Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-05, 09:47   #181
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Bolio
Fast kan "Det är vanliga män som våldtar" betyda "Det är ofta förekommande män som våldtar"?
Ja. I min värld är det semantiskt sätt samma sak.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 09:49   #182
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Ja. I min värld är det semantiskt sätt samma sak.
Men vilka män förekommer ofta? Det finns ju bara ett exemplar av varje man.
Gammal 2006-09-05, 09:51   #183
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Men vilka män förekommer ofta? Det finns ju bara ett exemplar av varje man.
Menar du då att det är fel att säga: "svarta män förekommer ofta i förorten" i en annan betydelse än att en och samma man är där ofta?
Gammal 2006-09-05, 10:00   #184
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Citat:
Menar du då att det är fel att säga: "svarta män förekommer ofta i förorten" i en annan betydelse än att en och samma man är där ofta?
I don't get it. :/

Är inte "Ofta förekommande män" en sorts män, nämligen de som ofta förekommer, ungefär som att "Ofta förekommande siffror" är siffror som ofta förekommer?
Gammal 2006-09-05, 10:02   #185
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Jag inser nu hur osvensk jag är. På kurdiska/persiska låter det helt fel att säga så. Skulle man säga "Ofta förekommande män äter potatis", så skulle folk fråga vilken man som förekommer oftare än en gång, dvs. i multipla exemplar.
Gammal 2006-09-05, 10:07   #186
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
I don't get it. :/

Är inte "Ofta förekommande män" en sorts män, nämligen de som ofta förekommer, ungefär som att "Ofta förekommande siffror" är siffror som ofta förekommer?
Det finns ett objektidentitetsproblem där som du redan identifierat.
Gammal 2006-09-05, 10:08   #187
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Citat:
Det finns ett objektidentitetsproblem där som du redan identifierat.
Förklara för mig då, gärna på ett enkelt sätt. Jag förstår verkligen inte. För mig låter det helt sinnessjukt detta. :/
Gammal 2006-09-05, 10:10   #188
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Jag inser nu hur osvensk jag är. På kurdiska/persiska låter det helt fel att säga så. Skulle man säga "Ofta förekommande män äter potatis", så skulle folk fråga vilken man som förekommer oftare än en gång, dvs. i multipla exemplar.
Bärs får gärna hjälpa oss lite här. Men som JAG ser det, som jag redan sagt, är meningen tvetydlig där den ena är den som tydligt avses. Alltså det som din kurdiska polare hade läst. Men jag tror att det i strikt mening även betyder "Ofta förekommande variant av [en] människa av manligt kön" där just en:ets tolkning/betuydelse är avgörande. Men jag är trött idag :/
Gammal 2006-09-05, 10:16   #189
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Citat:
Bärs får gärna hjälpa oss lite här. Men som JAG ser det, som jag redan sagt, är meningen tvetydlig där den ena är den som tydligt avses. Alltså det som din kurdiska polare hade läst. Men jag tror att det i strikt mening även betyder "Ofta förekommande variant av [en] människa av manligt kön" där just en:ets tolkning/betuydelse är avgörande. Men jag är trött idag :/
Ja, jag säger inte emot dig. "Ofta förekommande variant av [en] människa av manligt kön" låter också tokigt i mina öron. Man skulle kanske skriva om det till "Den varianten av män som ofta förekommer", och då kanske sammanhanget får avgöra i vilken kontext som den varianten av män ofta förekommer? Kanske på följande sätt: "Den variant av män som ofta förekommer i sportsliga sammanhang onanerar ibland till testosteron"?
Gammal 2006-09-05, 10:24   #190
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
hahh sjukt snurrigt det blev o följa med i denna tråd nu... men jag ansluter till skaran som fortfarande hävtar att begreppet man och vanlig man vänder sig till den stora skaran. Är det en majoritet av män som våldtar så är det kort och gott den vanlige mannen som våldtar - och den ovanlige som inte gör det. Jag vägrar betrakta meningsuppbyggnaden från något annat sätt, även om jag inser att man kan böja ordet vanlig och vända det till sin fördel - något jag dock misstänker att urpsrungsskribenten inte avsåg i första skedet.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 10:25   #191
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
hahh sjukt snurrigt det blev o följa med i denna tråd nu... men jag ansluter till skaran som fortfarande hävtar att begreppet man och vanlig man vänder sig till den stora skaran. Är det en majoritet av män som våldtar så är det kort och gott den vanlige mannen som våldtar - och den ovanlige som inte gör det. Jag vägrar betrakta meningsuppbyggnaden från något annat sätt, även om jag inser att man kan böja ordet vanlig och vända det till sin fördel - något jag dock misstänker att urpsrungsskribenten inte avsåg i första skedet.
Det gör inte jag heller. Jag tror att hon är en feminist som hatar män och mår dåligt.
Gammal 2006-09-05, 10:26   #192
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ja, jag säger inte emot dig. "Ofta förekommande variant av [en] människa av manligt kön" låter också tokigt i mina öron. Man skulle kanske skriva om det till "Den varianten av män som ofta förekommer", och då kanske sammanhanget får avgöra i vilken kontext som den varianten av män ofta förekommer? Kanske på följande sätt: "Den variant av män som ofta förekommer i sportsliga sammanhang onanerar ibland till testosteron"?
Ja och då närmar vi oss ursprungsformuleringen igen, nämligen: Det är vanliga män som våldtar kvinnor. Hur ska det utläsas egentligen? "Vanligt förkommande variant[er] av människor av manligt kön våldtar kvinnor."?
Gammal 2006-09-05, 10:44   #193
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ja och då närmar vi oss ursprungsformuleringen igen, nämligen: Det är vanliga män som våldtar kvinnor. Hur ska det utläsas egentligen? "Vanligt förkommande variant[er] av människor av manligt kön våldtar kvinnor."?
Vi får väl skapa en poll och demokratiskt bestämma att det avgörs genom kolos röster?

Journalen
Gammal 2006-09-05, 10:45   #194
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Vi får väl skapa en poll och demokratiskt bestämma att det avgörs genom kolos röster?
Men det avgör väl ändå ingenting?
Gammal 2006-09-05, 10:56   #195
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Men det avgör väl ändå ingenting?
Inte avgör kanske, men vi kan sätta en egen norm.

Journalen

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:36.