Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-02, 12:49   #181
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
En nära vän till mig ska få barn med sin flickvän (sedan 18 månader). De hade alltså varit tillsammans i ungefär ett år, haft sex som vanligt under det året och hon hade alltid använt p-piller, något de båda hade kommit överens om. Hade hon fastslagit att hon inte ville använda p-piller så hade han gått med på det utan problem och använt kondom, han är den typen av kille.
Hon slutade ta p-piller för att bli gravid, men sa inget till honom om att hon slutade.

Han har ingen talan i ärendet, hon har bestämt att hon ska behålla det, och då får han finna sig i det. Kan säga att det är absolut värsta tidpunkten för honom att få barn, han är precis i början av sin karriär som nu efter 10 års slit äntligen börjar lyfta. Båda är i början av 30 års åldern. Hon har pluggat fram tills nu.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 12:53   #182
jenni
Banned User

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
En nära vän till mig ska få barn med sin flickvän (sedan 18 månader). De hade alltså varit tillsammans i ungefär ett år, haft sex som vanligt under det året och hon hade alltid använt p-piller, något de båda hade kommit överens om. Hade hon fastslagit att hon inte ville använda p-piller så hade han gått med på det utan problem och använt kondom, han är den typen av kille.
Hon slutade ta p-piller för att bli gravid, men sa inget till honom om att hon slutade.

Han har ingen talan i ärendet, hon har bestämt att hon ska behålla det, och då får han finna sig i det. Kan säga att det är absolut värsta tidpunkten för honom att få barn, han är precis i början av sin karriär som nu efter 10 års slit äntligen börjar lyfta. Båda är i början av 30 års åldern. Hon har pluggat fram tills nu.
Han visste alltså varför hon slutat ?Då tycker jag inte man kan lägga all skuld på tjejen
jenni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 12:55   #183
kebne
Banned User

Reg.datum: Jan 2015
Citat:
Ursprungligen postat av jenni Visa inlägg
Han visste alltså varför hon slutat ?Då tycker jag inte man kan lägga all skuld på tjejen
Jag gissar att det var att han visste nu efteråt när hon är gravid. Hur är det inte hennes ansvar då?
kebne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 12:59   #184
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Nej, han visste inte att hon slutat, han trodde hon fortfarande att hon åt, och visste inte förrän hon sa till honom att hon var gravid.

När jag hade flickväns senaste litade jag på henne 100%, skulle aldrig falla mig in att hon inte skulle säga till mig att hon ville ha barn, eller avbryta sina p-piller utan att säga till mig. de gångerna hon avbröt så använde vi kondom, inget mer med det. Det hade förstört väldigt mycket om en sådan sak uppdagades. Och sen hade man varit låst i ett förhållande med ett barn man egentligen inte är redo för. Ett sådant förhållande hade blivit surt väldigt fort tror jag.

Senast redigerad av timoat den 2015-03-02 klockan 13:01.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 13:01   #185
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Absolut, men det går ju även att som man styra det om man verkligen inte vill ha barn, saken är det att mannen inte vill ta på sig det ansvaret
När jag skriver det är jag ett kräk och folk kommer med högafflar. Men när en kvinna skriver det är det annat ljud i skällan. Hur kan det komma sig?
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 13:03   #186
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Eftersom det ju dessvärre inte finns möjlighet till social abort (det står en kvinna helt fritt att lura en man att hon går på P-piller) så förstår jag att sådant här kan hända, men det gör det inte rätt. Förståeligt, om omständigheterna är att hon svikit hans förtoende, men inte rätt.
+1
Vill inte mannen ha barn bör man kunna frånskriva sig allt ansvar innan födsel.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 13:05   #187
jenni
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av kebne Visa inlägg
Jag gissar att det var att han visste nu efteråt när hon är gravid. Hur är det inte hennes ansvar då?
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Nej, han visste inte att hon slutat, han trodde hon fortfarande att hon åt, och visste inte förrän hon sa till honom att hon var gravid.

När jag hade flickväns senaste litade jag på henne 100%, skulle aldrig falla mig in att hon inte skulle säga till mig att hon ville ha barn, eller avbryta sina p-piller utan att säga till mig. de gångerna hon avbröt så använde vi kondom, inget mer med det. Det hade förstört väldigt mycket om en sådan sak uppdagades. Och sen hade man varit låst i ett förhållande med ett barn man egentligen inte är redo för. Ett sådant förhållande hade blivit surt väldigt fort tror jag.
Ja då är det ju illa, jag trodde hon hade talat om att hon slutat och han börjar använda kondom
Måste sluta läsa på mobilen
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
När jag skriver det är jag ett kräk och folk kommer med högafflar. Men när en kvinna skriver det är det annat ljud i skällan. Hur kan det komma sig?
Du menar ju i efterhand, jag menar innan

Senast redigerad av jenni den 2015-03-02 klockan 13:06.
Gammal 2015-03-02, 13:05   #188
Ljuvligt
Registered User

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tlk Visa inlägg
Då har jag missförstått ordet. Inga konstigheter med det.

Hur ställer du dig nu till att alla föräldrar lastar över stora delar av ansvaret för barnen på skattekollektivet och samhället i stort? Själv har jag liksom inga problem med det och tycker det är ett humant och vettigt förfarande, men du verkar uttrycka åsikter om att "man ska ta sitt ansvar" så då kanske man borde förflytta det fulla ansvaret till just vårdnadshavarna?
OK.

Nu har jag inte varit aktiv i den delen av diskussionen (vilket gör det desto intressantare att jag lyckats förmedla åsikter).
Ljuvligt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 13:09   #189
4623
Getar

4623s avatar

Citat:
Du menar ju i efterhand, jag menar innan
Va? Var har jag skrivit det?

Givetvis ska du inte kunna friskriva dig från faderskap efter att barnet är fött. FÖRUTSATT att du fått veta att barnet varit på väg.
Gammal 2015-03-02, 13:13   #190
jenni
Banned User

Citat:
Va? Var har jag skrivit det?

Givetvis ska du inte kunna friskriva dig från faderskap efter att barnet är fött. FÖRUTSATT att du fått veta att barnet varit på väg.
Du skrev ju att man borde kunna smita från att betala för barnet
Gammal 2015-03-02, 13:14   #191
4623
Getar

4623s avatar

Citat:
Du skrev ju att man borde kunna smita från att betala för barnet
Ja, om jag har sagt, när jag får reda på att kvinnan är gravid, att jag inte vill ha något barn.

Jag har inte någongång skrivit att jag VILL ha ett barn. Men sen ångrar mig och skiter i det.
Gammal 2015-03-02, 13:24   #192
Daniiiel
king of fools

Daniiiels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jepp. I 18 år.
Minimum 18 år kan bli längre.
Daniiiel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 13:42   #193
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ja, om jag har sagt, när jag får reda på att kvinnan är gravid, att jag inte vill ha något barn.

Jag har inte någongång skrivit att jag VILL ha ett barn. Men sen ångrar mig och skiter i det.
Du har heller inte sagt under vilka omständigheter det ska vara okej att friskriva sig från ekonomiskt ansvar.

Vad säger du om detta scenario?
Du och din flickvän är överens om att inte skaffa barn. Ni har oskyddat sex, och du tänkte "dra ut". Men på nåt sätt blev tjejen med barn ändå och vill nu inte göra abort? Här är ni ju bägge ansvariga för att hon blivit gravid. Tycker du det är okej att friskriva dig eftersom hon inte vill göra abort?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 13:46   #194
4623
Getar

4623s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du har heller inte sagt under vilka omständigheter det ska vara okej att friskriva sig från ekonomiskt ansvar.

Vad säger du om detta scenario?
Du och din flickvän är överens om att inte skaffa barn. Ni har oskyddat sex, och du tänkte "dra ut". Men på nåt sätt blev tjejen med barn ändå och vill nu inte göra abort? Här är ni ju bägge ansvariga för att hon blivit gravid. Tycker du det är okej att friskriva dig eftersom hon inte vill göra abort?
Jag vill inte ha barn, punkt. Jag skulle aldrig stoppa in den under dessa omständigheter. Om inte kvinnan sagt att hon kommer ta akut-p-piller.

Senast redigerad av 4623 den 2015-03-02 klockan 13:53.
Gammal 2015-03-02, 13:51   #195
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Jag tror och hoppas ju att kvinnor inte lurar sina män på så sätt om de vet att mannen är emot barn, hur man i sånna delikata fall löser situationen är klart en svår fråga, barnet har ju inget med moderns gärning att göra, det går inte att straffa ett barn för det. Man får helt enkelt vara noggran när man väljer partner och hoppas på det bästa antar jag
Själv tror och hoppas jag att alla män tar sitt ansvar. Ingendera önskedrömmen lär slå in.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:39.