2015-03-02, 12:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
En nära vän till mig ska få barn med sin flickvän (sedan 18 månader). De hade alltså varit tillsammans i ungefär ett år, haft sex som vanligt under det året och hon hade alltid använt p-piller, något de båda hade kommit överens om. Hade hon fastslagit att hon inte ville använda p-piller så hade han gått med på det utan problem och använt kondom, han är den typen av kille.
Hon slutade ta p-piller för att bli gravid, men sa inget till honom om att hon slutade.
Han har ingen talan i ärendet, hon har bestämt att hon ska behålla det, och då får han finna sig i det. Kan säga att det är absolut värsta tidpunkten för honom att få barn, han är precis i början av sin karriär som nu efter 10 års slit äntligen börjar lyfta. Båda är i början av 30 års åldern. Hon har pluggat fram tills nu.
|
|
|
2015-03-02, 12:53
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av timoat
En nära vän till mig ska få barn med sin flickvän (sedan 18 månader). De hade alltså varit tillsammans i ungefär ett år, haft sex som vanligt under det året och hon hade alltid använt p-piller, något de båda hade kommit överens om. Hade hon fastslagit att hon inte ville använda p-piller så hade han gått med på det utan problem och använt kondom, han är den typen av kille.
Hon slutade ta p-piller för att bli gravid, men sa inget till honom om att hon slutade.
Han har ingen talan i ärendet, hon har bestämt att hon ska behålla det, och då får han finna sig i det. Kan säga att det är absolut värsta tidpunkten för honom att få barn, han är precis i början av sin karriär som nu efter 10 års slit äntligen börjar lyfta. Båda är i början av 30 års åldern. Hon har pluggat fram tills nu.
|
Han visste alltså varför hon slutat ?Då tycker jag inte man kan lägga all skuld på tjejen
|
|
|
2015-03-02, 12:55
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av jenni
Han visste alltså varför hon slutat ?Då tycker jag inte man kan lägga all skuld på tjejen
|
Jag gissar att det var att han visste nu efteråt när hon är gravid. Hur är det inte hennes ansvar då?
|
|
|
2015-03-02, 12:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
|
Nej, han visste inte att hon slutat, han trodde hon fortfarande att hon åt, och visste inte förrän hon sa till honom att hon var gravid.
När jag hade flickväns senaste litade jag på henne 100%, skulle aldrig falla mig in att hon inte skulle säga till mig att hon ville ha barn, eller avbryta sina p-piller utan att säga till mig. de gångerna hon avbröt så använde vi kondom, inget mer med det. Det hade förstört väldigt mycket om en sådan sak uppdagades. Och sen hade man varit låst i ett förhållande med ett barn man egentligen inte är redo för. Ett sådant förhållande hade blivit surt väldigt fort tror jag.
Senast redigerad av timoat den 2015-03-02 klockan 13:01.
|
|
|
2015-03-02, 13:01
|
|
Getar
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Absolut, men det går ju även att som man styra det om man verkligen inte vill ha barn, saken är det att mannen inte vill ta på sig det ansvaret
|
När jag skriver det är jag ett kräk och folk kommer med högafflar. Men när en kvinna skriver det är det annat ljud i skällan. Hur kan det komma sig?
|
|
|
2015-03-02, 13:03
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Eftersom det ju dessvärre inte finns möjlighet till social abort (det står en kvinna helt fritt att lura en man att hon går på P-piller) så förstår jag att sådant här kan hända, men det gör det inte rätt. Förståeligt, om omständigheterna är att hon svikit hans förtoende, men inte rätt.
|
+1
Vill inte mannen ha barn bör man kunna frånskriva sig allt ansvar innan födsel.
|
|
|
2015-03-02, 13:05
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av kebne
Jag gissar att det var att han visste nu efteråt när hon är gravid. Hur är det inte hennes ansvar då?
|
Citat:
Ursprungligen postat av timoat
Nej, han visste inte att hon slutat, han trodde hon fortfarande att hon åt, och visste inte förrän hon sa till honom att hon var gravid.
När jag hade flickväns senaste litade jag på henne 100%, skulle aldrig falla mig in att hon inte skulle säga till mig att hon ville ha barn, eller avbryta sina p-piller utan att säga till mig. de gångerna hon avbröt så använde vi kondom, inget mer med det. Det hade förstört väldigt mycket om en sådan sak uppdagades. Och sen hade man varit låst i ett förhållande med ett barn man egentligen inte är redo för. Ett sådant förhållande hade blivit surt väldigt fort tror jag.
|
Ja då är det ju illa, jag trodde hon hade talat om att hon slutat och han börjar använda kondom
Måste sluta läsa på mobilen
Citat:
Ursprungligen postat av 4623
När jag skriver det är jag ett kräk och folk kommer med högafflar. Men när en kvinna skriver det är det annat ljud i skällan. Hur kan det komma sig?
|
Du menar ju i efterhand, jag menar innan
Senast redigerad av jenni den 2015-03-02 klockan 13:06.
|
|
|
2015-03-02, 13:05
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av tlk
Då har jag missförstått ordet. Inga konstigheter med det.
Hur ställer du dig nu till att alla föräldrar lastar över stora delar av ansvaret för barnen på skattekollektivet och samhället i stort? Själv har jag liksom inga problem med det och tycker det är ett humant och vettigt förfarande, men du verkar uttrycka åsikter om att "man ska ta sitt ansvar" så då kanske man borde förflytta det fulla ansvaret till just vårdnadshavarna?
|
OK.
Nu har jag inte varit aktiv i den delen av diskussionen (vilket gör det desto intressantare att jag lyckats förmedla åsikter).
|
|
|
2015-03-02, 13:09
|
|
Getar
|
Citat:
Du menar ju i efterhand, jag menar innan
|
Va? Var har jag skrivit det?
Givetvis ska du inte kunna friskriva dig från faderskap efter att barnet är fött. FÖRUTSATT att du fått veta att barnet varit på väg.
|
|
|
2015-03-02, 13:13
|
|
Banned User
|
Citat:
Va? Var har jag skrivit det?
Givetvis ska du inte kunna friskriva dig från faderskap efter att barnet är fött. FÖRUTSATT att du fått veta att barnet varit på väg.
|
Du skrev ju att man borde kunna smita från att betala för barnet
|
|
|
2015-03-02, 13:14
|
|
Getar
|
Citat:
Du skrev ju att man borde kunna smita från att betala för barnet
|
Ja, om jag har sagt, när jag får reda på att kvinnan är gravid, att jag inte vill ha något barn.
Jag har inte någongång skrivit att jag VILL ha ett barn. Men sen ångrar mig och skiter i det.
|
|
|
2015-03-02, 13:24
|
|
king of fools
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Jepp. I 18 år.
|
Minimum 18 år kan bli längre.
|
|
|
2015-03-02, 13:42
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ja, om jag har sagt, när jag får reda på att kvinnan är gravid, att jag inte vill ha något barn.
Jag har inte någongång skrivit att jag VILL ha ett barn. Men sen ångrar mig och skiter i det.
|
Du har heller inte sagt under vilka omständigheter det ska vara okej att friskriva sig från ekonomiskt ansvar.
Vad säger du om detta scenario?
Du och din flickvän är överens om att inte skaffa barn. Ni har oskyddat sex, och du tänkte "dra ut". Men på nåt sätt blev tjejen med barn ändå och vill nu inte göra abort? Här är ni ju bägge ansvariga för att hon blivit gravid. Tycker du det är okej att friskriva dig eftersom hon inte vill göra abort?
|
|
|
2015-03-02, 13:46
|
|
Getar
|
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan
Du har heller inte sagt under vilka omständigheter det ska vara okej att friskriva sig från ekonomiskt ansvar.
Vad säger du om detta scenario?
Du och din flickvän är överens om att inte skaffa barn. Ni har oskyddat sex, och du tänkte "dra ut". Men på nåt sätt blev tjejen med barn ändå och vill nu inte göra abort? Här är ni ju bägge ansvariga för att hon blivit gravid. Tycker du det är okej att friskriva dig eftersom hon inte vill göra abort?
|
Jag vill inte ha barn, punkt. Jag skulle aldrig stoppa in den under dessa omständigheter. Om inte kvinnan sagt att hon kommer ta akut-p-piller.
Senast redigerad av 4623 den 2015-03-02 klockan 13:53.
|
|
|
2015-03-02, 13:51
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Jag tror och hoppas ju att kvinnor inte lurar sina män på så sätt om de vet att mannen är emot barn, hur man i sånna delikata fall löser situationen är klart en svår fråga, barnet har ju inget med moderns gärning att göra, det går inte att straffa ett barn för det. Man får helt enkelt vara noggran när man väljer partner och hoppas på det bästa antar jag
|
Själv tror och hoppas jag att alla män tar sitt ansvar. Ingendera önskedrömmen lär slå in.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:39.
|

|