Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-07, 22:09   #181
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Bra tips. Mera framhävning av sig själv och berätta nogrannare om sitt nuvarande jobb. Känns klyschigt att alltid svara att man sökt jobbet för att det är intressant och att man gillar utmaningar.
Det kan ju vara ett misstag du gör. Jag kan inte minnas att jag dragit en sån klyscha i varje fall. Vad du kan säga istället är "jag gillar det här och det där med jobbet, och det här är jag bra på". Säger du att det är intressant och låter som en utmaning låter det mer som att du inte förstår vad det handlar om och är osäker på om du kommer klara av det.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 06:51   #182
Läskeblask
Registered User

Reg.datum: Jun 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Det kan ju vara ett misstag du gör. Jag kan inte minnas att jag dragit en sån klyscha i varje fall. Vad du kan säga istället är "jag gillar det här och det där med jobbet, och det här är jag bra på". Säger du att det är intressant och låter som en utmaning låter det mer som att du inte förstår vad det handlar om och är osäker på om du kommer klara av det.
Jag brukar nämna att branschen är intressant och att jag har lång erfarenhet.

Fick svar, de hade inte gjort nåt slutgiltigt beslut angående jobbet. Inte för att jag har några förhoppningar men dom skulle ringa endå
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 12:09   #183
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Varför är branschen intressant och varför är du rätt person att bidra till den? Besvarar du inte det säger du ju samma sak som alla andra.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 12:14   #184
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
För att du är rätt rotad och stabil i din nuvarande jobbsituation. Hade du varit en ung karriärskille är LinkedIn ett ytterligare vapen för att säkra ett jobb.

Personligen är mitt CV alldeles för fattigt för LinkedIn. Det är nästan för fattigt för rekryterings- och bemanningsbolag. Jag får sämre utfall på att skicka in CV än att aktivt ringa upp arbetsplatser och ha ett produktivt snack med berörd part.

Personligt brev har jag helt slopat för bemanning och rekrytering. De läser den inte.
Vänd på steken, jag jobbar ju med rekytering. Alltså, Linked-in är bra för nätverkande och för att marknadsföra sig själv, men det tar ju inte bort något steg i det aktiva sökandet. Är jag ute efter en spetskompetens så visst söker jag på Linked-In ibland, men annars är det fortfarande klassika platsannonser som gäller.

Jag lägger lika mycket vikt på personligt brev som på CV't överlag när det är en platsannons utlagd.

Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Hmm... det kanske ar sa att LinkedIn funkar lite annorlunda i Sverige da?
Lanka sin profil och underlatta ansokning via knapptryck ar inte vad LI ar till for. Det ar mer som Facebook fast med full fokus pa jobb och karriar (aven om folk har en tendens att natragga dar, skams pa dem)

- Vidga sitt natverk inom branschen nationellt och internationellt
- Dela med sig erfarenheter, asikter och nyheter inom sitt yrkesomrade
- Rekrytering, en plattform/annonsplats for bade arbetsgivare och jobbsokande
Det är exakt så Linked-In fungerar i Sverige. Det är ett sätt att nätverka med yrkesprofiler på så man slipper släppa in kreti och pleti på facebook istället. Flera av mina bekanta har facebook mer för privat/vänkretsen medan linkedin som yrkesmässiga gränssnittet.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 12:17   #185
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Vänd på steken, jag jobbar ju med rekytering. Alltså, Linked-in är bra för nätverkande och för att marknadsföra sig själv, men det tar ju inte bort något steg i det aktiva sökandet. Är jag ute efter en spetskompetens så visst söker jag på Linked-In ibland, men annars är det fortfarande klassika platsannonser som gäller.

Jag lägger lika mycket vikt på personligt brev som på CV't överlag när det är en platsannons utlagd.
Givet. Och i endera fallen har man lagt lite tid på att fixa sin LinkedIn-sida så att den är presentabel och informativ.

Gällande personliga brevet inkluderar jag ett om platsannonsen visar att det går direkt till berörd part på företaget eller avdelningen man förväntas jobba på. Är det ett bemanningsbolag slopar jag det, då jag ett flertal gånger fått erfara att det helt ignorerats ändå.
Gammal 2019-04-08, 12:24   #186
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Jag brukar nämna att branschen är intressant och att jag har lång erfarenhet.
Citat:
Varför är branschen intressant och varför är du rätt person att bidra till den? Besvarar du inte det säger du ju samma sak som alla andra.
Lite så. Som rekryterande chef så undrar jag om personen söker sig TILL jobbet eller BORT FRÅN något annat? Är den sökande genuint intresserad av yrket/tjänsten eller är det en person som söker jobbet bara för att komma bort från sitt gamla jobb/chef/frugan/maken eller vad man nu flyr ifrån till vardags. Eller söker man bara jobbet lite "bara för att" eller för att arbetsförmedlingen tvingat en?

Sedan undrar jag alltid vad just denna person kan bidra med? Vad ska få mig att slänga alla andra ansökningar i papperskorgen och anställa just denne?
I flera fall har jag anställt folk som på pappret varit mindre kompetenta/haft lägre erfarenhet än andra sökanden, men som på andra sätt har framhävt något som fått anställningen att kännas klockren.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 13:05   #187
Läskeblask
Registered User

Jag brukar vara rätt ärlig, jag sade att jag haft som mål att jobba som x eller x i något större företag och jag tycker branschen är intressant pga at den är mångsidig och att man utvecklas ständigt. Jag har berömt min nuvarande arbetsplats men sagt att jag inte utvecklas i den takt jag vill. Som starka sidor har jag nämnt att jag har 10 års erfarenhet och att jag som person är social och att det personligen för mig är att vara duktig på det jag gör. Jag är 100% ärlig med dessa svar men kanske borde man gå ännu djupare med svaren och fundera mer ur företagets synvinkel varför de borde anställa mig
Gammal 2019-04-08, 13:14   #188
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

"Mångsidig och utvecklas ständigt" är fortfarande uttryck och termer jag skulle kunna höra från precis vem som helst, till i princip vilken tjänsteposition som helst. Och 10 års erfarenhet och att man "är social" är så otroligt packat med information att du återigen har svept över två ämnen som kan breddas och fördjupas otroligt. Du har sagt allt utan att säga något.

Hur är du social?
Hur viktigt är social kontakt för dig?
Hur fungerar du i olika sociala sammanhang?
Var finner du utmaningar i sociala sammanhang?

Vad har du gjort under dessa 10 år av erfarenhet?
Har du några särskilda minnen eller meriter under dessa 10 år?
Någon särskild kund som var besvärlig eller hade ett problem du, och enbart du, löste på ett bra sätt?
Hur har du handlat vid personliga misstag? (Denna är stor för mig personligen)
Varför kommer 10 år av erfarenhet gynna just detta företag?

Läskeblask, jag tror det finns många saker du kan lyfta som sätter dig i bättre dager. Till och med jag får känslan här att det inte är företagen eller tjänsterna i sig som lockar, utan att det är något annat än din nuvarande situation.

Att vara ärlig är bra. Men vem fan ska anlita en om man bara är en intetsägande skjortkrage i mängden, som alltså är dyrare att anlita än en två tredjedelar av ansökande?

Senast redigerad av Rahf den 2019-04-08 klockan 13:16.
Gammal 2019-04-08, 16:56   #189
Bossebäver
Registered User

Bossebävers avatar

Reg.datum: Sep 2013
Citat:
"Mångsidig och utvecklas ständigt" är fortfarande uttryck och termer jag skulle kunna höra från precis vem som helst, till i princip vilken tjänsteposition som helst. Och 10 års erfarenhet och att man "är social" är så otroligt packat med information att du återigen har svept över två ämnen som kan breddas och fördjupas otroligt. Du har sagt allt utan att säga något.

Hur är du social?
Hur viktigt är social kontakt för dig?
Hur fungerar du i olika sociala sammanhang?
Var finner du utmaningar i sociala sammanhang?

Vad har du gjort under dessa 10 år av erfarenhet?
Har du några särskilda minnen eller meriter under dessa 10 år?
Någon särskild kund som var besvärlig eller hade ett problem du, och enbart du, löste på ett bra sätt?
Hur har du handlat vid personliga misstag? (Denna är stor för mig personligen)
Varför kommer 10 år av erfarenhet gynna just detta företag?

Läskeblask, jag tror det finns många saker du kan lyfta som sätter dig i bättre dager. Till och med jag får känslan här att det inte är företagen eller tjänsterna i sig som lockar, utan att det är något annat än din nuvarande situation.

Att vara ärlig är bra. Men vem fan ska anlita en om man bara är en intetsägande skjortkrage i mängden, som alltså är dyrare att anlita än en två tredjedelar av ansökande?
Kvalitetsinlägg.
Gammal 2019-04-09, 06:40   #190
Läskeblask
Registered User

Bra inlägg jo. Där har man att fundera på. Ofta ställs det följdfrågor som hänger ihop med dom där men en aning djupare måste jag nog gå med svaren. Tjänsten lockar och det gör även lönen. Jag tar inga fler jobb jag inte vill ha till 100%. Jag tycker inte man behöver gå så djupt tex " jag är social, jag är van med att ha att göras olika personligheter och trivs bland folk. Om företaget vill ha mer info kan de specifiera sina frågor väl. Iofs bättre att ge för mycket än för lite info.
Gammal 2019-04-09, 08:22   #191
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé

Torsk_oles avatar

Reg.datum: Jun 2006
Jag tror att en del intervjuare kan uppleva det ansträngande att behöva dra ut svaren och få personen att gå från ytliga svar till mer specifika svar.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 09:17   #192
Läskeblask
Registered User

Troligen jo. Man borde väl framhäva sin personlighet mera istället för att bara repetera sina arbetserfarenheter.
Fundera mera från intervjuarens synvinkel. Lite synd då man vet att man jobbar hårt och kan göra resultat men inte klarar av att övertyga nån på en halv timme att man är ett bra val.
Gammal 2019-04-09, 09:47   #193
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Troligen jo. Man borde väl framhäva sin personlighet mera istället för att bara repetera sina arbetserfarenheter.
Fundera mera från intervjuarens synvinkel. Lite synd då man vet att man jobbar hårt och kan göra resultat men inte klarar av att övertyga nån på en halv timme att man är ett bra val.
Det kan vara bra att inse att man är en säljare, och det sig själv man säljer. Har man en halvtimme på sig att övertyga en potentiell köpare att köpa just dig och inte någon av de andra intressanta så får man lägga ribban efter det.

Ibland är ju rollerna omvända, där de söker upp dig och vill uttryckligen ha just dig. Då vänder man ju på frågorna, varför skulle jag ta den här tjänsten? Vad kan ni erbjuda mig som är ett lyft över vad jag gör/tjänar just nu osv.
Det handlar ju om vem som i störst utsträckning behöver vem. Beroende på hur maktbalansen ser ut får man ju anpassa sitt upplägg.
Gammal 2019-04-09, 10:30   #194
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Citat:
Fetstilta. När har du jobbat hårt? Vilka resultat har det givit? Du är återigen ute och svassar i generaliteter och vad som kan vara. Men du missar att ge någonting greppbart, en siffra på ett papper eller en specifik historia om hur du förhandlade fram tre extra leveranser.

Ingen bryr sig om någon som kan göra resultat, än mindre den som kunde göra. Alla bryr sig om den som har skapat resultat. Potential är en värdelös valuta om allt man vågar eller kan visa är luft.
Gammal 2019-04-09, 13:07   #195
KralligK
Banned User

Reg.datum: Apr 2019
Jobbintervjuer är för folk utan kontakter..
KralligK är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:32.