag pluggade och jag hade inte förberett mig ett jota. När man väl kommer in i tempot är det inte så hemskt. Jag har inte hunnit bli "bra" på matten trots ganska mycket investerad tid, men jag hankar mig fram.

Hade man helhjärtat fokuserat på matematiken hade kanske utgången varit en annan.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 19:15   #1944
JojjeG
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
Ska göra om nationella i MaB imorgon. Är det någon som vill dela med sig av något som kan vara nyttigt att veta?
JojjeG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 19:20   #1945
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
Citat:

För mig var det lite chock-känsla. Jag gick från att ha sovit igenom föreläsningar och pluggat 1-2 dagar innan tentorna och sätta dom utan problem på gymnasiet till att missa mina två första matte-tentor på högskolan När jag väl började plugga "på riktigt" så var det inga problem, men det kräver definitivt mer för min del åtminstone.
Gammal 2011-06-07, 19:20   #1946
Gabriel174
Registered User

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeG Visa inlägg
Ska göra om nationella i MaB imorgon. Är det någon som vill dela med sig av något som kan vara nyttigt att veta?
PQ-formeln

Citat:
Ursprungligen postat av xodd Visa inlägg
Från att inte förstå vad remissgivande läkare skrev till att sitta och anklaga större delen av Sveriges läkare för att vara okunniga inom loppet av 48 timmar måste vara någon form av rekord i utveckling.
Gabriel174 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 19:30   #1947
pclillen
Registered User

Reg.datum: Apr 2007
Citat:

Blev mindfucked i början pga tempot, men då hade jag inte pluggat på 2 år heller.. Nu är det lugnt, men jag lägger ner mkt mer tid nu på att nöta in/läsa etc än i gymnasie (då pluggade jag bara på schenmalagda lektioner). Kom in i det efter nån månad, men först i tvåan som jag verkligen började lägga ner ordentligt med tid. (nu i vår började jag ordentligt, dvs andra terminen av tvåan).
pclillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 19:31   #1948
Bson
Älskar Uppförsbackar

Bsons avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:

Det är väl egentligen inte svårare, det är bara ett så extremt mycket högre tempo! Men det är det i alla ämnen så det är bara att gilla läget
Bson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 19:34   #1949
Erik__
hehe lol

Reg.datum: Nov 2004
Citat:

Jag tyckte det var tempot som ställde till det, jag var inte världens studieflitigaste gymnasieelev och det fungerade inte med sistaminutenplugg, kuggade första kursen för att jag inte hade hunnit gå igenom materialet mest, svårighetsmässigt är det ganska lugnt.
Erik__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 20:34   #1950
Fregus
Registered User

Freguss avatar

Reg.datum: Jun 2011
Uppskattar verkligen alla svar!

Känns ju rätt okej ändå, går ett gymnasieprogram där vi p.g.a rätt mycket praktik har kört mattekurserna ganska intensivt redan nu, dessutom har jag ett år kvar innan högskolan som man kan försöka få inte lite bra studierutiner på.
Fregus är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.